Predator (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John McTiernan
met Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers en Bill Duke

Dutch en zijn commando's worden in de jungle gedumpt om leden van een expeditie te gaan zoeken. De missie slaagt, maar wat ze niet weten is dat een onzichtbare jager in de bossen schuilt die menselijke prooien ontvelt en aan de bomen hangt. Al snel wordt duidelijk dat ze met een buitenaards wezen te maken hebben, dat het leuk vindt voor de sport op mensen te jagen. Maar de commando's zullen zich niet zonder gevecht laten pakken.

avatar van thoyouknow1980
Welcome to the jungle
Arnie speelt zijn stoerste rol ooit in deze fantastisch spannende actiefilm.
De jungle locaties zijn zeer sfeervol en de actie subliem

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw bekeken, voor de zoveelste keer. Blijft een heerlijke sci-fi classic en sowieso 1 van de betere films met onze Arnold in de hoofdrol, die heerlijk bruut en stoer handelt. De film is vrij serieus van toon en de actie is soms ronduit hard, erg fijn dus. Ondanks dat de predator zich niet echt kan meten met de bruutheid van de alien, kan deze film dat weer wel. Verder weinig onzinnige dialogen of nutteloze extra plotjes en des te meer aandacht voor de intense junglesfeer en het moeten overleven van een peleton stoere kerel. Ik twijfel altijd tussen de 4* en 4,5*, maar deze Predator is tof genoeg om 'm het voordeel van de twijfel te gunnen. 4,5* blijven dus wederom staan.

avatar van Fonzzz002
Naast Ridley Scott’s Alien is Predator één van mijn favorieten films over een alien-levensvorm (opmerkelijk genoeg hebben deze twee namen ook meerdere crossovers gedaan). Wat Predator zo sterk maakt is de sfeervolle manier hoe het de spanning opbouwt: het maakt vroegtijdig duidelijk hoe machtig de hoofdpersonages zijn, waardoor je net zo verbaasd staat te kijken als hun wanneer iets hun macht te boven gaat. Het blijft langdurig een mysterie hoe de Predator eruitziet of hoe hij precies werkt, en bij iedere confrontatie leer je steeds meer over hem kennen. Dit beetje bij beetje de vijand leren kennen hield iedere confrontatie spannend. Daarnaast heeft de film een sterke cinematografie, en sfeervolle soundtrack, die de spanning hoog houd door subtiel te spelen met opbouw en onthullingen. Het kostuum van het monster is tot vandaag de dag heel indrukwekkend gemaakt. Het was voornamelijk een slimme keuze de Predator grotendeels uit het zicht te houden, zodat iedere keer wanneer ze iets nieuws van hem lieten zien het extra opmerkelijk was.

In de groep die je volgt voelt iedereen als een professional die lange tijd met de ander samen heeft gewerkt. Dit creëert een hechte groep die ik met plezier volgde en ik wou niet dat hun wat overkwam. Het had makkelijk een slappe slasherfilm kunnen zijn waarin stereotypes bloederig worden vermoord, maar de film weet de personages voldoende onderbouwing te geven om hun aan te willen moedigen. Een paar leuke one-liners hier en daar waren daarom ook welkom.

Het enige wat de ervaring kon hinderen is dat de effecten van de Predator iets te verouderd zijn en ze vormen een nep contrast met de omgeving. De film weet grotendeels van de tijd waarin ze speciale effecten gebruiken hier slim omheen te werken: hij is kort in zicht, hij is in de verte waardoor het effect minder zichtbaar is, je kijkt door zijn ogen of hij is helemaal niet zichtbaar, maar voornamelijk rond de laatste 15 minuten vond ik dat ze iets teveel effecten duidelijk in beeld gebruikte, die me op gegeven moment uit de immersie haalde.

Spannend, spectaculair, tijdloos, sfeervol en geen tekort aan humor. Een klassieker die zeker aan te raden valt!

avatar van Fisico
Predator is pure nostalgie. Het was al weer eventjes geleden dat ik hem zag. Samen met Terminator 2 en de inhoudsvolle Total Recall wellicht Arnolds beste film. De sequel en de gedrochten Alien vs Predator ten spijt is deze Predator een klassieker in zijn genre. Verbazingwekkend hoe ook deze film de leeftijd van 30 jaar bereikt. Een mens wordt oud... Knap hoe de actie en visuele effecten nog meer dan behoorlijk zijn en allerminst storen, integendeel.

