Little Miss Sunshine (2006)

Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Jonathan Dayton en Valerie Faris
met Abigail Breslin, Toni Collette en Steve Carell

De zevenjarige Olive Hoover leeft in een bijzonder gezin. Haar vader Richard is een mislukte mental coach, haar broer Dwayne weigert te praten, haar oom Frank is homoseksueel en suïcidaal, haar grootvader Edwin is verslaafd aan cocaïne en haar moeder Sheryl begint ook langzamerhand door te draaien. Als Olive dan te horen krijgt dat ze mee mag doen aan de finale van de Little Miss Sunshine wedstrijd, besluit het hele gezin van Albuquerque naar Californië te reizen in hun oude Volkswagenbusje.

avatar van matthijs_013
Ik had verwacht dat dit een soort van psychologische drama zou worden (gezien de karakters allemaal opmerkelijk waren en allen ergens mee zaten), maar dit bleek niet zou te zijn. Jammer, maar toen ik het vanuit een ander perspectief begon te kijken, namelijk als een soort donkere komedie, was de film zeker geslaagd. Je weet al dat bij dit soort films het einde niet standaard "De hoofdrolspeelster wint de wedstrijd" is, maar dit zag ik zeker niet aankomen. Het was origineel, hilarisch en in een zekere zin toch wel ontroerend (de familie heeft eindelijk een band gecreërd). Einde was top en één van de beste eindes die ik sinds een lange tijd heb gezien!

Dat meisje deed het erg goed voor haar leeftijd, net zoals de andere cast (had niet gedacht dat Steve Carell ook dit soort komedies goed afging).

Niet te vergeten dat het muziek erg mooi was (en ook goed getimed).

*4 voor nu, kan nog verhoogd worden

Even de Solondz vergelijking maken, is dat ook alweer achter de rug.

Film begint erg sterk. Vooral de combinatie oom - Dwayne is vaak hilarisch. Jammer dat die niet erg vaak doorgezet wordt.

Film die draait rond de humor, met een klein streepje "dubieus" drama dat vaak dienst doet als aanzet voor meer grappige scenes.

Waar de film een beetje de mist ingaat, is met het te happy 'alles komt goed' einde. Nog steeds grappig, maar het bijtende is er op die moment een beetje uit.

Fijne comedy, met een aantal geweldige scenes, maar het niveau van Solondz wordt niet gehaald. Daarvoor toch nét iets te braaf. Schommelt constant tussen 3.5* en 4*, weet dankzij het licht teleurstellende einde de 4* niet te verzilveren.

Wel een fijn avondje vertier in de bios. Aardig filmpje dat het van z'n humor en enkele sterke rollen moet hebben. 3.5*

avatar van Linn
Leuke film in de stijl van het werk van Solondz..maar dan Solondz light. De gebeurtenissen zijn allemaal net iets vrolijker en minder zwaar op de hand.

Goed acteerwerk van echte doorsnee mensen zoals dat in deze film hoort ik heb erg moeten lachen met het verhaal van de oom, de opa die coke snuift, het zwijgen van de zoon om te krijgen wat ie wil, en het dansje van het meisje op het eind

Al met al een vermakelijke leuke film, met een kleine dosis zwarte humor 4,0*

Vergelijking met Solodonz snap ik overgens niet zo. Daar is het te braaf en te lief voor. Hier en daar werken de grappen soms niet, maar dat kan ook met het scenario te maken hebben. Veelal wel erg lollig verder en uiteraard een geweldig einde. Fluitend de bios uitgelopen.

Ik vond dit echt een te gekke film. Een beetje te lief allemaal misschien af en toe, maar al met al een zeer vermakelijke film. En zeker bij het einde heb ik echt in een scheur gelegen, die Beauty-pageant was echt te erg.

Geweldig. Buitengewoon geestig, maar zeker ook ontroerend, mooi geschreven en gespeeld. Mooie muziek van Danna.

is dit een kinderfilm?

Nee hoor.

Echt niet, mooi ingetogen drama.

Dat zijn sommige kinderfilms ook wel hoor...

Leuke film waarbij een aantal maatschappelijke problemen met een een dikke laag humor langs komen. Ik vond die opa geweldig!

