Predator (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John McTiernan
met Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers en Bill Duke

Dutch en zijn commando's worden in de jungle gedumpt om leden van een expeditie te gaan zoeken. De missie slaagt, maar wat ze niet weten is dat een onzichtbare jager in de bossen schuilt die menselijke prooien ontvelt en aan de bomen hangt. Al snel wordt duidelijk dat ze met een buitenaards wezen te maken hebben, dat het leuk vindt voor de sport op mensen te jagen. Maar de commando's zullen zich niet zonder gevecht laten pakken.

Don Homer schreef:
Deed me denken aan de Vietnam oorlog. Met grof geschut een onzichtbare vijand proberen te verslaan. Spectaculaire actie, opzwepende muziek (Oscar hiervoor vind ik wel overdreven) en prima prestatie van de bikkels. Het script is echter, op de originele en best enge vijand na, niet zo bijzonder.

Het steekt allemaal toch veel ingenieuzer in elkaar dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

PREDATOR - the psychedelic shadow (film analysis) - YouTube - m.youtube.com

PREDATOR - the psychedelic shadow (film analysis) - YouTube - m.youtube.com

Leuke analyse. Die gaat meer over symboliek en achterliggende gedachten. Best interessant maar het script op zich is toch vrij simpel?

Don Homer schreef:

Op het eerste gezicht wel, maar deze dieperliggende symboliek ligt er wel in verscholen. Verder bevat het geen grammetje vet. Daar kunnen de moderne actiefilms nog veel van leren.

avatar van Ajax&Litmanen1

Wat bedoel je met "geen grammetje vet"?

Dat het niet meer is dan dat het overduidelijk wil zijn. Een snoeiharde actiefilm.

Wat bedoel je met "geen grammetje vet"?

Dat de film geen enkele overbodige of onnodig opgerekte scenes bevat.

De moderne actiefilm wil nog wel eens veel te veel tijd nemen om alles op te zetten, uit te leggen en de karakters te introduceren. Of nog erger: er wordt een obligate love story in gepropt, zodat ook de vrouw of vriendin mee naar die bios gelokt kan worden. Moderne actiefilms duren daarom vaak dik over de twee uur, waar 100 minuten volle vaart voortuit vaak precies goed is. Ik de jaren 80 was men veel efficiënter en effectiever.

avatar van Don Homer
Ben ik het helemaal mee eens! Heeft Schwarzenegger sowieso patent op.

avatar van wimaroca
Ik had deze film nog nimmer gezien,omdat ik geen fan ben van Schwarzenegger,maar nu kwam het er van,maar wat speelt hij toch slecht,onbegrijpelijk dat ie hier zoveel miljoenen mee verdient heeft.

ook de laatste die ik van hem zal bekijken,helaas

avatar van wilofski
Basto schreef:
...Moderne actiefilms duren daarom vaak dik over de twee uur, waar 100 minuten volle vaart voortuit vaak precies goed is. Ik de jaren 80 was men veel efficiënter en effectiever.

Mss toch nog eens de speelduur van Die hard checken dan. Toegegeven, veel loze scènes zitten er ook niet tussen.

wilofski schreef:

Die Hard is iets langer, maar Rambo, Commando, Robocop, Lethal Weapon, Beverly Hills Cop, Terminator, allemaal (ruim) onder de 2 uur. En tegenwoordig zitten ze vaak richting 2,5 uur met de nieuwste Bond daar zelfs dik overheen. Zal die films daardoor niet zo snel vaker kijken.

avatar van Chainsaw
Een helikopter vervoert een groepje huurlingen - waaronder wat ruige lui en wat grappenmakers en een leider met praatjes en een sigaar in z’n muil. Er volgen flink wat explosies en de slechteriken vallen over de camera als ze aangevallen worden. Er moet geknutseld worden met minimale middelen, maar uiteraard maximaal effect en we eindigen voor de aftiteling met beelden van de cast, met hun naam erbij. Jep, dit was zonder meer een bijzondere aflevering van The A-Team.

