Diarios de Motocicleta (2004)

Alternatieve titel: The Motorcycle Diaries

Argentinië / Verenigde Staten / Chili / Peru / Brazilië / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk
Roadmovie / Biografie

geregisseerd door Walter Salles
met Gael García Bernal, Rodrigo De la Serna en Susana Lanteri

Gebaseerd op de reisverhalen van Che Guevara, één van de leiders van de Cubaanse revolutie. In zijn memoires beschrijft Guevara de avonturen die hij samen met zijn beste vriend Alberto heeft gehad tijdens zijn tocht, begin 1952, door Zuid-Amerika met de motor.

TEASER

avatar van RuudC
Aangezien Che Guevara zelf zijn (motorfiets)dagboeken geschreven heeft en deze film daarop gebaseerd zijn, lijkt het fair om te stellen dat we hier de blauwprint zien van de revolutionaire held die vandaag de dag nog aanbeden wordt. Walter Salles zal ook wel begrijpen dat het vloeken in de kerk is, wanneer hij eigenhandig dingen zou aanpassen. Hier in het westen, zou men daar niks van merken, omdat de meesten (mezelf incluis) het boek niet gelezen hebben, maar in Zuid-Amerika zal Che een hogere (actievere) cultstatus hebben. Het is dus redelijk om aan te nemen dat dit het verhaal is zoals Che dat zelf zou vertellen.

In ieder geval zien we hem (heel) langzaam veranderen van een brave student naar iemand die politiek actiever wordt. Revoluties en dergelijke hoef je hier niet te verwachten. Diarios de Motocicleta laat zien hoe een lange reis je in aanraking kan brengen met de buitenwereld. Hoe de verschillen zijn tussen rijk en arm, tussen kansrijk en kansloos. Ik kan me erg goed voorstellen dat het je raakt, maar Salles lijkt heeft hier toch de meeste aandacht te hebben voor de plaatjes en de sfeer. Hij durft nergens echt in te duiken. Wanneer het tweetal in het leprakamp arriveert, begint er wel wat los te komen, maar dat wordt dan ook vrij abrupt weer afgebroken. Dat neemt niet weg dat Diarios de Motocicleta een makkelijk wegkijkende film is die wat dromerig aandoet. Ergens vind ik het ook wel mooi dat er zoveel miniportretjes voorbij komen. Dat is natuurlijk ook wel normaal voor een roadmovie. Toch ben ik het niet eens met de hoge gemiddeldes. Hier had meer ingezeten.

avatar van SPT
SPT
Prachtige ingetogen film over het harde leven in het Zuid-Amerika van de jaren vijftig. Het is een echt goed geslaagde roadmovie, die het avontuur, de schoonheid van het landschap, en de vele interessante ontmoetingen onderweg laat zien. Het feit dat Che Guevara door het onrecht en de armoede die hij tijdens deze en andere reizen tegenkwam politieke aspiraties begon te ontwikkelen maakt het wel extra boeiend, maar de film is zeker niet politiek en al helemaal niet opdringerig.

Het blijft mij altijd verbazen hoeveel intelligentie en domheid soms in één enkele persoon verenigd kan zijn. Dat hij echt dacht dat democratische en economische vrijheden de oorzaak waren van de ellende die hij op z'n pad tegenkwam...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Diarios de Motocicleta bevat mooie plaatjes, goede vertolkingen en een paar sterke scènes, maar uiteindelijk is het niet veel meer dan een aaneenschakeling van scènes. En dat begon me op den duur toch wat tegen te werken. Best wel gek hoe een roadmovie, met twee karakters met een duidelijk doel, voor mijn gevoel eigenlijk zelf nergens naar toe werkte. Het schotelt ons genoeg sterke momenten voor; uit elke fase van de reis van Ernesto en Alberto kwam wel iets moois; soms ontroerend, soms komisch, meestal erg interessant. Maar door de fragmentarische vertelling en de niet erg boeiende hoofdkarakters deed het geheel als film me dan jammer genoeg weer wat minder.

3,5 sterren.

Driello
Deze film heeft een uitermate dapper en interessant startpunt. Namelijk, niet de hele revolutionaire geschiedenis van Guevara te beschrijven, maar een inkiikje bieden in een road-trip die wellicht vormend was voor de vervolg fasen van zijn leven. Beelden en acteerwerk zijn best in orde, dialogen oke, maar de film heeft een groot minpunt: het is gewoon heel erg saai. Los van enkele redelijk memorabele momenten gebeurt er eigenlijk nagenoeg niets boeiend en kabbelt de film van de stat tot het einde een beetje gezapig voort.

avatar van depri83
Mooie film over de beginstadia van de guerrillero Guevara. Omdat ik weinig met die latere persoon op heb was ik wel blij dat zijn standpunten nog niet al te dik boven op de film lagen. De ontberingen van de reis mochten van mij nog wel uitgebreider aan bod komen terwijl de scene waarin hij de rivier overzwemt om bij de leprakolonie te komen weer wat overdreven is.

avatar van Banjo
is dit die film waar ze geen geld op zak hebben..
maar toch in elke bar aan eten en drinken komen?
op een gegeven moment krijgen ze een lekke band en zo ontmoeten ze een boel nieuwe mensen?

avatar van Billy-Pilgrim
Mooie biopic over de jonge Che Guevara. De film doet snakken naar reizen over het ruige Zuid-Amerikaanse landschap, achterop de oude motor. Wat ik vooral fijn vindt aan deze film is dat de communistische inslag heel subtiel wordt gebracht. Ernesto heeft geen eureka moment maar de verzameling ervaringen die hij opdoet veranderen hem langzaam als mens. Daarnaast is Garcia Bernal weer sterk zoals altijd. Echt een geweldig acteur. De film is technisch gezien niet heel bijzonder, maar ademt genoeg sfeer om de hele lengte te blijven boeien.

avatar van Valii
Het rustige tempo, de mooie beelden en fijne muziek maken dit bovenal een aangename kijkfilm.

