• 12.959 nieuwsartikelen
  • 169.158 films
  • 11.091 series
  • 31.753 seizoenen
  • 629.386 acteurs
  • 196.193 gebruikers
  • 9.175.764 stemmen
Avatar
 
banner banner

Aftersun (2022)

Drama | 102 minuten
3,62 391 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 102 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Charlotte Wells

Met onder meer: Paul Mescal, Frankie Corio en Celia Rowlson-Hall

IMDb beoordeling: 7,6 (109.170)

Gesproken taal: Engels, Turks en Spaans

Releasedatum: 23 februari 2023

Plot Aftersun

"Memory burns."

De jonge Calum is met zijn elfjarige dochter Sophie in de jaren 90 op vakantie in Turkije. 20 jaar later denkt Sophie vol vreugde en weemoed aan deze periode terug. Ze poogt het beeld dat ze van haar vader heeft te verzoenen met diezelfde man die nu een vreemde is geworden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

  • 1718 berichten
  • 1387 stemmen

Magistraal debuut dat traag begint maar zich haast achteloos onder je huid nestelt en je aan het eind verpletterd achterlaat. Over het ouderschap en hoe je als kind naar je ouders kijkt en dat beeld gaandeweg in je leven moet bijstellen, verpakt als ongrijpbare herinnering.

De zomerse, nostalgische sfeer zorgt voor herkenning en de 2 hoofdrolspelers imponeren allebei met een naturelle, ongedwongen vertolking. Weergaloze film.


avatar van Basto

Basto

  • 10944 berichten
  • 7104 stemmen

Een portret dat nergens heen lijkt te gaan, maar dankzij de gefragmenteerde naturelle benadering toch de hele speelduur weet te boeien. Onderhuids speelt er zich wel vanalles af, maar dat mag je als kijker grotendeels zelf invullen.

Dit in tegenstelling tot zo’n volledig ‘gemaakt’ drama als C’mon C’mon waarbij een de relatie van een ouder (oom in dat geval) tot kind centraal staat. Die laatste vind ik dan weer vreselijk nep.

Sterk 3,5


avatar van Bob Gray

Bob Gray

  • 1177 berichten
  • 1945 stemmen

Sterk drama die heel suggestief is, waardoor ik tot zeker de helft van de film niet in de gaten had wat er nu precies zou gebeuren/aan de hand was, maar langzaam aan kom je er toch achter wat er aan scheelt. Het laatste deel van de film is ongelofelijk sterk en raakte me wel. Bijzondere film


avatar van Brandt

Brandt

  • 344 berichten
  • 281 stemmen

Het is een leuk stel; vader Calum en zijn 11-jarige dochter Sophie op vakantie in een Turks resort. Het ziet er vrolijk uit met cocktails, strandbedjes en een stralende zon. Toch hangt er iets droevigs om Calum heen, hoe Sophie ook haar best doet er een onvergetelijke vakantie van te maken. En dat iets wordt benadrukt door de ontregelende soundtrack. Het eerste deel lijkt er weinig te gebeuren, maar toch kruipt Aftersun dan onder de huid. Wat is er toch met Calum aan de hand? Is hij depressief, mist hij zijn ex, de moeder van Sophie? Debuterend regisseur Charlotte geeft geen pasklare antwoorden, is die zin is het geen makkelijke film, maar laat de duiding over aan de kijker. En dat is subtiel en razend knap uitgevoerd.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 11182 berichten
  • 2697 stemmen

"Don't you ever feel like... you've just done a whole amazing day and then you come home and feel tired and down and... it feels like your organs don't work, they're just tired, and everything is tired. Like you're sinking. I don't know, it's weird.”

Tijdens alle presentaties van de jaarlijsten van verschillende gebruikers op het forum (van ook een paar door mij gewaardeerde leden), werd mijn nieuwsgierigheid naar deze film toch nog eens gewekt. Ik heb de film al eens eerder geprobeerd te kijken, toen ben ik na een gegeven moment (ik zag gisteren na twintig minuten zo'n beetje) afgehaakt met kijken, omdat het me eigenlijk niet veel deed. Gisteravond via Pathé thuis toch nog maar even vier euro neergelegd om de film alsnog een kans te geven, alleen had ik toch wel een beetje hetzelfde gevoel. De films wist voor mijn gevoel nergens echt mijn emotie goed vast te klammen, en dat is juist wel iets wat ik had gehoopt en verwacht met deze film.

