Hable con Ella (2002)

Alternatieve titel: Talk to Her

Spanje

geregisseerd door Pedro Almodóvar
met Javier Cámara, Leonor Watling en Darío Grandinetti

De film vertelt het verhaal van twee mannen die verliefd worden op twee verschillende vrouwen, maar in dezelfde situatie komen te zitten. Benigno is verliefd op Alicia, voor wie hij zorgt wanneer ze in coma raakt. Marco valt voor Lydia, die ook in een coma terecht komt. Deze extreme situatie resulteert in verschillende reacties bij de mannen: Benigno is blij om bij de vrouw te zijn van wie hij houdt, maar Marco is zwaar depressief omdat hij niet met Lydia kan communiceren, en dus niet weet hoe zij echt over hem denkt.

avatar van De Knip
Nou, wat een belachelijke film, zeg!
De dramatiek kon ik echt niet serieus nemen in deze film.
Het vrat gewoon aan me, dat die Marco ZO naief is, dat ie een vriend is en blijft van die Benigno.
Neen, het coma-verhaal en die 'vriendschap' vielen wat mij betreft door de mand.
De zogenaamde dramatiek vervloog ook door de tijdsprongen in de film.
Film moest ook erg op gang komen; ik heb geen traan hoeven laten....

avatar van narva77
BoordAppel schreef:

Das wel in meer landen, zoals ons landje.

Jawel, maar Spanje is natuurlijk veel groter. Vind het wel frappant.

PS hoe kan iemand in godsnaam een 1* geven voor deze film?!

avatar van De Knip
PS hoe kan iemand in godsnaam een 1* geven voor deze film?!

Omdat de film de pretentie heeft serieus en geloofwaardig over te komen.
Vandaar dat sommigen (zoals dttom en cornelis) hier dan ook absouluut geen drama in zien.

Perfect drama die boven hollywoodkwaliteiten uitstijgt door zijn eenvoudige manier van weergeven.
Je moet er wel even voor gaan zitten, het is geen film voor "zomaar even tussendoor"

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tweede Aldomovar die ik zie en ongeveer net zo goed als Todo sobre mi madre.
Goed gemaakt melodrama met prachtige muziek en sfeer.

avatar van Redlop
Volgens mij vind je deze films of prachtig of je vindt het walgelijke kitsch.
Het laatste gevoel overheerst bij mij. Zowel bij Todo sobre mi madre als bij het nog ergere Hable con Ella.

Het laten zien dat mensen gevoelens hebben is iets anders dan een gevoelige film maken. Enrique Iglesias maakt ook prachtige muziek.

Van een 1,5 naar een 1*

avatar van Ramon K

Je zegt 't misschien op nogal vage wijze, maar ik ben het wel met je eens redlop! Ik haal er een halfje af.......film doet me helemaal niets....2 sterren

Ramon K schreef:

Ik vond hem prachtig

Ik ook. Ik wacht nu nog op een goedkopere of betere dvd. Hij is me nu nog een beetje te duur, zo zonder extra's.

avatar van Yak
Yak
Hable Con Ella plaatst de kijker voor het blok. Aan de ene kant is de obsessie van Benigno, en waar dit gezien zijn veroordeling toe heeft geleid, afkeurenswaardig. Aan de andere kant is het toch ook weer teder en ontroerend - uit de hele film blijkt zijn diepe liefde voor Alicia. Dat hij is gestorven, onwetend van het feit dat de miskraam Alicia uit haar coma heeft gewekt, is hartverscheurend. Sfeer en ontroering is uiteindelijk waar deze film om draait, en het wordt prachtig uitgewerkt. Scènes als die waarin in de gevangenis de diepliggende vriendschap tussen Benigno en Marco blijkt, het lied van Veloso en de muziek in deze film überhaupt, de dansscène aan het begin, ze kruipen onder mijn huid. 4,5*

Aahh...F*ck! Hij vind hem goed.

Grootse film 4,5.

Redlop schreef:
Volgens mij vind je deze films of prachtig of je vindt het walgelijke kitsch.

