The Predator (2018)

Alternatieve titel: Predator 4

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Shane Black
met Boyd Holbrook, Trevante Rhodes en Jacob Tremblay

Quinn McKenna is een voormalige commando van de speciale eenheden die net het bestaan van de gewelddadige Predators heeft ontdekt. Niemand wil hem echter geloven. Zijn zoon Rory heeft een vorm van autisme en is het mikpunt van spot op school. Hij ontdekt dat hij de taal van de aliens kan begrijpen, hetgeen hem een belangrijke aanwinst voor het team van zijn vader maakt.

avatar van IH88
“Predators don't just sit around making hats out of rib cages. They conquered space.”

Verschrikkelijk. Ik ging al met weinig verwachtingen de film in, maar The Predator krijgt het voor elkaar om die lage verwachtingen nog op negatieve wijze te overtreffen. Dit is inspiratieloos, lui, slecht en een grote middelvinger naar de originele Predator.

The Predator zit vol met saaie actiescènes, en ook de acteurs doen maar wat. Munn, Brown en Strahovski nemen het allemaal veel te serieus, en ze lijken wel in een andere film te acteren dan de andere acteurs. Maar ze proberen het tenminste nog, want Jane, Holbrook en Rhodes zijn helemaal schaamteloos bezig. Alleen Keegan-Michael Key weet nog een beetje indruk te maken, maar hij heeft een ondankbare bijrol. Dit is echt een wanproduct.

avatar van Easily Annoyed
Alien & Predator films zijn een absolute must voor me, dus ik had vol verwachting uitgekeken naar deze film. En ik moet zeggen: ik vond hem best vermakelijk Veel lichtvoetiger dan die van hiervoor, veel (flauwe) humor en je rolt zo het verhaaltje door. Heel stiekem kijk ik alleen maar omdat ik die Predators cool gemaakt vind en die zag je in deze film best aardig. In andere bleven ze vaak in het donker en da's toch minder leuk.
Het Asperger jongetje had ik toevallig twee dagen eerder in Before I Wake gezien, dat leidde wat af want daar acteerde hij hetzelfde. Dus ik bleef vlinders verwachten
Als je van keiharde gruwelijke actie houdt dan ga je dit niks vinden. Als je Predators en Predatorhonden cool vindt en gewoon een leuk filmpje tussendoor wil zien: go for it

avatar van teigertje
Fantastische film in zijn genre, waardige opvolger.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, wel weer een verfrissing van de Predator delen, weer een keer wat ander verhaal.
Vond hem dus echt verrassend, leuk verhaal, leuke acteurs vooral die groep gevangenen erbij en het jongetje voegde weer iets nieuws toe.
Het einde vond ik wel een beetje snel afgeraffeld, maar al met al leuk om gezien te hebben!
3.5 sterren!

4. The Predator 2018
4. Predator 2
5. Alien VS Predator Requiem

avatar van Fisico
Zoals hier al meermaals aangehaald door andere leden ook voor mij een vrij ontgoochelende prent. Dit is niets meer dan een schaamteloze uitmelking van de franchise van de reeks. Dit heeft niets meer te maken met het origineel uit 1987. Jammer eigenlijk, want de alien is een fantastisch personage. Wat me nog het meest stoorde waren de inspiratieloze plotverwijzingen naar het verleden waarbij onbewust getracht wordt het origineel oneer aan te doen.

Inhoudelijk stelde het bitter weinig voor. Het plot rond het zoontje was inspiratieloos en hemeltergend. De karakters waren oersaai en de humor was lachwekkend. Dat is wellicht de bedoeling van humor, maar het neigde naar plaatsvervangende schaamte met een bende randdebielen in de hoofdrollen. De actie was bij momenten doenbaar, maar gleed al even gauw af naar een dieptepunt. Misschien moet je deze film aanvatten als iets aparts, want alles waarbij je terugdenkt aan de andere films doet pijn aan het hart als je dit aanschouwt.