Toch zal je wel mogen verwachten dat een film als dit juist in mijn straatbeeld zal passen. Ik zie bijvoorbeeld mijn vader ook al ruim vijftien jaar niet meer, en spreek hem ook niet. Van hem heb ik dan wel geen fijne herinneringen en kan ik ook niet door middel van beelden met een fijne herinnering terugdenken aan hem, ik heb natuurlijk wel echt wat meegemaakt met hem en ook voor mij is hij vervreemd. Jammer dat ik eigenlijk nergens bepaalde linkjes kan leggen met hem, niet op de manier zoals de film probeert te vertellen. Helaas leg ik ook niet veel verbanden in de film, wat ik misschien achteraf juist wel weer jammer vind en volgens mij legt de film veel mogelijkheden om juist wel verbanden te leggen.

Ik vraag me wel één ding af, je ziet tussen door bepaalde donkere beelden opkomen van mensen in een donkere kamer? En je ziet vervolgens die vader ook door een deur heen lopen wat lijkt op op dezelfde kamer, ik kan alleen niet plaatsen wat het is, of wat het moet voorstellen?

Qua acteerwerk was het prima overigens. Ik vond zowel Paul Mescal als Frankie Corio het erg leuk doen in de film en hun chemie samen was erg tof. De film is zeker heel erg sfeervol, op eigenlijk alle momenten wel. Toch vond ik het misschien vaak toch wat te traag, al moet ik wel eerlijk zijn dat die ander halfuur voorbijvlogen, en dan heb ik zelf tussendoor nog eens gestopt om snel een nummer mee te pakken via de TOP2000 (eigenlijk alleen toen Iron Maiden voorbijkwam). Dus de film is nogal wisselvallig, aan de ene kant is dit echt niet wat voor mij maar, als ik misschien het concept of het onderwerp wat meer had gevoeld en er wat meer door geraakt werd, dat de film echt veel winst bij mij kunnen pakken. Dus ik hou mijn deuren wagenwijd open voor deze cinema!


avatar van Vonni

Vonni

  • 5 berichten
  • 5 stemmen

Wat was dit??? Zal wel aan mij liggen…ik snap hier HELEMAAL niets van.


avatar van Vonni

Vonni

  • 5 berichten
  • 5 stemmen

Ik blijf met een heel groot vraagteken op mijn gezicht zitten. Je kan erin interpreteren tot je erbij neervalt…pffff. Nee echt niet mijn genre!


avatar van Beffrey28

Beffrey28

  • 464 berichten
  • 1284 stemmen

Brok in mijn keel, fantastisch debuut van Wells.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8058 berichten
  • 8285 stemmen

Paul Mescal en Frankie Corio zijn verbluffend goed en op elkaar ingespeeld in deze melancholische film waarmee de Schots regisseuse Charlotte Wells, als debuut, beslist indruk maakte.

Kon ik mij aanvankelijk moeilijk in de film inleven, nadien ging dat des te beter en was het volop genieten van het intiem gebeuren tussen vader en dochter, hun gelukkige, vriendschappelijke momenten al duiken er toch passages op waarop het duidelijk is dat het verleden sporen van spijt heeft nagelaten.

Intelligente voorstelling van een samen zijn van twee mensen dat wellicht geen herhaling zal kennen.


avatar van McKoenski

McKoenski

  • 90 berichten
  • 195 stemmen

Mooi, traag, realistisch en redelijk vrij voor eigen interpretatie.

Persoonlijk vond ik de karakters en het verhaal redelijk duidelijk. De vader die worstelt met zichzelf, zoekt uitvluchten in drank, drugs en dansen maar heeft wel een goed besef heeft dat hij de verantwoording over zijn kind moet nemen. Hij doet zijn best om zijn dochter te geven wat hij vroeger heeft gemist (scene met zijn verhaal over zijn elfde verjaardag) maar vluchten in zijn oude gewoontes is makkelijker.

Het open einde is mooi weergegeven, de vader is compleet uit beeld of leeft niet meer, enkel de herinneringen blijven.

Het acteerwerk vind ik buitengewoon goed, na All of us Strangers is dit mijn tweede film met Mescal en ik ben wederom onder de indruk.