La Isla Mínima (2014)

Spanje
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alberto Rodríguez
met Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo en Antonio de la Torre

De film speelt zich af in 1980 in het diepe zuiden van Spanje. Een reeks brute moorden op een stel tienermeisjes in een afgelegen stad brengt twee verschillende karakters samen. Beide zijn ze rechercheur op de afdeling moordzaken en belast met het onderzoek. Juan en Pedro moeten hun verschillen opzij zetten om een moordenaar te vinden die al jarenlang een gemeenschap terroriseert.

avatar van Brix
Vandaag op TV te zien > NPO 2 extra > 23:30 uur

avatar van pampelonne
de cinematografie in deze film vind ik subliem, vooral sommige shots van bovenaf, het licht en de kleuren.
het tempo is rustig maar dat past hier goed, de onderhuidse spanning, de geheimzinnigheid in het dorp, langzaam wordt naar de climax toe gewerkt.
goed geacteerd.

avatar van ILDIB
Moest hele tijd denken aan die gast uit Narcos. Prima te kijken goede sfeer.

avatar van Brandt
Sfeervol gemaakte thriller waarin het plot enigszins ondergeschikt is gemaakt aan de sporen die de jarenlange Franco-dictatuur door de Spaanse samenleving heeft getrokken.

avatar van Robi
Detective over twee rechercheurs die de moord op twee meisjes moeten oplossen. De sfeer van de film die zich afspeelt in 1980 na de periode van Franco is heel goed. Maar het is wel een moeilijke film. Een film voor de ervaren kijker en waarbij je heel goed op moet letten en niet afzwakken. Er doen namelijk heel veel mensen mee die allemaal wel ergens een link met het verhaal hebben. En ook zitten er regelmatig shots in de film die onbeduidend lijken maar die later heel belangrijk voor het verhaal zijn. En eigenlijk is dat het zwakke punt aan de verder prima film. Er gebeurt veel te veel en er doen teveel mensen mee. Heel vaak is 105 minuten een prima tijd voor een film. Vaak ook zelfs te lang. Maar in dit geval was het verhaal misschien meer geschikt voor een miniserie, zodat bepaalde aspecten en personages beter uitgelicht konden worden. Nu kwamen sommige gebeurtenissen en personages soms behoorlijk uit het niets naar voren en moest je goed nadenken waar dit eerder in de film naar te herleiden was.