• 8.614.116 stemmen

• Bioscoop Te zien in 106 bioscopen
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Menu

"Painstakingly prepared. Brilliantly executed."

De geliefden Margot en Tyler reizen naar een eiland. Daar mogen ze in een exclusief restaurant uitgebreid dineren onder begeleiding van de chef Slowik. Tijdens het evenement heeft de chef schokkende verrassingen voor zijn gasten in petto.

imageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 24 november 2022 in de bioscoop (Walt Disney Studios Motion Pictures)

avatar van Cinefiel 1

Cinefiel 1

Vandaag is de eerste trailer vrijgegeven: https://youtu.be/p2v1EUfV1ok

Vind de trailer niet heel geweldig en overtuigend.

Maar de cast en het verhaal lijken mij leuk. Dus ik ben benieuwd.

avatar van John Milton

John Milton

Met deze cast kijk ik de trailer niet eens. Hoi Anya.

avatar van Kondoro

Kondoro

John Milton schreef:

Met deze cast kijk ik de trailer niet eens. Hoi Anya.

Insgelijks, met Anya gaat hij direct het lijstje in

avatar van Macmanus

Macmanus

Prima film.

Beste is om niet teveel van ze film te weten. Het is niet dat de film lang doet om zijn kaarten te laten zien maar het is leuker om niks te weten. Het is gezien de cast en de producenten wel mogelijk dat je iets teveel verwacht van deze film. Het is geen hele scherpe satire, maar het is wel grappig, vlot en met een passend einde.

Dat een tv regisseur aan het roer staat is helaas wat te merken maar het is leuk genoeg om dat door de vingers te zien.

Overigens is Anya niet heel boeiend in deze film vooral Hault en Fiennes stelen de show.

3,5 sterren.

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Macmanus schreef:

Prima film.

Waar gezien?

avatar van Macmanus

Macmanus

Film draait op Imagine Amsterdam. 2 nov nog een kans.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Speciale avond voor Pathé Unlimited leden voor deze film.

De trailer heeft echt perfect werk afgeleverd qua niets te spoilen, wat erg verfrissend is. Ik heb genoten van begin tot eind. Soms gelachen ook omdat bepaalde dingen echt leuk werden gebracht. Uitstekend acteerwerk van Ralph en Anya ook, zoals verwacht.

Dit is weer eens iets anders. Wel even een vraagje over iets voor degenen die hem gezien hebben.

Richting het eind van de film laat Margot eerlijk weten wat ze nou van hem en zijn gerechten vond. Ze vraagt om een cheeseburger die hij met plezier maakt. Dit doet hem terugdenken aan het verleden. Hij was dus gewoon dankbaar en daarom mocht ze weg?

avatar van Solis

Solis

MosquitoSmasher schreef:
Speciale avond voor Pathé Unlimited leden voor deze film.

Hij wilde ook altijd dat mensen eerlijk tegen hem zijn wanneer niet alles naar wens is geloof ik.

avatar van Shinobi

Shinobi

"This is what you're paying for."

Met een dergelijke titel dacht ik dat de film een bepaalde richting zou opgaan, maar desondanks zitten er de nodige verrassingen in.

Het stel Margot en Tyler reizen af naar een eiland waar een zeer exclusief restaurant is gevestigd. Dit restaurant wordt geleid door de strikte chef Slowik. De beste man heeft een merkwaardig verrassingsmenu samengesteld dat specifiek is toegespitst op de gasten.

Met elke gang wordt er een verhaal verteld. In eerste instantie lijkt het allemaal nog erg theatraal over te komen. Daarbij genoot ik ook hoe Anya Taylor-Joy's personage de spot drijft met het hele gebeuren, terwijl Nicholas Hoult's personage het allemaal gulzig oplepelt. De satire die hiermee gepaard gaat speelt leuk in op dergelijke haute cuisine belevenissen.

Op deze wijze wordt er een opmerkelijk sfeertje gecreëerd. Naarmate de gangen vorderen, wordt het alsmaar grimmiger en bruter qua opzet. De werkwijze van chef Slowik (sterk gespeeld door Ralph Fiennes) is enorm gestoord te noemen. Ik vind het alleen wel jammer dat het achtergrondverhaal een beetje vergezocht is, maar het dessert is dan weer een amusante vondst.

