Central do Brasil (1998)

Brazilië / Frankrijk
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Walter Salles
met Fernanda Montenegro, Marília Pêra en Vinícius de Oliveira

In de buurt van het centraal station van Rio de Janeiro, verdient Dora, een voormalige lerares van bijna zestig, haar boterham met het schrijven van brieven voor analfabete migranten. Tot haar arme klanten behoren Ana en haar jonge zoon. De jongen heeft zijn vader nooit gezien en hoopt hem dankzij de geschreven brieven op het spoor te komen. Enkele dagen later komen Ana en Josué bij Dora terug voor een andere brief omdat zij geen antwoord gekregen hebben op de eerste. Bij het buitengaan echter, wordt Ana aangereden door een bus en zij sterft onder de ogen van haar zoon. Aan zichzelf overgelaten en zonder bestaansmiddelen, zwerft Josué rond in het station. Daar kent hij alleen maar Dora. Eerst ongevoelig voor de verwarring van de kleine jongen, is zij uiteindelijk bereid het hele land met hem te doorkruisen om hem te helpen bij het vinden van zijn vader. In bus en truck, door onbekende streken, ondernemen zij dan een boeiende reis: de tocht op zoek naar het eigen hart.

Ontroerend en mooi..............ik heb een mooie filmavond gehad. En er een warm gevoel aan overgehouden.

Prachtige karakters en mooie beelden. Gevoelens tussen mensen wordt mooi in beeld gebracht, ondanks dat de werkelijkheid soms wat geweld wordt aangedaan (situaties tussen mensen geforceerd gecreerd). Niet vernieuwend. Niet hoogdravend. Geen reden om niet te kijken!!!!

avatar van otherfool
Ontroerend met mooie schetsen en beelden, maar echt raken wilde het me maar niet. Ik houd het voorlopig maar op 3 sterretjes, wachtend op de volgende verloren zondagmiddag...

avatar van Leviwosc
Wat is dit een heerlijke film, gelukkig zijn velen het met me eens. Deze film gaat over Dora die een weesje, Josué, helpt zijn familie te vinden. Samen toeren zij door Brazilië, een enorm land met grootse verlaten plekken. Dora, een cynische vrouw, vindt samen met Josué, de familie van Josué terug, maar ook haar hart.

Niet veel Braziliaanse films bereiken het buitenland, niet in Zuid-Amerika en zeker niet in Noord-Amerika, laat staan Europa. Toch is deze film wel zo ver gekomen en dit alles puur en alleen omdat de film zo echt is en zo puur. De combinatie van diepgang en het basale van het hele bestaan maakt deze film tot een feest van herkenning. Iedereen zal wel iets kunnen herkennen in Dora en in Josué en dat maakt het tot een film die ons aanspreekt.

En wat heerlijk, eens een keer een film in een andere taal dan het Engels. Ik neem maar even de vrijheid om 'Central do Brasil' een echte Art-House film te noemen. Als je deze film nog niet hebt gezien en je hebt de kans om hem te gaan bekijken, doe het dan zeker!

FisherKing
Walter Salles in TOP-vorm. Wat een enorm sterke film.

Eventjes de awards overzien, hij won de Bafta, de gouden beer van Berlijn, genomineerd voor beste buitenlandse film bij de oscars, Golden Globe, en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Filmisch weer fantastisch, zoals alleen Salles dat kan. Wereld-shots. Een fantastische Fernanda Montenegro in de film Dora genoemd, opent de film op sublieme wijze. Als briefschrijfster voor analfabeten. Dat lijkt heel cool, maar ze gaat er uitermate cynisch mee om. Buiten worden winkeldieven standrechtelijk ge-executeerd en vind er een fataal ongeval plaats.

Wat er dan gebeurt is magnifiek in mijn ogen. We krijgen, de wereld die we al kennen, weer te zien in andere ogen en het eindigt in een soort road-movie, maar ook weer niet echt, de hoofdpersonen schijnen te reizen, en wie is betrouwbaar en wie niet.

Boordevol thema's, maar de liefde overheerst, en dat is altijd een hoopvol thema.

