Nelyubov (2017)

Alternatieve titels: Loveless | Faute d'Amour | Нелюбовь

Rusland / Frankrijk / Duitsland / België / Verenigde Staten

geregisseerd door Andrey Zvyagintsev
met Aleksey Rozin, Maryana Spivak en Matvey Novikov

Boris en Zhenya zijn in een echtscheiding verwikkeld. Ze maken voortdurend ruzie en krijgen aan de lopende band bezoekers over de vloer die hun appartement willen kopen. Ze bereiden zich allebei voor op een nieuwe toekomst: Boris met een jonge zwangere vrouw en Zhenya met een eenvoudige man die met haar lijkt te willen trouwen... Geen van beiden heeft belangstelling voor Alyosha, hun twaalfjarige zoon. Tot hij verdwijnt.

Solis schreef:
Waar is deze film te bekijken?

Omdat je nog niet gestemd hebt, geef ik je deze tip:
Nu o.m. te zien op Film1 en iTunes.

avatar van Solis
kappeuter schreef:

Omdat je nog niet gestemd hebt, geef ik je deze tip:
Nu o.m. te zien op Film1 en iTunes.

Dankjewel! Was deze alweer helemaal vergeten!

avatar van Shadowed
Schitterend.

Die Russen kunnen wel behoorlijk films maken zeg. Tot nu toe is dit pas de derde, maar allemaal zijn ze boven de 4,0* gebleven. Ook deze film is behoorlijk doeltreffend in zijn onderwerp en kent zeer realistische momenten.

Traag, maar erg pakkend en boeiend gefilmd. De Russische winterlandschappen en droevige bossen zijn perfect in beeld gebracht, het camerawerk is uitmuntend goed en het acteerwerk is ver bovengemiddeld. De film kent ongelooflijk sterke scenes.

Vooral het menselijk ruziën, het zeer doeltreffende einde en het briljante cameragebruik maken deze film een absolute topper in het genre. Dit is er eentje die ik vaak kwijt ben geraakt, een drama dat voor de verandering eens goed uitgevoerd is.

Je zal er niet al te vrolijk van worden, maar menselijker en realistischer heb ik dit soort films zelden gezien. Ik mag die stijl van Zvyagintsev wel, de beste man ga ik nog eens in de gaten houden. De film is wat traag, maar zeer meeslepend naast alle andere pluspunten.

Een film die ik jullie allemaal van harte aan kan raden.

Mooie film toch weer van deze getalenteerde regisseur. Een kruip onder de huid productie, erg sober gebracht maar schitterend gefilmd dit onheilspellende, grauw verhaal. Een goede film heeft altijd een paar momenten die je voor altijd bijblijven, en deze Nelyubov heeft zulke: het jongetje dat geluidloos loopt te janken, de schijnbaar emotieloze moeder die tegen het slot eindelijk een woede uitbarsting heeft...….even huiveringwekkend als bizar mooi. Een beetje deprimerende film over mensen die het contact met de echte wereld zijn kwijtgeraakt(let op hoe vaak men op het mobieltje zit te kijken terwijl er om hen heen de meest vreselijke dingen gebeuren), zo schrijnend is het nog niet vaak in beeld gebracht. Sterke arthousefilm, wellicht kwalitatief een tikkeltje minder of minder grotesk in ieder geval dan de erg goede vorige film(Leviafan) die ik van deze regisseur heb gezien, maar absoluut is ook dit een must see.