Al met al is 'The Menu' best aardig, maar ik had er net een tikkeltje meer van verwacht.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Brendanh29

Brendanh29

the menu

Prima film op zich al is het gewoon een restaurant verhaal met een excentrieke kok en peculiare gasten, niet veel om naar huis over te schijven.. Ware het niet dat de sfeer goed aangepakt wordt en ‘ralph fiennes’ als het ware een soort 2e voldemort neerzet en heel erg subtiel gehandeld wordt daarin samen met z’n hulpkoks/familie.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Heerlijk zoals die foodies te grazen worden genomen.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ik heb me suf verveeld - totaal tegen de lijn der verwachting in met namen als Nicholas Hoult en vooral Anya Taylor - Joy en vooral Ralph Fiennes. Begon hilarisch en toen e.e.a behoorlijk fout begon te gaan haakte ik af. Als iemand even kan uitleggen waar het op sloeg ga ik graag met je in gesprek. 2,5*

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

BlueJudaskiss schreef:

Wat heeft Hoult ooit goed gedaan? Belabberd acteur.

avatar van Mr. Rock

Mr. Rock

Hele leuke film die de doorgeslagen foodiecultuur op de hak neemt. De scènes zijn opgehangen aan de gangen van een uitgebreid menu in een exclusief restaurant. Elke gang neemt het verhaal een bizarre wending waardoor de situatie steeds meer uit de hand loopt. Ralph Fiennes zet een sterke rol neer als meesterchef, Hoult zet de foodie-karikatuur ook leuk neer. Hoogepunten zijn de cheeseburgerscène en het moment dat de gasten denken dat de politie ze komt redden, maar dat ook onderdeel van het menu blijkt te zijn. Het moet wel bijna allemaal van de drie hoofdpersonen komen, al is Elsa ook nog wel een aardig personage. Maar de andere gasten in het restaurant zijn niet bijster interessant.

avatar van MartMovie

MartMovie

Aardig maar wel erg voorspelbaar. Prima acteerwerk van Ralph Fiennes maar te weinig spanning of plotwendingen om het interessant te maken. De scene met de souschef was onverwacht maar dat was toch wel 1 van de weinige hoogtepunten uit de film waar n.m.m. veel meer in had kunnen zitten.

avatar van Richardus

Richardus

Leuk! Scenarisch natuurlijk niet bijster origineel maar prima uitgevoerd; typetjes zijn leuk, situaties absurd, concept en geintjes prima, goed geacteerd en in beeld gebracht. Inventieve, droge ontknoping. Gewoon erg leuke bizarre komedie, prima vermaakt.

En Anya Taylor-Joy.

avatar van De filosoof

De filosoof

Net als Boiling Point (Film, 2021), die zich ook in een restaurant afspeelt en nog in de bioscopen draait, is dit bovenal een vermakelijke film waarbij het restaurant of het eten primair slechts decor is omdat de spanning of drive van deze film berust op het bekende plot dat een aantal mensen die elkaar niet kennen bijeen zijn gebracht door een evil genius die boosaardige plannen met ze heeft. Dat is een uitgemolken thema maar de film weet het leuk te brengen, inclusief wat humor, ook al is het niet echt geloofwaardig, waarbij goed gebruik wordt gemaakt van de buitenstaander die als enige door krijgt dat je het spel juist volgens de regels moet meespelen om te kunnen ontsnappen. Het menu is een soort algoritme (omgekeerd wordt een algoritme aan leken vaak uitgelegd analoog aan het recept) die aldus moet worden gehackt.

Tegelijk linkt de film het plot wel aan voedsel: ogenschijnlijk wordt haute cuisine belachelijk gemaakt maar ik denk dat het meer gaat om de takers vs. de providers. Vooraf zegt de chef dat men vooral niet moet eten maar proeven en dat lijkt me een metafoor voor ons consumentisme überhaupt waarbij we alles kopen en opslokken, immer op zoek naar een nieuwe ervaring, zonder werkelijk te genieten. En zo heeft een weinig originele maar vermakelijke film ook nog iets van diepgang.

avatar van pierre18

pierre18

Agatha Christie zou het verhaal geschreven kunnen hebben. Er zijn toch flink wat parallellen met haar verhaal "Then, there were none." Maar er zijn meer invalshoeken voor dit schouwspel dan het moorden, zoals het concept, het menu, het strenge regime met koks als volgers en de gasten met hun eigen beschimmelde geschiedenis. Desondanks is er toch niet iets uitgekomen wat je gehoopt had. Er zijn wel enkele horror scènes, maar echt spannend wordt het toch nergens en van de cheeseburger scène slaat de slagroom dood. Dat is veel te ver, of te makkelijk gezocht. En past niet echt in het geheel m.i. Fiennes is uitstekend in deze rol, de rest volgt op gepaste afstand of zijn niet interessant genoeg. De rol van de moeder is kij totaal onduidelijk, lijkt mij eigenlijk helemaal niet toevoegen.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Hoezeer met name Ralph Fiennes ook zijn best doet, het overtuigde me allemaal niet. Het is eigenlijk een samenraapsel van wat leuke en minder leuke ideeën, die door af en toe een verrassende maar onlogische wending bij elkaar gehouden worden.

