Hable con Ella (2002)

Alternatieve titel: Talk to Her

Spanje

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Javier Cámara, Leonor Watling en Darío Grandinetti

De film vertelt het verhaal van twee mannen die verliefd worden op twee verschillende vrouwen, maar in dezelfde situatie komen te zitten. Benigno is verliefd op Alicia, voor wie hij zorgt wanneer ze in coma raakt. Marco valt voor Lydia, die ook in een coma terecht komt. Deze extreme situatie resulteert in verschillende reacties bij de mannen: Benigno is blij om bij de vrouw te zijn van wie hij houdt, maar Marco is zwaar depressief omdat hij niet met Lydia kan communiceren, en dus niet weet hoe zij echt over hem denkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik had geen idee wat ik van deze film moest verwachten. Een uitgangspunt dat op het eerste zicht vrij simpel lijkt, maar uiteindelijk toch mooi uitgewerkt is. De film slorpt je gewoon op en neemt je mee in een rivier van emoties. Waar de film traag begint, neemt het gelukkig de tijd om alles op een zowel rationele als tegelijkertijd sprookjesachtige manier te vertellen.

Het verhaal lijkt eerst wat banaal met toevallig twee mannen die hetzelfde meemaken, de liefde van hun leven zien wegvallen en daardoor tot elkaar toe getrokken worden, op een zeer emotionele manier zonder dat je per se denkt aan een relatie tussen de mannen. Stilaan groeit het verhaal en zorgt Almodovàr voor een meeslepend vervolg. Daarbij komt dan nog dat de film ondersteund wordt door een prachtige soundtrack en ook visueel voor de nodige verfrissing zorgt. Daardoor groeit de film tot een climax, met tegelijkertijd een open einde. Prachtig gewoon.

Deze klassieker (zo mag je het toch wel noemen ondertussen) heeft wel te leiden onder de tand des tijds. Maar wat nog steeds overeind blijft is de heerlijke muziek. En ook al komt de zwart-wit scène op het eerste zicht wat knullig over, is het toch een meerwaarde aan de film. Leuke personages en genoeg dynamiek in het verhaal. Maar er komt zoals gezegd wat sleet op het visuele. Almodovar heeft beter werk gemaakt.

avatar van Baboesjka
Mooie film. Sterk verhaal dat fijn weg keek, mede door het goede acteerwerk. Er zit veel gevoel in, en de emotie kwam op mij over. Een geslaagde Almodóvar. 4*

avatar van Fryce
Blijkbaar herzien, wist niet meer dat ik deze film had gezien. Iets wat ik eigenlijk nooit mee maak. Maak er de maximale score van, zelden zo een mooie gelaagde film gezien. Een juweeltje.

De film lijkt niet zo bijzonder en je voelt al meteen aan waar het plot heen gaat doordat het fraaie, lustopwekkende lichaam van Alicia vanaf het begin constant uitdrukkelijk in beeld wordt gebracht (met slechts nog de vraag wie zich uiteindelijk niet meer heeft kunnen beheersen), maar gaandeweg ontwikkelt de film zich tot een indrukwekkend psychologisch drama met intrigerende thematiek over relaties, verlies, eenzaamheid en zorg voor elkaar. De stomme film Amante Menguante als middenstuk was ook intrigerend. Een film waar meer in zit dan het lijkt en die nog kan groeien nadat de film al is afgelopen.

avatar van Angel9999
Een bijzondere film en het verhaal wordt fijn uitgewerkt.

avatar van Lovelyboy
Tja, goh...aparte film met een bijzondere verhaal, dat zondermeer. Maar waar de film hele hoge waarderingen krijgt, verzand ik toch in het hele gebeuren.

In eerste instantie lijkt de film wel een boeiend spel te worden wanneer beide mannen in het ziekenhuis aan het bed zitten. Beide een aanpak, of juist geen, beide worstelend, of op zoek naar iets dat ze willen of juist verloren zijn. De tips die Benigno lijkt te geven snijden op zich wel hout en lijken een betuiging van liefde, empathie en vooral als uitlaatklep. Dit vind ik zondermeer het meest interessante deel van de film. De flashbacks van Marco met Lydia vind ik totaal niet interessant en die van Begnino nemen behoorlijk verontrustende vormen aan wanneer Begnino de bijzonder mooie Alicia al kende en haar ronduit 'stalkte'. Het feit dat hij haar ook nog eens ronduit verkracht versterkt het beeld van een behoorlijk getroebleerd, psychotisch en sociaal en contact gestoord iemand. Hij verkiest liever iemand die niets zegt dan het risico afgewezen te worden. Zoals gezegd, Marco die het zwaarste met zijn lot af lijkt te zijn lijkt toch de normalere van de twee en waar de ene zich totaal verliest, maakt Marco de keuze voor zichzelf. Het verstandigste...

Ik vind persoonlijk de acteerprestaties prima, hoe ze omgaan met bovengenoemde problemen interessant, maar nergens beklijft het me echt of boeiende de twee mannen in den bijzonder. Verder verzand de film mij teveel in niets zeggende flashbacks, van Marco bijvoorbeeld. Maar ook de overdaad van toneel, ballet en dat kwellende Spaanse gezing waar de personages zo van vol schieten, zegt me helemaal niets. Net als de aanloop met het stierenvecht gebeuren. Wel weer aardig, het detail waarmee ze in haar pak gehesen wordt. De stomme film was op zijn manier dan wel weer apart maar wat het nu eigenlijk toevoegde...net als het 'talk tor her' advies. Wat voegt het nu uiteindelijk toe? Een engerd zegt het, Marco zal het uiteindelijk niet geprobeerd hebben, de ene leeft en de andere is dood. Is dat dan de clou...?

Al met al niet mijn ding. De film is mij teveel arthouse, vooral met al die Spaanse invloeden, en het sprak mij in ieder geval allemaal niet aan.

avatar van AnyaH
Aparte en indringende dramafilm over twee mannen die elk op hun eigen manier rouwen aan het bed van hun geliefde die in coma ligt. Een deel van de film speelt zich af in een privékliniek. Verschillende emoties spelen een rol en gaandeweg krijg je sympathie voor de hoofdrolspelers, ondanks dat ze fouten maken. Als Marco uit het raam kijkt vanuit Benigno zijn appartement, dan kijkt hij via het raam bij de balletschool naar binnen en begrijpt dan hoe de fascinatie van Benigno voor Alicia is ontstaan. Het loopt droevig af en dit was te voorkomen geweest...... De Spaanse muziek was erg passend bij het gevoel van de film. Aan het einde ontmoet Marco Alicia en de film eindigt met een uitspraak van haar balletlerares: niets is eenvoudig.....

avatar van clubsport
Bizarre film met toch veel menselijke emoties die ( hoe bizar en fout ook ) wel tot op zekere hoogte te begrijpen zijn .
Hierboven word het woord engerd gebruikt om de persoonlijkheid van Benigno samen te vatten
Ik vind dat erg kort door de bocht en als je dat vind heb je de film niet goed begrepen .