Tesis (1996)

Spanje
Thriller / Horror

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Ana Torrent, Fele Martinez en Eduardo Noriega

Bij Tesis is de gedreven studente Angela op zoek naar extra visueel materiaal voor haar eindwerk over geweld op televisie. Voor haar werk krijgt ze de bereidwillige hulp van de professor Figueroa. Hij is bereid om voor de lieftallige Angela wat opzoekingswerk te verrichten in de videotheek van de universiteit. De verbazing van de frêle jongedame is groot wanneer ze de desbetreffende leraar de dag erop levenloos aantreft in één van de projectieruimten van de campus. Het enige wat haar onmiddellijk opvalt is de aanwezigheid van een cassette in de videomonitor. Nog voor iemand er erg in heeft neemt ze de videoband mee naar huis. Het leven van Angela verandert in een zenuwslopende nachtmerrie want de cassette bevat schokkende beelden van een moord op een voormalige studente van de onderwijsinstelling.

avatar van arno74
Zeer goede thriller/horror, die me af en toe aan Hitchcock deed denken, bijvoorbeeld tijdens de achtervolgingsscene door de gangen. Knappe debutfilm van de toen piepjonge Amenábar. Een enkele scene (vooral aan het begin) had best overgeschoten mogen worden vanwege de matige acteerprestatie, maar de film gaat daar niet aan onder.

Aanrader.

avatar van arno74
jippie2010 schreef:
...
Noem eens 3 films met hetzelfde onderwerp, ik ken ze niet...

8MM (1999)
Peeping Tom (1960)
en deze

Meneer Bungel
Met keyword 'snuff film' op imdb: klik.

avatar van stefan dias
psycholamp schreef:
En dat terwijl ik toch van mening ben, dat dit een soort Spaanse Hollywoodfilm is.
Veel te braaf en te veilig gemaakt, met een nauwelijks moeite-waard-verhaal.

Ik weet niet wat je met 'veilig' bedoelt. Als je daarmee bedoelt dat ondanks het onderwerp er niet te veel expliciete gruwel getoond wordt, dan kan ik er alleen maar blij om zijn. Het onderwerp is afschuwelijk genoeg en de focus ligt voor mij op de spanning. Gelukkig.

Wat dan toch weer on-Hollywoodiaans is: het spelen met het normale 'wie-is-het-nupatroon' waar eigenlijk al lang duidelijk is wie de schurk is, maar net vanuit een Hollywoodse conditionering blijf je toch geloven dat er misschien nog een twist komt. Die komt er niet…en dat is voor mij net de twist. Dat vond ik knap gedaan.

avatar van jippie2010
Meneer Bungel schreef:
Met keyword 'snuff film' op imdb: klik.

Creatief
maar blijft een origineel plot

avatar van Spetie
Een zeer aangenaam debuut van Amenábar met een sterke sfeer en een uitermate spannende tweede helft.

Het onderwerp van de snuff movie is erg interessant, en Amenábar weet het op een speelse, maar toch ook erg realistische manier aan de kijker voor te schotelen. Ik vond de personages ook wel leuk, met Chema toch wel in het bijzonder. Aan de ene kant is het een pure nerd, met zijn opvallende uiterlijk met lange haren en bijpassende bril. Aan de andere kant heeft hij gedurende de film een aantal erg grappige en droogkomische opmerkingen en lijkt zijn personage ook steeds duisterder te worden. Het verhaal over de moorden is boeiend en ik werd toch steeds meer nieuwsgierig naar de uiteindelijke ontknoping.

Het knappe is, dat Tesis tot een paar minuten voor het einde nog steeds alle kanten op kan. Die scene in het huis is reuze spannend, maar ook het moment, dat Angela en Chema in de kelder ronddwalen en het licht uitvalt, is zeer spannend gemaakt. Het voelt erg claustrofobisch en je hebt ook geen idee wat er daarna gaat gebeuren. Erg goed gedaan. Verder is Tesis ook erg fijn op de momenten dat het niet spannend is. De luchtige grappen en de ontwikkelingen van de personages zijn interessant genoeg, zonder dat het niveau inzakt. Ook is het fijn, dat Amenábar niet schuwt om de gruwelijke beelden van de snuff movies gewoon in beeld te tonen, om even de ernst hiervan nog eens goed te benadrukken.