Jammer, want Predator verdient beter. Shame on you Mr. Black!

avatar van Alexander1900
Ik vind het echt geen slechte film. Al is de orginele film met Arnold Schwarzenegger natuurlijk een stuk beter. Er is veel actie en best wat humor, en de predators zagen er goed uit en kwamen ruimschoots aan bod. Echter ontbrak er voor mij een belangrijk ding en dat is de spanning. Die had ik in deze film totaal niet waardoor het zo hier en daar een beetje saai werd...

Deze zesde film in de Predator-reeks (als je twee delen "Alien vs. Predator" meerekent) is vooral een ode aan de oorspronkelijke pulpfilm uit 1987, waarnaar soms ook verwezen wordt. Er wordt namelijk wederom een groep prettig gestoorde soldaten, die sluipschutter Quinn McKenna (Boyd Holbrook) helpen in zijn strijd tegen de intergalactische jager uit de titel, opgejaagd en gestaag afgemaakt.

Regisseur Shane Black is geknipt voor deze onzin, want hij speelde een bijrol in het origineel (als de grofgebekte soldaat Hawkins zorgde hij vooral voor de humoristische noot) en hij schreef tevens diverse jaren 80 en 90 actiefilms. Hij hanteert een wat al te zelfbewuste toon, waardoor het stupide verhaal nooit echt spannend of geestig wordt, maar zeker wel vermakelijk, want de film bevat o.a. snoeihard geweld (met veel lasers, explosies en mensen die gruwelijk aan hun einde komen) en wat foute grappen. Wel is het jammer dat men de Predators ook laat strijden met andere wezens of Predators, want dit leidt af van waar het om zou moeten gaan, namelijk Predators die op mensen jagen.

De intergalactische jager ziet er wederom geweldig uit en over zijn naam ontstaat een leuke discussie tussen bioloog Casey (die een specialist is in evolutiebiologie) en slechterik Traeger:

Casey: Waarom noemt u het een Predator ?
Traeger: Uit de data blijkt dat hij z'n prooi achtervolgt.
Traeger: Hij zoekt zwakke plekken op. Hij geniet ervan. Het is een spel voor hem.
Casey: Dat heeft meer weg van een jager. Een roofdier doodt om te overleven.
Traeger: Predator klinkt gewoon cool. Toch ?

De film begint ook veelbelovend, maar helaas is het verhaal een zooitje (rommelig en ook in de actiescènes ontbreekt de helderheid) en ook valt de film in de typische clichés van een vervolg. Zo moet "The Predator" nog bombastischer en groter in schaal zijn dan zijn voorgangers. Ditmaal zelfs letterlijk, want de toevoeging van een nog grotere Predator is stompzinnig en maakt het originele monster minder angstaanjagend. Deze film staat ook bol van verwijzingen naar de eerdere "Predator" delen, zoals de de buitenaardse jachthonden uit "Predators (2010)", wapens uit de beruchte twee crossover films "Aliens vs Predator" en ook speelt Jake Busey een rolletje in het verhaal, namelijk als de zoon van het karakter dat zijn vader Gary Busey speelde in "Predator 2 (1990)".

Hoewel de hoofdrolspeler (Arnold Schwarzenegger) en de groep soldaten uit de originele Predator film natuurlijk veel beter en leuker waren (die o.a. goed op elkaar inspeelden), spelen er ook in deze film een aantal vermakelijke persoonlijkheden mee. Daarentegen is hoofdrolspeler Boyd Holbrook (als sluipschutter Quinn McKenna, die een een stuk buitenaardse technologie vindt, die hij opstuurt naar huis en waar het per ongeluk bij zijn autistische zoontje Rory, gespeeld door Jacob Tremblay, belandt) nauwelijks interessant en hetzelfde geldt min of meer voor Olivia Munn (als bioloog Casey Brackett), die heeft helaas weinig meer te doen heeft dan mooi zijn en ook kraamt ze wetenschappelijke informatie uit wanneer die relevant is voor het verhaal.

