Predator (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John McTiernan
met Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers en Bill Duke

Dutch en zijn commando's worden in de jungle gedumpt om leden van een expeditie te gaan zoeken. De missie slaagt, maar wat ze niet weten is dat een onzichtbare jager in de bossen schuilt die menselijke prooien ontvelt en aan de bomen hangt. Al snel wordt duidelijk dat ze met een buitenaards wezen te maken hebben, dat het leuk vindt voor de sport op mensen te jagen. Maar de commando's zullen zich niet zonder gevecht laten pakken.

avatar van FlorisV
rickyyy schreef:
Als er een echte mannen film bestaat, dan is het deze wel. Arnold bewijst hier te kunnen acteren, en neemt de leidingsrol goed waar. Hij speelt zo, dat als de 3de wereldoorlog uitbreekt, en jij achter hem staat, het wel goed komt. Een van de beste films uit die tijd! Amen!

Eens! Zelden zoveel macho's bij elkaar gezien in een film, maar zo goed! Anders dan gedrochten als Con Air (lomp en over de top macho, met een clichebeeld van homo's). Maar Glengarry Ross vind ik ook een echte mannenfilm. Van een heel ander kaliber!

avatar van Wataru
FlorisV schreef:

Ik wil duidelijk kunnen zien wat er gebeurt zonder te wilde overgangen (en wil bij knokscenes ook geen stand-ins zien, maar goed hier niet relevant). Ik vond het zeer overzichtelijk, zonder teveel cuts. In deze scene wordt niet zo gerend. Ik mis in veel moderne actiefilms juist statische shots, dan is het te vaak een shaky cam met ook nog heel veel cuts, vreselijk. Michael Bay doet dat bijvoorbeeld veel, zodra het niet CGI is en er echt actie gefilmd moet worden, dan valt hij gewoon door de mand.

De overzichtelijkheid is zeker geen probleem bij deze scene die overigens erg goed begint met een overview-shot van het kamp en het uitschakelen van de bewakers. maar de statische shots wijken echt af van de stjil die McTiernan in de rest van de film gebruikte. Overzichtelijk maar saai. Ik ben het met je eens dat statische shots in moderne actie films niet of nauwelijks nog voorkomen. De snelle cuts hebben als doel de illusie van snelheid te creëren maar vaak leiden ze alleen maar tot een verlies van overzicht van wat er op het scherm gebeurd. Wat dat betreft hebben ook statische shots mijn voorkeur. Wat betreft Michael Bay: ik begrijp absoluut niet waarom die man nog zoveel fans heeft en wat hij in de regiestoel doet.

avatar van stormfox
If it bleeds we can kill it.
Tijdloze mannenfilm die ik tot grote ergernis van mijn vrouw altijd moet kijken als hij weer op tv komt.
Deze film heeft ontzettend veel gedaan voor de film en gamewereld. Tot op de dag van
vandaag kom je nog steeds verwijzingen tegen(far cry blood diamond, ghost recon wildlands).
Ik houd mijn hart vast voor de reboot die dit jaar in de bios komt.
Mijn voorspelling is dat deze nog harder gaat zuigen dat de Predators film uit 2010.

avatar van IH88
“So you cooked up a story and dropped the six of us in a meatgrinder?”

Sterke actieklassieker. Predator is een actiefilm zoals ik het graag zie. Spanning, actie, Schwarzenegger, gave oneliners, veel testosteron en ook nog een buitenaards wezen. What's not to like? De spanning wordt goed opgebouwd en de setting (de Zuid Amerikaanse jungle) zorgt gelijk al voor een onheilspellende sfeer. De strijd tussen Arnie en de Predator levert de sterkste scènes op, en ook de andere acteurs weten precies in wat voor film ze spelen. De eerste scene tussen Arnie en Carl Weathers blijft briljant.

avatar van paul83
Gisteren gewoon weer gekeken hoor. Wat een klassiekertje! Met Long Tall Sally in de helikopter en uitpakken van "Painless" heb je mij alweer te pakken.

stormfox schreef:

Ik heb andere hoop. De AvP films waren toch echt wel om te janken, maar de trailer van The Predator voorspelt voor goeds naar mijn mening. Predators uit 2010 was vermakelijk, maar meer ook niet.

Ps. het is geen reboot...

avatar van des1
Zelden zulke sappige, over the top, maar ook erg amusante dialogen gehoord. Zoals: "You're bleeding" Antwoord: "I have no time to bleed". De ander weer: "uhh... okay".

avatar van Basto
des1 schreef:

Dan zou je Commando ook eens moeten proberen. Daarin zitten er nog heel veel meer.

avatar van de grunt
Dit wordt het zo'n beetje Bélon

avatar van IcU
IcU
Omdat de nieuwe Predator film binnenkort in de bioscoop draait, deel 1 nog eens bekeken. Na 10 jaar (denk ik) herzien. Wat een saaie film. De opbouw is enorm lang en na een uur gezever in de jungle komt de predator eens opdraven. Dan begint de opbouw opnieuw om wederom een tergend trage voortzetting te ervaren. Kan zijn dat dit is wat kijkers juist intrigeert. Ik vond het vooral saai. Ik keek deze film puur ter vermaak, niets anders. Voor mij slaagt de film daar in niet en dus heb ik mijn stem verlaagd naar 2*

avatar van Iron Maiden

Alleen voor de hoes wil ik deze al aanschaffen.

avatar van Graaf Machine
Predator is helemaal geen predator. Het is gewoon een hobbyjager, net als Koning Willem Alexander.

(Edit voor de Belgen/Vlamingen: Koning Willem Alexander is de Koning van Nederland, en een liefhebber van de jachtsport. Daarover overigens geen moreel oordeel.)

avatar van Basto
Net herzien in Kino. Wow, wat een heerlijke brute actiefilm. Geen cgi, wel veel geweld, toffe oneliners en een geweldige cast. Verdient niks minder dan de volle 5*

avatar van de Vis
Heerlijke film... leuke setting.. goed acteerwerk... Arnie zoals ie hoort te zijn...