avatar van hannes64
amber_islief schreef:
Werkelijk, wat een pracht van een film. Subtiel in haar humor, gepast met drama, en bovenal een verhaal om van te smullen. Een verhaal simpel, maar oh zo mooi verteld. Sommige momenten bezorgt de film je een brok in de droge strot, een moment later lopen de tranen je in de ogen van het lachen. Niet door platte, ordinaire grappen, maar door humor in haar puurste vorm. En claxon van een wagen die niet meer kan stoppen, is op dat gebied maar een heel simpel voorbeeld, maar ik lag dubbel. Ik bespeurde, ondanks het wel puur Amerikaanse einde, geen vals sentiment, het sprak mij oprecht aan. Ik ga het hier niet verklappen, maar er werd, naast dat het uiterst humorvol werd gebracht, ook nog eens een statement gebracht. Voordat ik mijn lofzang beeindig toch nog even een veer in de ongetwijfeld uitgewoonde reet van de makers stoppen: hoezo goed gecast. Werkelijk elk dubbeltje valt op zijn kant, toch bijzonder knap bij zulk uitgesproken karakters. Kortom: ik ga nog niet beweren dat dit de film van het jaar is, maar je moet godbetert wel een verdomde held zijn dit met nog twee maanden te gaan te overtreffen. Mijn avond was goed, cheerio, cheerio, in Rotterdam zingen we zo!
Oh ja, 4, 5 ster!

Mooie recensie...had `t niet beter gekund.
Leuke feelgood...de vastzittende claxon van de vw-bus was om te gieren, en de rol van Carrell was ook weer eens iets anders dan gewend
Aparte humor, maar ik mocht `t wel.

Snitz129
Ik heb me prima vermaakt met deze film.
Leuke film met een knipoog naar de amerikaanse samenleving.
Al de leden van de familie zijn, op hun eigen wijze, heel aandoenlijk, grappig en triest.
Een dikke 3.5 ster voor deze film.

WoolyMammoth schreef:
De film is over het algemeen een beetje te cliche indie voor mij. Bij elke persoon gaat er wel iets mis, maar op het einde beseffen ze dat het niet uitmaakt omdat ze elkaar hebben en dergelijke zaken. Vooral bij Paul Dano's personage vond ik het tenenkrommend.
Oke, ga ik wel mee akkoord, dat dacht ik ook tot zo'n beetje de laatste 20 minuten. Zat op een dikke voldoende.

Maar dat einde... . . ahaha, die beauty-pageant, lang niet zo gelachen bj een film. Was er waarschijnlijk wel voor in de stemming of zo.
Brengt het naar 4*.

Wat een waanzinnig goede film dit! Gisteren gekeken, en moet nog steeds lachen om het einde!!! Echt een stel idioten bij elkaar, maar dan wel heeele leuke idioten.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ook erg genoten van deze film. Vond het begin al gelijk erg scherp, maar was ook nog wat bang voor te gemaakte "rare figuren". De film werd hierna echter alleen maar leuker. Heerlijke droogkomische taferelen met die bus, verschrikkelijk moeten lachen om het einde, maar toch waren het ook nog eens "echte" mensen.

avatar van Prudh
Jordy schreef:

Dat 'echte' mensen vond ik juist niet. Hoewel helemaal niet storend, waren ze vrijwel allemaal stereotiep (muv mams en dochterlief). En daarmee bedoel ik dat hun verschillen dusver waren doorgevoert dat geschillen onvermijdelijk waren. Gemaakt zoals je zelf al aangeeft.

Die geschillen echter waren grappig. Soms zelfs hilarisch. En ook de zwarte randjes van de film bleven de komische tint behouden. Wat ik wel jammer vond aan de uitvoering van de personages was hun voorspelbaarheid. Na het begin van de film, ongeveer totdat ze het ruime asfalt van de Amerikaanse highways kozen, kon je bij de meeste familieleden voorspellen wat er met ze ging gebeuren.

Gelukkig kon dat niet bij dat kleine meiske. Wat een leuk kind! Altijd enthousiast en vrolijk, er niet onder te krijgen. Ondanks de harde realiteiten van de 'grote mensen wereld' blijft ze lief en hoopvol. Dus eigenlijk kinderlijke onschuld pur sang. Hoogtepunten hiervan uitten zich wanneer ze haar broer ging troosten, en natuurlijk de Little Miss Sunshine peagant!

De peagant. Wow! Natuurlijk krijg je hier verwachtingen van, maar dit? No way! Wat een climax van een film! Ik heb echt met open mond zitten kijken. Soms was die mond open van verbazing, soms van een bulderende schaterlach! De opgedutte trutjes, de foute, foute presentator, de rigide host, de white trash pedo! YES!

Leuke film, zeker aan te raden. Dikke 3,5 in de pocket.