Uitwerking van de biografische- en roadmovie elementen zijn verder tamelijk doorsnee. Karakterontwikkeling worden goed uitgewerkt, maar weten nergens echt te raken of te inspireren. Ook de hele spanning rond het persoon Guevara - de meedogenloze guerrillastrijder en/of de sociale intellectueel - blijft links liggen. De film lijkt hierover vooral geen standpunt in te willen nemen, maar wellicht heeft het er ook mee te maken dat de regisseur zeer dicht bij de inhoud van de dagboeken is gebleven.

Tarkus schreef:
Deze film sprak me totaal niet aan.
Hoewel dit is gebaseerd op ware feiten is het verhaal zeer saai, maar dat is natuurlijk niet op de rug van de regisseur te schrijven, een bestaand saai verhaal kan je al moeilijk boeiend gaan maken zonder de waarheid oneer aan te doen.
Wat ik wel mooi vond aan deze prent zijn de locaties, die bijzonder mooi in beeld zijn gebracht, vandaar toch nog 2,5 sterren.

Het is reeds de derde maal dat ik de film nu bekijk (eerst gehuurd, dan aangekocht (maakte deel uit van de Boek + Film serie uit HUMO) en dan nu opnieuw bekeken), maar hoe meer ik hem bekijk des te slechter ik hem vind.
Totaal niets voor mij, de locaties blijven mooi, maar de film is op zich zo saai dat ik mijn score alsnog verlaag.

avatar van arno74
Fraaie roadmovie. Ik ging er blanco in, wist ook niet dat het over 'El Che' ging, en dat hoeft ook niet en is voor de film verder nauwelijks relevant te noemen. Het begin was even wennen aan de stijl, die het voor de kijker niet makkelijk maakt. Op ingetogen en documentaireachtige wijze kijken we mee met de reis die de twee hoofdpersonen door Zuid-Amerika maken. De film oogt realistisch en intiem, misschien ook omdat hier heel duidelijk het typische hollywood-sentiment wordt weggelaten, er is weinig theatraals aan deze film. Zo zie je bijvoorbeeld wanneer zijn vriendin het uitmaakt geen emotionele uitbarstingen e.d. maar een stille en gelaten Gevara die haar afscheidsbrief leest, en zonder er verder aandacht aan te besteden gaat de film weer verder. Eenmaal in het leprakamp aangekomen vond ik wel dat die stijl behoorlijk abrupt werd losgelaten.

Dat deze reis Gevara heeft gevormd dat geloof ik wel, het vele klein (en niet zo klein) leed wat hij op zijn pad tegenkomt heeft hem duidelijk aan het denken gezet. Hoe hij daarna in een gerillaleider is veranderd lijkt me wel een ander verhaal, dat kunnen we uit deze film niet opmaken. De Gevara aan het einde van deze film is een sociaal meelevend persoon die graag iets wil doen en geen schietgrage gerillastrijder.

Met zulke mooie landschappen is de film cinematografisch snel geslaagd, en de muziek die te horen is schijnt steeds van de regio af te komen waar ze zich dan bevinden.

Een geslaagde, ingetogen en rustige roadmovie, ruim 3,5*.

Zeer trage film. Niet mijn ding. Als je een geestdodende avond wilt, dan zit je helemaal goed met deze film.

avatar van Meerkerkertje
Che Guevara een geweldige idealist en deze film geeft een zeer goed beeld van hem
Genoten van het begin tot eind
Je bent wie je bent en de indrukken van deze reis hebben zijn gedachten versterkt en gemaakt waar hij bekend om geworden is (laatste opmerking in de film)

avatar van JoeCabot
Een roadmovie doorheen Zuid-Amerika met de immer sympathieke Gael García Bernal als reisgids: dat kan niet foutgaan. Teleurstellen doet de film ook niet, maar hier zat wel meer in.

Als je zulke majestueuze landschappen bezoekt, dan moet die natuurpracht ook echt van het scherm spatten. Helaas. Lelijk is het zeker niet, maar de kleuren zijn nogal dof en contrastloos, en over de shots werd volgens mij niet bijster lang nagedacht. Je zou dat uiteraard een realistische aanpak kunnen noemen. Ik noem dat echter een beetje lui. Volgens mij kun je tegenwoordig trouwens betere beelden maken met een iPhone.

Oké, dat moest mij even van het hart. Voor de rest is dit best een boeiende film met een hoog tempo en een cast die ervoor gaat. De la Serna bezondigde zich soms aan overacting, al zal dat wel met Argentijnse passie te maken hebben. Gael García Bernal speelt een meer ingetogen rol en geeft zo een volwassenere indruk dan zijn sidekick. De dialogen zijn fijn en gelukkig niet al te pretentieus.

Verwacht geen diep-filosofische ervaring. Als je daarmee kan leven, is dit een prima film om een namiddagje achterover te leunen. 3.5*