

Hable con Ella (2002)
Genre: Drama
Speelduur: 112 minuten
Alternatieve titel: Talk to Her
Oorsprong:
Spanje
Geregisseerd door: Pedro Almodóvar
Met onder meer: Javier Cámara, Leonor Watling en Darío Grandinetti
IMDb beoordeling:
7,9 (114.941)
Gesproken taal: Spaans
Releasedatum: 26 september 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via MUBI
Bekijk via CineMember
Bekijk via Lumière
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Hable con Ella
De film vertelt het verhaal van twee mannen die verliefd worden op twee verschillende vrouwen, maar in dezelfde situatie komen te zitten. Benigno is verliefd op Alicia, voor wie hij zorgt wanneer ze in coma raakt. Marco valt voor Lydia, die ook in een coma terecht komt. Deze extreme situatie resulteert in verschillende reacties bij de mannen: Benigno is blij om bij de vrouw te zijn van wie hij houdt, maar Marco is zwaar depressief omdat hij niet met Lydia kan communiceren, en dus niet weet hoe zij echt over hem denkt.
Externe links
Acteurs en actrices
Alicia
Lydia
Benigno
Marco
Rosa
Katerina Bilova
Bailarine
Bailarine
Singer at Party
Doctor Vega
Video's en trailers
Reviews & comments

Film Pegasus (moderator films)
-
- 29852 berichten
- 5071 stemmen
Ik had geen idee wat ik van deze film moest verwachten. Een uitgangspunt dat op het eerste zicht vrij simpel lijkt, maar uiteindelijk toch mooi uitgewerkt is. De film slorpt je gewoon op en neemt je mee in een rivier van emoties. Waar de film traag begint, neemt het gelukkig de tijd om alles op een zowel rationele als tegelijkertijd sprookjesachtige manier te vertellen.
Het verhaal lijkt eerst wat banaal met toevallig twee mannen die hetzelfde meemaken, de liefde van hun leven zien wegvallen en daardoor tot elkaar toe getrokken worden, op een zeer emotionele manier zonder dat je per se denkt aan een relatie tussen de mannen. Stilaan groeit het verhaal en zorgt Almodovàr voor een meeslepend vervolg. Daarbij komt dan nog dat de film ondersteund wordt door een prachtige soundtrack en ook visueel voor de nodige verfrissing zorgt. Daardoor groeit de film tot een climax, met tegelijkertijd een open einde. Prachtig gewoon.
Deze klassieker (zo mag je het toch wel noemen ondertussen) heeft wel te leiden onder de tand des tijds. Maar wat nog steeds overeind blijft is de heerlijke muziek. En ook al komt de zwart-wit scène op het eerste zicht wat knullig over, is het toch een meerwaarde aan de film. Leuke personages en genoeg dynamiek in het verhaal. Maar er komt zoals gezegd wat sleet op het visuele. Almodovar heeft beter werk gemaakt.

Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1547 stemmen
Mooie film. Sterk verhaal dat fijn weg keek, mede door het goede acteerwerk. Er zit veel gevoel in, en de emotie kwam op mij over. Een geslaagde Almodóvar. 4*

Fryce
-
- 1081 berichten
- 2048 stemmen
Blijkbaar herzien, wist niet meer dat ik deze film had gezien. Iets wat ik eigenlijk nooit mee maak. Maak er de maximale score van, zelden zo een mooie gelaagde film gezien. Een juweeltje.

De filosoof
-
- 1843 berichten
- 1290 stemmen
De film lijkt niet zo bijzonder en je voelt al meteen aan waar het plot heen gaat doordat het fraaie, lustopwekkende lichaam van Alicia vanaf het begin constant uitdrukkelijk in beeld wordt gebracht (met slechts nog de vraag wie zich uiteindelijk niet meer heeft kunnen beheersen), maar gaandeweg ontwikkelt de film zich tot een indrukwekkend psychologisch drama met intrigerende thematiek over relaties, verlies, eenzaamheid en zorg voor elkaar. De stomme film Amante Menguante als middenstuk was ook intrigerend. Een film waar meer in zit dan het lijkt en die nog kan groeien nadat de film al is afgelopen.

