

Nelyubov (2017)
Genre: Drama
Speelduur: 127 minuten
Alternatieve titels: Loveless / Faute d'Amour / Нелюбовь
Oorsprong:
Rusland / Frankrijk / Duitsland / België / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Andrey Zvyagintsev
Met onder meer: Aleksey Rozin, Maryana Spivak en Matvey Novikov
IMDb beoordeling:
7,6 (36.436)
Gesproken taal: Russisch
Releasedatum: 5 oktober 2017
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Bekijk via myLum (Lumière)
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Nelyubov
"A Missing Child. A Marriage Destroyed. A Country In Crisis."
Boris en Zhenya zijn in een echtscheiding verwikkeld. Ze maken voortdurend ruzie en krijgen aan de lopende band bezoekers over de vloer die hun appartement willen kopen. Ze bereiden zich allebei voor op een nieuwe toekomst: Boris met een jonge zwangere vrouw en Zhenya met een man die met haar lijkt te willen trouwen... Geen van beiden heeft belangstelling voor Alyosha, hun twaalfjarige zoon. Tot hij verdwijnt.
Externe links
Acteurs en actrices
Zhenya
Boris
Alyosha
Coordinator
Masha
Anton
Zhenya's Mother
Police Officer
Masha's Mother
Kuznetsov
Video's en trailers
Reviews & comments

kappeuter (crew films)
-
- 74404 berichten
- 5928 stemmen
Waar is deze film te bekijken?
Omdat je nog niet gestemd hebt, geef ik je deze tip:
Nu o.m. te zien op Film1 en iTunes.

Solis
-
- 85 berichten
- 1189 stemmen
Omdat je nog niet gestemd hebt, geef ik je deze tip:
Nu o.m. te zien op Film1 en iTunes.
Dankjewel! Was deze alweer helemaal vergeten!

Shadowed
-
- 10045 berichten
- 6003 stemmen
Schitterend.
Die Russen kunnen wel behoorlijk films maken zeg. Tot nu toe is dit pas de derde, maar allemaal zijn ze boven de 4,0* gebleven. Ook deze film is behoorlijk doeltreffend in zijn onderwerp en kent zeer realistische momenten.
Traag, maar erg pakkend en boeiend gefilmd. De Russische winterlandschappen en droevige bossen zijn perfect in beeld gebracht, het camerawerk is uitmuntend goed en het acteerwerk is ver bovengemiddeld. De film kent ongelooflijk sterke scenes.
Vooral het menselijk ruziën, het zeer doeltreffende einde en het briljante cameragebruik maken deze film een absolute topper in het genre. Dit is er eentje die ik vaak kwijt ben geraakt, een drama dat voor de verandering eens goed uitgevoerd is.
Je zal er niet al te vrolijk van worden, maar menselijker en realistischer heb ik dit soort films zelden gezien. Ik mag die stijl van Zvyagintsev wel, de beste man ga ik nog eens in de gaten houden. De film is wat traag, maar zeer meeslepend naast alle andere pluspunten.
Een film die ik jullie allemaal van harte aan kan raden.

coumi
-
- 1433 berichten
- 11978 stemmen
Mooie film toch weer van deze getalenteerde regisseur. Een kruip onder de huid productie, erg sober gebracht maar schitterend gefilmd dit onheilspellende, grauw verhaal. Een goede film heeft altijd een paar momenten die je voor altijd bijblijven, en deze Nelyubov heeft zulke: het jongetje dat geluidloos loopt te janken, de schijnbaar emotieloze moeder die tegen het slot eindelijk een woede uitbarsting heeft...….even huiveringwekkend als bizar mooi. Een beetje deprimerende film over mensen die het contact met de echte wereld zijn kwijtgeraakt(let op hoe vaak men op het mobieltje zit te kijken terwijl er om hen heen de meest vreselijke dingen gebeuren), zo schrijnend is het nog niet vaak in beeld gebracht. Sterke arthousefilm, wellicht kwalitatief een tikkeltje minder of minder grotesk in ieder geval dan de erg goede vorige film(Leviafan) die ik van deze regisseur heb gezien, maar absoluut is ook dit een must see.

