La Grande Bouffe (1973)

Frankrijk / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Marco Ferreri
met Marcello Mastroianni, Michel Piccoli en Ugo Tognazzi

Vier vrienden van middelbare leefdtijd komen in een verlaten villa bijeen om zich aan uitgelezen gerechten letterlijk dood te eten. De poging om het voedsel met seks te combineren mislukt door een snel afhaken van de prostituees, maar een moederlijke onderwijzeres biedt uitkomst...

avatar van erik neuteboom
Deze film zou de fameuze psycho-analyticus Freud kunnen duiden als het "ultieme voorbeeld van de orale fixatie", want het gaat maar door in De Grote Vreetpartij, tot de dood erop volgt, de gemiddelde decadente Romein uit de Oudheid lijkt er niets bij! Maar ik denk dat het toch vooral een metafoor is voor onze consumptiemaatschappij, indertijd shockerend en scandaleus, nu ligt dat toch even anders want heden ten dage zijn de videoclips op TMF en MTF heel wat shockerender en scandaleuzer. In ieder geval is het wel een intrigerende film maar op de duur toch vrij saai, langdradig en stuurloos. Voor mij is nog het meest shockerend om te zien dat Marcello Matroiani nu eens niet te bewonderen is met die zeer fraaie en sensuele Sophia Loren maar met een wat minder knappe doch zeer voluptueuze dame, een ironische variant op al dat andere vlees!

avatar van SnakeDoc
Eén van de meest rare films die ik ooit heb gezien. Best vermakelijk maar met z'n 130 minuten speelduur wel echt veel te lang!
Een uurtje minder had van mij gemogen en ik denk zelfs dat dat de film ten goede was gekomen.

Nu wordt het allemaal te langdradig en kijk je veel naar het zelfde.

Ook miste ik wel een toelichting over de beweegredenen van deze 4 personen om zichzelf dood te eten!

Evengoed toch leuk om een keer gezien te hebben!

avatar van Friac
stalker schreef:

Het is een kwestie van smaak, denk ik. ACO vind ik gewoon teveel op zinloos geweld drijven. Met 'Pulp Fiction' , een andere film die men over het algemeen briljant vindt, heb ik dat ook. Ondanks de humor die er is ingestopt, staat het grove geweld mij gewoon erg tegen. Als je het geweld uit ACO of Pulp Fiction zou verwijderen, dan hou je gewoon niet zoveel meer over.

Hier ben ik het niet mee eens, als we het over A Clockwork Orange hebben. In die film zit veel meer dan "gewoon wat zinloos geweld", er worden expliciet vragen gesteld over hoe men wil dat mensen zijn: allemaal voorbeeldige "robotten" zonder eigen wil of mensen die door hun denken en gevoelens soms transformeren tot beestachtige monsters? Ook worden zaken als de huichelachtige politiek (met al zijn akkoordjes en de marionetten die ze voor hun eigen machtsbehoud inschakelen zonder echt met hen in te zitten), de grenzen en het ambigue van autoriteit en dergelijke meer aangekaart. Zeker en vast dus veel meer inhoud dan jij laat uitschijnen wat mij betreft, en bovendien expliciet genoeg om de liefhebbers en critici niet te verwijten dat ze eigenhandig extra diepgang creëren om een oorspronkelijke "shockfilm" op te tillen naar de status van meesterwerk.
Bij La Grande Bouffe heb ik dan wel het gevoel dat de film gewoon eens flink tegen schenen wou schoppen en provoceerde puur om te provoceren, zonder dat er veel meer inzat. Zo houd je helaas een behoorlijk leeg omhulsel over.

Ik ben het eens met de kritiek die hier gespuid wordt, perfect samengebald in Stalker's post wat mij betreft. La Grande Bouffe heeft een interessant uitgangspunt en had een mooie aanklacht kunnen zijn in een kortfilmversie. Nu blijft het helaas teveel een lege doos. Sommige beelden zijn best mooi geschoten en de mannelijke hoofdrolspelers doen het prima, maar verhaaltechnisch is het bijzonder saai en de film roept nagenoeg geen vragen op en slaat er niet in emoties op te wekken. En dat is niet de bedoeling van een film; een geslaagde "kille" film die ergens heen wil bijvoorbeeld, weet de kijker op een manier toch te raken of vast te grijpen.
In het geval van La Grande Bouffe zit je naar het scherm te staren, af en toe geïnteresseerd dankzij een interessante, vaak wansmakelijke scène om daarna terug weer mee te gaan in de leegheid van de film. Na deze leegte aan te houden tot aan de eindmeet, dooft de film zonder veel bravoure uit. Geen diepgang, geen échte smerigheid die je als kijker met een wrang gevoel opzadelt (vergelijk dit bv. maar eens met Salo),...: als dit een mooie aanklacht is, dan heb ik wel betere voorbeelden. Leuk als historisch schandaalfilmpje voor Cannes, maar tegenwoordig niet interessant genoeg om het vermelden waard te zijn of aan te bevelen.

avatar van chucknorris
eindelijk gezien gisteren.

