• 11.303 nieuwsartikelen

Met onder meer: Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers en Bill Duke

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 27 augustus 1987

Plot Predator

"Soon the hunt will begin."

Dutch en zijn commando's worden in de jungle gedumpt om leden van een expeditie te gaan zoeken. De missie slaagt, maar wat ze niet weten is dat een onzichtbare jager in de bossen schuilt die menselijke prooien ontvelt en aan de bomen hangt. Al snel wordt duidelijk dat ze met een buitenaards wezen te maken hebben, dat het leuk vindt voor de sport op mensen te jagen. Maar de commando's zullen zich niet zonder gevecht laten pakken.

Major Alan "Dutch" Schaefer

Anna Gonsalves

Blain Cooper

Mac Eliot

Jorge "Poncho" Ramirez

Major General Homer Phillips

Rick Hawkins

Predator / Helicopter Pilot

Hostage Executed by the Russian (onvermeld)

Alle Media

avatar van Porta

Porta

wimaroca schreef:

Ik had deze film nog nimmer gezien,omdat ik geen fan ben van Schwarzenegger,maar nu kwam het er van,maar wat speelt hij toch slecht,onbegrijpelijk dat ie hier zoveel miljoenen mee verdient heeft.

ook de laatste die ik van hem zal bekijken,helaas

Lol, wat? Arnie is geen acteur maar een persoonlijkheid, zijn films zijn wat films moeten zijn, heerlijk vermaak, je verveelt je geen moment. Dat elitaire gelul bewaar je maar voor dramafilms waar ik persoonlijk niets van moet hebben.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Wie kent deze film niet, veel spieren, oneliners, veel actie en oh ja een Predator. Alles aan deze klassieker is gewoon goed, ik heb hem meer dan 30x gezien en hij blijft zo. Big Arnie en de rest van de cast oa Carl Weathers, Bill Duke, Sonny Landham en Jessen Ventura nemen het op tegen de Predator 1 van de gevaarlijkste Aliens ever. De setting in het oerwoud blijft goed bedacht en met mijn led lampen op groen lijkt het net alsof ik er midden in zit. De actie is very nice gedaan en ja rest mij alleen nog te zeggen deze 80s actie klassieker moet iedereen eens een keer hebben gezien.

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Geweldige film wat eerst begint als een actiefilm om vervolgens over te gaan in pure SF Horror.

Samen met Alien de beste in zijn soort en voor mij een absolute klassieker.

Heb de film al wel vijf keer gezien maar wat blijft het een angstaanjagende film met geweldige sfeer

avatar van Alathir

Alathir

• 2084 berichten

Predator is een film die behoorlijk aan Vietnamese oorlogsfilms doet denken qua setting. Het duurde wel even voordat ik het wat boeiender begon te vinden. Het verhaal is nogal mager uiteindelijk. Wat de missie is en alle tralala errond boeit in feite niet, het gaat om de jacht op de predator of is het eigenlijk omgekeerd. Een film met een hoog machogehalte die bol staat van de Michael Bay explosies ook al is de film geregisseerd door McTiernan. Nu goed die kan er ook wel wat van. Verveelde me wel niet. Degelijke actiefilm.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Omdat ik vandaag Prey gekeken had, heb ik vanavond Predator ook maar weer eens gekeken. Maar het blijft toch een te gekke sciencefiction film. Wel viel me nu pas op, en zeker in het begin van de film, dat Arnie best wel slecht acteerde. Maar dat achterwege gelaten blijft het een van mijn favorieten sciencefictionfilms, en dat voor een film van 35 jaar oud inmiddels. Het verhaal is best wel mooi bedacht, dat een Alien naar Aarde komt om een beetje te jagen en te moorden. Eigenlijk is die Predator best wel een achterbaks en laf figuur. Want het is best wel kinderspel voor die Predator om te vechten tegen de mensen, want hij heeft het voordeel om onzichtbaar te worden en heeft veel betere wapens. Dus het is eigenlijk bij voorbaat al een oneerlijk gevecht. Maar toch is en blijft het mooi om te zien. Ook de nieuwe Prey vond ik de beste opvolger tot nu toe van het originele. Dit zijn films die ik best vaker kan kijken, en dat wil zeggen dat het toch goeie films zijn.

