Un Prophète (2009)

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jacques Audiard
met Tahar Rahim, Niels Arestrup en Adel Bencherif

De 19-jarige analfabeet Malik El Djebena is veroordeeld tot zes jaar in de gevangenis. Hij arriveert helemaal alleen bij de gevangenis en hij oogt jonger en fragieler dan zijn medegevangenen. Wanneer hij in het nauw gedreven wordt door de leider van de Corsicaanse bende die de gevangenis beheerst, krijgt hij een aantal 'opdrachten' die hij moet uitvoeren. Hierdoor wordt hij sterker en wint hij ook het vertrouwen van de bendeleider. Maar Malik is dapper en een snelle leerling en heeft de moed om in het geheim zijn eigen plannen te ontwikkelen...

394 BERICHTEN68 MENINGEN

avatar van brazo
geplaatst op 21 oktober 2015, 16:39 uur, permalink
Over het algemeen houd ik totaal niet van gangster-/maffiafilms. Dit is ook echt zo'n film. Er wordt zeker niet slecht geacteerd en de beelden zijn ook verreweg van slecht, maar toch kan het me niet blijven boeien. Je ziet gewoon echt hoe die maffia wereld in elkaar zit en dit keer vanuit het oogpunt in de gevangenis. Ik vind het zelf niet erg boeiend hoe die wereld in elkaar zit en kan me misschien daarom niet echt boeien. Ik vind vaak dat er zo weinig gebeurt en er zo weinig spanning zit in de film. Ik had de film na een tijdje wel gezien en vond daardoor ook alles wat langdradig, en al helemaal me een speelduur van 150minuten. Ik had er moeite mee om de film af te kijken. Dit soort films zijn waarschijnlijk voor mij niet weggelegd.

avatar van IH88
geplaatst op 28 mei 2016, 14:19 uur, permalink
Un Prophéte

Rauwe gevangenisdrama/thriller die het vooral moet hebben van de sfeer en de acteerprestaties. In de gevangenis hangt er zeker in het begin nog een ijzingwekkende sfeer en de transformatie van Malik van "kruimeldief" tot geharde crimineel is mooi vormgegeven.

Tahar Rahim is een uitstekend acteur en hij weet de angst maar ook hardheid goed te spelen. Je ziet Malik steeds meer veranderen in een sluwe en geharde man die eerst probeert om een plekje te veroveren in de rangen van de Corsicaanse maffia, maar later toch steeds meer voor zichzelf kiest. De spanningen tussen de ‘Arabieren’ en de Corsicanen vond ik ook mooi gedaan en levert samen met de claustrofobische setting ijzingwekkende momenten op. De film is wel te lang en het wordt op een gegeven moment wat langdradig en de film valt in herhaling. Malik’s activiteiten buiten de gevangenis zijn niet al te interessant en ook de ideeën binnen de gevangenis raken op. Het einde is wel mooi gedaan en nogmaals, de acteerprestaties zijn uitstekend.

avatar van Teejey
geplaatst op 1 juli 2016, 14:24 uur, permalink
Doorsnee gevangenis film met helaas een gebrek aan originaliteit, variatie en visuele en auditieve hoogtepunten. De lange speeltijd maakt dit nog erger dan het al is. Ik denk iets te docu achtig voor mijn doen. Saaie karakters ondanks de goede acteerprestaties.

Tegenvaller.

avatar van Noodless
geplaatst op 13 juli 2016, 23:45 uur, permalink
Had er eigenlijk toch wel meer van verwacht. De film moet het meer hebben van de cast en de sfeer dan van het verhaal zelf. Qua inhoud valt het toch wel tegen want echt boeiend wordt het nooit. Daarvoor zijn de personages te weinig uitgediept en zijn de activiteiten zowel buiten als binnen de gevangenis niet interessant te noemen omdat het vaak in herhaling valt en vooral langdradig wordt uitgesponnen. Degelijk, maar niet meer dan dat. 6,5/10