Yang Guang Pu Zhao (2019)

Alternatieve titels: A Sun | 陽光普照

Taiwan
Misdaad / Drama

geregisseerd door Mong-Hong Chung
met Chien-Ho Wu, Yi-wen Chen en Samantha Ko

A-Ho, de jongere zoon van een vierkoppig gezin, is altijd een problematisch kind geweest en zijn vader, A-Wen, heeft al zijn verwachtingen geïnvesteerd in zijn introverte oudste zoon, A-Hao. Terwijl A-Hao de studie geneeskunde probeert te bereiken, belandt A-Ho in de jeugdgevangenis voor een misdaad die hij begaan heeft met zijn beste vriend - hoewel niet geheel uit eigen wil. De familie probeert zich te verzoenen met dit feit maar krijgt achteraf nog met een groter drama te maken.

‘A Sun’ Review — Variety Critic’s Pick – Variety

Variety schreef:
An epic look at a family torn apart and forced to rebuild in the face of multiple setbacks, Taiwanese director Chung Mong-Hong's masterful drama is a world-cinema stunner.

Vanaf 24 januari te zien op Netflix!

avatar van SilverGun
Helemaal gemist dat deze in aantocht is. Zin in.

Mong-Hong Chung is echt wel kwaliteit, erg fijne toevoeging. Alleen even wat tijd voor zien te vinden.

avatar van b00ts
Ondanks dat ik me zo nu en dan stoorde aan het gedrag van de gespeelde types vond ik het een prachtige film. Mooie muziek ook.

Lange zit, terwijl ik hem in vijf delen heb gekeken. Ik was in de veronderstelling dat er steeds nog iets moest gebeuren... Helaas gebeurt er vrijwel niets, waardoor ik getriggerd werd.

Er zijn voor mij ook nog steeds dingen onduidelijk, maar ik kan wat gemist hebben. Nee, behoorlijke tegenvaller..

avatar van kaketoe
De film lijkt soms te ontsporen in z'n drama maar weet zich gelukkig vaak weer te herpakken. De duur is eigenlijk te lang maar de prachtige beelden, sterke rollen en subtiele soundtrack maken dit alsnog een zeer prettige ervaring.

avatar van Baggerman
Onderhond schreef:

Gauw tijd voor maken, potver! Heb je op filmgebied nog spannendere opties die hier de voorkeur op hebben dan?

Geweldige film en dat gewoon op Netflix!?

Nu stond Chung gemiddeld al bij mij op een solide 4*, dus de verwachting was hoog. Vanaf het eerste shot werd al duidelijk dat dit niet zou gaan teleurstellen. Wat is alles prachtig in beeld gebracht en wat is zo'n film als 'the Irishman' dan toch lelijk!

Het ontbreekt me aan kunde om dit vakkundig op waarde te recenseren, maar ik kan wel zeggen dat ik genoten heb van dit audiovisuele schouwspel. Moge er nog vele Chungs en soortgelijke films volgen op Netflix!

Baggerman schreef:

Wel ja, Promare en Chiwawa gezien en die voorrang leek terecht. En de nieuwe Miike had hier toch ook voorrang op (minder terecht waarschijnlijk). Children of the Sea staat ook érg hoog op mijn vervanglijst en 150+ minuten is de laatste tijd geen praktische evidentie.

Maar het korte antwoord is dus "ja"

avatar van Gish
Wat een ijzersterke film is dit zeg, die ondanks de lange speelduur geen seconde verveelt.
De fotografie en het mooie camerawerk, de uitstekende cast, maar vooral het boeiende script, maken dit tot een onvergetelijke ervaring. Er gebeurd van alles, het is soms mysterieus, dan weer recht toe recht aan. Hele directe dialogen ook, met afwisselende verhaallijnen, maar het verhaal roept ook vragen op die onbeantwoord blijven. En dat maakt het ook zo mooi. Aanrader binnen het Netflix aanbod.

avatar van Creative-lady
Het was een mooie film.
Maar een groter drama???
Ik had het alleen wat sterker verwacht.

avatar van AniSter
Wat een boeiende film, terwijl het tempo eigenlijk absurd laag is. Meer drama dan misdaad. Geweldig gespeeld, m.n. de moeder (Samantha Shu-Chin Ko). En dan die sul van een vader, die tóch nog even onverwacht de dag plukt.... Vrij lange zit deze film, maar heeft me geen minuut verveeld. Muziek was ook passend.

avatar van Capablanca
Best een sympathieke film, maar voor mij een tikkeltje te lang.

Erg fijn weer.

Vond het wel weer iets toegankelijker dan z'n eerder werk, op zich ook niet zo'n grote verrassing dan dat Chung eindelijk hoge ogen gooit met deze film. Het komt vooral omdat het drama hier meer in de spotlight staat dan de misdaad elementen, dat doet het vaak toch beter bij filminstituten. Maar de win is verder wel terecht, alleen had ik hem aan een andere Chung gegeven.

De film zelf duurt best lang, waardoor ik me vooraf toch een beetje zorgen maakte. Niet nodig, want ondanks de speelduur zorgt Chung ervoor dat er voldoende te beleven valt, en niet enkel op narratief vlak. Visueel is het iets minder uitdrukkelijk, maar nog steeds absoluut de moeite. Het is vooral de pacing die het boeiend houdt. Belangrijke momenten passeren soms voor je er erg in hebt, anderzijds worden bepaalde conversaties best lang uitgerokken. Deze aanpak zorgt ervoor dat er meer ruimte is voor de personages om te groeien, los van het plot.

Uiteindelijk weer een sterke film van Chung. Wat mij betreft wel één van z'n mindere, maar hij heeft er dan ook nog niet zo heel veel gemaakt en die andere heb ik gewoon nog hoger gewaardeerd. En uiteraard erg fijn dat dit op Netflix komt, kan ik dit ook een keertje "gewoon" kijken.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van tbouwh
Een prachtige uitschieter in het aanbod van Netflix. Bijzondere toevoeging na een gang langs de festivals (oa Toronto, Busan) in het najaar van 2019.

avatar van Basto
Mooi drama. Wellicht iets aan de lange kant, maar kon het goed waarderen. Mooie mix van familiedrama en misdaad. Een positieve uitschieter op Netflix.

Sterk