Carandiru (2003)

Brazilië / Argentinië / Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Hector Babenco
met Caio Blat, Ricardo Blat en Rita Cadillac

Deze film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Dokter Drauzio Varella die werkte in de Carandiru gevangenis in São Paulo, Brazilië. Toen Dokter Drauzio op bezoek kwam in de gevangenis om mee te helpen aids te voorkomen in de gevangenis, vond hij honderden gevangenen in erbarmelijke omstandigheden. Als de gevangenen in opstand komen loopt het erg uit de hand.

avatar van Leo1954
Langdradige melodramatische ramp, deze film. In al die eindeloze minuten komt er geen werkelijk mens tot leven. Geen enkele crimineel is slecht, spanning ontbreekt volledig. Zelden ook zo'n slecht gespeelde film gezien, feit dat de riot op waar gebeurde feiten is gebaseerd doet daar niets aan af. Zonde van mijn tijd.

avatar van psychopath
He wat jammer, het ging net zo goed met de cijfers en dan komt er iemand van 112 jaar oud met een 1.0
Dus al die moordenaars zijn niet slecht?Mkay, eigenlijk gebaseerd op jou films had ik juist wel verwacht dat je dit beter zou vinden maargoed, mensen blijven me verbazen.

Maar ik haal het positieve uit het negatieve, heb je opmerking gelezen bij die film die jij op 1 hebt staan en daar heb je me dan wel weer nieuwsgierig naar gemaakt dus ga em ff downloaden.

avatar van Filmkriebel
Gelukkig is hij (voorlopig) de enige met zo'n lage dunk van deze film.

Vooral dat "geen enkele crimineel is slecht"... voelt wat tegendraads aan, zeker omdat voor enkele personages hun misdaden uitvoerig toegelicht worden. Maar goed : het ligt hem niet dan ligt het hem niet.

avatar van Clement
Sorry Leo,

maar als je voor American Hustle een 4,5 geeft dan begrijp ik het helemaal niet meer dat je deze film een 1 geeft.
Je zal de film wel niet verstaan hebben of begrepen hebben.
Laten we het daar maar op houden.
Zonde voor het gemiddelde.

avatar van morpheus2000
Heftige film. Er worden enkele gevangenen geïntroduceerd met wat ze hebben gedaan en wat ze nu uitvreten in de gevangenis en langzaam maar zeker wordt er toegewerkt naar de climax. Juist het gegeven dat dit wat langzaam gebeurd maakt dat de rollen goed worden uitgediept. En dan de climax...Je kunt je goed afvragen op het laatst wie de goeden nu zijn en wie de slechten.

Redelijke film over een waargebeurd incident in een overbevolkte gevangenis in Brazilië. Wat onevenwichtig van toon, maar de film heeft zeker zijn momenten. De vele flashbacks van de gevangenen zijn wel onderhoudend, maar voegen uiteindelijk weinig toe waar de film naartoe leidt. De film schept wel een geloofwaardig beeld van het reilen en zeilen in deze gevangenis destijds.

avatar van joolstein
Prachtige film! Over een dokter en gevangen in de beruchtte Carandiru gevangenis in São Paulo, Brazilië. Een zeer lange tijd volgen we de gevangen die het beste ervan proberen te maken. In slechte, maar veelal iets betere tijden in deze overbevolkte gevangenis. Gevangen komen en gaan, familiedag enz. je volgt dus de dagelijkse beslommeringen van het gevangenisleven. De "hoofdrolspelers" vertellen (aan de hand van flashback) ook hun eigen verhaal. Daardoor bouw je een redelijk band op met de "slechteriken". En dan....... dan slaat de bom in!
Deze climax berust op waargebeurde feiten en zijn redelijk heftig. Mede doordat je nu niet meer weet wie er goed of slecht is. je krijg begrip voor de mannen in hun situatie maar begrijp ook dat ze er niet voor niets zitten! Dit wordt zo fantastisch met beelden en gevoel getoont.Dat het hierdoor gewoon een superfilm is geworden! Het lijkt qua sfeer ook sterk op Un Prophète

Zeer matige film. Ik had het gevoel dat ik naar 'onderweg naar morgen' zit te kijken ipv een gevangenisfilm. Er is geen spanning opbouw en daarom komt de opstand ook totaal uit de lucht vallen. Jammer

avatar van Flat Eric
Komt een dokter in de gevangenis...

Wat begint als een frisse registratie van diverse personages en het ogenschijnlijke vrolijke gevangenisleven in Sao Paolo met flashbacks van wat deze en gene hebben uitgevreten, verandert in de tweede helft van de film in een heftige kille grimmige kansloze confrontatie. Dat het gebaseerd is op ware feiten maakt het nog schrijnender. Ik was erg onder de indruk. Thumbs up voor de motieven van de dokter.
Prachtige filmposter ook.

Degelijk.

Al is de opzet redelijk onhandig. De opbouw van de film duurt érg lang, in het begin dacht ik dan ook dat het gewoon wat vignettes waren over de gevangenen in een typische (?) Braziliaanse gevangenis. Heb nu al een paar films/docus over het onderwerp gezien en ofwel gaan ze allen over Carandiru, ofwel is het daar eerder normaal.

Het is eerder een gesloten commune waar geweld nog veel meer aanwezig is dan buiten en waar de bewakers eigenlijk vooral bijdragen aan de povere omstandigheden. Je volgt een aantal personages en krijgt te zien waarom ze daar zitten, maar eigenlijk is het dus een opbouw naar een grote opstand die zich tijdens het laatste half uur ontplooit.

Acteerwerk is wel oké, visueel is het ietwat pover al weet het einde wel wat goed te maken. Maar het is toch vooral het melodrama dat de angel uit de film haalt. Soms ligt het sentiment er gewoon té dik op, waardoor de impact vermindert en de lange opbouw ook wat onnodig was. Had best 45 minuten afgekund denk ik zonder veel te verliezen.

Maar voor een keertje wel oké.

Er valt inderdaad best wat op te merken aan deze film , maar al met al toch wel goed gemaakt met een menselijke kant van het gevangenisleven. Blijkt uiteindelijk dus ook gebaseerd op een waargebeurd verhaal waar ik nooit van gehoord heb.

De Braziliaanse topacteurs doen het naar behoren.

avatar van Phantasm
Prima film over een waar gebeurd verhaal. Leuk om een keer gezien te hebben.