Theunissen

"Predator" heb ik al vele malen gezien en het blijft gewoon een sterke (een spierballenfilm) Actie / Sciencefiction film met Arnold Schwarzenegger in zijn hoogtijdagen en dit is ook één van zijn betere films. Er kwam een aantal, vaak slechtere, vervolgfilms en een jaar later maakt regisseur John McTiernan de Actie / Thriller film "Die Hard (1988)" met een andere jaren 80 actieheld, namelijk Bruce Willis.

In "Predator" draait het om een team buitengewoon stoere commando's onder leiding van Dutch (Arnold Schwarzenegger), welke op verzoek van CIA-agent Dillon (Carl Weathers) naar een Midden-Amerikaans land vliegt om gijzelaars te bevrijden. Maar het wordt een fiasco, de gijzelaars zijn dood en het team moet zich door de snikhete jungle een weg zien te banen naar de veiligheid. Dan blijkt dat een buitenaards wezen vanuit de bomen op hen jaagt.

Ondanks zijn matige acteertalent en afleidende accent is Arnold Schwarzenegger één van de meest herkenbare filmsterren ooit. Tijdens de jaren tachtig koos de Oostenrijker bewust voor rollen waarin zijn charmante, fysieke en komische kanten konden stralen. Het ideale voorbeeld hiervan is "Predator". Toch is Predator, meer dan andere Schwarzenegger titels, een ensemblefilm. Arnie springt misschien het meest in het oog, maar de overige rollen zijn kleurrijk genoeg om op te vallen als aparte personages in plaats van anoniem kanonnenvoer. Dit komt mede door het gebruik van sterke karakteracteurs, zoals Carl "Apollo Creed" Weathers en voormalig professioneel worstelaar Jesse Ventura, de andere spierbundel die de politiek in wilde. Hij overtuigt in ieder geval als de doorgedraaide veteraan die zijn mitrailleur de koosnaam "Painless" heeft gegeven

Het verhaal is zeer spannend, waarbij we een commandoteam volgen dat vrijwel stuk voor stuk uit gespierde stoere bonken bestaat en langzaam zien we ze steeds banger en banger worden. Zelden hebben we zulke stoere kerels het zo in hun broek zien doen! Daarnaast is er ook de suspense dat de klerenkasten geen idee hebben wie of wat er achter hun aanzit. Dat het uiteindelijk om een intelligent maar zeer bloeddorstig ruimte monster, een buitenaardse jager, blijkt te gaan hadden de mannen ook bepaald niet verwacht.

Ook de kijker krijgt het monster niet te zien, maar wordt extra nieuwsgierig gemaakt omdat hij soms door de ogen van de Predator mee kan kijken. De gruweldaden en onkwetsbaarheid van de onzichtbare vijand kweken hoge verwachtingen omtrent de ontknoping van de film. Hier wordt ruimschoots aan voldaan als het monster eindelijk zijn zichtbare intrede maakt in de film. Als het monster aan het eind van de film het gevecht met Arnold Schwarzenegger aangaat, mag Arnie weer een paar van zijn gortdroge oneliners droppen en dat op de bekende trage ijskoude toon met zwaar Oostenrijks accent. Zeker als hij in het heetst van de strijd “You're one ugly motherfucker" tegen het monster zegt.

Het monster is eigenlijk ook de echte ster in deze film en bestaat uit de memorabele creatie van special effects guru Stan Winston en acteur Kevin Peter Hall. De populariteit van dit wezen verklaart waarom "Predator" één van de weinige actie franchises is die levensvatbaar blijft zonder een terugkerende filmster, zoals nu te zien is in de film "Prey (2022)" (oftewel "Predator 5").