Filmkriebel
-
- 9462 berichten
- 4379 stemmen
Stem #2.500!
De kille russische cinema van Zvyagintsev. Je houdt er van of niet, maar zeggen dat het niks met je doet kan haast niet. De jongen Alyosha is het slachtoffer van een vechtscheiding tussen zijn ouders; de moeder bekent in een post-coïtaal gesprek met haar nieuwe vriend dat ze de jongen nooit heeft gewild en ook de vader kan het duidelijk weinig schelen. De vooropgestelde optie is op het kind in een internaat te plaatsen, want beide ouders zijn druk bezig met een nieuw leven op te bouwen. Kort daarop verdwijnt het kind.
Opvallend is dat je het kind amper ziet in de film. Nog geen vijf minuten op de volle twee uur. Dat is ook het punt: voor de ouders bestaat het kind nauwelijks. Het is een blok aan hun been. De hele beeldtaal van Zvyagintsev speelt hiermee. Wanneer ze dan toch een kinderlijkje moeten identificeren twijfel je als kijker of dit nu hun kind is of niet. . Emotionele verwaarlozing, egoïsme, opportunisme. Dit sombere drama drijft op een heleboel negatieve emoties om ergens in een misselijkmakende onverschilligheid te eindigen. Ik vind het net iets minder dat Leviafan (4*) maar toch zeker weer heel sterk aanvoelbaar en goed voor 3,5*.

Nicolage Rico
-
- 20177 berichten
- 2292 stemmen
Het klinkt misschien gek, maar ik vind de scène in het begin met het lint dat Alyosha hoog in de boom werpt een spoiler. Je weet dan al dat de eindscène een shot is van datzelfde lint, dat nog steeds in de boom hangt. En zo'n shot werkt enkel als Alyosha niet of dood gevonden wordt.

Filmkriebel
-
- 9462 berichten
- 4379 stemmen
Ja maar daarvoor moet je dan wel het einde eerst zien om het verband te kunnen leggen hé.

_JB_
-
- 37 berichten
- 425 stemmen
Het klinkt misschien gek, maar ik vind de scène in het begin met het lint dat Alyosha hoog in de boom werpt een spoiler. Je weet dan al dat de eindscène een shot is van datzelfde lint, dat nog steeds in de boom hangt. En zo'n shot werkt enkel als Alyosha niet of dood gevonden wordt.
Ik zag het niet aankomen in ieder geval, maar wil mezelf nou ook niet een echte filmkenner noemen. Had overigens niet de verwachting van een sluitend einde.

K. V.
-
- 4220 berichten
- 3665 stemmen
Deze eens bekeken en het was geen misse film, maar zeker ook geen happy film. Het acteerwerk is wel prima, maar het tempo ligt niet zo hoog. Het einde had ik wel wat anders verwacht.
Vond het wel eens het bekijken waard.

Gish
-
- 1399 berichten
- 6674 stemmen
Alsof je naar een film van Kieslowski zit te kijken, dezelfde grauwe beelden, grijs, mistig, blauw, somber en deprimerend, maar ze vormen juist daardoor een schitterend schouwspel.
De regisseur kiest voor aparte locaties en soms ontregelende scenes en houdt het tempo van de film voortdurend laag, waardoor het sfeervolle verhaal extra sterk uit de verf komt. Het einde is realistisch. Er zijn hier alleen maar verliezers, behalve de kijker want die ziet een verbluffend mooie film.

El ralpho
-
- 1450 berichten
- 1063 stemmen
Liefdeloos
Goede film, en anders dan ik gedacht had. Ik had namelijk verwacht dat Alyosha meer screen time zou krijgen, terwijl de focus toch echt ligt op de gebroken relatie tussen zijn ouders. Parallel hieraan liepen hun nieuwe relaties, waarmee zij hun leven weer op de rails proberen te krijgen. Hoewel de vermissing van Alyosha natuurlijk wel een cruciaal onderdeel van het verhaal is, wordt er niet getoond hoe hij vermist geraakt is en al dan niet om het leven gebracht is. Het slot laat dit in mijn optiek duidelijk aan de eigen interpretatie van de kijker over omdat het gevonden verminkte lijk niet per definitie hun zoon niet zou kunnen zijn. Zoals namelijk ook al gesuggereerd werd kon ontkenning bij de ouders ook een rol hebben gespeeld.
Dit was mijn eerste ervaring met het werk van Andrey Zvyagintsev en het was gelijk een aangename. Hoewel je als kijker met een gevoel van verdriet achter gelaten wordt hoe de situatie wellicht anders gelopen was als het vermiste kind in een warm gezin was opgegroeid, wel aan mij bleef knagen. Daarnaast komen ook de koude, kille shots die de kilheid tussen de ouders symboliseren, binnen. Ook is het acteerwerk van alle acteurs heel naturel en realistisch, wat ook bijdraagt aan de impact wat het verhaal op mij als kijker had. Daarnaast leek er ook een glasheldere boodschap in de film verborgen te zitten: koester wat je lief hoort te hebben.
Tot slot nog een laatste opmerking: weet wel dat dit Russische drama wel een slow burner is waar je even goed voor dient te gaan zitten. De film bevat veel lange en trage shots, waardoor Loveless niet voor iedereen bestemd is. Dit is dan ook geen snelle vlotte thriller, maar een pijnlijk realistisch portret van twee mensen die uit elkaar gegroeid zijn.
4,0*