Voor het oog valt er verder ook niet veel te genieten.

Maar Ralph Fiennes was wel heel goed.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Graaf Machine schreef:

Voor het oog valt er verder ook niet veel te genieten.

Maar Ralph Fiennes was wel heel goed.

Nog even een dagje over nagedacht. Gewoon volslagen flauwekul, en zelden echt leuk.

avatar van Banjo

Banjo

Even een vraagje van mijn pa is deze film ook echt eng?.

avatar van Richardus

Richardus

Banjo schreef:
Even een vraagje van mijn pa is deze film ook echt eng?.

Niet eng, wel spannend en wel grafisch bloed en moord...

avatar van mjk87

mjk87

Niet leuk, oninteressant, matig uitgevoerd en eigenlijk gewoon mislukt. De hele basisgedachte is wel oké, hoewel je als kijker al heel snel aanvoelt (eigenlijk vanaf het moment dat je een kaartje koopt voor zo'n film) welke richting de film opgaat. Echt verrassen doet de film dan ook niet. En ergens slaat de film ook helemaal nergens op. Hoult is simpelweg strontvervelend, net als Taylor Joy en eigenlijk elk personages doordat ze allemaal te dik zijn aangezet. Veel te dik.

Personages zijn apathisch eigenlijk. Allicht is dit de bedoeling als maatschappijkritiek, om aan te tonen dat men zo door het leven slentert, maar in een film werkt dat niet omdat de film enorm afstandelijk blijft hiermee. Ik snap de kritiek ook niet echt. Wat wil de regisseur zeggen met dat voedsel? Af en toe zo uiteten is toch gewoon een geweldige ervaring. En op andere momenten heb je zin in een heerlijke cheeseburger. Dat stuk (dat Fiennes haast verliefd een burger bakt) deed me denken aan Ratatouille, waarin de recensent helemaal blij wordt van een simpele groentestoofpot die doet denken aan zijn blije ongecompliceerde jeugd. Fiennes is nog wel dreigend, maar kan ook weinig in dit script.

Visueel wel oké nog en de gerechten zijn best leuk bedacht en zien er ook wel geweldig uit. 1,5*.

avatar van MBSL

MBSL

Prima onderhoudende film met fijne acteerprestaties. Ralph en Anya hebben het naar hun zin en zetten goede rollen neer.

avatar van HerbieD

HerbieD

Inmiddels heb ik heel wat gezien van Fiennes, maar hier is hij helemaal terug op het niveau zoals ik hem het liefst zie...

Bloed onder je nagels uit halend, terrorriserend, denigrerenden...kwetsbaar

Ik verklap niets over het plot, ga maar gewoon kijken.

Ik wil wel nog kwijt dat ik het een fantastisch kritische film vind die eindelijk die hele belachelijke cultus van sterren restaurants op de hak neemt...geweldig

avatar van Elvedi

Elvedi

Bijzondere film.

Gisteren deze film met mijn vrienden in de bioscoop gezien.

Moet zeggen dat ik door de karakters op het eiland en dan met name Ralph Fiennes.

Wat is deze man toch een heerlijke acteur waar je al zijn emoties en gedachten van zijn ogen af kan lezen.

Het einde was voor mij best onverwachts moet ik zeggen, ik had nog wel wat meer verwacht van het einde, maar ben toen ik thuis kwam even en explained video gaan kijken op youtube en kwam toen tot de conclusie dat het einde zo prima is. Het had anders gekund maar dit was ook goed.

De film heeft wat Unieks en is niet zoals alle andere thrillers of actiefilms.

Ik zou hem aanraden aan vrienden om te zien.

avatar van Hannibal

Hannibal

Ralph Fiennes is goed als de angstaanjagende "chef". The Menu is vrij origineel (behalve het: wraak-nemen-op-mensen-die-hem-in-het-verleden-'slecht'-hebben-behandeld), soms spannend, soms komisch, vaak ongemakkelijk. Dat het gehele keukenpersoneel, beveiligers en overige werknemers blijkbaar vrede hadden met het onomkeerbare gegeven dat ze uiteindelijk in een vlammend toetje gingen eindigen is niet zo heel erg zo geloofwaardig. De verschijning van Anya Taylor-Joy, maar ook zeker haar al lang bewezen goede acteerprestaties maken een hoop goed.