La Isla Mínima (2014)

Spanje
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alberto Rodríguez
met Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo en Antonio de la Torre

De film speelt zich af in 1980 in het diepe zuiden van Spanje. Een reeks brute moorden op een stel tienermeisjes in een afgelegen stad brengt twee verschillende karakters samen. Beide zijn ze rechercheur op de afdeling moordzaken en belast met het onderzoek. Juan en Pedro moeten hun verschillen opzij zetten om een moordenaar te vinden die al jarenlang een gemeenschap terroriseert.

avatar van frolunda
De prachtige fotografie van het evenzeer wonderschone landschap (vooral sommige shots van boven zijn erg mooi) en de sterke soundtrack zijn de duidelijke meerwaarde van het sfeervolle La Isla Mínima.
Het verhaal doet daar wat standaard bij af en bied niet echt verrassingen maar is al met al toch zeer bevredigend.
Het vrij trage tempo zorgt ervoor dat de puzzelstukjes langzaam in elkaar vallen terwijl ter gelijkertijd ook de karakters (en verleden) van de twee rechercheurs wat uitgediept worden.Dat laatste had wel wat beter gekund maar dat niet alle losse eindjes aan elkaar geknoopt worden past wel een beetje bij de film.Dit alles ondersteund door prima acteer prestaties van vrijwel de gehele cast en Javier Gutiérrez in het bijzonder.
Kortom ijzersterke thriller van Alberto Rodriguez die me tevens niewsgierig maakt naar zijn nieuwste film El hombre de las mil caras.

avatar van DiamondsRealDeal
Dat die twee rechercheurs vanuit een auto op een open terrein in een korenveld die jongen in de gaten houden, dat kan je toch niet serieus nemen

Sfeertechnisch zit de film mooi in elkaar. In de making off gaf de regisseur aan meer dan 200 keer digitale effecten te hebben toegevoegd. Ja, de plaatjes van bovenaf waren inderdaad mooi. Al die Spaanse prijzen zeggen me niet zoveel; een Gouden Kalf is nu ook niet altijd een aanbeveling. True Detective (het had Matthew kunnen zijn) en Memory of Murder waren een goede inspiratiebron. Ware het niet dat ik tijdens deze film nergens ben verrast.

Aardige Spaanse Misdaad / Thriller film (gezien op de televisiezender "Film 1"), die het vooral moet hebben van de sfeer en de mooie beelden (vooral die vanaf bovenaf genomen) van de omgeving in het diepe zuiden van Spanje, waar het verhaal zich afspeelt.

Het verhaal (draait om een moordenaar die het voorzien heeft op jonge tienermeisjes die hij verkracht, martelt en uiteindelijk vermoord), waarbij de nasleep van het Franco regime ook nog een belangrijke rol speelt, zit qua opbouw best aardig in elkaar en weet ook wel te boeien en te vermaken, maar echt hoogstaand waarbij je geregeld op het puntje van je stoel zit is het zeker niet en het verhaal biedt ook niets nieuws onder de zon. Dus wat dat betreft was het eigenlijk niet meer dan een clichematige Misdaad / Thriller film, zonder verrassingen in het verhaal. Ook is het verhaal qua tempo best traag en hier en daar is het misschien ook wat saai en langdradig, omdat er eigenlijk weinig tot niets in gebeurt (draait in feite alleen om het onderzoek en van de daden van de moordenaar krijg je niets te zien, maar wel te horen en met name hoe hij de tienermeisjes heeft gemarteld door o.a. hun tepels en tenen op brute wijze te verwijderen), tot op het einde (kort maar krachtig) welke best aardig was. Verder ontbreekt het aan enige vorm van spanning, maar dat wordt dan wel weer ruimschoots gecompenseerd door de broeierige sfeer. Zoals eerder gezegd zagen de beelden van de omgeving (met name de moerasachtige landschappen) er fraai uit en hetzelfde geldt voor het tijdsbeeld waarin het verhaal zich afspeelt.