Lovelyboy
-
- 2688 berichten
- 1945 stemmen
Tja, goh...aparte film met een bijzondere verhaal, dat zondermeer. Maar waar de film hele hoge waarderingen krijgt, verzand ik toch in het hele gebeuren.
In eerste instantie lijkt de film wel een boeiend spel te worden wanneer beide mannen in het ziekenhuis aan het bed zitten. Beide een aanpak, of juist geen, beide worstelend, of op zoek naar iets dat ze willen of juist verloren zijn. De tips die Benigno lijkt te geven snijden op zich wel hout en lijken een betuiging van liefde, empathie en vooral als uitlaatklep. Dit vind ik zondermeer het meest interessante deel van de film. De flashbacks van Marco met Lydia vind ik totaal niet interessant en die van Begnino nemen behoorlijk verontrustende vormen aan wanneer Begnino de bijzonder mooie Alicia al kende en haar ronduit 'stalkte'. Het feit dat hij haar ook nog eens ronduit verkracht versterkt het beeld van een behoorlijk getroebleerd, psychotisch en sociaal en contact gestoord iemand. Hij verkiest liever iemand die niets zegt dan het risico afgewezen te worden. Zoals gezegd, Marco die het zwaarste met zijn lot af lijkt te zijn lijkt toch de normalere van de twee en waar de ene zich totaal verliest, maakt Marco de keuze voor zichzelf. Het verstandigste...
Ik vind persoonlijk de acteerprestaties prima, hoe ze omgaan met bovengenoemde problemen interessant, maar nergens beklijft het me echt of boeiende de twee mannen in den bijzonder. Verder verzand de film mij teveel in niets zeggende flashbacks, van Marco bijvoorbeeld. Maar ook de overdaad van toneel, ballet en dat kwellende Spaanse gezing waar de personages zo van vol schieten, zegt me helemaal niets. Net als de aanloop met het stierenvecht gebeuren. Wel weer aardig, het detail waarmee ze in haar pak gehesen wordt. De stomme film was op zijn manier dan wel weer apart maar wat het nu eigenlijk toevoegde...net als het 'talk tor her' advies. Wat voegt het nu uiteindelijk toe? Een engerd zegt het, Marco zal het uiteindelijk niet geprobeerd hebben, de ene leeft en de andere is dood. Is dat dan de clou...?
Al met al niet mijn ding. De film is mij teveel arthouse, vooral met al die Spaanse invloeden, en het sprak mij in ieder geval allemaal niet aan.

AnyaH
-
- 321 berichten
- 298 stemmen
Aparte en indringende dramafilm over twee mannen die elk op hun eigen manier rouwen aan het bed van hun geliefde die in coma ligt. Een deel van de film speelt zich af in een privékliniek. Verschillende emoties spelen een rol en gaandeweg krijg je sympathie voor de hoofdrolspelers, ondanks dat ze fouten maken. Als Marco uit het raam kijkt vanuit Benigno zijn appartement, dan kijkt hij via het raam bij de balletschool naar binnen en begrijpt dan hoe de fascinatie van Benigno voor Alicia is ontstaan. Het loopt droevig af en dit was te voorkomen geweest...... De Spaanse muziek was erg passend bij het gevoel van de film. Aan het einde ontmoet Marco Alicia en de film eindigt met een uitspraak van haar balletlerares: niets is eenvoudig.....

clubsport
-
- 2932 berichten
- 6427 stemmen
Bizarre film met toch veel menselijke emoties die ( hoe bizar en fout ook ) wel tot op zekere hoogte te begrijpen zijn .
Hierboven word het woord engerd gebruikt om de persoonlijkheid van Benigno samen te vatten
Ik vind dat erg kort door de bocht en als je dat vind heb je de film niet goed begrepen .

Larude
-
- 134 berichten
- 193 stemmen
Ik zal hem zeker nog een keer gaan herzien, maar voor mij was deze film toch een teleurstelling. De karakters bleven vlak, je kreeg er geen binding mee, de liefde voor de vrouwen was niet overtuigend uitgewerkt en de vriendschap tussen de mannen ook niet voldoende uitgewerkt.

IH88
-
- 8045 berichten
- 3027 stemmen
Hable con Ella
Donkere en eigenzinnige film van Almodóvar. De films van de Spaanse regisseur hebben altijd een excentriek, absurd en zeer donker tintje, en Hable con Ella is daarop geen uitzondering. De "verkrachtingsscene" is een zeer krachtige en eigenlijk verschrikkelijke scene, maar in de handen van Almodóvar is het ook lekker weird.
Probleem van de film is wel dat ik niet echt meeging in de onlosmakelijke band tussen Benigno en Marco, en dat komt denk ik vooral omdat ze beide zo onsympathiek zijn. Het acteerwerk is uitstekend, maar de personages die de acteurs spelen zijn zielige en in zelfmedelijden zwelgende kleine kinderen. Ik denk dat dit ook de bedoeling van Almodóvar was, en vooral als verhaal over obsessie en mannen met psychische problemen is Hable con Ella geslaagd.