De opbouw van Predator is traag en de spanning wordt stelselmatig opgebouwd. Het duurt een hele poos eer we een glimp van de Predator opvangen, laat staan zijn gezicht. Ook die infraroodbeelden of geluidsopnames zorgen voor een onbehaaglijk, creepy en vooral intens gevoel. Eens de eerste doden onder de crew van Dutch vallen, is er geen ontsnappen meer aan: ze vallen als vliegen. De film komt in een heuse stroomversnelling terecht. Een enorm contrast met het eerste deel van de film waar het vooral om de spanning/geleidelijke opbouw draait. De fijne soundtrack is eveneens mysterieus en maakt het plaatje af.

Hoewel de acteerprestaties niet om over naar huis te schrijven zijn, is er toch een zekere verbondenheid met het team van Dutch, deze werd ook aanstekelijk voor de kijker. McTiernan heeft zijn naam gemaakt met deze film en deed dit nog eens over met Die Hard en The hunt for Red October.

De watervalscene en eveneens de scene waar de Predator zijn masker afzet zijn me steeds bijgebleven. Ook nu beschouw ik dit nog steeds als hoogtepunten in de film. Het verhaal is beperkt, al is het idee van een ruimtewezen op safari best leuk. Als actieprent een toppertje, vandaar ook deze topquotering.
De predator zelf blijft ook geweldig, een meedogenloze volbloed jager van twee en een halve meter. In de sequel komen daar nog wat leuke gadgets bij. Blijft kortom leuk!

avatar van alexspyforever
Actiefilms samen met westerns moeten bij mij zowat op de onderste sport van de ladder staan van geliefkoosde genres. Waarom ik deze volbloed actiefilm dan toch heb gekeken. In een ver verleden heb ik eens Alien vs Predator gezien. Ik hou wel van de originele Alien dus is het logisch dat ik deze ook eens een kans heb gegeven. De Predator is blijkbaar ook buitenaards maar daar houdt de vergelijking met Alien dan ook op. De junglesetting is wel aardig ook dat rare gekleurde beeld als je vanuit het POV van de predator kijkt is wel origineel. De film doet wat je ervan verwacht, veel actie, geweld, schieten. Arnie is duidelijk in zijn element. Het verhaal is ook zoals ik had verwacht vrij vlak, de dialogen en karakters niet interessant. Het meisje lijkt er bij te zijn gezet om het toch geen 100% mannenaangelegenheid van te maken. Ook verdere achtergrond betreffende de predator blijft achterwege. Wellicht dat dit in latere delen aan bod komt, maar dat hoeft voor mij niet.

avatar van El ralpho
Monsterbloed

Het zien van Predator leek voor mij in eerste instantie een leuke throwback naar de jaren 80 te zijn, maar hoe meer de Predator in beeld kwam hoe meer ik mijn interesse begon te verliezen.

Het was de eerste keer dat ik deze vermeende klassieker zag en met name de eerste actie scene maakte bij mij een hele positieve indruk. Vol met adrenaline zat ik te kijken, maar het kat en muisspel tussen Dutch (Schwarzenegger) en zijn crew en het buitenaards wezen waren voor mij een grote sof. Met name het eindgevecht waarbij Dutch als laatste overblijft is veel te langdradig en er gebeurt ook weinig spectaculairs. De film komt op deze momenten vaak pijnlijk verouderd over, en met name de explosie op het eind maakt dit nog eens extra duidelijk.

Wel gaaf vond ik dan weer hoe de Predator er uitzag toen zijn masker eenmaal afging.
Volledig tot leven gebracht met praktische effecten geniet dit vandaag de dag nog steeds mijn absolute voorkeur. De camouflage van de Predator, kon daarentegen echt niet meer.
Uiteindelijk moet ik concluderen dat ik hier een stuk meer van had verwacht, ook verhaaltechnisch gezien. De originele Terminator kampt bijvoorbeeld ook met verouderde effecten, maar had qua diepgang en sfeer gewoon nog een stuk meer te bieden. Sfeer was er bij de eerste actie scène waarbij de Alien nog niet in beeld verscheen nog volop maar dit vloeide steeds meer weg. Zeker als het verhaal dan ook nog eens heel minimaal is, raak ik hier al snel uitgekeken.

avatar van Roger Thornhill
Billy is overleden... R.I.P. Sonny Landham 1941-2017.

avatar van FillumGek
Voor mijn gevoel is het eeuwen geleden dat ik deze klassieker heb gezien. Vandaag even opnieuw bekeken en zoals verwacht heeft Predator niets aan glans verloren. Het blijft één van de stoerste actiefilms uit de jaren '80.