4.5 voorlopig voor dit briljante stuk Cinema! Walter Salles staat nu nog hoger aangeschreven bij mij... En hij stond al hoog. Top100 waardig, wat mij betreft

avatar van Ramon K
Mooie recensie. Ik vind de film ook buitengewoon goed. Die Fernanda Montenegro acteert hier trouwens fenomenaal. Uitermate krachtig en ruw gelaat heeft ze, maar tegelijkertijd ook zo warm en zacht.

neo (crew)
Heb deze ik meen meerdere malen gemist op de vpro. En dat terwijl Abril Despedaçado van Salles in mijn top 10 staat. Hou het in de gaten in ieder geval.

ruupiejj
ik snap al dat positieve commentaar niet!
het was echt saai...ook geen super acteerwerk en dan 2 oscar nominaties??!!en al die andere prijzen!!?top 250 van imdb!!? echt waardeloos stuk onzin...

avatar van bebdn
Mooi werk van Salles, die peronages creeert (Dora) waar moeilijk van te houden is maar waar je mee meeleeft en die de realiteit toont van een grootstad als Rio.
verder mooie beelden van Carvalho: bus, slapende broers... Heeft wel iets van één van mijn andere favo Kikujirô no natsu.
Mooie poster overigens...
4* om te beginnen

avatar van Jorick
Een mooie en aangrijpende film. Mooie shots en indrukwekkend acteerwerk. Ik twijfel nog een beetje over mijn beoordeling, maar houdt het voorlopig op een 3.5*

avatar van fabbyke
ruupiejj schreef:

Slecht acteerwerk?
Waardeloos stuk onzin?

Ik kan jouw commentaar weer niet serieus nemen omdat je Bad Boys een 5 geeft .

Ik vond dat er wel heel goed geacteerd werd en het verhaal vond ik ook wel origineel niet meer of niet minder dus een 3,5*

Heerlijk om weer iets van Brazilië te zien en Portugees te horen, daarom heb ik deze film al 3 keer gezien. Gisteravond voor de 3e keer. Het sentiment ligt er wel erg dik bovenop en het acteerwerk is niet subliem, maar desondanks een heerlijke road movie die je niet koud kan laten. Nou ja, tenzij je allergisch bent voor 'drama mexicano'. Let op de sfeervolle achtergrondgeluiden en - beelden. Ik heb 'm 3,5 * gegeven.

'Central do Brasil' heb ik gisteren op Nederland 2 gezien. Ik vond het een hele ontroerende film. Goed geacteerd en een origineel verhaal. Alles aan deze film was mooi, de omgeving, de acteurs, de dialogen, het treinstation. Het is een onvoorspelbare film die me echt heeft geraakt. Het is allemaal heel perfect en het geeft je een warm gevoel. Ook de muziek is ontroerend en sluit heel mooi aan bij de gevoelens van de karakters.

Fernanda Montenegro is een hele goede actrice. Ze heeft haar rol heel goed neergezet. Haar gezichtsuitdrukkingen waren heel goed, je kon voelen wat zij voelde. Ze acteerde heel puur en heel natuurlijk, het leek net echt.

Vinicius de Oliveira, het kleine jongetje die in het begin nog geen grote rol leek te hebben, werd centraal in het verhaal. Deze jongen heeft echt talent. Hij kon echt gevoel overbrengen. Zijn droevigheid en zijn tranen om de dood van zijn moeder en de teleurstelling van het niet vinden van zijn vader, raakten mij echt. Dit jongetje is echt een natuurtalentje.

Goed geacteerd, origineel verhaal, mooie muziek, mooie locaties. Deze film krijgt van mij 5*.

avatar van Roowland
ruupiejj schreef:
ik snap al dat positieve commentaar niet!

Je bent zeker zo'n simpele ziel die alleen maar actie wil en het verhaal en de boodschap van de film niet belangrijk vind..
Somige films zijn meer dan alleen maar stoere gasten die vechten maar dat schijn jij niet door te hebbe..
maar omdat je nog maar 13 bent snap ik het deels ook weer wel..

Hoewel ik niet persé van de actiefilms ben, ben ik dan ook maar een simpele ziel, want ik kon deze film ook niet super vinden. Oh ja, het acteerwerk is van goed niveau. Helaas vond ik echter de beide hoofdpersonen eerder irritant dan sympathiek. Alleen Irene (Marília Pêra) kon me wel bekoren. Zoals ik zei, wordt er goed geacteerd en de fotografie is wel mooi, maar verder vond ik het een (sentimentele) draak van een film. Ik kom dan ook niet verder dan een mager 3-tje.

Hele mooie film! Al 2 (of 3 ) keer gezien , maar blijft mooi. De dvd wil ik nog eens hebben.

Echt erg mooi film. Vond echt erg verschrikkelijk dat moeder van jongen is ongeluk en jongen moest alleen zijn, gelukkig heeft bijzondere oude lerares jongen geholpen, eerste heeft zij gevoelloze, later heeft zij jongen voor vader gevonden (Y). Einde film erg ontroerende...

avatar van Roowland
Deze verdient eigenlijk wel een plaatsje ergens onderaan in de top 250, vind ik...

avatar van nightbreed
Roowland schreef:

Ben ik het mee eens, ik vind dat 243 wel een mooie plaats voor deze goede originele en ontroerende film.

