Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

3,89

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Michel Gondry
met Jim Carrey, Kate Winslet en Kirsten Dunst

Joel (Jim Carrey) is er nogal van ondersteboven dat zijn vriendin Clementine (Kate Winslet) al haar herinneringen aan hun nogal tumultueuze relatie heeft laten wissen. Wanhopig neemt hij contact op met de uitvinder van het bewuste proces, Dr. Howard Mierzwiak (Tom Wilkinson), om zo Clementine uit zijn eigen geheugen te laten verwijderen. Maar als Joel's herinneringen aan Clementine langzaam beginnen te verdwijnen, begint hij zijn liefde voor haar opnieuw te ontdekken. Hij probeert uit alle macht het proces, dat zich diep in zijn hersenen voltrekt, tegen te gaan. Terwijl Dr. Mierzwiak en zijn crew hem najagen door zijn eigen herinneringen, wordt Joel meer en meer duidelijk dat hij Clementine niet uit zijn hoofd wil krijgen.

1362 BERICHTEN 86 MENINGEN
avatar van Roger Thornhill
Full marks voor het geweldige uitgangspunt (de schrijvers zullen het zeer ontroerende korte verhaal De achtbaan van Belcampo wel niet kennen) en de inventieve uitwerking van alle obstakels en complicaties, maar net zoals bij sommige andere scripts van Charlie Kaufman ben ik me gedurende een groot gedeelte van de film te sterk bewust van "de draadjes", en dat bederft de lol voor mij toch een beetje. Uitstekend geacteerd en superbe set design en trucage, maar niet een film die ik eenvoudig in mijn hart kan sluiten.

avatar van tbouwh
Het begin van Eternal Sunshine of the Spotless Mind beviel mij nog het beste. Jim Carrey in een Truman Show-achtige rol met een paar leuke dialogen en een romantische kwinkslag. Helaas verzandt de film daarna in het nodeloos complex overdragen van het-mijns inziens-weinig interessante plot.

Debet aan die nodeloze complexiteit is de editing. Het narratief van de film is geheel zo moeilijk niet, maar toch lijkt er bewust gepoogd te zijn alles maar zo intelligent en flitsend mogelijk te ordenen. Het resultaat is een opeenvolging van scènes die nooit meer zo weten te raken als het pakkende begin deed. Coherent is het nog net wel, en het zorgt ook voor een prima pacing, maar als de credits rollen kom je tot de conclusie dat de film je nauwelijks heeft weten te boeien.

Misschien ook wel deels een negatieve verdienste van de cast. Carrey is op bepaalde momenten te aanwezig, maar tegelijk representeert hij de ontbrekende schakel op momenten dat je een wat luchtige inslag wel kunt gebruiken. Winslet heeft de beste rol, maar is wat mij betreft niet echt het type actrice voor haar character. Ruffalo is nietszeggend en Dunst vooral erg vervelend (maargoed, dat vind ik haar in vrijwel alle films waarin ze mag opdraven).

Script en scenario dus wel redelijk op orde, maar de inkleuring (characters) en uitwerking (editing) hadden anders dan wel beter gekund. Eternal Sunshine of the Spotless Mind vond ik uiteindelijk geen pakkende film, en de top-250 positie mis ik ook.

tbouwh schreef:

Je schrijft zeker niet namens mij hoor, en ik heb zo het vermoeden, ook niet namens een paar duizend anderen die deze film met minstens 3,5 ster en meer waarderen.

Lavrot schreef:

Gelukkig schrijf ik dan ook puur en alleen namens mezelf Het slechtste argument voor de beoogde kwaliteit van een film zal te allen tijde zijn dat de film in kwestie goed is omdat anderen 'em goed vinden. Dat jij en duizenden anderen 'em goed vinden, geen enkel probleem, maar dat wil alsnog niet zeggen dat die mening gemeengoed is.

tbouwh schreef:

Dan had je het zo moeten schrijven: "Coherent is het nog net wel, en het zorgt ook voor een prima pacing, maar als de credits rollen kom *ik* tot de conclusie dat de film *mij* nauwelijks heeft weten te boeien."

Duidelijk zo?

Lavrot schreef:

Duidelijk zo?
sorry, maar dat vind ik in dit geval nogal nodeloos. Kom 'je' tot de conclusie heeft in dit geval ook op mijzelf betrekking, zij het dat je dat toevallig ook anders kunt interpreteren. Maar persoonlijk zie ik iedere recensie hier op Moviemeter als een subjectief persoonlijk schrijfsel. In dat verband zie ik niet in waarom ik/waarom je altijd helder zou moeten benadrukken dat het om jouw mening gaat. Lijkt me vooraf al duidelijk.

avatar van IH88
tbouwh Lavrot Ik wil me er niet te veel mee bemoeien maar het woord 'je' hoeft niet altijd meervoudig te zijn en betrekking te hebben op meerdere personen. tbouwh kan best ergens 'je' schrijven en toch zijn eigen mening formuleren. En in de laatste zin geeft hij toch echt aan dat hij het geen pakkende film vond. Daar ben ik het niet mee eens, maar dat is weer een andere discussie .

avatar van Zwolle84
Wat IH88 zegt. Neem bijvoorbeeld interviews na afloop van een voetbalwedstrijd, daar heb je het ook over je eigen team als je zegt 'Dan heb je een man minder en loop je achter de feiten aan'. Niet dat voetballers zo goed zijn in Nederlands, maar in dit geval kan het prima.

Daarnaast, je (gebruikers)naam staat erboven.

"Hun hebben gelijk." De taalverloedering kent geen grenzen. Waar "JE" gebruikt wordt, maar "ik" bedoeld wordt, waar "JE" staat maar "ik" of misschien zelfs "wij van WC-eend" gelezen zou moeten worden. Tja, de glijdende schaal. Maar strikt genomen is je of jij gewoon de tweede persoon enkelvoud en per definitie betekent dat "die ander waar je tegen spreekt."

IK wil het hier bij laten.

avatar van tbouwh
Prima Lavrot. Zo lang je er nog even over denkt of je 'hun hebben' toch niet in een geheel andere gradatie moet zien dan 'je komt tot de conclusie' vind ik het prima.

Over die taalverloedering ben ik het trouwens eens, maar dat staat hier m.i. echt volledig buiten.

avatar van Zwolle84
Het is domweg ook niet fout. Maar misschien is dit meer iets voor een taaltopic.