Vooropgesteld, Predator is een best vermakelijke film. Waar ik me - toen ik de film jaren geleden voor het eerst zag - eerder een film als Alien had voorgesteld, wist ik nu dat ik me meer moest voorbereiden op een film als Aliens. Dus vooral veel actie en explosies met een hoop macho-mannen. De één heeft nog grotere spierballen dan de ander, de ander heeft weer een nóg groter geweer dan de één. Ergens wel interessant om je monster tegen zo’n groepje te zetten; elk monster kan een groepje nietsvermoedende tieners wel verslaan, maar de Predator legt duidelijk zijn lat hoog. Spannend is de film amper, laat staan eng. Maar het is allemaal gelukkig spectaculair. Toch kan McTiernan niet voorkomen dat de film halverwege af en toe een beetje wegzakt. De man is uitstekend in actie, maar hier begon de zoveelste actiescène in de jungle wel een beetje te vervelen. Gelukkig voelde de climax met Arnold tegen het monster weer iets frisser, ook al was dat ook gewoon puur actie. Maar ja, dat is Predator dan ook in een notendop; duizend bommen en granaten en één ugly motherfucker.

Vooruit, 3,5 sterren.

avatar van Filmkriebel
Ha, ook nog niet op gestemd maar wel al menig keer gezien. Deze Schwarzie flick blijft één van zijn beste jawel. Deze met liters testosteron overgoten SF actiefilm staat er een goede dertig jaar na datum nog steeds. Predator kent geen dode momenten; bijzonder knap hoe de film nooit gaat vervelen, al is het niet meer dan een kat-en-muis spel tot het einde. Om de haverklap gebeurt er iets en de cinematografie in de jungle is werkelijk van topniveau. De predator wordt er al na 20 minuten bij betrokken en daarna wordt geen gas meer teruggenomen. Kers op de taart is het spannende eindduel met de alien, waarbij Schwarzie voor de verandering eens zelf lelijk toegetakeld wordt. Spektakel gegarandeerd.

avatar van Basto
Net de 4k disc gekeken. Wow, wat was dat mooi!

Een film met Arnold 'The Governator' Schwarzenegger voor zijn carriere in een post-natale depressie raakte. Hij speelt hier Dutch Schaeffer de leider van een groep zeer goed getrainde huurlingen. Ze moeten een hostage extraction doen in een rebellenkamp in Zuid-Amerika. Die klus hebben ze vrij snel geklaard maar er blijkt iets anders in de jungle verborgen te zitten. Iets veel dodelijkers dat niet van deze planeet komt en dat gaat ze opjagen. Predator is een geweldige met veel testosteron en adrenaline opgepompte actiefilm met een cast vol opgepompte kleerkasten met enorme spierballen, want naast Schwarzenegger zitten ook krachtpatsers als Carl Weathers, Jesse Ventura en Sonny Landham in de cast. En een zo mogelijk nog imposanter wapenarsenaal met als topper Ol' Painless, uiteraard. Predator is waarschijnlijk de beste American musclemovie ooit gemaakt. Alles is macho aan deze film. De wijze waarop Schwarzenegger zijn sigaar opsteekt in de openingsscene, de manier waarop Mac scheert, de lach van Billy en als toppunt de begroeting tussen Schwarzenegger en Weathers met de meest mannelijke handdruk ooit. De tocht naar de plek des onheils in de helicopter met Long Tall Sally van Little Richard uit de speakers is onvergetelijk en zo heeft deze film wel meer iconische momenten. Dit is zeker Schwarzeneggers beste film.

avatar van RuudC
Lebarron schreef:

Wat....?

RuudC schreef:

Wat....?

Na Junior was zijn status als actiester een beetje veranderd, in ieder geval wat mij betreft had hij niet meer dat onaantastbare wat hij in Predator, Commando, Total Recall enzo wel had. Hij begon in mijn optiek daarna vaak in de verkeerde films te spelen zoals The sixth day of Batman & Robin. Maar ook films die ik voorheen wel top had gevonden als T3 Rise of the Machines, Eraser en End of Days konden mij niet meer zo bekoren, misschien komt het ook door andere zaken maar voor mij staat Junior symbool voor het verlies van credibilty van de actiester Arnold Schwarzenegger.

avatar van RuudC
Ah, de link met Junior had Ik niet gelegd. Die film heb ik ook behoorlijk uit mijn geheugen verbannen.

RuudC schreef:

Had het misschien ook moeten vermelden dat het om die rampfilm ging, mijn fout dus.

Supernatural schreef:
hele leuke toch wel klassieker in mijn ogen.ja al super vaak gezien.hij blijft geweldig.

Vandaag herzien.nu op bluray.duidelijker beeld.en ook het geluid is beter.blij dat ik het nu op bluray heb.had alle alien delen ook al op bluray,dus ik dacht wil ik predator 1tot 4 en alien vs. predator 1en2 ook op bluray hebben.heb er tor nu toe geen spijt van.al moet ik de rest nog wel even zien.maar dit blijft een toffe film.