Ik kan hier verder weinig minpunten aan bedenken en vond Tesis een erg fijne wegkijker, die nogmaals bevestigt, dat Amenábar een uitstekende regisseur is, die mij prima ligt.

avatar van 6-6-6
Ik vond het idd ,ook veel te veel Ping-Pong-Ping....... (twist /plots)hebben. Een magere 2.5*. Het ging voor mij ,aan het einde van de film gewoon weg vervelend te worden.

avatar van Insignificance
Vrij weinig pit in deze film over snuff movies. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een thrillertje die je van verdachte naar verdachte en weer terug stuurt. Het scenario is dusdanig druk (en hier en daar niet al te logisch) in de weer dat het weinig ruimte voor sfeer en dergelijke laat. Personages worden ook nooit echt een factor van belang en zo blijft het allemaal aan de lauwe, tamme kant.

avatar van maurice74
Voor de derde keer gezien. Bevat genoeg spanning, sterk acteerwerk en interessante plotwendingen. Alleen het einde is wat onnodig langdradig.

Als thriller best onderhoudend, als horror gebeurd er eigenlijk weinig. Qua spanning heeft het zijn momenten, maar het who dunnit plot sleept veel te lang door, waardoor de ontknoping best teleurstellend te noemen valt. Best een aardig debuut van Amenábar, maar ik had hier toch meer van verwacht.

avatar van %%%%%%
Altijd wel lekker als een sterke cineast bij zijn debuut een vaardige film afleverd. Het knappe van Amenábar aan de film Tesis is dat er subtiel de fascinatie, aanlokkelijkheid van de mens wordt ontleed. In het begin wordt er gemeld dat er iemand door midden gesneden op de spoor ligt en dat het een gruwelijk gezicht moet zijn Als kijker zijn we net als Angela er benieuwd naar en worden we op het laatste moment tot orde geroepen. Er zitten behoorlijk wat hints in de film die interessant gedachte stof kan opleveren.

De film zelf is op cinematografisch vlak ook interessant. Het verhaal blijft tot en met het einde in nevelen gehuld, wat een spannend (wel wat kort) slot opleverde. Er word lekker met montage gespeeld, waardoor het visueel aantrekkelijk en interessant blijft en er wordt nergens een te dominante soundtrack in scenes geplaatst. Wat dat betreft steekt de film goed, intelligent in elkaar en blijft de film lekker naturel ogen. De film blijft niet geheel deukjes vrij helaas, maar over het geheel genomen is het een keurig werkje van een talentvolle regisseur.

avatar van Rickyman
Had deze film nog niet eerder gezien en vond 'm hier in een lijst met beste horrorfilms, maar eng of griezelig word het niet.
Gewoon een wat langdradige thriller, die soms wel spannend is en met matig acteerwerk.
Jammer, had hier toch wel wat meer van verwacht.

Hallucinante film. Brengt geen meerwaarde.

avatar van de grunt
Begon heel sterk, maar daarna werd het too much.

avatar van Molly.
Ping-pong effect ging mij ook storen.. maar aardig onderhoudende film!

avatar van The One Ring
De hoofdpersoon in Tesis studeert mediawetenschappen, dus dan kun je verwachten dat de film zelf ook een soort metacommentaar op de media levert. Hier gaat het dan om geweld in de cinema en hoe we er ons tot verhouden. Niet echt uniek en zelfs wat typisch voor de jaren '90 om dat zo zelfbewust te doen, maar het heeft z'n charme. De vergelijking met Hitchcock ligt voor de hand, maar ik moest vooral aan Peeping Tom denken. Die gaat ook zo direct over het verlangen om geweld op het witte doek te zien en beiden behandelen op hun eigen manier snuff movies.

