• 10.485 nieuwsartikelen

Met onder meer: Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy en Nicholas Hoult

Gesproken taal: Engels en Spaans

Releasedatum: 24 november 2022

Plot The Menu

"Painstakingly prepared. Brilliantly executed."

De geliefden Margot en Tyler reizen naar een eiland. Daar mogen ze in een exclusief restaurant uitgebreid dineren onder begeleiding van de chef Slowik. Tijdens het evenement heeft de chef schokkende verrassingen voor zijn gasten in petto.

Social Media

Alle Media

avatar van The Brain

The Brain

Een intrigerende film is “The Menu” zeker, een kijkje in de keuken van ‘haute cuisine’ of gaat het om een diepere gedachte? Min of meer tegelijk met deze film kwam “Triangle of Sadness” uit die nog hoge ogen gooide bij de Oscar uitreikingen, terwijl ik The Menu eigenlijk een veel betere film vind. Beide films gaan over een groepje rijke mensen die geïsoleerd worden en zo van hun voetstuk vallen. Ze zijn overgeleverd aan het plebs waaraan ze zich zo verheven voelen. Gestraft voor het leven waarin geld en macht de boventoon voert en waar genoeg nooit genoeg is.

Visueel is The Menu een aantrekkelijke film met uitstekende acteurs. Door het bijna ‘Hitckcock’ achtige plot met allerlei wendingen en een vleugje actie kijkt de film lekker weg. Origineler en subtieler dan de Triangle of Sadness, die het meer van de poep & pies humor moet hebben, is The Menu zeker een aanrader waarover je nog lekker kunt nababbelen.

avatar van notsub

notsub

Redelijk geslaagde film, maar mijn verwachtingen lagen hoger. Absurdistisch en sadistisch tegelijk, The Menu positioneert zichzelf in een bijna onmogelijke spagaat. De uitwerking is vrij wisselend, hoogtepunten wisselen zich af met vraagtekens. Soms ineens heel bruut, daarna keek ik weer vol verbazing naar een aanklacht tegen culinair elitaire waanzin. Gelukkig was daar de cheeseburger en de uitweg terug naar de gewone wereld. Dat was toch wel hét moment van deze vreemde film in een ronduit bizarre setting.

avatar van riverflop

riverflop

Verfrissend concept met mooie scènes en goede humor.

avatar van Warning

Warning

Geniale film waarbij het gehele culinaire wereldje op de hak wordt genomen.

avatar van Leno

Leno

Heerlijk maffe film met een dikke vette knipoog naar het elitaire en hypocriete culinaire 'top' segment. Het verhaal wordt met sterk per gang 'opgediend' en blijft je verrassen en gaat steeds een stap verder tot de onontkoombare climax. Fiennes is geweldig als chef.

In de geest van Slowik ('Do not eat') kun je stellen: deze film moet je niet kijken, deze film moet je ervaren.

avatar van Brabants

Brabants

• 2002 stemmen

The Menu is een film die graag de draak steekt met de criticasters en gevestigde orde van de restaurantwereld. Het idee is lekker luchtig en enigszins vermakelijk. Toch vind ik het allemaal ver gezocht en de uitwerking verre van geslaagd. De typetjes en de manier van het aan de man brengen kwam bij mij toch wat slapjes over. Aan het einde toch het gevoel van: dit was het net niet, helaas.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Beetje bizarre film die vrij vermakelijk is. Acteerwerk is ook meer dan voldoende.

avatar van Woland

Woland

Best vermakelijke satire, maar ook wel wat gezocht en niet heel scherp. Het is een soort 'And Then There Were None' met een culinair sausje, waar chef Julien Slowik op zijn exclusieve, afgelegen restaurant een leger aan fijnproevers confronteert met hun pretentie en leegheid en iedereen inclusief zichzelf om wil leggen. Het kijkt op zich wel vermakelijk weg, en het acteerwerk van Anya Taylor-Joy en Ralph Fiennes zorgen ervoor dat de film nog wat extra glans krijgt. Toch had ik hogere verwachtingen. De satire over zowel de culinaire wereld als de rijke hufters in Hawthorn mist echte scherpte en was soms wat flauw, en ook het wat gezochte verhaal hielp niet. Het was best leuk, maar niet veel meer dan dat.

