Estômago (2007)

Brazilië / Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Marcos Jorge
met João Miguel, Fabiula Nascimento en Babu Santana

De weg naar iemands hart is via de maag en dat is een positief punt voor Raimundo Nonato, die met de bus en zonder geld in de stad is aangekomen. Hij blijkt een onvermoed talent voor koken te hebben en hiermee verleidt hij de prostituee Iria. Hij begint in een simpele bar, maar wordt dan aangenomen door de eigenaar van een Italiaans restaurant, die hem alles van het vak bijbrengt. Nonato, die verder alles behalve een held is, stijgt boven zichzelf uit met gerechten die hij met de simpelste ingrediënten maakt.

avatar van Djumbo
plezante film.... goed gemaakt .... ontspannend.... ondeugend en soms grappig

Uitstekende film. gezien op de Belgische t.v. BRT 1 of canvas let op!... deze zenden vaker puike films uit. ---dikke 4 sterren verdient.

avatar van nadrin
Als het een komedie is dan kijk ik meestal niet.
Maar deze film was echt wel grappig.
Niet alleen grappig maar vond hem ook soms ontroerend.
Vooral door de eenvoud van het hoofdpersonage.
Is echt wel een aanrader .
Goed geacteerd en heerlijke scenes die je blijft herinneren.

avatar van The One Ring
Aardige aangename film door een boeiende hoofdpersoon en een vrij origineel verhaal. Wel jammer dat de film maar weinig ideeën heeft en 100 minuten hier zelfs al veel en veel te lang lijken. Vooral het gevangenisgedeelte valt al snel in de herhaling en had misschien beter kort als eindstuk gebruikt kunnen worden. Persoonlijk vond ik de film ook nergens écht grappig of briljant worden, maar het is wel typisch zo'n film die aangenaam is zolang hij duurt. Daarna gaan de gedachten direct ergens anders heen.

Een film over de carriere van een kok. In het dagelijks leven en later nog eens in de gevangenis. Het verhaal is erg knap en mooi opgebouwd. Toch heeft de film ook twee minpuntjes. Hij loopt toch iets te traag. En ik heb wat moeite met de cast van de hoofdpersoon die toch wat te sullig overkomt in verhouding met wat hij op zijn omgeving weet over te brengen en de daden die hij verricht.

avatar van Stijn B.
Schitterende film waarin het belangrijkste "personage" voedsel is. Het hoofdpersonage is een sul maar weet zijn plaats te veroveren in de maatschappij door zijn kookkunsten. Voedsel wordt zo meer dan alleen maar etenswaren: voedsel als genotsmiddel, voedsel als middel om op te klimmen op de ladder ... tot voedsel als ultiem machtsmiddel

Heerlijke film doorspekt met lekkere zwarte humor

avatar van K. V.
Deze heeft me aangenaam verrast. Het verhaal wordt boeiend gebracht en het einde was heerlijk donker , maar paste perfect bij het verhaal.
De cast bestond uit allemaal onbekenden, maar storen deed dit niet.
Een klein, maar fijn filmpje en mochten ze hem eens op tv uitzenden, zeker eens bekijken.
Ps, de film is beter dan de poster

avatar van popcorn en cola
Komt niet echt op gang. Niet mijn soort.

avatar van Pkunk
Niet zo interessant. De hoofdrol(speler) is een engerd en waarom ze een hele film nodig hebben om dat te bevestigen voelt een beetje overbodig..

avatar van N811
Pkunk schreef:
haha, hij heeft wel wat weg van een oude bekende van me

Aardige aangename film met een dubbele verhaallijn, leuke momenten en sfeertjes die toch echt ui het acteerwerk voortkomen. (de naakte dame die maar eens in de koelkast gaat snuffelen, beelden van met gretig etende mensen ) en een aardige 'o daarom!'. Je krijgt er wel trek van.

avatar van Onceuponanytime
De film komt moeizaam op gang, maar het plot maakt veel goed. Geen verloren moeite om naar te kijken...

avatar van leatherhead
Gewoon erg vermakelijk. De film volgt een dubbele verhaallijn, die redelijk conventioneel is verder, maar wel gelardeerd wordt met een hoop snedige vondsten. Bij de zwartgallige 'ontknoping' doken er weldra The Cook (Greenaway) associaties bij me op, erg geinig.

Compassie opbrengen voor de hoofdpersoon is niet moeilijk; vrij typische underdog die zich via noeste arbeid en talent tot de top werkt, wel treffend vertolkt door Miguel. Geniaal wordt de film overigens nergens, maar het blijft de ganse speelduur frivool, luchtig, af en toe zowaar nog een tikkeltje pervers. Leuke film dus, garant voor een avondje amusant vertier.

En je krijgt er acuut honger van, ken niet veel films die dát weten te bewerkstelligen. 3,5*.

avatar van Mr Thee
Simpel maar doeltreffend
In de film weet je gelukkig lang niet welke kant het nu precies op gaat. Waar slaat die eerste scene nu op? Zijn het nu flashbacks of flashforwards…dacht ik even. De dubbele verhaallijn is niet uniek, maar sluit mooi aan. En ja dan opeens weet je het: de gorgonzola! Het zijn veel simpele, speelse trucs die mij bevallen..

Pakkend
Gebruikers die de film niet waarderen omdat en de hoofdpersoon als een engerd typeren of de film te traag vinden, kan ik echt niet volgen. Een engerd tja, dat zal wel, maar geniaal gespeeld toch? Pkunk: zowat elke komedie teert op het steeds weer herhalen van het karakter van de hoofdpersoon toch...van Charlie Chaplin tot Ace Ventura...? Raimundo brengt humor en passie! Als je deze film te traag vindt dan heb je…ja hier komen de vooroordelen… geen zitvlees of kan je je gewoon niet vinden in het fantasierijke, vreselijk originele verhaal, met prachtig gekozen slotscenes.

Gevatte spot
Er wordt toch heerlijk de draak gestoken met de held die dreigt ten onder te gaan :de sul wordt zowaar succesvol, je voelt dat het fout gaat...het gaat fout...en...plots is hij toch een held!?
Bovendien lijkt het een persiflage van- of tenminste een flinke knipoog naar- de lagere klasse van Brazilië (hoeren, de uitbuiting door de restauranteigenaren) , Braziliaanse zelfspot dus.
Hoe dan ook: deze zeer sfeervolle (beeld én geluid) komedie is een film die ik al jaren klaar had liggen, maar me absoluut niet heeft teleurgesteld!

avatar van Baboesjka
Geweldige film! Echt van genoten. Een origineel verhaal, goed in elkaar gezet, goed gecast en geacteerd, grappig en een verrassend plot. Aanrader! 4,5*

Plezierig filmpje die veelvuldig in tijd scwitcht en pas op het einde, wat een zekere spanning er in houdt, duidelijk maakt waarom.
Zuiders amusemant met toch knappe dialogen, komische scènes, een beetje voorspelbaar, en goede acteurs.