Beol-sae (2018)

Alternatieve titels: House of Hummingbird | 벌새

Zuid-Korea

geregisseerd door Bora Kim
met Ji-hu Park, Sae-byeok Kim en Seung-Yun Lee

Korea, 1994. Het zuiden zit in de greep van FIFA World Cup-koorts, terwijl het noorden rouwt over de pas overleden dictator. Eunhee registreert dit alles slechts terloops. Terwijl ze haar dagen in Seoul doorbrengt, voelt de studente zich overal als een buitenstaander: op school, waar haar klasgenoten haar nog meer vervelen dan het schoolwerk, en thuis, waar haar ouders altijd met elkaar in de clinch gaan en haar broer haar slaat. Het meisje probeert verliefd te worden, maar moet naar het ziekenhuis gaan na een niet doorslaggevende biopsie...

• Vanaf donderdag 20 augustus in de bioscoop

avatar van Duke Nukem
Ik vind dit een mooi en emotioneel aangrijpend verhaal. Het is voor ons Westerse filmkijkers wel een wennen aan de trage opbouw en de soms minimalistische dialogen. Ji-hu Park zet een vertederende rol neer van het meisje dat opgroeit in een streng zuid-Koreaans gezin, kampt met de uitdaging van vriendschap en liefde, en worstelt met gevoelens van eenzaamheid en verwaarlozing. Een mooie rol ook van Sae-byeok Kim als de liefdevolle lerares Jung-Ji.

Vanaf 20 augustus in de bioscoop (September Film Distribution)

Eerlijke film over een introverte tiener, die op zoek naar warmte en genegenheid zowel thuis als ook op school van een koude kermis thuiskomt omdat zij meestentijds door nagenoeg iedereen genegeerd wordt. Daar komt pas verandering in wanneer zij Chinese bijles krijgt van een jonge studente.

Een meelevend coming-of-age verhaal dat sentimenten weet te vermijden en je toch niet onbewogen laat. Een ware tour-de-force van de nog jonge Ji-hu Park. Haar gezamenlijke scènes met Sae-byeok Kim als de Chinese lerares zijn echte pareltjes. De film bezorgde mij uiteindelijk een heel warm gevoel. Een prachtige, oprechte film zonder toetsers en bellen.