Dievegge
-
- 2853 berichten
- 7387 stemmen
Een terugkerend thema bij Almodóvar zijn de traditionele rolpatronen tussen man en vrouw, en de omkering of bevestiging daarvan. In dit geval maken we kennis met een vrouwelijke stierenvechter en een mannelijke verpleger - een omkering van de rolpatronen. Daartegenover staan de danseres en de slangendoder - een bevestiging. Over de geaardheid van Benigno bestaat verwarring, bijvoorbeeld wanneer hij Marco beschrijft als een mooie man. Dan blijkt echter dat hij geobsedeerd is door de danseres Alicia en haar bespiedt als een voyeur.
De passionele kleur rood is nadrukkelijk aanwezig, vooral bij de corrida, al wordt de stier gelokt met een roze lap. Lichtblauw en wit zijn de klinische kleuren. Er zijn een paar mooie luchtshots van de Andalusische maquis en van de Spaanse architectuur, maar de belangrijkste scènes spelen zich binnen af. De chronologie wordt meermaals doorbroken voor flashbacks, een droom en een cine mudo. In dit zwart-witfragment zitten acteurs in jaren '20-stijl, met overdreven veel make-up en een Frankensteinachtig laboratorium. Deze scène is een verbloemde manier om de verkrachting van de comateuze Alicia te tonen. Ik verwachtte een verrassende ontknoping: Marco heeft het gedaan, Benigno neemt de schuld op zich. Zo zit het echter niet; de voor de hand liggende verdachte heeft het wel degelijk gedaan. Deze toont echter geen schuldbesef..
Er zijn nogal wat bekende gezichten in een nevenrol: Geraldine Chaplin als de danslerares, Lola Dueñas als de zus van Alicia, Elena Anaya als de ex van Marco, broer Agustín Almodóvar die als priester haar huwelijk inzegent. Marisa Paredes heeft een cameo als toehoorster bij het optreden van Caetano Veloso, die een Mexicaans lied zingt waarin de roep van de treurduif geïmiteerd wordt.

shimahero
-
- 106 berichten
- 398 stemmen
Hable con Ella
Donkere en eigenzinnige film van Almodóvar. De films van de Spaanse regisseur hebben altijd een excentriek, absurd en zeer donker tintje, en Hable con Ella is daarop geen uitzondering. De "verkrachtingsscene" is een zeer krachtige en eigenlijk verschrikkelijke scene, maar in de handen van Almodóvar is het ook lekker weird.
Probleem van de film is wel dat ik niet echt meeging in de onlosmakelijke band tussen Benigno en Marco, en dat komt denk ik vooral omdat ze beide zo onsympathiek zijn. Het acteerwerk is uitstekend, maar de personages die de acteurs spelen zijn zielige en in zelfmedelijden zwelgende kleine kinderen. Ik denk dat dit ook de bedoeling van Almodóvar was, en vooral als verhaal over obsessie en mannen met psychische problemen is Hable con Ella geslaagd.
Ik deel deze mening over de film

TMP
-
- 1738 berichten
- 1574 stemmen
Pas de eerste film die ik van regisseur Almodóvar zie. Het was geen aangename kennismaking. Geen van de relaties tussen de hoofdpersonen kwam overtuigend uit de verf. Nou goed, de ongezonde interesse van Benigno voor Alicia was dan nog wel overtuigend. De relatie tussen Marco en Lydia echter totaal niet, daarvoor was toch beduidend meer en beduidend betere opbouw nodig geweest. De vriendschap tussen Benigno en Marco komt ook zeer gekunsteld over. Daardoor eigenlijk een lege film voor mij, ondanks de ongetwijfeld hoogdravende bedoelingen van de regisseur. Geen binding met welk personage dan ook en daardoor ook nauwelijks met het plot.

james_cameron
-
- 5515 berichten
- 8817 stemmen
Ik ben absoluut geen fan van het werk van de spaanse regisseur Pedro Almodovar, maar ik moet zeggen dat deze best meeviel. Verhaal en personages moeten even op gang komen, maar gaandeweg ontpopt dit zich tot een mooi en aangrijpend verhaal. De wat meer ingetogen en op dramatisch vlak onderkoelde toonzetting beviel mij ook wel. Visueel valt er weinig te beleven en het ziet er allemaal wat goedkoop uit, maar uiteindelijk is de film door het sterke script zeker de moeite waard.

Het laatste nieuws

De tien best beoordeelde films van de jarige Angelina Jolie (48)

Kinderen Arnold Schwarzenegger moeten niks hebben van broer Joe, 'Lost'-maker reageert op beschuldigingen van wangedrag | MovieMeter Recap

Geboortedag Tony Curtis: Zijn tien best beoordeelde films

'Black Mirror' keert terug: kijk terwijl je wacht de ronduit bizarre thrillerserie 'Severance'
Bekijk ook

La Meglio Gioventù
Drama, 2003
978 reacties

Amores Perros
Misdaad / Drama, 2000
485 reacties

Festen
Drama, 1998
813 reacties

Mar Adentro
Drama, 2004
235 reacties

Le Scaphandre et le Papillon
Drama / Biografie, 2007
210 reacties

Relatos Salvajes
Komedie / Thriller, 2014
153 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.