N.B. Is Road Movie geen betere genre aanduiding dan drama?

avatar van Jason28
Erg leuke en vermakelijke film, vooral deze quote bijna op het eind: En waar is je opa nu? In de kofferbak van het busje!. 3.5*

grappige film met leuke personages en een beetje parodie op americann dream maar ook niet meerdan dat wordt een beetje te veel opgehemeld

Subliem, ik hoop dat deze met een paar Golden Globe's naar huis mag gaan. Kvind dat de film zwaar sterk aan elkaar hangt door al die botsende karakters. En men pet af voor de 7 jarige "Olive" in de film... ze legt toch een mooie performance neer. Ik geef em een 3,5 !

avatar van Norma
RemyBl schreef:
. Zit in het straatje van recente films als Garden State, Sideways, en About Schmidt
Voor mij: 5*

Welke ik dan toch juist leuker vond dan deze film. Het acteerwerk is prima, vooral van die kleine meid, maar grappiger? Nee. Ik vroeg me ook af hoe dat einde bedoeld is. Om eerlijk te zijn voelde ik plaatsvervangende schaamte dat ze dat dikke meisje haar strip-act lieten uitvoeren, het kind stond echt voor schut. Niet dat ik die zevenjarige geplamuurde barbiepop-clonen wèl normaal vind, maar om zo'n kind tegen beter weten in te doen geloven dat ze echt goed bezig is vond ik nogal pijnlijk eigenlijk. Maar met betrekking daarop wederom de complimenten voor het acteerwerk van dat meisje.
***

avatar van Norma
Bij nader inzien denk ik toch dat ik te zuinig ben met mn 3 sterrren, ik doe er een halfje bij.

avatar van thibault14
Superaangename roadmovie. Deze film heeft werkelijk alles: humor, drama, goede acteerprestaties, prachtige muziek en een geweldig slotstuk. Op deze film valt niets aan te merken. She's a superfreak! 4,5*

hannes64 schreef:
Aparte humor, maar ik mocht `t wel.

Helaas niet mijn humor. Vond het allemaal te lang duren voor er eens iets boeiends gebeurde.

avatar van thibault14
#241 in imdb's top 250. Oververdiend.

Ik vond het echt een leuke film, zeker de moeite waard

avatar van _Daan_
Jason28 schreef:

Dit vond ik ook erg mooi!!!

avatar van Petero
Vooral de sfeer in de film was geweldig. Het acteerwerk, de muziek (wat was dat voor muziek bij de opening?) en natuurlijk de humor waren ook zeer goed. Wat kan die Steve Carrell heerlijk sarcastisch zijn . Toch maar is kijken naar usa versie van The Office.

Aan het begin van de film denk je echt 'in wat voor famlie zijn we nu weer beland?' maar na mate de film vordert begon ik mij best thuis te voelen, bij wijze van spreken dan he . Eén van de betere films uit 2006 die ik gezien heb. 4 sterren.

avatar van The One Ring
Ik zou gisteravond eigenlijk naar Perfume gaan, maar die bleek uitverkocht. De enige film die daarna nog draaide was deze. En ik heb geen spijt van dat ik hem gezien heb. Dit soort films vind ik altijd leuk. Het valt me op dat tragikomische roadmovies in trek zijn de laatste jaren; zie About Schmidt, Sideways en Broken Flowers. En hoewel Little Miss Sunshine misschien niet het dramatische niveau van Sideways haalt, of zo scherp is als About Schmidt, mag de film zich toch onder het zelftje rijtje scharen.

De personages zijn namelijk zeer boeiend. Ze komen allemaal vreemd over, maar behouden toch iets realtistisch. Erg sympathiek zijn ze direct niet, maar je leeft toch met ze mee. Maar beter is dat je om hun en hun problemen kunt lachen. De acteurs zijn allemaal fantastisch. Van Greg Kinnear als vader met een irritante theorie tot de depressieve Steve Carell. Zelfs het kleine meisje was hier niet irritant. Alleen het personage Collette was niet speciaal. Zij is meer de enige verstandige die de reis in goede banen probeerde te helpen.

LMS speelt het iets veiliger dan de bovengenoemde films door meer 'echte' grappen erin te stoppen, maar dat werkt gelukkig heel goed. De missverkiezing was trouwens wel een heel bijzonder onderdeel van de film. Ik heb zelden zo'n walgelijke vertoning gezien als al die Barbie-achtige meisjes. Daar kan geen horror tegenop. En dan is daar Olive zelf. Ik ga hier niks weggeven, maar ik zeg er wel bij dat je haar optreden waarschijnlijk nooit zult vergeten. Ik heb me in ieder geval kapotgelachen.

Heerlijke film dus. Tot nu toe de beste die ik in 2006 gezien heb. Hopelijk wint de film binnenkort nog wat prijzen en krijgt hij wat meer bekendheid. Hij verdient het.

Erg vermakelijke feelgood film.
Grappige typetjes, maar de film valt we wat tegen als het gaat om originaliteit.
De humor is vrij voorspelbaar. De uitwerking is daarentegen uitstekend. Ik denk dat veel regisseurs met zo'n plot een veel mindere film afleveren. Ook sterke casting vind ik.
Het had van mij nog wat cynischer gemogen allemaal. Toch, ik heb me prima vermaakt. Erg leuke film.
Ruime 3,5 sterren