• 159.544 films
  • 9.828 series
  • 29.145 seizoenen
  • 609.109 acteurs
  • 355.478 gebruikers
  • 8.904.591 stemmen
Avatar
 
banner banner

Magical Girl (2014)

Drama / Thriller | 127 minuten
3,45 55 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 127 minuten

Alternatieve titel: La Niña de Fuego

Oorsprong: Spanje / Frankrijk

Geregisseerd door: Carlos Vermut

Met onder meer: José Sacristán, Bárbara Lennie en Luis Bermejo

IMDb beoordeling: 7,2 (7.350)

Gesproken taal: Spaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Magical Girl

"Be careful what you wish for."

Luis, een werkloze docent literatuur, probeert de laatste wens van zijn doodzieke 12-jarige dochter te vervullen. Zij wil de officiële jurk hebben uit de Japanse serie "Magical Girl Yukiko". De hoge prijs van de jurk brengt Luis ertoe om een reeks van chantages en afpersingen in gang te zetten. Daarbij leert hij Bárbara kennen, een aantrekkelijke maar psychisch gestoorde vrouw, en Damián, een gepensioneerd docent met een roerig verleden. Samen komen ze in een duister web terecht waarin instinct en rede met elkaar botsen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Deze film werd dit jaar in San Sebastián uitgekozen als beste film, en niet zonder reden. Inventief, origineel, vreemd, verrassend, ongemakkelijk... lastig om het in woorden uit te drukken. Het is een film die zich niet in een hokje laat plaatsen. Zo zit je naar een komedie te kijken en slaat het om in een thriller, drama, misdaad-, zwarte, of erotische film. Van de verwachtingen o.b.v. de titel of het plot over een kadeautje voor een ziek meisje blijft er na vijf minuten al niets over.

Steeds weet de film uit een verrassende hoek te komen, het verhaal wordt in stukken en zonder uitleg op de kijker afgeworpen. Geen voice-over die uitlegt wat je ziet. Je geniet van de prachtige fotografie, de scènes, de humor, de dialogen, maar je weet aanvankelijk niet waar het heen gaat. Dat wil niet zeggen dat het rommelig is, integendeel, de verschillende verhalen komen uiteindelijk bijeen, en alle puzzelstukjes sluiten naadloos op elkaar aan. Nou ja, op ééntje na.

Maar zeker aan het begin ben je als kijker constant bezig met het verwerken, begrijpen en plaatsen van was je ziet. Je ondergaat als het ware een leerproces waarna je een raamwerk en een rode draad kunt ontsluieren.

De regisseur zegt af te wijken van het gebruikelijke raamwerk van een film, en dat kun je merken. In een interview gaf hij aan dat de personages en plot onafscheidelijk zijn, zoals gebeurt in moderne Koreaanse films zoals Oldboy, Mother en The Host. Hij geeft aan dat de film een reeks van chantages gebruikt om te praten over liefde, verlangen, obsessie en de donkere kant van de mens.

4*


avatar van McSavah

McSavah

  • 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Hallo poster.



avatar van Bottleneck

Bottleneck

  • 8214 berichten
  • 2088 stemmen

Aparte opzet van de film met ogenschijnlijk van elkaar gescheiden verhaallijnen die later op opvallende manier bij elkaar komen. Niet op de typische mozaïek-manier zoals Babel waarbij telkens vele malen gewisseld wordt tussen de verhalen, maar met minder wisselingen zeg maar, vind het wel wat hebben. Plot ontvouwt zich zeer kalm, tempo is rustig, een onvoorspelbaar verloop en het einde mag er zijn. Vind wel dat het door die "rustiek" iets te lang duurt (voor het gevoel).


avatar van Mr Thee

Mr Thee

  • 1547 berichten
  • 1080 stemmen

Het was soms prachtig. De herhaaldescene voor de etalage bijvoorbeeld. Geniaal! Het einde van de film stelde me teleur ;te eenvoudig om de buurman/leraar zo snel en weinig verrassend te laten afsluiten.


avatar van Malheur

Malheur

  • 15 berichten
  • 11 stemmen

Relatief dikke tegenvaller mede omdat ik meer van verwacht had. Sfeer en beoogd effect gewoon niet in harmonie met het all-over-the-place script. Hoog (en ook nog eens lang) nachtkaars-gehalte want wordt steeds zwakker naarmate het einde mijns inziens. 2,5 ster.