Het is vooral een goed geregisseerd geheel. Het wandelt allemaal aan de rand van cliché, maar het wordt zo overtuigend gebracht dat het werkt. Zo'n scène in het riool bijvoorbeeld met alleen licht van de lucifers werkt gewoon goed claustrofobisch en het idee achter de snuff movies is ook gewoon beangstigend. Als debuterend regisseur kon Amenábar het ook niet laten er wat andere creatieve elementen in te stoppen, zoals dat moment in de kantine waarin Ángela en Chema naar elkaar staren en we telkens de muziek horen van de persoon van wie we het zicht delen. Het pakt allemaal leuk uit. Chema was ook wel een vermakelijk en interessant personage, goed gespeeld Fele Martínez.

Wel jammer dat de clichés uiteindelijk toch winnen. De climax was standaard thrillermateriaal dat weinig doet met wat er aan vooraf ging. Ook de laatste scène, waarin zo'n snuff movie doodleuk op het nieuws vertoond wordt (jaja) en iedereen als zombies er naar snakt (jaja), ligt er wat te dik bovenop. Daardoor is dit geen echt grootse thriller, maar wel een leuke.

avatar van HarmJanStegenga
Redelijk debuut van regisseur Alejandro Amenábar, deze 'Tesis'. Helaas valt er wel veel aan te merken op deze prent. Amenábar slingert je als kijker heen en weer en dat begon me op een gegeven moment te storen; Bosco is de dader, nee Chema, nee die leraar, nee Bosco, nee weer wat anders. Oké. Op een gegeven moment werd het geheel wat ongeloofwaardig en deed het me nog maar weinig, dankzij de geforceerde twists steeds. Dit + de niet zo interessante personages en vreemde acties. Chema kent trouwens wel wat leuke momenten. Heb een paar keer prima kunnen lachen om die gast. Daarnaast kent de film best een paar spannende en sfeervolle scenes die één en ander wat compenseren.

avatar van Filmkriebel
Een thesisstudente die onderzoek doet naar audiovisueel geweld valt op een snuff movie en begint een onderzoek naar de dader(s) in het universitair milieu. Amenabar bespeelt het publiek met twists en een spannende whodunnit en probeert het publiek te doen twijfelen over wie achter de gruwelijke moorden op de tapes zit. Het wordt allemaal geleidelijk wel een doorzichtige truc, maar de spannende scènes komen overtuigend over en de regie is heel efficiënt. De film sleept iets te lang aan en de regisseur wil de ontknoping te lang uitstellen waardoor de goed opgebouwde spanning geleidelijk toch wat wegebt. Het idee op het einde dat ze zomaar een snuff filmpje in het nieuws zouden vertonen is ronduit lachwekkend zelfs. Maar er zijn ook zoveel goede aspecten : die gefrustreerde metalhead (Chema), de voyeuristische neigingen van Angela, de relatie tussen seks en geweld, enz. Dit krikt het niveau sterk omhoog.

Dat een lowbudget thriller als deze op sommige momenten toch wel de uitstraling heeft van een Hitchcock film betekent iets.

avatar van leatherhead
Redelijk sfeervol filmpje, dat helaas ontaard in een flauwe whodunnit.

Concept van de film is op zich vermakelijk, maar thans niet enorm origineel meer. Doet soms wat denken aan iets als 8MM, al is deze film gelukkig niet overgoten met zo'n vettig Hollywood-sausje. Waarvoor in ieder geval al hulde.

Verder sluit ik me vooral aan bij de kritieken die de film veelal over zich heen krijgt. Qua sfeer zit het niet verkeerd, luguber concept, aardig soundtrackje en visueel net boeiend genoeg. Helaas krijg je voor je het weet de ene geforceerde plotwending na de ander om je oren geslingerd, wat het bij wijlen een nogal vervelende kijkervaring maakt. Derhalve dutte ik wat in tijdens het kijken, zo nu en dan veerde ik wat op bij een leukere scene, om vervolgens weer flink te oogrollen bij het povere einde.

Amenábar zorgt dus voor een aardig sfeertje, dat het jammer genoeg niet weet te winnen van het lamlendige plotverloop en de opzichtige clichés. En omdat het quasi-spannende speurtochtje dan ook nog eens een goeie twee uur moet duren, snak je op het gegeven ogenblik toch naar de eindcredits. Jammer, had meer verwacht. Deze mag stof gaan vergaren in de DVD-kast. Krappe 2,5*, en dan ben ik nog gul.