Al met al is "Predator" gewoon een sterke en zeer vermakelijke "Actie / Sciencefiction" film uit de jaren 80. De eerste helft bestaat vooral uit explosies, geoliede geweren en even geoliede spierballen en in de tweede helt wanneer de buitenaardse jager verschijnt, verandert "Predator" in een spannend kat-en-muisspel. De laatste keer dat een film volgens dit aloude concept zo succesvol uitpakte was in 1979 in de film "Alien", ook met zo’n engerd uit de ruimte en met mensen op een expeditie die als ratten in de val zitten.

avatar van Kondoro

Kondoro

Theunissen, toch een herziening gedaan van een film .

The Oceanic Six

Deze week kwam een nieuw deel in de Predator-reeks uit, genaamd Prey en die beviel eigenlijk best wel goed waardoor ik ook weer erg veel zin kreeg om het origineel weer eens op te zetten.

Dit blijft een actiemonument waar ik naar kan blijven kijken, bijna perfect uitgevoerd zelfs. Als ik denk aan ultieme actiefilms, dan heb ik al snel Predator in mijn hoofd. Een macho groep commando's die in de jungle tijdens een missie op een bijna onverslaanbare en nauwelijks te traceren buitenaardse Predator stuit, hoe bruut is dat? En dan is de hoofdrol ook nog eens voor de grootste actieacteur aller tijden, Arnold Schwarzenegger die ultiem stoer hier is. Sowieso vind ik Predator samen met Terminator 1 en 2 zijn drie beste films, omdat die films al zijn kwaliteiten benutten. Arnold mag hier grappig en gewelddadig zijn, zijn ideale mix. Overigens vind ik Carl Weathers ook een hele fijne grote rol spelen. Hij was hilarisch in de Rocky reeks en met zijn typische bad ass kop is hij een prima toevoeging.

Maar het draait natuurlijk hier om de strijd met de Predator, al krijgen we daarvoor nog wel een fantastische actiescène waarin een enorm kamp vakkundig door onze commando's word uitgemoord. Heerlijke bonus. Daarna neemt de film een toffe mengeling tussen horror en actie aan. De film kent echt een paar hele spannende, freaky momenten. Vooral als men nog niet weet tegen wie ze vechten zitten er nasty gore kills bij. Dat is wel het verschil met alle latere delen dat regisseur John McTiernan echt aan het opbouwen van de spanning doet, met als gevolg dat diverse confrontaties enorm bruut zijn. Ook zit er geweldig camerawerk is en voelt de jungle heerlijk beklemmend aan. De beste shots zitten trouwens wel richting het einde, als de Predator op een tak in de verte zichtbaar is met knetterende vuurvonken rondom hem heen. En ook de close up van Arnold als hij zich heeft ingesmeerd met modder is super.

De eindconfrontatie mag er ook zeker wezen, al vind ik wel dat daar wat aparte dingen in zitten waarmee de Predator zich kwetsbaarder maakt dan nodig is en ook logische kansen laat liggen om Arnold gewoon te vermoorden. Maar hij blijft wel lekker freaky als hij zijn masker af zet, was weer een fijn moment. De Predator lijkt zichzelf onaantastbaar te voelen met zijn gadgets en krachten, maar dat word hem dan toch fataal en zo eindigt een absolute actieklassieker. Prey is een prima vervolgfilm, zo ongeveer de enige, maar niks kan tippen aan dit origineel.

4,5* blijven staan

avatar van frans123

frans123

Uit een tijd dat er nog echt goede films waren. Bijna 2 uur op het puntje van je stoel..Waar heb je dat nog? Ook werd er veel aan je fantasie overgelaten Nu wil men goedkoop scoren vaak met onsmakelijk hard en er erg veel van. Gaaaaaap is het gevolg, geen afgrijzen of ontzetting. De hele Saw- meuk bv.

En over het acteren van Schwarzenegger , waar intellectuelen hierover vallen ..1- waarom kijk je dan? 2- .Schwarzenegger evenals Stallone , zetten zeer geloofwaardige karakters/ personages neer..Ze spelen geen macho ze zijn het.

