La Isla Mínima (2014)

Spanje
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alberto Rodríguez
met Javier Gutiérrez, Raúl Arévalo en Antonio de la Torre

De film speelt zich af in 1980 in het diepe zuiden van Spanje. Een reeks brute moorden op een stel tienermeisjes in een afgelegen stad brengt twee verschillende karakters samen. Beide zijn ze rechercheur op de afdeling moordzaken en belast met het onderzoek. Juan en Pedro moeten hun verschillen opzij zetten om een moordenaar te vinden die al jarenlang een gemeenschap terroriseert.

avatar van Brix
Vandaag op TV te zien > NPO 2 extra > 23:30 uur

avatar van pampelonne
de cinematografie in deze film vind ik subliem, vooral sommige shots van bovenaf, het licht en de kleuren.
het tempo is rustig maar dat past hier goed, de onderhuidse spanning, de geheimzinnigheid in het dorp, langzaam wordt naar de climax toe gewerkt.
goed geacteerd.

avatar van ILDIB
Moest hele tijd denken aan die gast uit Narcos. Prima te kijken goede sfeer.

avatar van Brandt
Sfeervol gemaakte thriller waarin het plot enigszins ondergeschikt is gemaakt aan de sporen die de jarenlange Franco-dictatuur door de Spaanse samenleving heeft getrokken.

avatar van Robi
Detective over twee rechercheurs die de moord op twee meisjes moeten oplossen. De sfeer van de film die zich afspeelt in 1980 na de periode van Franco is heel goed. Maar het is wel een moeilijke film. Een film voor de ervaren kijker en waarbij je heel goed op moet letten en niet afzwakken. Er doen namelijk heel veel mensen mee die allemaal wel ergens een link met het verhaal hebben. En ook zitten er regelmatig shots in de film die onbeduidend lijken maar die later heel belangrijk voor het verhaal zijn. En eigenlijk is dat het zwakke punt aan de verder prima film. Er gebeurt veel te veel en er doen teveel mensen mee. Heel vaak is 105 minuten een prima tijd voor een film. Vaak ook zelfs te lang. Maar in dit geval was het verhaal misschien meer geschikt voor een miniserie, zodat bepaalde aspecten en personages beter uitgelicht konden worden. Nu kwamen sommige gebeurtenissen en personages soms behoorlijk uit het niets naar voren en moest je goed nadenken waar dit eerder in de film naar te herleiden was.

avatar van shugenja
Als ik een echt goede film zie, dan weet ik het meteen na 5 minuten al dat het heel bijzonder gaat worden. Dit is zo een film. Je ziet de setting met fraaie (drone?)beelden van boven, die ik nog nooit gezien heb in Spaanse films. Het overgrote deel van het land is geel en droog maar La isla Minima speelt zich af in het natste stukje Spanje. En het regent en blijft maar regenen in deze film. NIet allen zakken de personages figuurlijk in drijfzand maar ook letterlijk verzuipen ze in de onderhuidse spanning, de verborgen agenda's en de geheime, sadistische duisteren kanten die het Franco regime bij mensen naar boven heeft gehaald.

Dit is echt een hele knappe film die werkt op zoveel niveaus. Zonder te verzanden in een slappe actie of detective film. Het meandert tussen genres door zonder concessies te doen. Dit is wat deze film zo knap maakt. Vaak zie je dat er wordt gepoogd een genremix te maken maar dat er gefaald word om elke genre voldoende uit de verf te laten komen. Dat is hier zeker niet het geval.

Persoonlijk ben ik ook erg einde gevoelig. Daarom heb ik een milde hekel aan Amerikaanse films, omdat er vaak geforceerd of gemakzuchtig gedaan word op het einde. Deze film is zo ambivalent, je kunt niet eens zeggen of het nou eigenlijk goed eindigt of niet?? Tja er worden wat zaken afgewikkeld, maar de onderhuidse snelkookpan die blijft door sudderen. En de echte schuldigen blijven buiten schot. Terwijl dit op zo een manier wordt gebracht dat je als kijker wel tevreden bent, je zit eigenlijk in hetzelfde schuitje als de hoofdpersonages. Die berustten in de eindstand van zaken. Dit vind ik fantastisch, niet alles hoeft beantwoord, er is geen ultiem goed of kwaad. Er zijn geen winnaars en geen verliezers. Het is prachtig, genuanceerd maar toch krachtig.

Je begrijpt de goede agent, je begrijpt de slechte agent. Je begrijpt waarom ze moeten samenwerken, je begrijpt waarom ze eigenlijk niet echt kunnen samenwerken. Er zijn veel films gemaakt over het Franco regime en de littekens die ze hebben achtergelaten. Maar deze gaat echt onder je huid zitten.