Cijfer: 4

avatar van nightbreed
- dat
of: + is

avatar van Knisper
nightbreed schreef:

En waarom niet plaats 242 of 244?

Sterke film overigens. Verhaal is mooi, af en toe gaat het net ietsje te ver richting 'klein jongetje-wat schattig', maar gelukkig is dat slechts sporadisch. Verder, en ik heb het al vaker gezegd, is bijna niets zo fotogeniek als het Braziliaanse platteland of kleine Braziliaanse plaatjes. Ongelofelijk hoeveel sfeer daarvan uitstraalt en hoe goed Salles dat op film kan zetten. Uiteindelijk is het verhaal ook zeer bevredigend en ontroerend. 4*

avatar van eRCee
Fijne film. Het verhaal zweeft tussen drama en feel-good. Vooral dat laatste is fraai gedaan en vaak wat gelaagder dan de wellicht meer op de voorgrond staande negatieve ontwikkelingen: humor, sprankjes hoop en kleinmenselijke gedragingen die, zoniet herkenbaar dan toch ontroerend zijn. Dat alles is ook nog eens mooi, stijlvast in beeld gebracht. Wel kent de film zijn mindere momenten en vond ik de muziek niet top. Central do Brasil valt in ieder geval in de categorie 'sympathiek', wat goed is voor 3,5*.

avatar van Hectometerpaal
Een pareltje, geen feel-good film at all.....

avatar van Phantasm
Een schitterende film, verveelt geen moment.

avatar van Leviwosc
Laatst weer eens gekeken en helaas kan ik geen 5.5 geven.

Film wat aan de langzame film, maar daardoor wordt de sfeer goed gegeven. Geweldig acteerwerk van de knul. Droevig, maar zeer de moeiete waard.

avatar van Thomas83
Wat een schitterende film zeg!
Ik wist al dat de film een goede naam had, maar toch heeft het de daardoor hoge verwachtingen helemaal waargemaakt.
De film is erg ontroerend, maar het knappe is dat de boel nooit echt wordt aangedikt.
Ook erg mooi zijn de muziek (dat schitterende hoofdthema, vrij simpel maar zo effectief. Vooral helemaal tegen het einde is het mooi als dat thema aarzelend op gang komt), het camerawerk (meerdere shots zijn echt geweldig mooi), de kleuren en landschappen.
Het plot is vrij simpel, maar er zit een prettig tempo in de film en de twee hoofdpersonages zijn erg leuk en interessant, menselijk ook inderdaad. Vooral Fernanda Montenegro acteert echt geniaal, maar dat ventje mag er ook wezen. Er is ook echt chemie tussen die twee, en de ontwikkeling van hun onderlinge relatie is sterk uitgewerkt.
De laatste scène is wel wat sentimenteel maar ook erg intens, en ik vond hem prachtig. Toen de aftiteling uiteindelijk in beeld verscheen werd ik er een beetje stil van. Dat zijn de beste films. En dat ik hem op dit tijdstip nog met zoveel aandacht kon kijken, terwijl ik hiervoor ook al een film had gekeken, dat zegt het ook wel veel.
Een grote aanrader dit. Jammer dat er relatief nog zo weinig mensen op hebben gestemd. Dit is zeker een film die in aanmerking komt voor de top-250.

avatar van Carl
Een prachtige film qua sfeer, acteren, dubbele bodems en mooie scenes

Dat gezegd hebbende: de muziek was zwak. Goekope viooltjes en zo brrrr.

avatar van Spetie
Mooie film van Walter Salles. Het mooie aan deze film is, om te zien hoe de relatie tussen Rosa en Josue eerst ontzettend stroef is. Naarmate de reis vordert groeien de twee echt naar elkaar toe en krijgen de twee toch, zei het ietwat noodgedwongen, een band. De film bevat mooie beelden van Brazilië, fijne sfeervolle muziek en het verhaal werkt gewoon. Daarnaast spelen beide hoofdrolspelers gewoon erg overtuigend. Vooral Fernan Montenegro is voor de kijker heel herkenbaar, omdat ze simpelweg erg eenvoudig en niet knap is en daardoor overkomt als iemand die je in het dagelijks leven zomaar zou kunnen ontmoeten. Daarnaast is de film nergens overdreven sentimenteel, waar sommige films ook nog wel eens de mist mee ingaan. Ook het einde is mooi en past goed bij deze film.

avatar van freeboy
Zeer goede film, goed verhaal, sterk geacteerd!!Ik heb geboeid gekeken!
Muziek en sfeer idd zeer goed!!

avatar van PaulieWalnuts
Ramon K schreef:

Ja, 'mooie' actrice. In Brazilië erg beroemd. Prachtige film blijft dit overigens. Zo'n mooi sfeertje en stijlvol geschoten. Geweldig.