Predator (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John McTiernan
met Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers en Bill Duke

Dutch en zijn commando's worden in de jungle gedumpt om leden van een expeditie te gaan zoeken. De missie slaagt, maar wat ze niet weten is dat een onzichtbare jager in de bossen schuilt die menselijke prooien ontvelt en aan de bomen hangt. Al snel wordt duidelijk dat ze met een buitenaards wezen te maken hebben, dat het leuk vindt voor de sport op mensen te jagen. Maar de commando's zullen zich niet zonder gevecht laten pakken.

Don Homer schreef:
Deed me denken aan de Vietnam oorlog. Met grof geschut een onzichtbare vijand proberen te verslaan. Spectaculaire actie, opzwepende muziek (Oscar hiervoor vind ik wel overdreven) en prima prestatie van de bikkels. Het script is echter, op de originele en best enge vijand na, niet zo bijzonder.

Het steekt allemaal toch veel ingenieuzer in elkaar dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

PREDATOR - the psychedelic shadow (film analysis) - YouTube - m.youtube.com

Basto schreef:

PREDATOR - the psychedelic shadow (film analysis) - YouTube - m.youtube.com

Leuke analyse. Die gaat meer over symboliek en achterliggende gedachten. Best interessant maar het script op zich is toch vrij simpel?

Don Homer schreef:

Op het eerste gezicht wel, maar deze dieperliggende symboliek ligt er wel in verscholen. Verder bevat het geen grammetje vet. Daar kunnen de moderne actiefilms nog veel van leren.

Basto schreef:

avatar van Ajax&Litmanen1

Wat bedoel je met "geen grammetje vet"?

Dat het niet meer is dan dat het overduidelijk wil zijn. Een snoeiharde actiefilm.

Wat bedoel je met "geen grammetje vet"?

Dat de film geen enkele overbodige of onnodig opgerekte scenes bevat.

De moderne actiefilm wil nog wel eens veel te veel tijd nemen om alles op te zetten, uit te leggen en de karakters te introduceren. Of nog erger: er wordt een obligate love story in gepropt, zodat ook de vrouw of vriendin mee naar die bios gelokt kan worden. Moderne actiefilms duren daarom vaak dik over de twee uur, waar 100 minuten volle vaart voortuit vaak precies goed is. Ik de jaren 80 was men veel efficiënter en effectiever.

avatar van Don Homer
Ben ik het helemaal mee eens! Heeft Schwarzenegger sowieso patent op.