Tesis (1996)

Spanje
Thriller / Horror

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Ana Torrent, Fele Martinez en Eduardo Noriega

Bij Tesis is de gedreven studente Angela op zoek naar extra visueel materiaal voor haar eindwerk over geweld op televisie. Voor haar werk krijgt ze de bereidwillige hulp van de professor Figueroa. Hij is bereid om voor de lieftallige Angela wat opzoekingswerk te verrichten in de videotheek van de universiteit. De verbazing van de frêle jongedame is groot wanneer ze de desbetreffende leraar de dag erop levenloos aantreft in één van de projectieruimten van de campus. Het enige wat haar onmiddellijk opvalt is de aanwezigheid van een cassette in de videomonitor. Nog voor iemand er erg in heeft neemt ze de videoband mee naar huis. Het leven van Angela verandert in een zenuwslopende nachtmerrie want de cassette bevat schokkende beelden van een moord op een voormalige studente van de onderwijsinstelling.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Mooie debuutfilm van Amenabar. Alles draait rond macht en bekeken worden. Bekeken worden aan de hand van video’s uit een camera. En als et even kan zo extreem mogelijk met criminele activiteiten en snuff movies. Amenabar slaagt erin de paradox bloot te leggen. De openingsscène is een mooie opener voor wat komt. Iedereen gruwelt van een uiteengereten lichaam op de spoorwegen, maar velen kunnen het toch niet laten een nieuwsgierige kijk te wagen. Met de snuff movies is het niet anders. Perversiteit en sensatie versus afschuw en gruwel, het is de dunne koord waarop Amenabar zich waagt.

Het thema en het plot wordt mooi gebalanceerd gebracht. Ook de spanning is steeds aanwezig. Op dat vlak is de film zeker geslaagd. Uiteraard nogal wat clichémomenten met domme personages die doen wqt een rationeel mens niet zou doen, maar dit stoort hier niet zo.

Echt gruwelijke beelden komen niet aan bod en Amenabar voedt de kijker met wat kan worden gesuggereerd. Hiervoor is een perfecte camerahantering nodig. En voor sommigen voelt dit wellicht aan als een bestraffing, als een nietsontziende voyeur die ‘ontgoocheld’ is omdat er niets meer te zien is. Ondanks alles is Tesis een toegankelijke film die zeker de moeite waard is en veelbelovend is voor het verdere oeuvre van Amenabar.

avatar van SmackItUp
Meer dan aardige film.

Amenábar is natuurlijk met name bekend als regisseur van The Others waarmee hij een geweldige horror neerzette. Tesis mag dan wel z'n debuutfilm zijn, de kwaliteit was toen al niet te missen.

Het mag dan een wat oubollige look hebben, aan sfeer geen gebrek. En ondanks het relatief kleine budget, wat bij momenten ook wel doorschemert, is Amenábar regisseur genoeg om er een beklijvende who dunnit van te maken. Verwacht echter geen horror, maar als thriller wel geslaagd.

Het acteerwerk zit bij momenten wel wat in de weg, maar gelukkig beperkt zich dat tot de bijrollen.

avatar van Boenga
Meeslepende en spannende whodunnit; veel thriller, geen horror - gelukkig, want daar hou ik niet direct van. Het blijft tot op het laatste moment gissen wie de dader is.

Goeie acteurs/actrices, saai verhaal: het gebeurt vaak. Hier is het omgekeerd: Het amateuristische acteerwerk haalt het niveau van de boeiende plot toch wel een beetje naar beneden.

En daar bovenop is het einde toch net iets te happy...

avatar van GoodOldJack
Tesis - Mijn tweede Amenabar en hoewel het misschien niet het meesterwerk is dat The Others voor mij wel is, vond ik dit toch absoluut weer een sterke prent. Meer dan sfeer genoeg, werpt interessante vragen op over wat mensen al dan niet verlangen van de media (ik geef toe in het shot in het echte begin was ik ook aan het wachten op een beeld dat dan juist niet komt) en heeft een paar erg leuke stukken die er zeker nog eens extra uitspringen Het stuk in de gangen waar ze juist de lucifers hebben om licht te maken comes to mind, very nice, de scène waarin je beide hoofdrolspelers een papier ziet volkribbelen, de ene met klassieke muziek in de oortjes, een perfect geschrift en 100% ordelijk, de andere met metal in zijn oortjes, complete chaos op zijn papier en de nodige kotsende monster, subtiel misschien niet, maar wel geslaagd.

Zeer degelijk werk, Abre Los Ojos en Mar Adentro schuiven weer wat naar voren op de watchlist.