Heb heel erg het gevoel dat de passie voor het 'concept an sich' de werkelijke passie om het verhaal te brengen ruim overtreft en dan loop je spaak.


avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

Mooi, maar zo jammer van het tempo. Hij had wel wat korter gemogen. Daar was de film denk ik, sterker van geworden. Verder zit het allemaal erg goed in elkaar. Ik had geen probleem met het einde.


avatar van Richardus

Richardus

  • 1696 berichten
  • 866 stemmen

Oeh waa, dit was een potje naar filmpje. Behoorlijk zwartgallig maar ook op een aardig originele manier wat het, ondanks pretty shocking, boeiend kijkvoer maakte.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1385 berichten
  • 731 stemmen

Prachtige film die blijft verrassen tot het einde aan toe.


avatar van dimi303

dimi303

  • 3116 berichten
  • 3152 stemmen

Magical Girl wint de Taste of Europe award op het filmfestival van Oostende.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

dimi303 schreef:

Magical Girl wint de Taste of Europe award op het filmfestival van Oostende.

En is een van de kandidaten om voor de foreign language oscar genomineerd te worden door Spanje. Samen met een degelijke "slow cinema" film, Loreak (2014). De debuutfilm van de regisseur van Magical Girl zag ik toevallig gisteren en die gaat een stapje verder dan Magical Girl wat het niet voorgekauwd aan de kijker voorschotelen betreft, maar is daardoor wel voor een kleiner publiek geschikt, voor eentje die tevreden is ook als lang niet alle puzzelstukjes in elkaar vallen en men met vragen achterblijft. Wederom zegt de titel en plot van die film, Diamond Flash (2011), vrijwel niets over het verhaal, net als in Magical Girl het geval is.


avatar van Dying Rose

Dying Rose

  • 1300 berichten
  • 2927 stemmen

Inderdaad geen film die je zomaar in een hokje kunt plaatsen.

Voor een prent die steeds zijn tijd neemt en bovendien twee uur duurt, is het bijna een wonder dat ik er mijn aandacht kan bij houden. Dit heeft MAGICAL GIRL te danken aan zijn vreemde personages en verhaallijnen die me bezighouden. Wat er met Luis, Alicia, Bárbara of zelfs Damián gaat gebeuren, is zeker de tijd waard om erachter te komen. Ook de belangrijke afwezigheid van muziek is opmerkelijk te noemen en het is een grote verdienste van Vermut dat het resultaat boeiend blijft. De regisseur vervlecht de diverse verhaallijnen vloeiend tot een geheel en schuwt gelukkig geen droge humor.

Ik dacht meer denk- en puzzelwerk te moeten verrichten, maar dat viel allemaal best mee. Magical Girl kleurt eigenlijk conventioneel binnen de lijntjes. Niet erg natuurlijk, ik had op voorhand alleen andere verwachtingen geschept. Twee uur is voor dit relaas iets te veel van het goede, desondanks goed vermaakt en ben benieuwd naar ander werk van de cineast.


avatar van joolstein

joolstein

  • 8977 berichten
  • 7423 stemmen

De filmtitel ‘Magical Girl’ verwijst naar Japanse anime maar ook naar de zeer mysterieuze vrouw die het middelpunt van de film is. Regisseur Carlos Vermut heeft een zeer mooie eigen stijl die doet denken aan het werk van Lanthimos, Haneke en misschien zelfs een klein beetje Tarantino. Donker, zachtaardig en tegelijkertijd aangenaam als ook onvoorspelbaar. Regisseur Vermut speelt een eigenzinnig spelletje schaak met op de achtergrond de Spaanse recessie. Waarbij de drie hoofdkarakters wispelturige pionnen zijn die zich in een steriele en prachtig gestileerde wereld voortbewegen en uiteindelijk stranden. En ondanks dat er een stervend jong meisje (leukemie) chantage, S/M en-of martelen en geweld voorkomen heeft de film ook een goed gevoel voor humor. We zien acteur José Sacristán (een veteraan zo te zien) in de proloog van de film maar hij mag echter pas aan het einde zijn verhaal vertellen. Na dit intrigerende proloog zijn werkloze vader Luis en zijn een dochter Alicia aan de beurt. Deze Luis wil de laatste wens van zijn dochter graag vervullen. Echter is dit een jurk van 7000 euro die geïnspireerd is op een anime waarnaar ook de filmtitel verwijst. De volgende die ten tonele verschijnt is de onvergetelijke psychisch verwarde schoonheid Barbara. Zij leeft een leven van luxe onder de hoede van haar controlerende echtgenoot Alfredo. Tot uiteindelijk de wegen van vader Luis en Barbara elkaar kruisen. Waarna schoolleraar Damian en inmiddels (ex-)bajesklant de verhaallijnen (op één na) mag af te ronden. ‘Magical Girl’ zit verder vol met prachtige momenten enerzijds vreemd en vertederend, anderzijds zwartgallige. Een andere strategie die goed werkte was de bijna afwezigheid van geluidseffecten. Hierdoor werden de cicaden plotseling angstaanjagend. De keuze om Manolo Caracols zigeunerklaagzang Nina De Fuego (Burning Girl) meerdere malen terug te laten keren was ook een goede zet. ‘Magical Girl’ is mede door de intense prestaties van Bárbara Lennie een fantastische film!


