Mayor (2013)

Rusland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Yuriy Bykov
met Yuri Bykov, Ilya Isayev en Dmitriy Kulichkov

Politieman Sergey Sobolev spoedt zich naar het hospitaal, waar zijn vrouw gaat bevallen van hun eerste kindje. Overweldigd door zijn blijdschap rijdt hij veel te hard en ziet een jongetje op het zebrapad te laat. Het jongetje sterft door de aanrijding en Sergey heeft nu twee keuzes: naar de gevangenis gaan of de misdaad verhullen.

avatar van Movie-Addicted
Een onverwachts "klein" maar uiterst "sterk" corrupt filmpje. Acteerwerk kon alleen net iets beter.

*3.5

avatar van Verhoeven
The Shield maar dan in Rusland. Wat betekent nog harder, corrupter, grover en brutaler.

Vanaf 26 maart in de bioscoop (EYE)

avatar van jarno1975
kappeuter schreef:
Vanaf 26 maart in de bioscoop (EYE)

Apart. Durak (2014) is een andere film van deze regisseur en die is ook vanaf 26 maart in de bioscoop te zien. Toeval of zijn er 2 films door elkaar gehaald?

jarno1975 schreef:

Waarschijnlijk toeval, want deze film wordt uitgebracht door EYE en Durak door September Film.

avatar van Verhoeven
Nee, is heel bewust gedaan. Het is namelijk een Previously Unreleased-release van EYE. Stond oorspronkelijk voor laatste kwartaal van 2014 gepland totdat ze vernamen dat Yuriy Bykov's volgende film een distributeur had gevonden. Vandaar.

avatar van mayhemblik
Verhoeven schreef:
Rusland corrupter.
Qua corruptie daar in het sombere Rusland heb ik meer genoten van ''Leviathan'' die ik onlangs heb gezien en die op mij stukken realistischer overkomt én natuurlijk het meesterwerk ''Gruz 200''.
Deze film begon wel goed maar werd eigenlijk steeds slechter, had er meer van verwacht.

avatar van Brabants
Sfeervolle film waarin prachtig geacteerd wordt en het deprimerende uitzicht op de Russische politie sterk is uitgebeeld. Helaas wordt het verhaal gedurende de film steeds slechter en blijft de morele kwestie alleen nog het vraagstuk wat de film draagt. In mijn ogen te weinig en eigenlijk best jammer, want de potentie tot een goede film leek het bij aanvang zeker te hebben.

avatar van hoffhaan
Corruptie viert hoogtij in deze harde politie misdaadfilm. Uiteindelijk verandert er eigenlijk niets. 3.0

avatar van sinterklaas
Geen dvd release van zowel deze als Durak?

Net als in Durak (2014) gaat deze film over corruptie (deze keer binnen de politieorganisatie) en de desastreuze kettingreactie die dat teweegbrengt. Letterlijk en figuurlijk een ijskoude film met een uitermate wrang verhaal, waarop van begin tot einde de nodige spanning staat. Regisseur Yuriy Bykov vervult zelf een van de meest cynische rollen, die je je kunt voorstellen.

avatar van wibro
Inderdaad een film met de nodige spanning maar ondanks dat liet deze zoveelste film over corruptie in het Rusland van Poetin mij toch wel met vraagtekens achter. Als dit de werkelijke situatie is in het Rusland van nu waarom heeft de regisseur deze film kunnen maken zonder de Russische censuur op zijn dak te krijgen. Ik denk dat de censuur gedacht zal hebben; maak maar een film over de corruptie in Rusland en doe het zo ongeloofwaardig mogelijk en niemand zal je nog geloven. Want, ongeloofwaardig is het natuurlijk wat deze regisseur je voorschotelde. Kom nu zeg, in Rusland anno nu is het zeker niet pluis maar je moet natuurlijk ook niet overdrijven. De film begon goed, dat wel, spanning was er genoeg maar het einde deed deze film voor mij als een nachtkaars uitgaan. Zo makkelijk kom je er in het huidige Rusland ook niet mee weg dunkt me. Een tegenvaller dus deze film van Yuriy Bykov.