Durak (2014)

Rusland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Yuriy Bykov
met Kirill Polukhin, Darya Moroz en Boris Nevzorov

Dima Nikitin is een eenvoudige en eerlijke loodgieter die werkt in een kleine Russische stad. In een slaapzaal met voornamelijk dronkaards en verschoppelingen knappen de leidingen en wordt het gevaarlijk voor de aanwezigen. Iedereen moet onmiddellijk worden geëvacueerd maar niemand geeft iets om deze mensen. Bij Nikitin knapt er innerlijk ook iets, waardoor hij dezelfde nacht aan een lange odyssee begint om het rotte systeem van corrupte bureaucraten te bestrijden.

Malick
Na het bikkelharde Mayor - waar het corrupte politiesysteem centraal stond - komt Bykov terug met weer een snoeiharde film. Dit keer gaan de bureaucraten voor de bijl. Gaat weer gezellig worden.

Malick
Aangekocht door distributeur Wild Bunch!

Malick schreef:
Aangekocht door distributeur Wild Bunch!

Vanaf 26 maart 2015 in de bioscoop (September film = nieuwe naam Wild Bunch)

avatar van McSavah
Кино onder de trailer

Jep, te gekke muziek.

avatar van McSavah
In dat filmpje beelden van Igla (1988) en Assa (1987), wat ook aanraders zijn. Na Tsoi daar te hebben gezien en door de soundtrack van Syostry (2001) ben ik ook aan Kino verslingerd geraakt.

avatar van Leo1954
Het moderne Rusland, niet om echt vrolijk van te worden. Een drama in een door en door corrupt land. Heel aangrijpend.

sterke film, vandaag gezien op het FFG.

avatar van david bohm
Prima film die een tamelijk schrijnend beeld toont van de corruptie van de rijkere en de slechte leefomstandigheden van de arme Russen. Acteerwerk is prima, cinematografie ook en ondanks het onderwerp wordt de film nergens echt zwaar.

avatar van Fortune
Heel erg goed.

Uitstekende film over corruptie in Rusland waarbij een persoon, de moralist Dima het opneemt tegen de ambtenaren van een stadje in Rusland die jarenlang geld achteroverdrukken waarbij er een incident kan voorkomen in de komende 24 uur waarbij 800 mensen om kunnen komen. Dit zorgt voor veel morele dillema’s bij deze ambtenaren en moeten zichzelf onder ogen komen.

Een film waarbij er helemaal geen hoop wordt getoond voor een betere morgen en zelfs voor Russische begrippen behoorlijk depressief is. Deed me ook veel denken aan sociaal-maatschappelijke films uit Engeland met marginale taferelen in achterstandsbuurtwijken in combinatie met meer diepgang en thema’s. Het mooie aan Russische films en boeken is dat het altijd op Rusland slaat en tegelijkertijd is het universeel en slaat het op de mens of de wereld.

Het acteerwerk is ontzettend sterk in deze film. Ik vond dat iedereen extreem goed en realistisch hun rol vervulde, bijna alsof je naar realiteit zit te kijken. Dialogen zijn ook erg goed geschreven waarbij er semi-filosofische gesprekken ontstaan over corruptie en mensen het goed proberen te praten. Het verloop van de film vond ik totaal niet voorspelbaar en heeft een originele structuur met genoeg diepgang en emotie en daarnaast is er ook aan de vorm gedacht waarbij het esthetische aspect ook van belang is met enkele tracking shots maar ook het contrast tussen arm en rijk wordt goed afgebeeld.

Samen met Leviafan een film over corruptie in Rusland en Bykov doet me denken aan een meer mainstream Zvyagintsev met films die toegankelijker zijn en makkelijker te behappen.

avatar van Movie-Addicted
* Masterpiece*

avatar van Fortune
Russische flat deels ingest...

Nou deze film kun je gerust voorspellend en waarschuwend noemen.