Wat een slechte amateuristische film is dit zeg. Dit heeft helemaal niets met horror van doen. Het is meer een slechte TV-thriller.

avatar van Cellulord
Dit heeft NIETS met horror te maken, het is gewoon een matige en uiterst voorspelbare thriller.

rep_robert schreef:
Niet geslaagd, wat toch vooral te wijten valt aan het totaal ontbreken van empathie bij de personages. Het zijn maar een stelletje houten Klaasjes en Angela is een van de grootsten, daarbij komt ook nog is dat ik haar er maar uit vindt zien als een 35 jaar oude vrouw(terwijl ze een student voorstelt).

Zo ondervond ik het ook.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tesis is een moderne Hitchcock. Een stijl die velen proberen te evenaren, maar weinigen gegeven is. Zeer spannend met een plot dat je blijft doen twijfelen. Een ware who don it. En dat terwijl het verhaal gedateerd lijkt. We zijn 20 jaar later en videobanden zijn niet meer van deze tijd. De computers zijn achterhaald en met het internettijdperk zou het verhaal ook een andere aanpak hebben. Maar toch voelt het niet gedateerd aan. Omdat het als thriller gewoon werkt. De figuren zijn misschien wat houterig, maar de sfeer staat stevig recht. Achterdocht, achtervolgingen, spanning en ik vroeg me als kijker tot op het laatste moment af wie nu de dader was. Amenábar blijft me steeds verrassend overtuigen.

avatar van baspls
Tesis van Alejandro Amenábar koste 696,000€ om te maken, laat maar weer eens zien wat je allemaal kan doen met zo'n klein budget.

Angela maakt een eindwerkstuk over de invloed van geweld in films. Ze vraagt een leraar om te zoeken naar gewelddadige films en die vind een mysterieuze videoband in de kelder van de schoolvideotheek. Niet veel later wordt hij dood aangetroffen. Als Angela de video later samen met Gorehound Chema bekijkt blijkt het een Snuff-movie te zijn, waarin een studente die 2 jaar geleden spoorloos is verdwenen wordt vermoord. Chema herkent de camera die is gebruikt en samen gaan ze opzoek naar de dader...

Het acteerwerk van Tesis was ruim in orde. Ana Torrent speelde een goede hoofdrol en ik vond de rol van Fele Martínez als Chema erg sterk. Die kamer met al die horror posters, geweldig (mijn huis later ). Kon het overigens niet helpen te merken dat er in Angela's kamer bustes stonden van kapitein Haddock en professor Zonnebloem uit de Kuifje-strips.

Alles wat ik mis in found-footage films vind ik in films die gaan over gevonden beeldmateriaal. In The Blair Witch Project moesten de hoofdpersonen ook filmstudenten voorstellen, maar dat vond ik helemaal niet overkomen. Hier voelt het veel meer aan als echte filmstudenten. Ook erg leuk om al die oude apparatuur en videobanden voorbij te zien komen.

Tesis is een spannende eigentijdse Hitchcockiaanse thriller. De film begint langzamerhand een mysterieus sfeertje op te bouwen en blijft daarna de hele tijd spannend. Voornamelijk aan het einde blijf je de hele tijd twijfelen over hoe het nou precies zit, iedere minuut verdenk je weer iemand anders.

De cinematografie van de film vond ik erg degelijk. Mooie beelden en sterke locaties. Aan het einde deed de film me ook heel erg aan Giallo denken, kwam waarschijnlijk door het Spaanse zomerhuis. Ook de soundtrack - van Alejandro Amenábar zelf - was degelijk. Mooie synthesizerklanken.