Natuurlijk moet je het met een korrel (pak...) zout nemen, maar zeer hoge amusementswaarde , waarvoor je naar de bioscoop ging.

avatar van des1

des1

Voorpret mensen, als je van gespierde teksten.houdt, met een knipoog.

avatar van Boneka

Boneka

Nooit eerder heb ik films bekeken van Arnold Schwarzenegger en onlangs dacht ik zijn eerste film te gaan zien had ik de verkeerde Predator aangeschaft. Maar nu dan de juiste enige echte. Misschien dat ik het tweede deel ook nog wel wil zien, maar de rest hoeft van mijn niet. Het is ook niet echt mijn genre. Moet zeggen hij kijkt heel aardig weg, al is de opbouw vrij snel in elkaar gezet alsof we er al 10 hebben gezien. Wat dat betreft was de opbouw van Rambo First Blood een stuk beter. Afijn gaandeweg wordt ie beter en vooral het laatste uur in het diepe jungle ziet er allemaal heel erg mooi uit. Niet spannend want je weet toch wel hoe zoiets afloopt, maar wel erg mooi gemaakt en dat uit 1987. Toch alweer 35 jaar oud! Ook het opgelapte beeld op 4K ziet eruit alsof hij gisteren is gemaakt. Vond alleen het geluid iets aan de schelle kant. Wat ik wel jammer vond is wat de buitenaardse wezen(s) nu eigenlijk precies wilde. Dit wordt summier verteld (op papier) maar als je de film gaat bekijken zie je er niks van terug. Afijn best leuke avond gehad.

Film 3.5

Beeld (4K) 4.5

Geluid 3.5

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Enkele jaren geleden al gezien en gisteravond voor de tweede keer.

Een andere rol voor Schwartzenegger hier, hij is niet zoals zo vaak het middelpunt van deze hybride actie/sci-fi/horror.

De film bevoordeelt aanvankelijk niet het ene personage boven het andere. Alle zes de mannen zijn bijna even aanwezig in de eerste helft, terwijl ze worden opgejaagd door onbekende individuen in een Midden-Amerikaanse wildernis. Hun aantal wordt langzaam één ​​voor één kleiner, net als hun wapens, door een onzichtbare vijand die de jungle en de boomtoppen als camouflage gebruikt om onopgemerkt te bewegen. Wanneer onthuld, is de geduchte vijand een ongeveer 2,5 meter lange alien die op trofeeën jaagt op de aarde. In het laatste bedrijf is Schwartzenegger alleen om ... het wezen onder ogen te zien of ..... ervoor weg te rennen? Dood het, of ontsnap eraan, als dat al mogelijk is?

Een van de meest memorabele schurken ooit op film gezet, in een slim en uniek, origineel verhaal, waarin verschillende genres vrij goed met elkaar vermengd zijn.

Leuk bedacht grapje aan het einde.

Nadat we hebben gehoord dat de Predator een paar regels dialoog nabootst of herhaalt die door Schwartzenegger en zijn mannen tijdens de film zijn gesproken, werpt Ahnuld nog een laatste blik op de dodelijk (?) gewonde Predator en zegt: "What the hell are you?", alleen om te horen dat de Predator onmiddellijk exact dezelfde woorden terug bootst naar Ahnuld. Ik heb altijd gedacht dat dit gewoon de Predator was die de geluiden nabootste die van zijn potentiële prooi kwamen, zonder zelfs maar de taal te begrijpen en wat die geluiden en woorden betekenden.

Maar had de Predator ooit kunnen worden gedood als hij niet zelfmoord had gepleegd door middel van een ontploffing?

Of was er niets op aarde dat het ooit had kunnen tegenhouden?

***Een 7 als waardering.***

Basto

Herzien. Blijft een dijk van een actiefilm. Zo fijn als die echte explosies en vonkenregens.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, ditmaal op Blu-ray!

Blijft echt een klassieker, je kan niet zien dat deze uit 1987 komt, mooie beelden, goede actie en de gehele film kent spannende scenes.

Je kan hem altijd weer bekijken, hij verveeld nooit, vooral ook het eind gevecht met de Predator zelf is zeer spannend en goed gemaakt.

Ik ga alle Predators weer even weer herzien, want het blijft toch elke keer weer een beleving!

xxERWINxx schreef:

Doe maar niet. Alles na deze film is heel middelmatig tot slecht. Misschien alleen die versie van vorig jaar niet, die was best geinig.

