Central do Brasil (1998)

Brazilië / Frankrijk
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Walter Salles
met Fernanda Montenegro, Marília Pêra en Vinícius de Oliveira

In de buurt van het centraal station van Rio de Janeiro, verdient Dora, een voormalige lerares van bijna zestig, haar boterham met het schrijven van brieven voor analfabete migranten. Tot haar arme klanten behoren Ana en haar jonge zoon. De jongen heeft zijn vader nooit gezien en hoopt hem dankzij de geschreven brieven op het spoor te komen. Enkele dagen later komen Ana en Josué bij Dora terug voor een andere brief omdat zij geen antwoord gekregen hebben op de eerste. Bij het buitengaan echter, wordt Ana aangereden door een bus en zij sterft onder de ogen van haar zoon. Aan zichzelf overgelaten en zonder bestaansmiddelen, zwerft Josué rond in het station. Daar kent hij alleen maar Dora. Eerst ongevoelig voor de verwarring van de kleine jongen, is zij uiteindelijk bereid het hele land met hem te doorkruisen om hem te helpen bij het vinden van zijn vader. In bus en truck, door onbekende streken, ondernemen zij dan een boeiende reis: de tocht op zoek naar het eigen hart.

avatar van JDSsmetje
Rustige, aangename roadmovie waarbij de band tussen een vrouw en een jongetje geleidelijk aan groeit en centraal staat. Begint nogal rommelig, maar naarmate de film vordert verbetert hij om zo toe te groeien naar een best emotionele climax. De film balanceert ergens tussen drama en feel-good en bevat best mooie plaatjes van Brazillië met op de achtergrond aangename muziekjes. Hier had ik nog iets langer van kunnen genieten, ik vond de film op een gegeven moment dan ook nog wat te snel gaan.
Goed, maar had volgens mij nog net iets meer in gezeten.

avatar van soom
Vermoord me niet...

Voor het oog is deze quote, in de context van de film, helemaal niet zo belangrijk, en concentreert de film zich meer op de zoektocht naar het eigen hart. Hartstikke mooi, maar ik bleef juist de hele tijd aan deze quote en de bijbehorende beelden plakken. Ik weet niet hoe het gesteld is met de meer fanatieke filmgek onder ons, die voorwendt veel van films af te weten, maar ik zie hier zoveel symboliek in. Dat zal dan ook het eerste zijn waar ik aan zal denken, als ik aan deze film terugdenk. Die quote in combinatie met de beelden. Afgrijselijk.

Josu, Dora, Irene, Moises, Isiasas en Ana. Allemaal in de veiligste plaats opgesloten die maar denkbaar is. Het is tevens ook het orgaan dat het in deze klote wereld, waar het ieder voor zich is in zoveel gevallen, het meest te verduren krijgt. Ik weet wel dat ieder zijn portie lijden krijgt, en dat het evenwichtig is, al lijkt het misschien of de een meer lijdt dan de ander. Dat is niet zo. We hebben allemaal ons kruis. En toch, al weet ik dat elk lijden gerechtvaardigd is of ooit zal worden, ik zou alles willen doen wat in mijn beperkte macht ligt, om maar te geven dat mensen, wie ze dan ook zijn, een stukje minder hoeven te lijden in dit even. Al is het maar 1 seconde. Mijn hart klopt in elk geval voor alle mensen ter wereld. En ik houd van iedereen en alles die leeft en ademt. Dat is natuurlijk soms niet realistisch, en soms kan dat ook niet, maar dwars door eigenschappen, alle ellende, en soms dwars door haat en nijd heen, leeft het hart zijn eigen weg. Ik raak je aan en ik zal je altijd zien.

Ja, ik werd erg lyrisch en totaal geraakt. Vandaar weer eens zo'n hippie monoloog.

avatar van Boenga
Drama of humor; feel-good of tearjerker, reality of soms ook eerder fantasy, speels of diepgaand: ik vind het een beetje jammer dat de regisseur niet zeker leek te weten wat voor soort film hij wou maken.
Nu krijg je een mix van genres door elkaar, en dat maakte het een beetje moeilijk om echt in het verhaal op te gaan.
Het tempo ligt bovendien iets te hoog; de afstand Dora en Josué moeten afleggen, en de tijd die dat kost, vraagt gewoon om méér.

Maar al bij al zeker wel een goeie film, die toch wel in grote mate wordt gedragen door Fernanda Montenegro - toch al richting 70 bij de opnames. Het lijkt me geen makkelijke en evidente taak om een personage als Dora neer te zetten...

avatar van arno74
Deze film stond bij mij werkelijk al jaren in de planning, en nu eindelijk dan gezien. Verbaast me eigenlijk dat het relatief gezien weinig stemmen heeft, dit is toch wel een van de grote films uit Brazilië en verplichte kost voor elke filmliefhebber.

Het verhaal lijkt op het eerste gezicht cliché: vrouw helpt jongetje om zijn vader te vinden, maar er gaat veel meer schuil. Het biedt ons een kijkje in het alledaagse Brazilië van een groot deel van de bevolking en dat eigenlijk nooit wordt verfilmd. Geen ghetto's, geen bendes, maar een gepensioneerde en verbitterde lerares die om rond te komen haar dagen op het centraal station doorbrengt met het schrijven van brieven voor analfabeten, er niet voor schuwt om mensen op te lichten, en geen kans om aan geld te komen voorbij laat gaan.

Op een dag raakt ze opgescheept met een straatjongetje waarmee een wederzijdse haat-liefdeverhouding ontstaat, ze willen elkaar niet maar hebben elkaar nodig. Hij heeft haar nodig om zijn vader te vinden, zij heeft hem nodig om haar knagende geweten te sussen. Samen trekken ze door het land en aan hun hand laat de film ons het binnenland van Brazilië zien. Kleine verlaten dorpjes waar de bus niet elke dag komt, een straatarme bevolking die zich vastklampt aan religie en alle hoop daarop vestigt, en een noodgedwongen zelfredzaamheid die de samenleving verhard.

Het acteerwerk is uitstekend, Fernanda Montenegro speelt meesterlijk en werd o.a. voor de Oscar genomineerd, maar Gwyneth Paltrow (Shakespeare in Love) ging ermee vandoor. De film kreeg een lading nominaties, o.a. in Berlijn, San Sebastián, Sundance en Frankrijk. Het jongetje, een schoenpoetser die door de regisseur "ontdekt" werd toen hij bedelend op hem afkwam, draagt ook bij aan het realisme uit deze film.

Een film die je niet koud laat en die je niet snel vergeet. 4*

Filmisch en inhoudelijk uitstekend geslaagde film al neigt hij op het einde toch wel een beetje naar het melodrama.
In ieder geval heel mooi portret van een oude, eenzame en verbitterde vrouw, niet bang van leugen en wat bedrog die er in slaagt een goede daad te stellen waardoor zij vriendschap en genegenheid terugvindt.
Ook mooie natuurbeelden, close-ups en pittige dialogen.
De kleine Vinicius de Oliveira speelt fantastisch, terwijl Fernanda Montenegro terecht meerdere keren werd gelauwerd.