avatar van david bohm

david bohm

  • 2879 berichten
  • 3140 stemmen

FIjne film dit. Van het tamelijk ingenieuze verhaal, de cinematografie, het acteerwerk en ook de soundtrack het is wat mij betreft dik in orde.

Verrassend, bevreemdend en ook nog enigszins tot denken aanzettend. Lijkt mij een terechte Goya voor Barbara Lennie.


avatar van david bohm

david bohm

  • 2879 berichten
  • 3140 stemmen

Fraaie monoloog ook trouwens van het personage Olivier over stierenvechten.


avatar van flaphead

flaphead

  • 718 berichten
  • 877 stemmen

Uiteindelijk bleef ik toch met een onbevredigend gevoel achter. De sfeer en aanpak is 'anders dan anders' en dat is een grote pre. Het is echter lastig om diep in de film te komen door de wisselende focus van de verhalen. Er is overlap van karakters, maar ik mis de diepte erbij. Naar het einde toe lijkt het beetje te ontsporen, want ik vond het vrij vergezocht en onlogisch dat de buurman/oud-leraar even een moord op zich wilde nemen (en uiteindelijk nog meer) voor gekke Barbara. Grootste minpunt is het tempo, het lijkt steeds trager te gaan en dat komt de film absoluut niet ten goede. Zwaartepunt is overigens (offbeat, donker) drama, het thriller heb ik niet kunnen ontdekken, of het moet het vleugje misdaad zijn. Insteek is goed en origineel, uitwerking wat minder.


avatar van mrklm

mrklm

  • 7581 berichten
  • 7879 stemmen

Kort nadat Luis [Luis Bermejo] te horen krijgt dat zijn kleindochter Alicia [Lucía Pollán] haar 13e verjaardag niet zal halen, leest hij in haar dagboek wat haar grootste wens is: de jurk uit een Japanse televisieserie. Die blijkt echter bijna 7.000 Euro te kosten, maar Luis besluit dat elk middel geoorloofd is om het geld bij elkaar te krijgen. Dus ook zwendel en chantage. Maar zijn wanhopige eerste stappen in de misdaad hebben onaangename gevolgen. Complex drama met thrillerelementen is soms wat verwarrend, maar bevat meer dan voldoende fraaie momenten om je geboeid te houden, inclusief de verrassende finale.


avatar van david bohm

david bohm

  • 2879 berichten
  • 3140 stemmen

Halve ster erbij alleen al voor de muziek. En voor Bárbara Lennie.


avatar van Alathir

Alathir

  • 2048 berichten
  • 1578 stemmen

Een bevreemdende film waarin eigenlijk weer 3 verhalen samenkomen. Wat dat betreft heb ik dit concept al vaker gezien. Deze is eigenlijk vrij saai. Ik snap niet waarom ze Barbara haar scènes in de kamers niet laten zien] Nu is het enkel de suggestie die wordt gegeven. Misschien was die tweede kamer te expliciet en brutaal geweest, maar bon het had zeker gekund, naakt was ze ervoor al geweest.

Magical Girl heeft een prima soundtrack en goede acteerprestaties. Het einde is nogal Tarantinoesque, wel verrassend. Ik was wel verrast dat die oude man de leraar plots neerschoot.