avatar van merijn82

merijn82

Opvallend hoge score hier. Ik kon hier eigenlijk niet veel mee. Als horrorfilm veel te mager en weinig origineel, laat staan spannend. Als komedie: niet grappig. En het belangrijkste: als aanklacht / satire veel te opzichtig en weinig subtiel. Daardoor komt het geheel nogal ‘gemaakt’ over. Ondersteund door karikaturen en theatraal acteerwerk. Gevolg is dat de film mij nergens weet te boeien. Het beklijft niet, blijft niet hangen en wordt eigenlijk steeds vervelender. En langdradig. Met als dieptepunt de cheeseburger scène en einde wat hierbij hoort.

avatar van Shadowed

Shadowed

Sterk.

Kende Mylod als regisseur nauwelijks. Komt van TV af en heeft ooit een komedie gemaakt met Cohen, dus zoiets leuks als The Menu had ik absoluut niet verwacht. Toch had ik dit ergens wel kunnen doen. Taylor-Joy kiest altijd wel de leukere horrorfilms uit en Fiennes is ook niet iemand die je zomaar ergens ziet opdraven. Voor Hoult is dit ook weer een lekkere knaller na wat middelmaat.

Om te beginnen is The Menu wel een erg abstracte film. Veel detail, een eigenzinnige vertelling en een bijzondere visuele stilering. Een echt genrewerkje is het niet. Als horrorfilm moet het 't meer hebben van psychologische angst en dreiging evenals een schaars moment van gore. Ronduit spannend is het nergens, maar dat is dan ook niet nodig. Mylod weet namelijk erg goed wat voor film hij voor ogen heeft en die gedachtegang ademt deze film uit. Vooral de humor wordt er echt heerlijk tussen verwerkt. Meermaals lopen grinniken.

Acteerwerk is meer dan degelijk. Fiennes is uiteraard de ster (mag ook wel met zijn rol), Taylor-Joy en Hoult doen het niet onaardig al zijn ze misschien net wat te saai. Niet dat de film zelf erg saai is, de personages krijgen daarvoor te veel mee en de details en humor werken te goed. Alleen de wat prominentere "protagonisten" mochten echter net wat meer hebben, maar ik realiseer me dat dit zoeken is naar een speld in een hooiberg.

Een film die zichzelf voortdurend onder de controle heeft. Schiet nooit uit de bocht, duurt niet te lang en bevat precies een goede mix van diverse genres. Negatief is misschien het ontbreken van logica met het "spel" tijdens middernacht. Genoeg mensen die daar wat mij betreft makkelijk hadden kunnen wegkomen. Aan de andere kant is het wel cruciaal voor de voortzetting van het verhaal dat er niemand ontsnapt. The Menu behoort niet alleen tot het betere werk van 2022, maar tot het betere werk van alle horrorfilms. Ik heb genoten.

avatar van Rodger

Rodger

Mooi gemaakt, en een heerlijke leuke film.

waarbij je echt benieuwd bent hoe het afloopt.

Een film, met toch wel veel bekende sterren.

3.5 ***

avatar van Pim1993

Pim1993

Kitscherig geheel wat nog heel wat lijkt door een behoorlijke sterrencast. Het plot is vrij origineel wat hem best interessant maakt, maar de uitwerking is gewoon ronduit slordig en soms oogt het zelfs gewoon lui, met name door sommige gemaakte keuzes. Voeg daar het ingrediënt 'waar zit ik nou echt naar te kijken' met een geforceerd absurdistisch sausje toe en je hebt als resultaat dit middelmatige filmgerecht dat snel afkoelt en waar je vrij rap van vol zit. Dit eet ik nooit weer.

avatar van Modric87

Modric87

Erg mooie film, heel apart sfeertje. Goed acteerwerk en mooie muziek. Ook leuke American Psycho referenties aanwezig. Nu kom ik zelf uit de kokswereld en daarom was het voor mij extra genieten.

avatar van atropine

atropine

Dit is ronduit een slechte film. Na een half uur begon ik me al af te vragen waarom deze onzin het tot een film heeft gebracht. Deze film schiet ruimschoots naast ieder bedacht doel dat een zich respecterende regisseur met zijn film wenst na te streven. Het menu is smakeloos en ongeinspireerd als het eten bij Van der Valk.