Een erg intrigerende film. Zonder iets te weten over de precieze motieven word je door de heren meegesleept in een ongekend zuip, vreet en neuk festijn.
Komt her en der wel wat gedateerd over en vliegt ook af en toe wat houterig uit de bocht. Desondanks bleef ik moeiteloos ruim 2 uur geboeid.

Intressant idee om deze eens opnieuw te verfilmen? Met Bill Murray en benicio del toro in 2 van de hoofdrollen.

Zeer apart verhaal, het was niet spannend, zaten ook minder interessante stukken bij, maar toch bleef de film mij boeien. En ondanks het geen horror is, zaten er toch behoorlijk smerige stukken tussen, die vandaag de dag nog steeds goor zijn, wat vandaag de dag niet over veel horrors en andere films uit de jaren 70 valt te zeggen . En dan vindt ik zo doordacht en goed, een film maken die altijd shockend zal zijn. Dat verhoogt mijn score.

van 2* naar 3*.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ultieme decadentie haast. Zelfmoord plegen door onbeschrijfelijk veel met zorg bereid eersteklas voedsel naar binnen te werken. Het is een fascinerend idee en het levert een interessante film op. Maar La Grande Bouffe is voor mij gevoel duidelijk een film die om het fascinerende en provocatieve gegeven erg beroemd is geworden. En veel minder om de film zelf. Bizar, onalledaags en interessant, maar ook tamelijk lang, wat gedateerd en erg drijvend op dat ene idee, zonder daar nou echt heel veel mee te doen.

Tot een paar jaar geleden werd deze steevast uitgezonden op kerstavond, terwijl iedereen zich een indigestie aan het kweken was.

Fascinerende film!

avatar van K. V.
Tja, wat moet 'k er over zeggen. We zien dus de mannen en vrouwen heel vaak eten. De bijhorende buik- en darmklachten komen ook uitgebreid aan bod. Ook het naakt wordt niet geweerd.
Af en toe is de film wel grappig, maar de film mocht misschien iets korter.
Het einde viel een beetje tegen, de film had 'k liever dan nog wat verder gezien, nu was het zo plots gedaan.
Hm, 'k heb hem eens gezien, maar een tweede kijkbeurt hoeft toch niet meer, daarvoor heeft de film toch te weinig te bieden.

Ja deze moest ik zien, aangetrokken door het concept. De uitvoering viel me wat tegen, het idee is te weinig uitgebuit en het mist mijns inziens wat realisme.

Vanwege de originaliteit en durf toch een 3,5.

avatar van mrmojorisin123
Philippe, rechter die zich nooit kan losmaken van zijn inwonende, geliefde voedster, beslist met drie vrienden, Ugo, chef van een restaurant, Marcello, piloot, en Michel, radiomens, in een oude villa midden in een verlaten tuin enkele winterdagen door te brengen. De veertigers hebben maar één doel : eten. Marcello nodigt tevens drie lichte meisjes uit en de Rubensiaanse onderwijzeres, Andrea, komt zich ook bij hen voegen. Zij, een tikje nymfomane en enorm moederlijk en gulzig, blijft ten dienste van het viertal. Philippe geraakt op haar verliefd en wil haar huwen. Zijn drie gezellen sterven één na één aan hun uitspattingen. Hij overleeft het en laat zich zalig voeden met twee halfronde puddingen die door Andrea opgediend worden.

De acteurs spelen hun rol met een enorme overtuiging. Ze willen slechts vreten en seks bedrijven. De dominante in de film is de enorme, steeds aanwezige angst voor dood en ontbinding, die het viertal aanzuigt in een draaikolk van vertwijfelde excessen. Vreten, drinken, winden lozen, vrijen en je roes uitslapen zijn de enige zinnige bezigheden wanneer je alle illusies in het leven hebt opgegeven. Kan men door het opeenstapelen en tot in een absurd wanhopig ritme opdrijven van deze bezigheden geen zelfmoord plegen?

Ferreri is zijn geloof in de mens, in zijn liefde, in zijn geest maar ook in de materiële genietingen des levens kwijt. Hij smeert de onnoemelijke walg uit over zijn personages. Het thema van 'La Grande Bouffe' beantwoordt het toppunt van consumptierage. Het publiek koopt de reclame en de briljante verpakking (vier vedette-acteurs en een door cinefielen begeerde regisseur).

steven36
Uitstekende film!

avatar van Dievegge
Een afrader voor wie op dieet is. Ik ben twee kilo aangekomen enkel door naar deze film te kijken.

Er bestaat een opvatting dat de mens eigenlijk maar twee dingen wil: vreten en vrijen. Al de rest is façade. Als je extreem veel eet, is het leuke er echter algauw van af - too much of a good thing. Ik vraag me af of het echt mogelijk is om jezelf dood te vreten. Zou je het niet gewoon uitbraken?

