The Rider (2017)

geregisseerd door Chloé Zhao
met Brady Jandreau, Tim Jandreau en Lilly Jandreau

Een jonge cowboy wordt bij een rodeo met een bijna fataal ongeval geconfronteerd. Hij wordt van zijn paard afgeworpen en loopt daarbij ernstig hoofdletsel op. Hij woont bij zijn vader en zijn zus en ervaart dat de revalidatie moeizaam verloopt. Daarop onderneemt hij een zoektocht naar een nieuwe identiteit. Hij wil te weten komen wat het betekent een man in het hart van Amerika te zijn.

SaintNick schreef:
Is dat wat je in elke film zoekt? Misschien dan eens (bijvoorbeeld) de bijbel erop naslaan...?

Logisch toch dat een filosoof altijd op zoek is naar een boodschap? Had ie recentelijk ook bij Roma las ik, dus de boodschappenlijst wordt groter en groter. Als je op zoek bent naar boodschappen kun je echter beter naar Appie Heijn gaan(quote van de vermaarde Dickie Maas ooit) en hij had gelijk!

Fijne filmhuis productie, van de betere kwaliteit. Een familieproject waar met hart en ziel aan is gewerkt en dat zie je met name terug aan de schitterende visuele beelden, cameravoering etc. Knap dat een onervaren team dit aflevert, benieuw naar hun volgende projecten. Verhalend had het beter gekund en helaas is het ook qua acteerwerk onder de wenselijke maat. Zelden een hoofdrolspeler gezien die zo bedeesd voor de camera staat als deze Brady, lijk wel een autist, en dat zal de bedoeling niet zijn geweest. Door die afstandelijkheid kruipt deze wat mooi kunstig ogende film nooit echt onder de huid, en blijft hij steken op de kwalificatie bovengemiddeld.

Best derimerend drama over een rodeo rijder die probeert te herstellen na ernstig ongeval. Niet alleen hijzelf maar ook zijn broer is slachtoffer van een gelijkwaardig ongeval trauma. Tel daar bij op de moeizame realtie met zijn vader en een geestelijk achtergebleven zus en je hebt een hoop drama verpakt in een enkele film. " The Rider" is een langzaam verhaal. De beelden zijn soms mooi geschoten. Het is een zonder opsmuk realistisch en goed geacteerd drama.....3.5*

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en toch ook maar eens geprobeerd. Voor mij mocht deze toch wel wat korter. Het verhaal is redelijk eenvoudig en de acteerprestaties waren wel overtuigend.
Ik heb hem uitgekeken, maar één kijkbeurt is wel voldoende.

Op Vitamine C(ineville). Geniet ervan, één van de mooiste films van de laatste jaren.

avatar van Filmreiziger
Zondermeer een prachtig drama. Het is een familieproject geweest en - in tegenstelling tot wat de aftiteling ons vertelt - wel degelijk gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De meest belangrijke spelers spelen zichzelf in de film: de vader, een licht zwakbegaafd zusje de vriend van de hoofdrolspeler die volledig verlamd is in een rolstoel en natuurlijk de hoofdrolspeler zelf. Ook bijzonder: één van de mooiste scenes uit de film waarin Brady een wild paart weet te temmen tot hij erop kan rijden is niet geacteerd. Het gebeurde toevallig terwijl de filmcrew aanwezig was en ze hebben het gefilmd. Prachtig. De liefde die Brady heeft voor zijn familie, voor paarden en voor het rodeo rijden is niet gespeeld en zo komt het ook over. Combineer dat met de prachtige beelden van south Dakota en je weet dat je iets bijzonders aan het kijken bent. Het is soms wat rauw en ongepolijst, maar heel realistisch. Het geeft een kijkje in een cultuur die ik niet van dichtbij ken. Het is helaas geen film zonder fouten. De film is traag. Voor mij soms iets té traag. Het verhaal is wat dun. Ook werd ik niet volledig 'meegenomen' door de film: Ik bleef me er volledig van bewust dat ik een buitenstaander ben die vanuit onze bioscoopkamer een glimp mag opvangen van deze Noord Amerikaanse cowboy (macho) cultuur. Het bracht me niet IN die cultuur zoals sommige films wel voor elkaar krijgen. Ondanks dat zeker het kijken waard als je niet allergisch bent voor wat tragere films. En wat interesse voor de Noord Amerikaanse cultuur helpt denk ik ook been beetje. Dik verdiend 3,5 ster.