• 8.300.254 stemmen

Genre: Thriller

Oorsprong: Brazilië

Geregisseerd door: Heitor Dhalia

Met onder meer: Guta Stresser, Myrian Muniz en Juliana Galdino

IMDb beoordeling: 6,8 (957)

Oorspronkelijke taal: Portugees

Plot Nina

De jonge Nina, een intelligent en getalenteerd striptekenares, heeft een dag-en-nachttaak aan het aflopen van hippe feestjes en het bij elkaar scharrelen van geld om haar levensstijl te financieren. Het laatste gaat echter niet voorspoedig en ze heeft grote moeite de kamerhuur op te hoesten voor hospita Eulália. De twee huisgenoten maken elkaar het leven zo zuur mogelijk en de dagelijkse pesterijen gaan van kwaad tot erger. Nina's situatie in het chaotische Sao Paulo wordt steeds grimmiger en ze vlucht vaker en verder in de wereld van haar gewelddadige striptekeningen. Langzaam maar zeker glijdt ze weg in de waanzin.

image

FisherKing

Wat te zeggen bij deze film. Je verwacht een vrij duf filmpje, geen verwachtingen. Totdat ie begint en meteen in de film zit, die vol expressionisme en buitengewone shots start.

Dan ga je ineens lekker zitten. Dan komt er een cinematografische lawine op je af, die je aan je stoel vastgekluisterd houdt. Pracht fotografie, intelligent en verrassend script, perfecte muziek, heel mooi spel, erg naturel, en zo bijzonder mooi vormgegeven. Supergenot die me deed denken aan Persona meets Le Locataire en Repulsion.

Juweeltje en een Briljant dus 5 vette sterren.

avatar van moviefreak#1

moviefreak#1

Zo FK en als ik zo'n recensie lees heb ik meteen een nieuwe nummer 1 op mn te-zien-lijst.

avatar van fred_madison

fred_madison

Deze staat voor het moment nog niet op imdb!!!

FisherKing

Was ook premiere op IFFR, iMDB is de laatste tijd trager dan het vooruitstrevende MovieMeter

Nina op IFFR. Gesponsord ook door Hubert Bals Fonds.

FisherKing

Wat foto's op de Sony home-site.

Ging 5 November draaien in Brazilie.

Die 8,2 op IMDB is nog te laag omdat mijn 10 nog niet verwerkt is

Onderhond

Weer een erg talrijke opkomst hier op MM, voor dit geweldig filmpje.

Zoals FisherKing al zegt, het ziet er gewoon allemaal erg mooi uit. Prachtig kleurgebruik, indrukwekkende shots, lekker grauw en ruw allemaal. Ook de muziek klinkt erg lekker. Techno wat klinkt als ... techno! En niet zo'n flauw scoreaftrekseltje, denk aan Lola Rennt. Je komt het weinig tegen, dus mag het gekoesterd worden.

Het verhaal is verder redelijk 'vaag', om met MM termen te spreken. Typisch voor sfeerfilmpjes als deze. Prachtrollen van beide dames (wat zijn die oude mensen in Brazilië creepy), doorspekt met mooie stukjes animatie en langzaam climaxent. Een erg doordringende nachtmerrie, deze film.

Minpunten zijn enkel te vinden bij de intensiteit. Hoewel alles ruw is, is het niet ruw genoeg. Films als deze zijn sowieso zeldzaam, en dan weet dit filmpje uiteindelijk niet het onderste uit de kan te halen. Dikke 4*, dat zeker. Voor 4.5* had het wat steviger gemogen, voor 5* had de handrem los gemoeten. Waarom is dat toch steeds zo'n hindernis ?

Wel een aanrader dus. Erg mooie en sfeervolle film. Ondergewaardeerd, al is het maar door het lage aantal stemmen.

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Bij IFFR 2004 heb ik Nina moeten missen, met pijn in het hart, omdat ik moest werken. Sindsdien heb ik er enorm naar verlangd om deze film te zien.

Nu, eindelijk, en zij het helaas niet op legale wijze, gezien.

Wat is deze film mooi! Wat een beelden, emotie, enz... enz... zit perfect in elkaar. Eén van de zeldzame films die me tot tranen weet te roeren en dat ook nog via zo'n kloterig pc-schermpje.

4,5* want de 5,0* wil ik bewaren totdat ik 'm eindelijk op DVD of in een bios heb gezien

Knisper

Weet iemand of hier ergens een dvd-release bestaat?

Knisper

Zonde dat deze film zo in de vergetelheid is geraakt. Dat kan ik niemand kwalijk nemen, omdat ik zelf ook pas na jaren en jaren deze film heb kunnen zien. Toch is dit film een film, die een grote groep hier op MM goed zou bevallen. Een aparte film, zowel humoristisch als ook spannend. Zeer sterke cinematografie, zeer vergelijkbaar met de kwaliteit van Dhalia's opvolger Drained, waarbij ook aparte invalshoeken worden gekozen, die vaak een grappig effect hebben.

Voor mensen, die veel Braziliaanse films hebben gezien, zijn de gastrollen van Mattheus Nachergaele, Lazaro Ramos en vooral de blinde Wagner Moura grappig. Voor anderen, laat de film zich inderdaad goed vergelijken met de sfeer uit Polanski's thrillers, aardig claustrofobisch en audiovisueel dan weer een stuk veelzijdiger. De film mist, zoals Onderhond al aangeeft, net die intensiteit, waardoor nog een betere film zou zijn. De ingrediënten zijn wel, misschien dat het in een goede bioscoop nog beter tot zijn recht zou komen.

Al met al zeker een film, die weer door MovieMeter opgepikt zou mogen worden.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

En waar heb je hem gevonden, Casper?

Knisper

Ik heb helaas nog geen dvd kunnen vinden, dus op de andere weg..

avatar van leatherhead

leatherhead

Aardig tussendoortje.

Maar toch heb ik het gevoel dat het potentieel niet ten volle benut werd. Steeds wanneer de film tracht te intensiveren, worden de desbetreffende scenes nogal fluks afgekapt, waardoor je soms een beetje op je honger blijft zitten. De soundtrack is weliswaar sterk genoeg, veelal nauw aansluitend bij Nina's state of mind, maar op de momenten waarop de film moet knallen had de versnellingspook gewoon een flinke zwaai nodig gehad.

Visueel wel om door een ringetje te halen grotendeels, en de economische speelduur zorgt ervoor dat de film in een ijltempo wegkijkt. Momentjes waarop komisch relieve geboden werd waren tevens wel geslaagd, die dansscené bij die blinde is daar een frappant voorbeeld van. Verder ook geinig die integratie met de strips, al had dat ook wel wat meer aandacht verdiend.

Uiteindelijk best een leuk allegaartje van Braziliaanse bodem. Maar 't ontbreekt wat aan echte bravoure om van een topper te kunnen spreken. 3,0*.