Predator (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John McTiernan
met Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers en Bill Duke

Dutch en zijn commando's worden in de jungle gedumpt om leden van een expeditie te gaan zoeken. De missie slaagt, maar wat ze niet weten is dat een onzichtbare jager in de bossen schuilt die menselijke prooien ontvelt en aan de bomen hangt. Al snel wordt duidelijk dat ze met een buitenaards wezen te maken hebben, dat het leuk vindt voor de sport op mensen te jagen. Maar de commando's zullen zich niet zonder gevecht laten pakken.

avatar van FlorisV
rickyyy schreef:
Als er een echte mannen film bestaat, dan is het deze wel. Arnold bewijst hier te kunnen acteren, en neemt de leidingsrol goed waar. Hij speelt zo, dat als de 3de wereldoorlog uitbreekt, en jij achter hem staat, het wel goed komt. Een van de beste films uit die tijd! Amen!

Eens! Zelden zoveel macho's bij elkaar gezien in een film, maar zo goed! Anders dan gedrochten als Con Air (lomp en over de top macho, met een clichebeeld van homo's). Maar Glengarry Ross vind ik ook een echte mannenfilm. Van een heel ander kaliber!

avatar van Wataru
FlorisV schreef:

Ik wil duidelijk kunnen zien wat er gebeurt zonder te wilde overgangen (en wil bij knokscenes ook geen stand-ins zien, maar goed hier niet relevant). Ik vond het zeer overzichtelijk, zonder teveel cuts. In deze scene wordt niet zo gerend. Ik mis in veel moderne actiefilms juist statische shots, dan is het te vaak een shaky cam met ook nog heel veel cuts, vreselijk. Michael Bay doet dat bijvoorbeeld veel, zodra het niet CGI is en er echt actie gefilmd moet worden, dan valt hij gewoon door de mand.

De overzichtelijkheid is zeker geen probleem bij deze scene die overigens erg goed begint met een overview-shot van het kamp en het uitschakelen van de bewakers. maar de statische shots wijken echt af van de stjil die McTiernan in de rest van de film gebruikte. Overzichtelijk maar saai. Ik ben het met je eens dat statische shots in moderne actie films niet of nauwelijks nog voorkomen. De snelle cuts hebben als doel de illusie van snelheid te creëren maar vaak leiden ze alleen maar tot een verlies van overzicht van wat er op het scherm gebeurd. Wat dat betreft hebben ook statische shots mijn voorkeur. Wat betreft Michael Bay: ik begrijp absoluut niet waarom die man nog zoveel fans heeft en wat hij in de regiestoel doet.

avatar van stormfox
If it bleeds we can kill it.
Tijdloze mannenfilm die ik tot grote ergernis van mijn vrouw altijd moet kijken als hij weer op tv komt.
Deze film heeft ontzettend veel gedaan voor de film en gamewereld. Tot op de dag van
vandaag kom je nog steeds verwijzingen tegen(far cry blood diamond, ghost recon wildlands).
Ik houd mijn hart vast voor de reboot die dit jaar in de bios komt.
Mijn voorspelling is dat deze nog harder gaat zuigen dat de Predators film uit 2010.

avatar van IH88
“So you cooked up a story and dropped the six of us in a meatgrinder?”

Sterke actieklassieker. Predator is een actiefilm zoals ik het graag zie. Spanning, actie, Schwarzenegger, gave oneliners, veel testosteron en ook nog een buitenaards wezen. What's not to like? De spanning wordt goed opgebouwd en de setting (de Zuid Amerikaanse jungle) zorgt gelijk al voor een onheilspellende sfeer. De strijd tussen Arnie en de Predator levert de sterkste scènes op, en ook de andere acteurs weten precies in wat voor film ze spelen. De eerste scene tussen Arnie en Carl Weathers blijft briljant.

avatar van paul83
Gisteren gewoon weer gekeken hoor. Wat een klassiekertje! Met Long Tall Sally in de helikopter en uitpakken van "Painless" heb je mij alweer te pakken.

stormfox schreef:

Ik heb andere hoop. De AvP films waren toch echt wel om te janken, maar de trailer van The Predator voorspelt voor goeds naar mijn mening. Predators uit 2010 was vermakelijk, maar meer ook niet.