Kijken naar deze film is pure tijdsverspilling.

1 ster voor de moeite,

en ik was wel af.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Op het menu staat een gender-blender bestaande uit thriller, horror en komedie geserveerd op een bedje van satire. De kritiek op de kritiek op haute cuisine is origineel, maar door de mix van verschillende stijlen leidt het helaas niet tot een ware smaakexplosie. Desondanks kijkt The Menu dankzij zijn absurditeit, prettige speelduur en degelijk acteerwerk prima weg.

3,0 * Voor de lekkere trek

avatar van david bohm

david bohm

Lekker vlotte film met een fraaie aankleding. Haute cuisine wordt een beetje te kakken gezet, zeker op het einde met die cheeseburger. Ook het snobistische publiek waarmee de chef nog een appeltje te schillen heeft wordt bespot. Leuk gedaan.

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Veels te hoge waardering naar mijn inziens hier op MovieMeter voor deze film.

Wat een saaie, vreemde en totaal niet spannende film was dit, kon me geen moment boeien.

Het element Horror was niet aanwezig en humor heb ik ook niet langs zien komen, en waar de film nu uiteindelijk echt over ging blijft voor mij ook een raadsel.

Erg rijke lui die een vreemd menu voorgeschoteld krijgen dat was dan de film

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Zoals hierboven eerder in een review al aangegeven: een prima variant film in de stijl van Triangle of Sadness (2022). Vond je die leuk, dan zul je hier ook plezier aan beleven. Vond die niks, dan deze ook beter overslaan. Grootste verschil is wel dat de Triangle of Sadness (vooral in het begin) nogal flauwe humor heeft, daar heeft The Menu geen last van. Beide zijn absurdistisch en steken de draak met de elitaire wereld.

Dit is weer typisch zo'n film die bijna niet te beoordelen is. Objectief gezien is het een prima film: het zit goed in elkaar, er wordt steen goed in geacteerd, de sfeer wordt goed neergezet. Alles klopt. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dit een leuke film zal vinden. Mij trok het wel en ik vond deze beter dan de Triangle of Sadness. Ik was bang dat het over de stop absurd zou zijn/worden (ik houd helemaal niet van dat soort films), maar dat viel me reuze mee: het blijft een film die best makkelijk te verteren is.

Komedie/horror is echt een verkeerde typering. Er zit helemaal geen komedie in en het mist absoluut de spanning of schrik-momenten voor een horror film. Ik zou opteren voor 'drama/thriller/satire'. En dan nog: echt spannend wordt het nooit en ook het drama blijft ingetogen. Moeilijk om deze film een label te geven.

De film doet veel goed. Acteerwerk is echt goed (vooral de twee hoofdpersonen doen het prima en hebben een leuke chemie). Ik vind ook de opbouw van de spanning prima. Je weet dat er iets misgaat, maar je hebt in het begin nog geen idee wanneer en hoe. Het is visueel ook mooi vormgegeven, en ook hier: het gaat niet over de top. Ik houd namelijk niet van films waarbij vorm boven functie gaat en dat de vormgegeving er te dik bovenop ligt waardoor het me uit de film haalt ('Oh, kijk, dat is een mooi en apart vormgegeven decor!'). Dit blijft voldoende realistisch. Het is ook een film waarvan ik niet alles echt begreep, maar het stoorde me niet. Ook hier vliegt de film niet uit de bocht en blijft binnen de bandbreedte waar ik prima mee kan leven en van kan genieten. Duur van de film is ook prima waardoor het nooit saai of langdradig wordt.

Echte kritiek heb ik niet op de film, maar ik begrijp het volledig als iemand het niets vindt. Je moet er denk ik van houden. Of niet dus. Ik heb over het algemeen niet zo heel veel met absurdistische films, maar deze beviel me wel. Hij bracht me uit m'n comfortzone, maar niet te veel. Een originele film die mooi uitgewerkt is. En dat waardeer ik met 4 sterren.