Naast dat Tesis een erg spannende en vermakelijke thriller is zit er ook nog een achterliggende gedachte achter. Namelijk dat iedereen in bepaalde mate geïnteresseerd is in geweld en bloedvergieten. Veel mensen zijn er erg hypocriet over, maar het is eigenlijk natuurlijk. In Tesis wordt dat op verschillende manierdn belicht en ik vond het erg sterk gebracht. Zelf vind ik een bloederige horrorfilm of een extreem gewelddadige actie-film op zijn tijd erg vermakelijk. Ik vind ook dat er een heel groot verschil zit tussen geweld en dood in films en geweld en dood in de realiteit. Veel mensen lijken dat verschil te onderschatten. Daarnaast vond ik het belachelijk maken van de Spaanse film een heerlijke manier van zelfspot (mag in Nederland ook best wel).

Alles bij elkaar vind ik Tesis een meer dan uitstekende debuutfilm van Amenábar. Na mij positief te hebben verrast met The Others en lichtelijk teleurgesteld met Regression was deze film meer dan welkom. De film deed me denken aan Hitchcock en ook een beetje aan Argento. De combinatie van een spannend verhaal, mooie beelden en goede achterliggende gedachte maken het tot een meesterwerkje. Aanrader.

2de filmpje van onze Halloween Night van dit jaar.

Een classic in het genre, zonder meer, maar eerlijk gezegd een beetje langdradig en iets te-veel twists. Wel mooi de "verloedering van de maatschappij" in beeld gebracht (het willen zien van geweld op tv)

Clapboy
Spannende en zeer sfeervolle film met aardig wat creepy scenes en een angstaanjagend verhaal. Het bleef tot het eind toe mysterieus en gewoon een erg beklemmende film.
Vond de film erg vermakelijk en spannend met wel een erg gruwelijk onderwerp dus niet voor de tere zieltjes. Aanrader.

avatar van Flavio
In de herziening blijft Tesis wel enigszins overeind ondanks dat het minder indruk maakt dan toen ik hem voor de eerste keer zag.

Nog steeds wel een vlotte thriller die voldoende vaart heeft, en ook de nodige spannende scenes- al vond ik de achtervolgingsscenes op de universiteit temidden van tientallen studenten wel wat knullig en hun doel voorbij schieten.

Er zaten sowieso net wat te veel ongeloofwaardige aspecten aan de film, jammer (vreemd ook) dat de master tapes helemaal niet werden bekeken, dat had nog wel een aardige scène op kunnen leveren. En Chema speelde goed maar dat hij ook als mogelijke dader maar voren werd geschoven kwam de film niet ten goede.

Maar desondanks toch wel een knap debuut met rauwe randjes, spannend en ongepolijst, en op een enkeling na goed spel van de cast.

Gewoon een goed gemaakte film ... 3,5 ster

avatar van tbouwh
Eigenlijk jammer dat ik nu net Abre les ojos vóór deze film zag. Tesis is een veelbelovend debuut, maar alles wat Amenábar verfijnde in Abre les ojos en met name ook The Others wil hier nog wel eens wat slordig afgerond worden. Denk bijvoorbeeld aan de scène in de club/discotheek: in ALO een hoogtepunt, hier een matig tussendoortje dat deels verpest wordt door de geluidsband. Ook het acteerwerk laat vaak te wensen over. Amenábar lijkt toch vooral bezig met het ontwikkelen van zijn eigen stijl, meer dan met de regie van zijn acteurs. De Hitchcockiaanse invloeden zijn nooit ver weg, licht en schaduw spelen een grote rol en 'de' film/het filmen zelf zijn beslissende elementen in de plot.

Tesis is een soms klinische, soms uiterst sfeervolle thriller, die met name in het eerste uur de aandacht goed vast weet te houden. Later speelt de voorspelbaarheid de film danig op, en verdwijnt de intrigerende thematiek (de relatie tussen geweld en spectatorship) menigmaal wat naar de achtergrond. Omdat Tesis de sterke laag (romantisch) drama van ALO mist, leunt de film nog sterker op de afwikkeling van motieven, kat-en muisspelletjes en de opbouw van suspense. In dat licht is de speelduur van +2 uur nét niet helemaal gerechtvaardigd, en brengt de optelsom van schoonheidsfoutjes me op een gemiddelde score. Dat alles neemt niet weg dat Tesis als debuutfilm nieuwsgierig maakt naar de verdere kunsten van Amenábar.