Een mooi stukje komische dialoog is wanneer de blonde hoer zegt: "Ik hou niet van eten." Antwoord: "Dan ben je hier op de verkeerde plaats."

De onderwijzeres is het merkwaardigste personage. Van iemand met haar beroep zou je verwachten dat ze streng en deugdzaam is, maar ze laat zich helemaal meeslepen door de orgie.

Het is me niet duidelijk waarom die mannen eigenlijk dood willen. Ze lijken niet ziek, arm of ongelukkig. Misschien lijden ze aan een gevoel van existentiële zinloosheid. Deze ultieme slempartij doet denken aan de orgieën bij de Oud-Grieken.

ik snap totaal niet wat mensen goed aan deze lange saaie boertige-scheten-kots film vinden !!!

Vond er erg weinig aan. De film is bekend geworden door het opmerkelijke concept. Maar wat mij betreft wordt om dat op zich niet oninteressante uitgangspunt een weinig memorabele film gebouwd. Het is een satire die maar niet scherp wil worden. Want het is natuurlijk niet zo dat de maatschappijkritiek direct alle lof verdient alleen omdat mensen zich dood eten, wat op zich redelijk uniek is.

Ik vond de film dan ook weinig opzienbarend. La Grande Bouffe is misschien provocatief in het onderwerp, maar ik voelde nooit een vorm van walging, had er nauwelijks enige emotie bij en humorvol vond ik het eigenlijk ook al niet echt. Had dan ook niet verwacht dat het een vrij suffe film is ondanks het idee en het vele pontificale naakt. Zelfs de normaal gesproken prima acteurs deden me niet veel. Eigenlijk was het allemaal nogal saai, dat is toch vrij onverwacht. Vroeg me gedurende de speelduur ook niet af waarom ze zich nu graag wilden doodeten, het interesseerde me te weinig. Dat komt omdat te bedacht aan voelde. Want zo apart dan dat ene idee belooft wordt het niet.

Jammer dat een talentvollere filmmaker er niet mee aan de slag is gegaan (Bunuel!). Toch zijn er ondanks alles momenten waarop de film wel zijn potentieel verraadt, waardoor het weer niet behoort tot het aller slechtste dat ik ooit zag. 2 sterren.

Soms ondraaglijk om aan te zien, deze satire op de heb- en sekszucht van onze maatschappij, ingesteldheid die leidt naar de ondergang.
Alleszins een merkwaardige film waarvoor vier superstars zich leenden en al even merkwaardig acteerden. Te noteren ook dat ze in de film hun echte voornaam dragen en dat de vader van Michel Piccoli een kleine rol is toebedeeld.
Bij het uitbrengen duidelijk in opspraak omwille van het onhebbelijke van het gebeuren, maar toch een heel merkwaardige film.

avatar van de grunt
Die Arrow Blu-ray is wel een lust voor het oog zeg. Goeiedag.

Zeppos schreef:
Eindelijk eens zinvol commentaar. Helemaal mee eens.

avatar van Ramon K
Ik vind het een meesterwerk. En eigenlijk op dezelfde manier (en om dezelfde redenen) als dat ik Pasolini's Salò een meesterwerk vind.

avatar van joolstein
Het gegeven over vier welgestelde mannen van middelbare leeftijd die zich terug trekken in een afgelegen huis om zichzelf dood te eten, leek mij een interessant gegeven. Daarnaast was die gastronomische orgie toentertijd aanstootgevend. De film was dus controversieel, wat het alleen maar meer interessant maakt om eens te kijken. Echter viel het erg tegen. De film kwam over als gedateerd en daardoor extreem saai.Tijden veranderen blijkbaar want het was maar moeilijk voorstellen dat deze film zoveel ophef heeft veroorzaakt. Oké de personages Marcello, Michel, Phillippe en Ugo (domweg de voornamen van de acteurs) vreten, boeren, schijten, kotsen en neuken onder het genot van oeverloze dialogen om dan plof dood neer te vallen. De meeste grappen behoren onder de categorie platte humor en waren niet leuk. En zelfs het camerawerk of setting waren niet eens bijzonder. De enige credit die ik de film misschien wel kan geven is dat het eerste was met wat we nu in de mainstream niet anders zien. (winden laten,boeren, overgeven, diarree) En met een tijdsduur van 130 minuten maakt dat de film er niet prettiger op, het is duidelijk teveel van het goede. Het duurde ook best lang voordat ze beginnen met de schans-partij en de heren eten vrij beschaafd. De eet-orgieen zijn niet echt extreem. Toen de dames van lichte zeden arriveerde was dat even een moment dat ik weer wat aandacht had voor de film. Helaas was het vrouwelijk naakt dat van korte duur want de prostituees verdwenen al zeer snel en de enige die overbleef was Andréa Ferréol en zij maakte op mij totaal geen indruk.