Ps. het is geen reboot...

avatar van des1
Zelden zulke sappige, over the top, maar ook erg amusante dialogen gehoord. Zoals: "You're bleeding" Antwoord: "I have no time to bleed". De ander weer: "uhh... okay".

avatar van Basto
des1 schreef:

Dan zou je Commando ook eens moeten proberen. Daarin zitten er nog heel veel meer.

avatar van de grunt
Dit wordt het zo'n beetje Bélon

avatar van IcU
IcU
Omdat de nieuwe Predator film binnenkort in de bioscoop draait, deel 1 nog eens bekeken. Na 10 jaar (denk ik) herzien. Wat een saaie film. De opbouw is enorm lang en na een uur gezever in de jungle komt de predator eens opdraven. Dan begint de opbouw opnieuw om wederom een tergend trage voortzetting te ervaren. Kan zijn dat dit is wat kijkers juist intrigeert. Ik vond het vooral saai. Ik keek deze film puur ter vermaak, niets anders. Voor mij slaagt de film daar in niet en dus heb ik mijn stem verlaagd naar 2*

avatar van Iron Maiden

Alleen voor de hoes wil ik deze al aanschaffen.

avatar van Graaf Machine
Predator is helemaal geen predator. Het is gewoon een hobbyjager, net als Koning Willem Alexander.

(Edit voor de Belgen/Vlamingen: Koning Willem Alexander is de Koning van Nederland, en een liefhebber van de jachtsport. Daarover overigens geen moreel oordeel.)

avatar van Basto
Net herzien in Kino. Wow, wat een heerlijke brute actiefilm. Geen cgi, wel veel geweld, toffe oneliners en een geweldige cast. Verdient niks minder dan de volle 5*

avatar van de Vis
Heerlijke film... leuke setting.. goed acteerwerk... Arnie zoals ie hoort te zijn...

avatar van jono
Predator begint met beelden van een mysterieus ruimteschip dat de aardse atmosfeer binnendringt. Vervolgens bevinden we ons in de jungle van Guatemala, waar een speciaal militair team onder leiding van majoor Alan 'Dutch' Schaefer bezig is met een reddingsactie. Ze moeten een minister bevrijden die is ontvoerd door guerrilla’s. Nadat de groep het rebellenkamp heeft vernietigd, worden ze gevolgd door een mysterieus wezen. Het wezen bezit een camouflagetechniek waardoor het zich nagenoeg onzichtbaar kan maken. Een voor een worden de leden van het team afgemaakt, waarna alleen nog Dutch overblijft.

Predator is een aardige actiefilm, maar niet meer dan dat. De film heeft niet echt een interessant verhaal en ook is er geen sprake van enige karakterontwikkeling of diepgang. De predator zelf ziet er dan weer uitstekend uit, dat dan weer wel.

Een echte spierballenfilm dus, die het indertijd erg goed deed in de bioscopen. De film kreeg drie vervolgen, het derde vervolg (titel: The Predator) draait op dit moment in de bioscopen. 3*

avatar van Shadowed
Lekker lomp.

Typische film waar alleen Schwarzenegger in kan spelen. Lekker lomp geweld en een beest dat volkomen nergens op slaat. Dat moet natuurlijk zorgen voor lomp en vlot vermaak, en dat is precies wat McTiernan doet in zijn actie/sci-fi.

Acteerwerk is niet echt briljant, maar de film spat van de actie. Vooral de scenes met de predator zijn natuurlijk leuk en een genot om te zien. De vele actiescenes en kanonschoten zorgen dat je voldoende geboeid blijft en is deze daarin ook geslaagd.

Leuke film en een leuk begin van een serie die niet meer dit niveau heeft behaald. Zo vlot als het hier gaat, is gewoon niet te doen. Aanrader voor actie en monster fans. Maar ook daarbuiten is deze film best genieten (vooral voor mannen).

avatar van Spunnek
Deze actie/scifi uit 1987 was één van mijn favorieten uit mijn tienerperiode.
Laatst weer eens teruggekeken...

De film blijft imponeren, moet ik toegeven.
Het hoge testosteron gehalte in deze film is ongeëvenaard over the top, maar dat was ook wel de tijdgeest van halverwege jaren 80 van de vorige eeuw, alhoewel deze film daarmee werkelijk de kroon spant in het genre.