't kan verkeren. Ik op mijn beurt kan niet begrijpen dat mensen hier niks aan vinden, aan de andere kant kan ik niet begrijpen dat er mensen zijn die Von Trier kunnen waarderen, 't kan verkeren.

PLAY: All About My Mother / Live Flesh / Talk To Her Box Set (3 Discs): 14 pond 99

FisherKing
Die Nederlandse DVD van A-film is trouwens behoorlijk waardeloos.
Iemand meer opgemerkt ?

Hoezo waardeloos ?

FisherKing
Ik kreeg hem niet op breedbeeld, zit net alles te rechecken, kan ook aan mijn speler liggen ?

avatar van manic
Op dvdspeler schermformaat instellen op "handmatig/manual" of juist auto? Ik heb ook wel eens dat het scherm op 4:3 blijft hangen, maar dit ligt altijd aan de instellingen op mijn dvd-speler.

enne.. Yosemite44 : kijk eens bij 't aanbiedingen topic op het forum

waar precies, manic?

Een prachtige film,die je gewoon moet kijken om te oordelen!!

Erg mooie film. Veel emotie boven logica.
Het is niet helemaal mijn type film, maar verder een mooi verhaal, erg veel indrukwekkende scenes (teveel om op te noemen eigenlijk), goed acteerwerk, en de beste soundtrack sinds tijden.

kos schreef:

Veel emotie boven logica.

Grappig, de voor mijn gevoel zo bedachte constructie van de vertelling belemmerde bij mij juist ernstig bij de emotionele inleving. Eigenlijk vond ik het dus juist te veel logica boven emotie.

Neuh, ik vond de vertelstijl niet zo heel erg opmerkelijk. Het leek me niet alsof Almodovar zo ontzettend origineel wilde zijn, in tegenstelling tot veel andere films die ik onlangs zag.
Eigenlijk een vrij simpele vertelling, maar juist in die eenvoud heel erg direct en aandoenlijk. Het was meer de algehele uitwerking dan het verhaal zelf dat belangrijk was.

sydney
kos schreef:

en de beste soundtrack sinds tijden.

Yep! Ik denk dat ik hem maar eens ga kopen. Idd een geweldige soundtrack.

avatar van xgogax
Mooie film met een super ziek verhaal. WtF!

Ik vind deze film i.i.g. beter dan Todo Sobre Mi Madre.

avatar van MarkFish
Ik zal wel een cultuurbarbaar zijn, maar ik von em dodelijk Saai. Gaandeweg het verhaal krijg je wel een beetje binding met de personages, maar het gaat allemaal zo makkelijk. Die gasten daar zijn zomaar bevriend. Van die aparte dingen, die in Spaanse films wel normaal zijn.

MarkFish schreef:

Ik zal wel een cultuurbarbaar zijn
jij zegt het. Ik ben het er mee eens

avatar van MarkFish
Agony schreef:
jij zegt het. Ik ben het er mee eens

Zelfkennis, hè

een verhaal over de drie eenheid. liefde(als in: de goddelijke kracht die het leven mogenlijk maakt, het onuitspreekbare) logica(de mannelijke uitvoerende kant) en emotie(de vrouwelijke mystiek) alicia, marco, benigno.
de duidelijke kritiek is dat we onze emotie opsluiten. maar er is geen ontsnappen aan want de liefde doet haar weer opwekken.
marco en benigno zijn 1 en dezelfde, de linker en rechter hersenhelft. en dat komt weer zo mooi terug in de beoordeling van deze film, zij die slechts met logica aanschouwen, gevoelloos, zullen het niet snappen...en zullen mij nu waarschijnlijk verdenken van een neiging naar homosexualiteit . nou nee, ik ben "gewoon" een mens.. en dat begrijpen ze in spanje wat beter. 4,5 ster.

xgogax schreef:

Ik vind deze film i.i.g. beter dan Todo Sobre Mi Madre.

dit ben ik met je eens, hoewel Todo Sobre Mi Madre ook zeker niet slecht is.