MENU

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jacques Audiard
met Tahar Rahim, Niels Arestrup en Adel Bencherif

De 19-jarige analfabeet Malik El Djebena is veroordeeld tot zes jaar in de gevangenis. Hij arriveert helemaal alleen bij de gevangenis en hij oogt jonger en fragieler dan zijn medegevangenen. Wanneer hij in het nauw gedreven wordt door de leider van de Corsicaanse bende die de gevangenis beheerst, krijgt hij een aantal 'opdrachten' die hij moet uitvoeren. Hierdoor wordt hij sterker en wint hij ook het vertrouwen van de bendeleider. Maar Malik is dapper en een snelle leerling en heeft de moed om in het geheim zijn eigen plannen te ontwikkelen...

Meneer Bungel
geplaatst op 5 oktober 2012, 20:51 uur, permalink
Op teletekst staat ie ook niet, en die is vaak wel up to date.

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 5 oktober 2012, 21:09 uur, permalink
Kijken mensen! Veel beter zal het niet worden vanavond

avatar van 3bdelilah
geplaatst op 5 oktober 2012, 22:18 uur, permalink
Zal vanavond waarschijnlijk later beginnen of helemaal niet komen, ik zie een of andere uitzending. Dan herzie ik 'm maar de volgende keer.

geplaatst op 5 oktober 2012, 22:31 uur, permalink
Volgens mij komt hij niet. tv-gids | Canvas

avatar van Maurice-FR

geplaatst op 5 oktober 2012, 23:56 uur, permalink
Wilde deze film gaan kijken maar is nooit gekomen.. Iemand die meer weet?

kappeuter (moderator)
geplaatst op 6 oktober 2012, 9:08 uur, permalink
Zie berichten van gistereren eerder in de discussie. Er was op voorhand al onduidelijkheid of de film zou worden uitgezonden. Helaas.

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 26 oktober 2012, 22:20 uur, permalink
Hoewel ik steeds meer weerzin krijg tegen films die dit soort lieden verheerlijken, kan ik niet anders dan toegeven dat het een prima film is. Geweldig hoe zo'n jonge knaap heel geraffineerd alles naar zijn hand zet en de macht naar zich toetrekt. Het is deze regisseurs uitstekend gelukt om de sympathie van de kijker te winnen voor moordenaars en dealers. Film duurt wel wat lang.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 14 november 2012, 17:27 uur, permalink
Uitstekende film met een gevoel van onheil op de achtergrond.
Zit voortreffelijk in elkaar en is lekker lang. Daar moet je van houden maar een film die goed is duurt mij nooit te lang!

Hieronder lees ik verschillende stukken van mensen die hem graag willen zien.
Hij is nog steeds te krijgen bij de betere dvd-zaken. Ik denk dat u geen spijt van de aanschaf krijgt!

avatar van mauswaus
geplaatst op 13 maart 2013, 19:37 uur, permalink
Die eerste moord is meesterlijk spannend, daarna is bij mij de spanning niet meer terug gekomen. Wel goede film, niet mijn stijl

geplaatst op 19 maart 2013, 13:57 uur, permalink
heb er erg naar genoten, was net alsof het waargebeurd is
maar misdaad uit frankrijk en italie waar sopranos uitgevonden
is de genre wel terecht voor deze film.

avatar van stefan dias
geplaatst op 4 mei 2013, 9:55 uur, permalink
Titel is een beetje misleidend. Ik had een wat andere uitstraling verwacht van het personage. Uiteindelijk is het een vrije rauw-realistische versie van een vrij klassiek verhaal, genre Ricky Montana aka Scarface. Of zelfs The Godfather I.

De vertolking door Rahim is gewoon heel goed.

avatar van Darbie
geplaatst op 4 mei 2013, 23:29 uur, permalink
Zéér indrukwekkend !!

Ontdaan van elke vorm van geveinsde romantiek of sentimentaliteit, en heeft met films zoals "The Godfather" helemaal niets van doen.

Ik vrees dat de criminele realiteit nog bruter,erger, vreselijker,wreder, medogenlozer en enger is dan ons hier wordt voorgeschoteld.

avatar van nadrin
geplaatst op 31 mei 2013, 14:44 uur, permalink
Heel hard en beklijvend.
Maar zeer realistisch al vraag ik me af hoe veel een leven op die manier nog waard is.
Ook aanklacht tegen het gevangeniswezen

avatar van dreambrotherjb
geplaatst op 8 juni 2013, 22:57 uur, permalink
Hoe langer het geleden was dat ik deze film zag, hoe beter ik hem begon te vinden.

