Las 13 Rosas (2007)

Spanje

geregisseerd door Emilio Martínez Lázaro
met Verónica Sánchez, Fran Perea en Adriano Giannini

1 april 1939. Met de komst van de troepen van Franco eindigt de Burgeroorlog. Veel republikeinen vrezen een bloedige repressie en vluchten het land uit, maar anderen kunnen dit niet of willen dit niet. Dit is het geval voor de jonge meisjes die de hoofdpersonages zijn van het verhaal. Franco belooft dat alleen degene die bloed aan hun handen hebben gestraft zullen worden. De zestienjarige Carmen deed mee met de jeugdige socialisten maar heeft nooit een wapen gebruikt. Blanca Brisac, dochter van een Franse jood, is katholiek, vecht voor rechtvaardigheid en is moeder van een zoon die een musicus heeft geholpen, die een communistische militant was. Allen ondergaan ze langdurige ondervragingen door de politie en uiteindelijk belanden ze in de gevangenis.

avatar van Mac Hammer Fan
4 Goya Awards en nog 16 Nominaties.

Jammer dat het script aan het begin erg rommelig en onduidelijk is. Ik vond echter het thema erg mooi en de acteerprestaties bijzonder goed: daarom een 3,5

avatar van Toontje35
Het was inderdaad aan het begin erg moeilijk te bepalen wie nou wie en wat nu wat was.

Verder was het een prachtig tijdsbeeld, mooi geacteerd. Goede film die je aandacht vasthoud.

Helaas een waar gebeurd verhaal en heel mooi verfilmd.
Begin is een beetje verwarrend met de onderlinge relaties van de personen. Prachtig acteerwerk.

Zeer indrukwekkend verhaal uit een nog niet zo lang geleden verleden.

avatar van arno74
Deze film vertelt het waargebeurd verhaal van 13 jonge vrouwen die in 1939 onder Franco's bewind worden opgepakt, de meeste vanwege banden met, of lidmaatschap van, de Jonge Socialisten. Het opvallende van deze arrestatie was dat de meesten van hen minderjarig waren (destijds werd iedereen onder de 23 als minderjarig beschouwd). Deze 13 vrouwen werden later bekend als de "dertien rozen".

De vrouwen worden ondervraagd en belanden vervolgens in de destijds beruchte gevangenis "Las Ventas" van Madrid. De film laat ons eerst kennismaken met de personages en hun levens, en vervolgens met hoe ze omgaan met de ondervragingen en het gevangen zijn.

Goed acteerwerk en goede verfilming van dit indrukwekkend verhaal. Absoluut het bezichtigen waard.

avatar van Marvinleeaday
Zoals al meer gezegd, het begin is wat verwarrend maar desondanks het aanzien meer dan waard.

Deze film gekeken naar aanleiding van een tip van arno74 in zijn commentaar op La Voz Dormida.
Het is een aangrijpend docudrama, dat inderdaad wat verwarrend begint. Wellicht omdat er in dat begin voor mij maar een paar bekende gezichten voorbijkomen (Pilar López de Ayala, Marta Etura). Dat maakt het aanvankelijk lastig om te bepalen wie ‘wie’ is. Al snel is het evenwel een pakkende film, niet alleen vanwege de meedogenloze repressie, maar ook door de collaboratie en ergerlijke naïviteit van sommige mensen, zoals de 'plichtgetrouwe' vader die zijn eigen dochter aangeeft.

Het is van alle tijden en het gebeurt vrijwel overal: de blijkbaar onbedwingbare drang om politieke tegenstanders en/of andersdenkenden te vernietigen. Wat dat betreft zijn wij door de eeuwen heen niet veel wijzer geworden. Het is en blijft een grof schandaal, dat mij bijzonder kwaad kan maken. Daarom zijn films als deze niet goed voor mijn bloeddruk.

avatar van david bohm
Geen echt sterke film. Door de vele personages en het soms wat abrupte schakelen van de ene situatie naar de andere heb ik niet echt een band opgebouwd met de jongedames. Enkele scenes in de gevangenis doen mij bovendien ook wat onwerkelijk aan. Zoals het nat spetteren bij de kraan bijvoorbeeld.