Regisseur John McTiernan weet goed een beklemmende sfeer neer te zetten met een aangenaam tempo , en spanning wordt goed opgebouwd .
Ook goed is de geweldige casting .
Verwacht geen Oscar- waardige prestaties van de acteurs, waaronder Big Arnie.
Deze film was nog van vóór de tijd dat de acteerprestaties van Schwarzenegger iets overschat werden, en misschien daarom vind ik dit één van zijn betere rollen .
Special effects zijn ook ruime voldoende, zeker voor die tijd, behalve de bliksems en lasers zien er wat lame uit.
Er vallen verder nog wat kleine puntjes aan te merken op het technische vlak, zeg maar het draaiboek en edit, maar al met al toch een goede en vooral originele film.

Klassieker!

avatar van krosnicky
Predator staat 32 jaar na datum nog steeds als een huis

avatar van xxERWINxx
Vandaag nog eens herbekeken, deze blijft echt een klassieker, je kan niet zien dat deze al uit 1987 komt, want je kan hem altijd weer bekijken, hij verveeld nooit.
Ik ga alle Predators weer even weer herzien en dan kijken welke het beste is aangezien er een nieuw deel uit is.
Deze staat voorlopig zeker 1e met 3.5 sterren! Heerlijke film!

stormfox schreef:
If it bleeds we can kill it.
Ik houd mijn hart vast voor de reboot die dit jaar in de bios komt.

Komt er een reboot van het eerste deel ?

Spider schreef:
Ik vind de Predator een beetje op Clarence Seedorf lijken

hahahaha of Didier Drogba!!

Tarkus schreef:

Het was nog niet zo heel lang geleden dat ik deze film heb gezien.
Maar naar aanleiding van de nieuwe Predator film heb ik ze ineens alle 3 aangeschaft, vooral ook omdat de eerste 2 in een aanbieding tezamen te koop stonden in Blu-ray.
Het is zeker geen slechte film zoals ik reeds zei in mijn eerdere commentaar, maar wat de special effects betreft moet ik mijn eerdere mening toch bijstellen.
En waarschijnlijk heeft het te maken omdat ik de film nu op Blu-ray heb gezien dat het er allemaal veel beter uit ziet, en ook het geluid is nu uitstekend, het is zoals bij vele filmen heb ik al ondervonden met Blu-ray, alles ziet er beter uit en ook de sound heeft een enorme boost gekregen. Echt een aanwinst Blu-ray.
Daarom ook dat ik mijn score voor deze prent verhoog.

Nog maar eens bekeken, het is en blijft wel een goede film.
En omdat hij wel een van de belangrijkste is van de nu 4 films in de reeks, heb ik hem opnieuw bekeken omdat ik de 4de ook heb nu.
Maar verder hoef ik aan mijn eerdere meningen niets meer toe te voegen wat betreft deze film.

avatar van Lovelyboy
Een bijzondere cultklassieker waar ik me altijd om verbaas. Want wat maakte de film nu zo goed dan? Het verhaal is één uit dozijn, de karakters en mannen zijn van een hoog testosteron/rood-vlees-eters gehalte, de dialogen zijn...tja...ook niet bijzonder, de Predator zal er voor die tijd geweldig uit gezien hebben, de actie grenst wat over de top, en dan de crack elite unit zelf. Ze lopen niet door, zijn niet uniform in kleding wat vrij normaal is voor een dergelijke eenheid, dragen veel te zware wapens, in ieder geval, het moet allemaal heel wat lijken maar heel professioneel ziet het er niet uit...

Maar toch, een ge-wel-dige guilty pleasure, waar je altijd bij blijft hangen als hij er voor is. Het grenst allemaal wat aan het foute maar toch niet té. Het heeft allemaal een uiterst vermakelijke charme, en dat is waar de film uiteindelijk omdraait. Zo goed is hij niet als je hem gaat analyseren, maar fucking leuk vermaak is het wel. Een prima balans tussen vermaak, lichtelijk over de top actie, stoere jongens-ferme knapen karakters, stukje spanning, en eigenlijk best wel een leuk eindgevecht met geïmproviseerde wapens. Een mix overigens die nooit weer gelukt is met alle vervolgen.

Er is maar één Predator, en dat is deze Predator.