Met als uitschieter die magische "profetische" scène. Geweldige cinema was me dat zeg. Ineens bam!

geplaatst op 17 juni 2013, 0:04 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Rauwe gevangenisfilm, die na een uur of zo begint in te zakken door het feit dat de ideeën een beetje uitgeput lijken te raken. Wat daarna nog volgt is eigenlijk meer van hetzelfde, al het is het een aangename verrassing tegen het einde zowaar Leïla Bekhti nog tegen te komen. Neemt overigens niet weg dat Tahar Rahim (Bekthi’s levensgezel) een meer dan voortreffelijke rol neerzet.

avatar van Askikker
geplaatst op 23 september 2013, 1:35 uur, permalink
Hahaha;
ik heb altijd meer moeite met het volgen van simpele films, dan met ''moeilijke'' films.
Daarom geef ik deze film misschien niet zoon heel hoog cijfer.
Vond m onderhoudend, maar ik snapte dr geen hol van......

avatar van DBTim
geplaatst op 28 oktober 2013, 21:14 uur, permalink
Na een uur had ik wel gezien. De spanning is dan grotendeels weg en de film valt erg in herhaling. De karakters zijn ook heel leeg en weinig verdiepend. Ik kreeg bij geen één karakter een gevoel, met name Luciani was daarin toonaangevend. Dat was gewoon een erg ongeloofwaardige rol. Ik vond het al met al niet veel aan.

avatar van DeWolff
geplaatst op 2 november 2013, 11:57 uur, permalink
Realistische film zonder het gevangenisleven te romantiseren.

avatar van missl
geplaatst op 14 november 2013, 15:03 uur, permalink
Rauwe gevangenisfilm over een man die in de gevanenis komt en zich aansluit bij de Italianen om zo bescherming te krijgen. De italianen gaan steeds meer van hem verwachten en hij komt hierdoor in een crimineel web. Ik weet niet of het heel waarheidsgetrouw is maar het verhaal is wel prima alleen duurt net iets te lang.

avatar van Lv92

geplaatst op 1 april 2014, 18:40 uur, permalink
Interessante making of staat er op de dvd.

avatar van arno74
geplaatst op 31 mei 2014, 12:14 uur, permalink
Begint heel aardig en veelbelovend, maar weet dat niveau niet vast te houden. Op den duur maakt het inhoudelijk interessant verhaal plaats voor een doorsnee misdaadfilmpje. Realistisch lijkt me de film zeker niet, tenzij we geloven dat elke bewaringsambtenaar tot op het bot corrupt is en dat gevangenen lekker door de gevangenis kunnen zwerven zonder dat er enig toezicht op is. Het voelt een beetje aan alsof de makers na een tijdje niet meer wisten hoe ze het verhaal moesten laten verlopen, waardoor het in vrij standaard clichés verzandt en langdradig wordt. Aardige poging. 3*

avatar van Cinemaniak
geplaatst op 31 mei 2014, 13:20 uur, permalink

Ik weet niet of je de recente problematiek over de TBS-instellingen in Nederland een beetje hebt gevolg, maar daar gaat meer fout dan goed. Zo zal dit ook wel in diverse andere (detentie)-instellingen kunnen zijn. Ook veel 'patiënten' die allerlei (onvoorstelbare) vrijheden genieten.

Dat het hier de film wel erg ten goede komt, ben ik met je eens

avatar van ILDIB
geplaatst op 10 augustus 2014, 17:22 uur, permalink
Aardig misdaaddrama maar het gaat me allemaal iets te traag en het is me te donker geschoten om het echt een topper te vinden..

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst op 25 augustus 2014, 19:31 uur, permalink
Film is natuurlijk niet slecht maar boeide mij door de vele antipathieke karakters toch maar matig. Als die corruptie inderdaad zo erg hoogtij viert in de gevangenis is dat wel erg deprimerend. Als dit de realiteit is, dan is het bangelijk. Degene die na jaren vrijkomen zijn blijkbaar nog grotere gangsters dan voorheen. Geef mij maar "The Shawshank Redemption" in de plaats.