Het zijn dan ook vooral de groep prettig gestoorde soldaten (in totaal vijf stuks) die vermakelijk zijn, zoals Baxley (Thomas Jane) die "Gilles de la Tourette" heeft en dus op willekeurige momenten vloekt. Zo zegt hij op een gegeven moment "Lik je poesje" en ontstaat er een grappige discussie met Olivia Munn en Keegan-Michael Key (als Coyle):

Baxley: Lik je poesje.
Casey: Sorry, wat ?
Baxley: Hoe gaat het ?
Casey: Je zei "lik je poesje". Wat mankeert hem ?
Coyle: Hij had het niet over jouw poesje.
Casey: Zijn jullie gek of zo ?

Ook Keegan-Michael Key als de moppen tappende Coyle was wel een leuk personage en ik kan hem vooral vanwege de leuke en grappige Amerikaanse "sketch" komedie televisieserie "Key and Peele". In deze film heeft hij vooral leuke interactie met de eerder genoemde Baxley en vertelt hij o.a. de volgende moppen m.b.t. hem:

"Hé, Baxley. Als je moeders vagina een game was, dan zou iedereen hem mogen spelen."

"Wat is het verschil tussen vijf grote zwarten en een grap ? Baxley's moeder kan niet tegen een grap."

Verder was Trevante Rhodes als Nebraska Williams (die op het einde in tweeën wordt gesneden als hij samen met o.a. McKenna op het ruimteschip staat), die min of meer de leider is van de prettig gestoorde soldaten, wel een leuke toevoeging en Sterling K. Brown heeft de ondankbare taak om als de schurk Traeger het bizarre (com)plot te dragen.

Al met al kijkt "The Predator" gemakkelijk weg (leuk vermaak op een saaie avond), maar ruilt het enige vorm van spanning in met een overschot aan geweld en humor. Ik ben benieuwd wat de toekomst van deze franchise te bieden heeft, want gezien het Iron Man-achtige einde (m.b.t. het gevonden pak in de "Predator-killer") zal er zeker nog een vervolg gaan komen.

avatar van AniSter
Dit soort films kijk ik niet vanwege het verhaal maar vanwege de special effects. En wat dat betreft kijkt deze film lekker weg. Voor de rest is alles al gezegd met een compliment voor de bijdrage van Theunissen!

avatar van Egulio
Humor was leuk, maar daar blijft het bij.

avatar van Onceuponanytime
Aanvankelijk dacht ik een spannende film te bekijken, maar het licht doofde vrij snel uit. Het acteerwerk is bijzonder slecht; de grijzende gezichten – het Amerikaans macho-gedoe – zorgt voor donderwolken. Enfin, inpakken en wegwezen...

Mijn hemel, wat was dit slecht zeg. Weet niet waar ik moet beginnen. Bijna elke scène was wel iets op aan te merken. Was het niet het matige acteerwerk, dan waren het wel die irritante grapjes die kant noch wal raakten. Humor pastte ook totaal niet in de setting en het verhaal van de film. Het verhaaltje met dat zoontje is gewoon lachwekkend. Of die wetenschapster die wel heel snel overstag ging met de “bad guys”.

Sommige slechte films kan ik vaak nog wel wat in zien, omdat het een cultfactor heeft. The Predator tikt niet eens het niveau van cult aan.

Er wordt wat afgeouwehoerd in deze Predator film, waarmee je de film in ieder geval alvast niet
au serieux hoeft te nemen. Meer een film die je vooral wil vermaken met uitgelaten amusement,
de veelvuldige actie ook amper gedoseerd want er wordt vrijwel aan een stuk door vrolijk op
los gevochten en geschoten en is deze vierde Predator film qua insteek nog het verst verwijderd
van de eersteling. Jammer ook dat er nu een nog grotere, reusachtige Predator versie bij aan
te pas moest komen, die de oorspronkelijke prompt tot een kansloos en nietig exemplaar
reduceert.
Maar een zorgeloos filmpje dus, met als voornaamste pluspunt dat de actie best wel redelijk goed
gebracht wordt. De acteurs hadden ook zichtbaar schik in hun deelname. Misschien wel met
te veel enthousiasme, maar wel toepasselijk bij het weinig onderhoudende en chaotische geheel.
Wat was de eerste Predator film dan zozeer anders. Voor mij nog altijd de beste van de reeks.