De soundtrack brengt je meteen in de juiste stemming. De dichte jungle is het ideale podium voor een klopjacht op iets, schijnbaar, onverslaanbaars. Het verhaal is nogal dunnetjes, maar in dit geval staat het de rechttoe rechtaan actie ook niet in de weg. Dutch en zijn squad lopen voornamelijk te pronken met spierballen, foute oneliners en hele dikke wapens. Geen onnodige bijzaken, gewoon die Predator kapot maken.

De Predator is door de jaren heen uitgegroeid tot een icoon. In de eerste dagen vertolkt door Jean Claude van Damme, maar die verliet uit ontevredenheid de set na een paar dagen waardoor de rol was opgepikt door Kevin Peter Hall. Een meer dan geslaagde alien met zijn onzichtbaarheid, lasers en overtuigend smoelwerk.

De special effects zijn dik in orde. Van de bloederige en gevilde slachtoffers tot aan de gigantische explosies en ander wapengeweld. De scene waarin het team volledig losgaat op de jungle zelf zal iedereen bijblijven. Maar naast ons te vermaken met harde actie weet de film ook spannend te zijn, zeker naar het einde toe. Eén van Arnie's beste.

avatar van Bélon
Ook bij KINO gaan Arnie en z'n maten terug naar de helikopter, op 11 en 13 november.

First Contact: Predator (1987) - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

Ik ga zeker proberen van de partij te zijn: heb ooit de originele run gezien in 1987, ik geloof in Lumiere in R'dam -was nog te jong en mocht 'm dus eigenlijk niet zien maar was dus extra spannend- 30 jaar geleden...inmiddels uitgegroeid tot grote cult klassieker!.

avatar van Basto

First Contact: Predator (1987) - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

Dat zal Cinerama (1) zijn geweest. Alghans, daar draaide die de eerste weken. Heb m daar 3 keer gezien.

avatar van de grunt
Bélon schreef:
Ook bij KINO gaan Arnie en z'n maten terug naar de helikopter

Basto schreef:

Ik weet het niet 100% zeker maar In mijn herinnering draaide hij in een vrij kleine zaal en Lumière was dichterbij CS wat voor mij toen een meer logische keuze was.

De verdwenen bioscopen van Rotterdam: Lumière | De Filmkijker - defilmkijker.com

Heel goed mogelijk dat Predator gewoon in meerdere R'damse bioscopen draaide toendertijd

avatar van Basto
Bélon schreef:

Dat laaste kan zeker, bovendien draaide hij natuurlijk na een week of twee niet meer in Cinerama (1).

avatar van steventje
Kijk wel uit naar Predator (2018) van Shane Black (oa Lethal Weapon en zelfs meegespeeld in de originele predator van 1987)

avatar van Phantasm
Vandaag in Pathe gezien en met een halve ster verhoogd, het blijft een van de betere aktiefilms die totaal niet verveeld.

avatar van elhopper
Gisteren in Pathe gezien: dit is denk ik de 10e keer dat ik deze film zie, ik lees hier hardop ``DERTIG jaar oud! die film!'' bijna net zo oud als ik.

De grootste storingsfactor is het mede publiek die overal om moet lachen en zelfs richting het belachelijke trekt. Daarom kost het moeite om geboeid te blijven en ``in '' de film te zitten.

Ik zit er graag ``in''. Ik denk even op moviemeter kijken: zit weer gelijk op youtube trailers te kijken met een grijns op mn gezicht.

Blijft gewoon een Klassieker deze film, nog steeds spannend, nog steeds wapengeweld over de top!
Met dit soort films ben ik opgegroeid, ze maken gewoon deel uit van mijn opvoeding!

