A Vida Invisível (2019)

Alternatieve titels: The Invisible Life | A Vida Invisível de Eurídice Gusmão

Brazilië / Duitsland

geregisseerd door Karim Aïnouz
met Fernanda Montenegro, Carol Duarte en Julia Stockler

Rio de Janeiro, jaren vijftig. De zussen Guida en Eurídice verdwijnen uit elkaars leven wanneer Guida met haar Griekse geliefde het gezin verlaat. Vanaf dat moment leven de zussen onzichtbaar voor elkaar, hoewel de band in hart en ziel ijzersterk blijft.

• vanaf 8 april te koop op dvd

Vanaf 5 december in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van John Milton
Oogt wat standaard, doch aangenaam?

Ik ben er wel voor te porren, zo te zien. Muziek is altijd een fijne bijkomstigheid, al kennen we dit verhaaltje misschien intussen wel een beetje.

Natuurlijk heeft de film een ontroerend einde maar wat is de weg ernaar toe lang en saai. Waarschijnlijk ontleent het einde zijn kracht ook wel aan het feit dat we zo langdurig ondergedompeld worden in de separatie van de zussen en hun miserabel leven, maar dat doet er niet aan af dat je uithoudingsvermogen nodig hebt om tot het einde te geraken.

De film is natuurlijk bovenal een aanklacht tegen het patriarchale systeem van de jaren ’50 waarbij de zussen het nog eens bijzonder slecht treffen met zelfs voor die tijd zeer conservatieve en/of wrede mannen in hun leven. De vrouwen worden simpelweg niet geacht een eigen wil te hebben – waardoor ze verkracht worden en hun dromen niet kunnen najagen – en als ze wel een eigen wil tonen worden ze zwaar gestraft. Maar meer dan het tonen van dit onrecht doet de film eigenlijk niet: diepzinnigheid heb ik niet kunnen ontdekken. Ik had gehoopt op een film als De Tweeling (2002) - MovieMeter.nl maar die film is gewoon veel beter en diepzinniger.

avatar van hvdriel
Wanneer Guida erop uit trekt en Eurídice thuis achterblijft, leven de twee zussen jaar in jaar uit een voor elkaar onzichtbaar leven, terwijl wij als kijker meekrijgen wat de zussen niet van elkaar weten. Gelukkig speelt de film hier niet mee, maar krijgt het (niet al te originele) verhaal wel een tweede laag: wij weten wat zij niet weten en dat is de context waarin we niet anders dan elke gebeurtenis kunnen plaatsen.

De film schetst twee verschillende levens die op een aantal punten parallellen vertonen met als belangrijkste, dat de zussen beiden krachtige vrouwen blijven in een Braziliaanse samenleving waarop we niet jaloers hoeven te zijn.

Vuige, rauwe beelden en stiltes die de dialoog wegdringen, alle ruimte latend aan de mimiek en gestiek van de actrices. Wat jammer is dan die opdringerige muziek...

avatar van Gish
Lange, maar prachtige film met een ontroerend verhaal. Maakt indruk en geeft stof tot nadenken. Aangrijpend.

avatar van John Milton
Een langzame film inderdaad, maar ik vond het niet saai. Melodrama, maar met rauwe randjes en bovendien vakkundig gemaakt en geacteerd. Ook wij moesten even aan de bak in de eerste helft, maar dat betaalde zich terug in de tweede. Ik rond naar boven af.