Ste*
-
- 2002 berichten
- 1324 stemmen
Een film die ik graag goed had gevonden, maar die toch niet helemaal werkte voor mij. Had soms moeite om mijn aandacht erbij te houden.
Een film over volwassenen die alleen aan zichzelf denken waar kinderen de dupe van worden. Best goed overgebracht en op zich een interessante invalshoek, maar het zorgt er ook voor dat de film wellicht meer emotionele inpact had gemaakt als ze daadwerkelijk veel verdriet zouden hebben en je daar als kijker deelgenoot van zou zijn. Ik snap wel dat dat niet de insteek van de film is, maar het maakt het wel een wat onaangename en afstandelijke kijkervaring.
Ook maakt de film soms wat rare sprongen, zoals dat ze ineens in het mortuarium staan of de moeder ineens in het ziekenhuis is om te kijken of het jongetje haar zoon is (waar dan meteen wordt weggecut in plaats van dat je enige reactie ziet).
Een wat zwaar en moeizaam geheel dus, en voor mij niet op de goede manier. Alleen het camerawerk en de omgevingen geven het nog iets extra's mee, die shots zijn een fijne afwisseling van de (te donkere, maar misschien lag dat aan mijn tv ofzo) interieurscènes.
kleine 3*

Fransman
-
- 2911 berichten
- 2199 stemmen
De vijf sterren van de VPRO heb ik niet voor over, maar een dikke voldoende wel voor deze Russische psychothriller, waar je even in moet komen, maar die je dan wel aan de buis gekluisterd houdt. Spannend tot het toch wel verrassende einde, of misschien beter, het ontbreken van een einde, wat ik wel sterk vond. Maar behalve spannend is het nog wel iets meer. Het leert ons ook dat ouders die als kind geen liefde gehad hebben ook niet in staat zijn om liefde aan hun kinderen te geven. Wisten we misschien al, en misschien niet in alle gevallen, maar toch. Een film over gemankeerde mensen.

Graaf Machine
-
- 9203 berichten
- 1204 stemmen
Het leert ons ook dat ouders die als kind geen liefde gehad hebben ook niet in staat zijn om liefde aan hun kinderen te geven.
Dit soort lessen moet je natuurlijk nooit uit films trekken. Morgen maakt iemand een film over een liefhebbende ouder die zelf als kind geen liefde heeft gehad, en dan ga je al nat.

Fransman
-
- 2911 berichten
- 2199 stemmen
Ach, Graaf Machine, ik ga niet zo gauw nat. Alleen in de regen. En de film die jij noemt wil ik ook wel zien. Maar wat vond je nu eigenlijk van deze film?

Graaf Machine
-
- 9203 berichten
- 1204 stemmen
Ach, Graaf Machine, ik ga niet zo gauw nat. Alleen in de regen. En de film die jij noemt wil ik ook wel zien. Maar wat vond je nu eigenlijk van deze film?
Je kunt zo'n film best zelf bedenken, zo'n verhaal in elk geval. Een absolute uitspraak in dit soort zaken is nooit verstandig. Natuurlijk zijn er zat mensen die een liefdeloze jeugd hebben en later wel liefde aan hun kinderen kunnen geven. Ik vind het eigenlijk bizar dat jij denkt dat dat niet zou kunnen. Alsof liefde voor je kinderen iets is dat je geleerd moet worden.
Maar goed. Ik vond dit een goede film.

Fransman
-
- 2911 berichten
- 2199 stemmen
Ik vond het ook een goede film Graaf Machine. Maar ik denk dat liefde geven aan je kinderen wel degelijk iets is dat geleerd moet worden. Maar misschien ben ik te pessimistisch. Ik liet ook wel degelijk ruimte in mijn commentaar.

BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11681 berichten
- 5071 stemmen
Met Leviathan had ik toch net wat meer. Prachtig in beeld gebracht, mooie muziek, maar Zvyagintsev komt hier te veel op mij over als een regisseur die zich verheven voelt boven de kijkers door heel veel weg te laten. Vond ik soms wat vermoeiend.
3,5*

cinemanukerke
-
- 1414 berichten
- 851 stemmen
Ik kan er niks aan doen maar sinds de oorlog in Oekraïne (twee weken geleden het tweede jaar ingegaan) denk ik ook wel eens : hoe zou het met de Russische bevolking zijn ? Volgens Zvyagintsev was het niet al te best voor de oorlog. Ontwrichte maatschappij waarbij veel angst om zekerheden te verliezen. Gezin als een traditioneel instituut dat ook in de bedrijfscultuur geworteld is. Hoofdpersoon is diegenen die we maar 5 minuten in de film zien. Erover gesproken wordt er des te meer, als een product van een liefdeloos gezin. Wanneer zowel moeder als vader een nieuw begin willen (en denken gevonden te hebben) staat de jongen in de weg; Een internaat ? Misschien wel. De jongen is opgelost (de sterkste scenes zijn op het einde met de posters en de voorbijgangers), waarin de film zowel hint naar een spirituele verklaring (zijn ziel is naar gelukkiger oorden verhuist) als een rationele (ontvoering). Dat zowel de moeder en de vader toch weer een liefdeloos bestaan lijken te hebben (hun schuld ? schuld door het trauma van de verdwenen jongen ?) is dan ironie en een pessimistische boodschap naar de bevolking. Ik heb 2 jaar geleden ooit de stoute bewering gemaakt dat Zvyagintsev en ik elkaar niet liggen maar ik moet na deze film mijn staart terug intrekken. Nelyubov is een knap geobserveerde film waarin de camera een stille getuige is van een hopeloze zoektocht naar geluk.
Nog even dit : Nieuwsberichten zijn ook in Rusland geen opgewekte nieuwtjes. Apocalyps, de corruptie, etc waar de personages emotieloos naar staren op het scherm. Ik vermoed een commentaar van Zvyagintsev op het mentale welzijn van zijn burgers. Maar op het einde is een kort nieuwsfragment te zien van de inval van Rusland in de Donesk (dus nog voor de algemene invasie van 2022 in Oekraïne) en hoe Rusland dit zag (nl als verdediger van de Oekraïense bevolking). Dit maakt deze film uit 2017 een tijdsdocument van een geschiedenis in wording ...

merijn82
-
- 1920 berichten
- 447 stemmen
Deze hakte er wel even in! En dat is niet de eerste keer bij een film van deze regisseur. Ook hier maakt hij wat betreft weer perfecte keuzes om emotie op te wekken. Mooi geschoten overigens en aangevuld met een doeltreffende score.
4,5*.

nachtvlinder
-
- 481 berichten
- 430 stemmen
Ja de film is aangrijpend, maar toch ook weer niet omdat je niet in de rol van iemand gaat of kunt gaan zitten.... Misschien wel omdat het net te is.... Zo mishandelend naar je eigen kind en dan wel nieuwe partners die daar blind voor zijn ?....slaaf van de bizarre wensen van de directeur Alsof dat het gewone leven is in Rusland? Het is met arthouse films (voor mij) altijd dat ze net te ver van de realiteit af staan... Personages die een stereotypetje zijn maar geen mens....zoals ook mensen een narcist beschrijven en dan alles op de ander projecteren en selffulfilling prophecies creëren..... Met zo'n gedrag van de moeder (en vader) kan de jongen niet zo gezond zo oud en zo goedlerend zijn geworden ....
En dan ineens al 2 dagen weg... Wat voor werk doet die moeder, heb ik totaal gemist.....het leek lang een aanklacht tegen kindermishandeling - verwaarlozing, maar is daar te emotieloos voor.....de psychologie zit gewoon niet goed in elkaar, het zijn toch geen echte mensen die we zien maar rollen.. daardoor blijf je afstandelijk kijken en mis ik het drama aspect.... Er is teveel weggelaten, het zijn allemaal neuroten..

AndrejRoebljov
-
- 5 berichten
- 1574 stemmen
Als je niet van jezelf houdt, kun je ook niemand anders liefhebben, zelfs al ben je een moeder.
Gerelateerd nieuws

Onheilspellend HBO-drama 'Loveless' zorgt voor een brok in je keel: 'Deze hakt erin'

Vanavond op televisie: 'The Hurt Locker' en 'Moonlight'
Bekijk ook

Capharnaüm
Drama, 2018
124 reacties

Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
553 reacties

Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
75 reacties

I, Daniel Blake
Drama, 2016
144 reacties

Izgnanie
Drama, 2007
127 reacties

Teströl és Lélekröl
Drama / Romantiek, 2017
66 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.