Je geeft het origineel wel een te laag cijfer trouwens

Deel 2 is ook geweldig. Alleen al die openingsscene is briljant. Verder goed dat ze een totaal andere omgeving hebben genomen.

Basto schreef:

Ik vond deel 2 vreselijke middelmaat. Hele kleine voldoende dan nog. De stad is echt 100x minder cool dan de jungle bij een film als Predator. En Danny Glover ipv Arnie, tsja. Niks tegen Glover, maar die mag niet in zijn schaduw staan als actieheld.

avatar van teigertje

teigertje

• 2023 berichten

The Oceanic Six schreef:

Zo dat valt me deze keer,niet van je tegen.

Eens.

The Oceanic Six schreef:

Laat de vergelijking met Arnold en de jungle los, en je hebt een geweldige 80’s actie prent. Predator in Gangland.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Je geeft het origineel wel een te laag cijfer trouwens

Predator 2018 met die groep gevangenen lijkt ook wel een beetje op deel 1 en is ook erg goed, alsmede Alien Vs predator in die tombe (soort The Mummy) ook zeer goed.

De nieuwste ''Prey'' heb ik nog niet gezien, helaas ook niet te koop op dvd of bluray

avatar van Brabants

Brabants

• 2035 stemmen

Predator is qua actie en visueel genot een echte masterpiece. Gezien er nog met kostuums werd gewerkt is het gewoon ontzettend realistisch en knap gedaan. De spanningsopbouw in de jungle is heerlijk en Arnold past eigenlijk wel binnen het plaatje. Echt een heerlijke film!

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Goed. Op de commentary track vertelt McTiernan hoe hij van een standaard actie film een intelligente en onderhoudende actie film maakt.
- De scene waarin het team op een rij minutenlang hun geweren leeg schieten (op de onzichtbare indringer) is een commentaar op het wapengeweld. Hij wou het geweld ridiculiseren, ze schieten volop maar raken niks. Het creëert een scene die het tegenovergesteld laat zien dan voor wat McTiernan werd aangenomen.
- Omvorming van Carl Weathers' personage van een bad guy (zoals in het script stond) tot een good guy die fouten maakt. Zo krijgt hij het respect van Arnie en kan hij loutering vinden door zich op te offeren voor het team.
- De eindgeneriek waar de acteurs worden voorgesteld als een happy end, als een luchtige afsluiting zodat het publiek goed buiten komt.
- Zijn manier van regie : belangrijk hoe het beeld eruit ziet en hoe de dialoog klinkt maar geen interesse in wat gezegd wordt), film staat dichter bij muziek dan theater. Stamt uit de tijd dat McTiernan veel buitenlandse films keek die hij niet begreep maar de gezichten, de situatie en de geluiden waren voor hem de leidraad om een film te volgen. Nu nog - zegt hij met enige leedvermaak - luistert hij nog altijd niet naar wat hem wordt gezegd.
- Elk type wagen voor herkenning van de personages
- Organiseerde een bootcamp voor de acteurs die zowel temaspirit als militaire insticncten kregen
- Score van Alan Silvestri was belangrijk voor de film te ‘verkopen’ cf het begin en de wat weemoedige score bij de stergevallen.

Er sijpelt in zijn uitspraken ook een zekere eigenzinnigheid door waarvoor hij begin jaren 2000 uit de gratie van Hollywood viel en sinds 2003 geen enkele film niet meer heeft mogen maken.

avatar van Foose

Foose

Gisteren herzien, blijft een dijk van een film. Super bad ass cast met name Arnie, Carl Weathers en Bill Duke.

Het belabberd verhaaltje en het afknallen van het guerillakampje gaat wat te vlot, maar nadien is het smullen vanaf wanneer de Predator tevoorschijn komt.