Van de cast had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar ze speelden wel allemaal verdienstelijk en vooral natuurlijk de twee hoofdrolspelers Raúl Arévalo (in de rol van rechercheur Pedro die eigenlijk niets moet hebben van collega rechercheur Juan) en Javier Gutiérrez (in de rol van rechercheur Juan, die tevens een duister verleden heeft m.b.t. het Franco regime), waar het verhaal volledig omdraait. Vooral van Javier Gutiérrez heb ik regelmatig genoten en vooral als hij bezig was met eten en drinken, waar hij een liefhebber van was. Ook trouwens de manier hoe hij personen hardhandig aanpakt om informatie uit ze te krijgen. Nerea Barros (in de rol van Rocío, die de moeder is van de twee vermoorde tienermeisjes) vond ik overigens wel een mooie verschijning, maar haar rol stelt eigenlijk maar weinig voor en dat geldt ook voor de andere acteurs en actrices.

Al met al een aardige Spaanse Misdaad / Thriller film om eens gezien te hebben en dan vooral vanwege de sfeer en de mooie natuurbeelden, want qua verhaal stelt het eigenlijk weinig voor en heeft het ook wel wat weg van een gemiddelde aflevering uit oude Duitse detectiveseries zoals "Derrick" en "Tatort".

avatar van bjerik76
phoe, een lange langdradige zit.
De film is op zich goed, bevat mooie beelden ( van de natuur) de cast is ook goed.

Alleen duurt de film vrij lang met hier en daar een spannend stukje.
Door de lange stukken ertussen verslapte mn aandacht waardoor ik ook niet neer goed wist wie, wie was en alle namen door elkaar hield. ( en ik dus niet echt begreep wie die moordenaar was, waarom, en hoe het zat met die families)

en niemand viel het op dat al die jaren hetzelfde (oude) foldertje werd verspreid ?
vond hem tegenvallen met de score die de film heeft.

Van films over een duo rechercheurs die inzake karakter en werkmethodes sterk verschillen zijn er toch wel enkele, zekerlijk bij de Amerikaanse producties. Deze is evenwel van Spaanse makelij en het is toch even in de beginne wat wennen, in deze film met heel wat personages waarbij de kijker een hele tijd het raden heeft over wie nu belangrijk is voor het verder verloop. Blijft een zekere suspens wel aanhouden de thriller zit toch maar in het slot waarna de film de oplossing van de misdaad ondergeschikt maakt aan de relatie tussen beide rechercheurs.
Goede, zonder meer, film die zekerlijk slaagt in het sfeervol weergeven van een onder spanning levende landbouwgemeenschap, afgezonderd en aan de rand van een troosteloos moerasgebied, waarbij vooral de zeer goede, vindingrijke beeldopnames, hebben toe bijgedragen.
Het acteerwerk kon best overtuigen.

avatar van flaphead
Degelijke Spaanse thriller, waarin de moord in een afgelegen dorpje wordt onderzocht door 2 rechercheurs van buitenaf. Inderdaad een scenario dat we vaker gezien hebben. Daar moet de film het dan ook niet echt van hebben, net als dat de uitwerking soms iets te rechtlijnig gaat.
De sfeer en beeldvorming daarentegen zijn heerlijk. Het is mysterieus, ingetogen en drukkend. De natuurbeelden bij de beginsequence verraden al dat hier goed aandacht zal worden besteed. De dronebeelden die keyscenes afsluiten zijn prachtig.

Schitterende sfeerfilm en zeker ook wel spannend; de film boeit voortdurend zowel door het goede acteerwerk als de prachtige weergave van hoe het er op het diepe achterland van Spanje in de jaren 80 naar toe gaat. Ik vond het een prachtige film.

avatar van Gish
Ouderwets speurwerk uit een tijd dat er nog met bandrecorders werd gewerkt om telefoon af te tappen. Grappig allemaal dat tijdsbeeld van 1980, de periode vlak na de val van dictator Franco.
En zeker niet oubollig deze rolprent, maar juist een spannend verhaal, strak gefilmd en met uitstekende acteurs. Als de film echt in 1980 zou zijn gemaakt dan hadden de Amerikanen er al een foute re-make van gemaakt. Goed besluit dus van de makers om 34 jaar te wachten
Aanrader !!

