Divorzio all'Italiana (1961)

Alternatieve titel: Divorce - Italian Style

Italië

geregisseerd door Pietro Germi
met Marcello Mastroianni, Daniela Rocca en Stefania Sandrelli

Baron Ferdinando Cefalo is doodmoe van zijn aandachttrekkende vrouw, en wordt verliefd op zijn nichtje die de zomer in hetzelfde huis als hij doorbrengt. Helaas is scheiden in Italië nog verboden dus zal Ferdinando iets anders moeten bedenken, zijn vrouw vermoorden bijvoorbeeld. Als hij zou kunnen bewijzen dat het een moord uit eer is, kan hij onder een zware straf uitkomen.

Kluchtige film, was ook in Nederland een hit.
Voor Italianen was het een enorme grap dat de lelijke loensende echtgenote in werkelijkheid een heel mooie meid was, die door de schmink deskundig was toegetakeld.

avatar van Straniero
Ontzettend grappige film met verrassend hippe montage, toffe muziek en een bijzonder sterke Mastroianni. Een echte klassieker.

Grappig ook dat La Dolce Vita er in verweven wordt.

Sinds gisteren te koop op dvd. (Homescreen)

Koop deze film op DVD vanaf € 8,99

avatar van 93.9
Wel een leuke film, echter geen essentieel Italiaans meesterwerk.
Beetje te kolderiek soms, maar de sfeer zit er prima in.
3,3 *

"Commedia all'italiano" met heel mooie rollen van Marcello Mastroianni, de toen pas 15-jarige Stefania Sandrelli en Daniela Rocca (voorzien van hilarisch snorretje!).
Luchtige, grappige en gezellige film, die na 50 jaar nog niets van z'n charme heeft verloren.

Mastroianni in één van zijn vele glansrollen in deze spetterende Italiaanse komedie die de huwelijkstrouw niet echt "au sérieux" neemt.
Pittoreske schets van familie en dorpsfiguren , "de kleine" gedragingen in hun leven op kop. Geen dolle, actievolle scènes maar plezierige situaties die voortdurend doen glimlachen.
Prima acts en wel bijzonder terloops is het fragment uit "La Dolce Vitta", kort voorheen uitgebracht.

Je moet dus bljkbaar geen islamiet zijn voor een eremoord...

avatar van Biosguru
Ik zag deze film met Engelse ondertiteling. Over hetgeen de baron voor uitgemaakt wordt als zijn vrouw hem verlaat. Wat gegoogled op Cuckold of Cornuto zoals het origineel Italiaanse woord heet, is een term waarbij de vrouw alles mag sexueel en de man niets. Woord/ term komt uit de middeleeuwen, symbool is hertengewei zoals op de brieven te zien Painting

"Cornuto" ("hoorndrager") is de man die bedrogen wordt door zijn vrouw, Biosguru. De herkomst van dit woord is volgens de meeste naslagwerken niet duidelijk. Het Etymologisch Woordenboek van Van Dale (1997) vermeldt bij hoorndrager: "De uitdrukking schijnt te zijn ontstaan in de tijd dat men een kapoen [= 'gecastreerde haan'] de sporen afsneed en in de kam plantte, waar ze als hoorntjes doorgroeiden en de kapoen kenmerkten." Vermoedelijk werd gecastreerd in verband gebracht met 'niet mans genoeg, zwak, slap'. (https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/iemand-de-hoorns-opzetten)

avatar van Biosguru
Dank voor de toelichting, ik had mijn "wijsheid" van Wiki. Mischien ook even de wiki over cornuto lezen, staan wat meer ladingen van het woord in verschillende talen te lezen (haan of hert). Ik denk dat de lading in Sicilie een hele andere is dan in Nederland. Het leek me een leuke toevoeging, in de eerste anonieme brief die hij zichzelf stuurt staat een tekening van een man met een hertengewei. Veel van de nuances in deze film gaan denk ik verloren in de vertaling / onbekendheid met normen en waarden uit die regio en tijd. Zo dekt bv de vertaling poorboy = poverino voor de castraat in het kerkkoor de lading net niet helemaal. In een andere scene in de kerk laat de geestelijke een tekening zien van een hand die wijsvinger en pink opsteekt, iets wat wij zouden asocieren met satanisme, slaat ook op cornuto. En het afzweren van ongeluk.

avatar van Spetie
Leuke luchtige Italiaanse komedie, waarin het Italiaanse huwelijksleven even flink te kijk wordt gezet.

Marcello Mastroianni speelt een prima hoofdrol als de man die zijn huwelijk zat is, omdat hij verliefd is op een ander, maar daarbij duidelijk moeite heeft om daadwerkelijke maatregelen te nemen, omdat zijn vrouw nu ook weer niet van het allerergste soort is.

De subtiliteit, waarmee hij zijn rol invult zorgt in combinatie met de prettige sfeer ervoor, dat dit toch bijzonder aangenaam vermaak is. De humor is bij vlagen echt bijzonder scherp en de personages zijn lekker afwisselend en worden bijna allemaal erg goed neergezet.

Het is voor mij zo'n films die net een beetje tussen de drieënhalf en vier sterren inhangt. De eindscene is echt bijzonder goed en geeft in feite precies de gedachtegang van de hele film weer, waardoor de score wat mij betreft toch naar boven uitvalt.

Spetie schreef:

Waar haal je dat, Spetie?

avatar van Spetie
Uit de film. Hij zegt zelf, dat ze lief was en een beter leven had verdiend, toen hij aan haar graf stond. Daarnaast wordt alles vrij subtiel gebracht en had ik zelf ook nooit de indruk dat het een vreselijke vrouw was of zo.

Ook al was het misschien geen "vreselijke" vrouw, gevoelens zijn nu eenmaal niet rationeel. Volgens mij had hij voor die "daadwerkelijke maatregelen" vooral moeite, omdat hij zijn eigen vege lijf wilde redden, in een samenleving waar scheiden gewoon geen optie was...

avatar van Spetie
Dat klopt ook wel, maar ik had meer het idee dat het een combinatie van factoren was. Hij was geen harde man, vond zijn vrouw geen echt kreng, werd verliefd op zijn nichtje en ja dat lag allemaal erg gevoellig in de maatschappij daar. Ik zou er zelf ook grote moeite mee hebben denk ik.

Waarmee precies, Spetie?

avatar van Spetie
Daar doe ik geen uitspraken over.

Dit vond ik een geslaagde komedie. De serieuzere film 'In nome della legge' van Germi is ook zeker de moeite waard! Alleen jammer dat ie nog niet op moviemeter staat. Iemand die tijd heeft moet die film zeker eens erop zetten want het is zonde dat die film zo onbekend is.