Top top top

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Ik had hier een score staan, maar wist weinig meer van de film. Hoogstens het einde als Predator zichzelf opblaast (maar in mijn herinnering bij daglicht) en ik vroeg me zelfs af of ik de film weleens helemaal had gezien. Ik had 2,5* staan maar ergens dacht ik wel: deze film zal me wel moeten liggen. Dus gezien, of herzien, en uiteindelijk kom ik qua score weer redelijk in de buurt. Ik vind de film op momenten wat gedateerd en kan er minder van genieten. Eens er actie is dan gaat het allemaal wel (die scène als allerlei geweren worden leeggeschoten is best tof) maar veel scènes tussendoor weten maar matig te boeien. Dat ligt ook aan de acteurs. Veel spieren, maar daar blijft het bij. Schwarzenegger is een geweldige Terminator maar dit soort rollen liggen hem niet. One-liners komen er ook wat lachwekkend uit. Nog wel voldoende voor de sfeer maar het houdt niet over.

mjk87 schreef:

Noujaaa zeg

Ik vind Arnold juist subliem in deze film. Een van zijn beste rollen na die van Terminator.

Predator is voor mij ook een heerlijke mix van actie en tintjes horror.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Noujaaa zeg

Pas maar op, ik wil zo ook iets bij True Lies schrijven over onze vriend Arnold (redelijk hetzelfde)

En even inhoudelijk: ik vind hem echt te statisch. Als robot past dat uitstekend, hier toch wat minder. Geen moment vond ik hem echt geloofwaardig in die rol.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2062 stemmen

Ik heb gestemd op basis van hoe ik het toen heb beleefd. Als ik het nu zou terugkijken weet ik welhaast zeker dat mijn stem aanzienlijk lager uitvalt.

avatar van Vidi well

Vidi well

Vermakelijke onzin.

Gek genoeg had ik deze klassieker nog nooit gezien. Ik was altijd meer van Van Damme dan van Schwarzenegger, Stallone of Seagal. Maar Terminator vind ik fantastisch en dus was ik benieuwd naar deze film.

Het verhaal heeft weinig om het lijf, en de oorspronkelijke missie stelt ook niks voor. De enige reden voor die inval lijkt te zijn dat die vrouw mee het verhaal in kan. Maar los van een opmerking over de legende van de Predator stelt haar rol niets voor. Ook die eindeloze mitrailleursalvo’s heb ik niets mee.

Gelukkig is de sfeer goed in de film, is de fotografie vaak sterk en duurt het allemaal niet te lang. De Predator zelf is een iconisch karakter, en de spanning wordt goed opgebouwd. Ook die beelden van de warmtecamera doen het goed en werken sfeerverhogend. Ik heb me vermaakt en dat is precies wat een film als deze lijkt te willen doen.

Mission accomplished.

avatar van blurp194

blurp194

Herzien naar aanleiding van het overlijden van Carl Weathers, R.I.P.

In mijn herinnering had hij een grotere rol, en ook een leukere. Maar datzelfde geldt eigenlijk wel voor de hele film, want ik vond het toch allemaal wat tegenvallen in vergelijking met hoe ik me het geheel herinnerde. Het verhaal rammelt nogal, de karakters krijgen maar weinig te doen naast wat flauwe oneliners, de effecten rond de predator zijn met het oog van nu wel erg amateuristisch. En zo gedragen de stoere spierbonken zich ook - doelloos in het rond schieten terwijl de predator duidelijk zichtbaar in beeld is. Toch, er blijven wel een paar scenes overeind - Arnie die de auto op gang helpt, de predator die zichzelf opereert met zijn steampunk ehbo-kitje, en de eindstrijd.

Voor Carl Weathers zoek ik nog maar wat verder. Zijn beste rol was wellicht toch die van Apollo Creed in de Rockys.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

Een film met 25 scenes,en pas bij scene 19 begint het wat te worden.dat is het moment dat dutch alleen komt te staan met de predator.de rest is dan al uitgemoord.voor dat we bij scene 19 zijn is het gewoon een draak van een film.de predator komt met zijn hand,klauw 2 seconden in beeld.en verder is er werkelijk geen zak te beleven.de voort durende zgn infrarood beelden zijn gewoonweg irritant.echt spannend nee,leuk nee ook niet.ik had hem nog nooit eerder gezien,vind het dan ook een dikke tegen valer.