avatar van joolstein
Zeer mooie film die boven andere thrillers uitstijgt door de prachtige beelden. Direct aan het begin zien luchtopnames van het moerasgebied rondom de Zuid-Spaanse rivier Guadalquivir. Naar wat ik heb gelezen zijn die beelden geïnspireerd op het werk van fotograaf en journalist Atín Aya en de luchtfotografie van Hector Garrido. Naar dit stukje visuele pracht komen zowel de kijker als de Madrileense rechercheurs Juan Robles en Pedro Suárez aan op het Iberisch schiereiland. Het is zomer ergens rond 1980 en Spanje is bezig om zich te herstellen van de nadagen van Franco. De agenten moeten de verdwijning van twee zusjes onderzoeken. En dan ontvouwt zich een plot vol met intriges maar ook met onderlingen ideologische verschillen. De motor van de film is natuurlijk de gewetenloze dader maar het is geen traditionele whodunit, sterker de film focus zich meer op de verborgen agenda’s, geheimen en de voor een eiland zo bekende saamhorigheid. Dat plot en de smalle weggetjes en de moeraslanden dragen daarom samen bij om er een fantastisch en spannende thriller van te maken.

avatar van stefan dias
Geweldige film die zich niet bezondigt aan bizarre plotwendingen, maar gewoon een indringend relaas is van een tijdperk, een in- en in-triest verhaal en aan de rand nog wat merkwaardige verschijnselen (zo loos waren die vissertjes niet). Sterke vertolkingen waar de regisseur er slim aan deed om de sympathiekste van de twee het donkerste verleden mee te geven. Vond de sfeer toch wel dreigend en spannend en de autoachtervolging in het duister was toch wel bijzonder, zonder dat daar overdreven stuntwerk bij hoefde te komen kijken.
Topper.

avatar van Banjo
Een hele strakke georganiseerde film met een broeierige sfeer en met mooie intense muziek.
De 2 hoofdrol spelers spelen allebei op het scherpst van de snede..
Een uitstekend duo was het... ze haalden het beste uit elkaar.
Kijk dan heb je mijn aandacht en dan zuigt zo'n film mij helemaal op.
Ik vond de karakters in het algemeen ook sterk en met een goede climax.

4 sterren

avatar van de grunt
Schitterende film.

avatar van Zandadder
Weergaloze thriller.

De moorden, in deze film althans in Spanje, deden me denken aan Robert Bolano's 2666, daar beschrijft hij honderden dergelijke martel/verkrachtings-moorden, al dan in Mexico's desolate plaatsen als Ciudad Juarez b.v.

De hoofdrolspelers acteerden zeer overtuigend. Dreigende sfeer en het einde in het moeras, met de kill (messteken) en opbouw waren subliem. De scene daarna in de kroeg waarbij "Pedro" bewijsmateriaal krijgt vond ik ook sterk. Een oprecht compliment krijgen in de al goede sfeer met dito muziek , en niet veel later bewijs krijgen dat zijn partner een duister verleden heeft. Suggestief m.b.t. het laatste puzzelstukje...

avatar van Boneka
Mooi gefilmd prachtige shots in deze trage moordonderzoek. Moet zeggen niet alles was even duidelijk en het onderzoek was hier en daar ook niet je van het. Zo worden wel telefoongesprekken nageplozen, maar als de jongen zegt dat hij bij zijn "vriendin" is geweest op de dag van de verdwijning laten ze hem gaan voordat zij eerst wordt ondervraagd. Tja das niet slim natuurlijk voor de bewijslast. Toch moet ik wel weer zeggen dat het best wel lekker wegkeek en op het eind zowaar wat spannender werd. Er wordt anno 1980 extreem veel gerookt in Spanje. Zowat iedere spanjaard zit met een sigaret in de mond. Ook de reacties van de rechercheurs komen mij wat vreemd over. Misschien daar de gewoonte.

Maar goed ondanks wat minpunten zit de film toch redelijk in elkaar. Beeld is prima verzorgd muziek is soms te eentonig indringerig en vaak in herhaling. Maar een voldoende krijgt deze mooie sfeerfilm van mij wel. En na al dat Engels is het wel leuk om weer eens een Spaanstalige film te zien!

avatar van Baboesjka
Sfeervol, goed gemaakt, goed geacteerd en redelijk spannend, maar qua genre en verhaal niet helemaal mijn ding. Ik kon het niet zo goed volgen en vond het soms zelfs een beetje saai. Wel een voldoende waard. 3*