Pregnant drama over corruptie en lethargie in de Russische samenleving. Regisseur Yuriy Bykov levert voortreffelijk werk af, mede omdat hij en passant de enorme “standsverschillen” over het voetlicht brengt. Een pluim ook voor het naturel acteerwerk, waarbij vooral Artyom Bystrov en Natalya Surkova in het oog springen. Een prachtige, meeslepende, bijtende en van tijd tot tijd spannende film.

avatar van wibro
Onverschilligheid troef in deze door en door pessimistische film. Bij de bewoners van de troosteloze flat evenzeer als bij de corrupte machthebbers. Dat bleek o.a. duidelijk aan het einde . Neen, Durak is geen vrolijke film, die in de voormalige Sovjet Unie absoluut geen genade zou hebben gevonden bij de toen eveneens corrupte communistische machthebbers.
Ik moest bij deze film trouwens onmiddellijk denken aan de Russische film Gruz 200, ook zo'n inktzwarte film waarin van enig optimisme niets te bespeuren was. Dat Yuriy Bikov deze film Durak opdroeg aan de regisseur van die film, de veel te vroeg gestorven Aleksey Balabanov, kan dus nauwelijks toeval heten.

Prima film. Had misschien iets korter gemogen.

Bélon
Inktzwarte drama/misdaad film (nou en of: wat een stelletje misdadigers!) van Russische bodem doet inderdaad aan een wat meer mainstream Zvyagintsev denken in positieve zin. Voor de oplettende filmfans zit er nog een fraai tracking shot in van meer dan 2 minuten beginnend rond de 27 minuten. De corruptie druipt ervan af dat je denkt dat ze het daar geperfectioneerd hebben. Kan bijna een subgenre op zichzelf worden: Russische corruptie films. Over de gehele linie meer dan goed.

Is er iemand die weet waar ik deze film nog kan bemachtigen. Op dvd of andere anternatief.
Wil deze film erg graag zien..

Filmliefhebber36 schreef:
Wil deze film erg graag zien..

Filmliefhebber36 Cinemember heeft deze film in pakket.

Betty Bono schreef:

Filmliefhebber36 Cinemember heeft deze film in pakket.

Dank je wel voor de tip.. ?

avatar van 93.9
Prima film. Waanzinnige acteerprestaties.
Alleen al om 2 uur geen overdreven mensen te zien is een echte verademing

"Wij leven als varkens en zijn als varkens voor elkaar"
Onthutsend voorbeeld van corruptie en wanbeleid van een overheid die alleen aan zich zelve denkt en, wanneer ze in het nauw wordt gedreven, voor werkelijk niets terugdeinst, ook niet tussen de leden onderling, om toch maar het eigen hachje te redden.
Uiteraard wordt hier ook het klasse-onderscheid sterk in de verf gezet : enerzijds de fuivende gezagsdragers, anderzijds een volkje dat, ver onder de ons bekende armoedegrens leeft.
Duistere beelden in deze film die trouwens ook goed vertolkt wordt. Indruk maakt zeker Natalya Surkova als de door haar aanhang bewierookte burgemeester, al is ze, bij nood, daarvoor niet altijd dankbaar...

avatar van eRCee
Een ijzersterk plot en een fijne setting, waarbij alles zich ook nog in één enkele nacht afspeelt (het voelt soms bijna als real-time), ja Durak heeft ongetwijfeld veel te bieden. Helaas gooit regisseur Bykov op meerdere manieren roet in het eten. Even los nog van de openingsscene (die onnodig gewelddadig is) gaat het allemaal wat spaak lopen zodra hoofdpersoon Dima het feestje van de stadsnotabelen betreedt. De dialogen die vervolgens worden gedebiteerd zijn theatraal en onecht en dienen de kijker er vooral van te doordringen hoe corrupt iedereen wel niet is. Tegen het eind gaat het weer mis: eerst met de ongeloofwaardige houding van de vrouw van Dima (de insteek snap ik nog wel, maar zo'n extreme positie, kom zeg) en vervolgens van de flatbewoners. Je maakt mij niet wijs dat iedereen zich 's ochtends vroeg zijn huis uit laat jagen omdat het gebouw op instorten staat maar dat men dan vervolgens voor de deur samendromt, en zonder aanleiding binnen een halve minuut iemand doodslaat. Er waren allerlei manieren om de film slecht te laten eindigen die een stuk geloofwaardiger zouden zijn, alleen lijkt het erop dat Bykov een zo negatief mogelijk mensbeeld probeert te presenteren en ik heb daar m'n buik een beetje van vol. Maar wat een goed narratief uitgangspunt zeg en alleen daarom al zou ik de film toch aanraden.