Een film zoals je hem niet meer kan presenteren tegenwoordig, maar echt gedateerd is hij niet. 4 sterren blijven staan

avatar van Donucius
Idem als hierboven. Leuk om een keer op het witte doek gezien te hebben. Het oude 2.1 stereo geluid heeft wel iets nostalgisch en zo ook de (matige) beeldkwaliteit. Maar doet niets af aan de aangename ervaring. Inderdaad veel pubers die nog steeds in hun Grolsch lolbroek fase zitten; 1 keer is leuk, maar 40 keer op 1 avond is de lol er wel een beetje vanaf. De film ziet er nu een beetje gedateerd uit, maar met performances en oneliners als deze zie je tegenwoordig niet meer zo vaak. Als je deze film vaak gezien hebt beginnen bepaalde dingen wel op te vallen. Bijvoorbeeld hoe lomp die gast in dat predator pak eigenlijk beweegt. Maar nog steeds een van de klassiekers die je gezien moet hebben!

elhopper schreef:

Ik ben ook gegaan maandag in Pathe (Breda) en ik was een van die personen die om veel dingen moest lachen. Het is dan ook zo over de top, met die speciale jaren 80 machismo saus, dat je om sommige zaken wel moet lachen. Ook het acteerniveau is gewoon lachwekkend soms, en weet je wat? Dat maakt allemaal niet uit en draagt zelfs bij aan de charme van de film.

Het continu haast obsessief tonen van de spierballen, de corny one-liners, het compleet karikaturale commando team. Het brengt de lach met zich mee, zeker 30 jaar later gezien. Ik begrijp niet wat daar mis mee is?

avatar van elhopper
kan er helemaal in komen wat je bedoelt, maar als je tussen een hoop lui in zit die constant overal om moeten lachen dat wordt op een gegeven moment vervelend.

avatar van Fisico
De vraag is of je wel op je plaats zit in een bioscoopcomplex wanneer je met puberaal gedrag andere mensen stoort die wél wensen te genieten van een film? En dit is een algemene vraag (offtopic weliswaar) en is niet enkel naar de oprechte Wesley gericht.

Het gaat hier ook niet over het (storende) zakje chips dat je buurman kauwt hé. Lachen, giechelen, praten lijkt me van een totaal andere orde en is not done, niet in de bioscoop, niet in het lokale cultuurcentrum, niet tijdens een lezing enz ... Dit stoort enorm en valt onder respectloos gedrag.

avatar van steventje
Ik vind predator geen film om te lachen. Punt !

avatar van Bélon
Predator is uiteraard geen komedie maar Ik heb wel degelijk af en toe gelachen voornamelijk om een aantal one liners. Voor de rest met een grote glimlach op het grote scherm zitten kijken.

Verhoog naar 5,0* en in mijn Top 10. Deze film hoort gewoon in de Top 250: voor deze genre klassieker mag best wat "ouwe arthouse meuk met relatief weinig stemmen" verdwijnen.

Dat wordt lastig maar voor de MM Top 50 actiefilms lijst zijn iig nog maar 0,02 punten nodig

Hij staat gelukkig wel in de alternatieve Top 250 (nr. 178)

Toen 'Arnie' doorbrak met zijn eerste Terminator film, volgde een handje vol gelikte actiefilms om de formule uit te melken, zoals Commando, Running Man en Raw Deal. Deze Predator was daarvan veruit de beste en ook zeker vernieuwend als cross-over tussen de Rambo films van die tijd en Alien(s). Dat is wel een grappige constatering omdat veel later de Alien vs. Predator uitkwam. Tussendoor kwam kort na deze Predator nog een Predator 2 uit met Danny Glover, bekend van de Lethal Weapon reeks uit die tijd, dat zich in de stad afspeelde.

De visual effects dus ook het monster in deze Predator kwamen uit dezelfde hand als de effects specialist van de Terminator, te weten de in 2008 overleden Stan Winston.

Zeer vermakelijke goed opgebouwde actiefilm over een ''black-ops'' elite team dat een missie in de jungle opvolgt en daar te maken krijgt met een bovennatuurlijke tegenstander. Heb hem onlangs nog eens terug gezien, uit nostalgie, en nog steeds blijf ik dit een erg goede film vinden.

avatar van SSeagal
Beste film van onze Oostenrijkse kleerkast, deze kan ik eindeloos vaak kijken. Spannend, heerlijk fout, lekkere actie en een paar grappige oneliners. 5*