De vormgeving van dit misdaadmysterie is beter dan het verhaal, dat toch een beetje als los zand aan elkaar hangt. Sterkste punten zijn de jaren 80 sfeer en de karaktertekeningen van de beide detectives, die voor de verandering nu eens geen supermensen zijn maar normale mensen van vlees en bloed, ieder met hun eigen tekortkomingen, zelfs duistere kanten. Over het geheel genomen een onderhoudende politiefilm ondanks het wankele scenario.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De zuiderse tegenhanger van de typische Scandinavische thrillers. Een sterk verhaal, boeiende personages, mooie beelden en gewoon goed gemaakt. Een thriller die je misschien qua concept al meer hebt gezien, maar dat gewoon mooi in elkaar gestoken werd. Heerlijke setting van Spanje in 1980. Met de schaduw van Franco nog achter de hoek. Ik had van deze film eigenlijk niet zo veel van verwacht, maar toch sprak het me ergens aan. En gelukkig dit pareltje ontdekt.

Misschien wat lokale lof, maar de fim won toch maar mooi 10 Goya's. Cinematograaf Alex Catalán werkte trouwens ook al mee aan Habitación en Roma. De man kent zijn job!

avatar van Woland
La Isla Mínima voelde een beetje aan als een Spaanse versie van een misdaadfilm zoals we (ik, tenminste) meestal zien van Britse of Scandinavische bodem, of als we toch vergelijkingen aan het maken zijn, het deed me ook sterk denken aan True Detective. Niet superverrassend in wat we qua plot te zien krijgen, maar wel gewoon heel erg solide gemaakt. Het is een puike misdaadfilm waarbij twee tegenpolen van detectives naar een arme regio in Zuid-Spanje gestuurd worden, om de verdwijning van twee zusjes aldaar te onderzoeken. Uiteraard blijkt hier meer achter te zitten, en met een behoorlijke dosis spanning, prima acteerwerk en regelmatig prachtige beelden zien we de ontwikkeling in de oorspronkelijke zaak en alles wat daarbij komt kijken. Maar daarnaast is het ook een mooi portret van een Spanje waar Franco pas recent van het toneel verdwenen is, en waar de wonden nog steeds vers zijn wat ook blijkt uit de achtergrond van de twee agenten en het wat ambivalente einde. Het middenstuk was wel wat traag, maar ik heb over het algemeen een behoorlijk geboeid toeschouwer geweest.

TMP
Qua setting zeer de moeite waard, mooie shots van de omgeving en prima locaties. Het plot is niet al te bijzonder en echt meeslepend wil het niet worden. Hoewel er het nodige wordt gedaan om de twee detectives wat achtergrond te geven, worden het toch geen al te interessante personages. Ook overigens ontbreekt het aan echt boeiende karakters, waardoor de film niet boven de middelmaat weet uit te stijgen.

De film is op zich goed, bevat mooie beelden de cast is ook goed. De 2 hoofdrol spelers spelen allebei op het scherpst van de snede.
192.168.0.1

avatar van PapaBeartje
Mooie sfeervolle film, met prachtige beelden van de natuur. Qua verhaal is het niet geheel bijzonder, maar de spanning, mysterie hebben een hoog gehalte in deze film. Acteerwerk van beide rechercheurs was van erg hoogstaand niveau.

avatar van stefan dias
Toch één van de betere films van de laatste jaren. Film die het nog eens aandurft van echt 'film' te zijn. Prachtig in beeld gebracht met poëtische kaders, suggestief licht, broeierige sfeer. … en tegenstrijdige karakter. … met een verhaal dat niet 'niet bijzonder' mag zijn, maar net de verdienste heeft de personages en de sfeer niet de loef af te willen steken. Redelijk perfect.

avatar van notsub
Dit is een prima film, maar er zijn zeker betere in dit genre. La Isla Mínima moet het toch vooral hebben van de kleine gesloten gemeenschap en de achtergrond van het spaanse platteland. Het verhaal wordt netjes van a tot z uit de doeken gedaan, volgens het boekje dus. De climax is kort, maar heftig. Dit is heel degelijk allemaal en kijkt prima weg. Toch is het jammer dat de spanning niet beter opgebouwd wordt door wat onhandige ontwikkelingen hier en daar.

Een matig plot.
Mooie plaatjes maken nog geen goede film.
De karakters van de personages zijn ook niet echt interessant.
Geen goede film.