• 8.222.767 stemmen

Tropa de Elite 2 - O Inimigo Agora É Outro (2010)

Misdaad / Drama | 115 minuten

Met onder meer: Wagner Moura, Irandhir Santos en André Ramiro

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 22 september 2011

Over Tropa de Elite 2 - O Inimigo Agora É Outro

Het verhaal speelt zich 13 jaar na het eerste deel af. Kapitein Nascimento wordt geconfronteerd met nieuwe vijanden: de milities, corrupte politieagenten die zich opdringen bij de bevolking van de sloppenwijken. Wanneer hij in aanraking komt met het 'systeem' dat Rio de Janeiro controleert komt hij er achter dat het probleem veel groter is dan hij dacht. Maar dat is niet alles. Hij moet omgaan met de uitdaging van een stad die gedomineerd wordt door criminaliteit in combinatie met de constante bezorgdheid over een puberende zoon. Wanneer zijn persoonlijke en professionele wereld botsen is het resultaat explosief.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van royals

royals

Echt één van de beste films die ik ken over dit onderwerp. Soms lijkt het of je naar een documentaire zit te kijken. Dreigend, opwindend, spannend en afwisselend. Geeft echt een goed beeld van hoe de stad en favela situatie daar is. Iets beter dan deel 1. Ook Tien keer beter dan City Of God voor mij. De documentaire Favela Rising is ook een aanrader over deze situatie.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

royals schreef:

Ook Tien keer beter dan City Of God voor mij.

Goh, nu heb je me wel erg nieuwsgierig gemaakt. Misschien maar eens kijken dan, City of God vond ik al één van de beste films die ik ooit zag (net geen top 10).

avatar van ILDIB

ILDIB

Tropa 1 kan ik me niet meer herinneren. Escobar speelt ook hier geweldig. Al vind ik dat het politieke deel soms teveel overheerst en te toch te snel gaat en Had ik liever meer actie gezien.. maar toch boeiend van begin tot eind. Dikke 3.5.

avatar van royals

royals

FunkStarr schreef:

Ja, smaken verschillen. Ik vond Cida de Deus toen ik weinig films had gezien de eerste keer 1 van de beste films ooit. Maar nadat ik drie keer zoveel films had gezien niet meer. Ik vind nu Cida iets te gehyped en de Tropa Elite films verdienen meer aandacht.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

royals schreef:

Klopt, daar kan ik ook wel inkomen. Bij mij heeft hij ooit in m'n top 10 gestaan maar nu allang niet meer. Maar het blijft (voor mij dan) een hele sterke film.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Deel 1 niet gezien, deel 2 bevalt desondanks goed, vooral omdat het de problematiek op een veelzijdige manier laat zien. Niet alleen maar de focus op de drugsbendes maar vooral op de achterliggende machtsstructuren, en wie er achter de schermen profiteren. Gezien de huidige corruptieschandalen in de Braziliaanse politiek een actueel en belangrijk thema. Dat vanaf het begin twee denkwijzen tegenover elkaar worden gezet (de repressieve lijn van Nascimento en de meer linkse koers van Fraga) is sterk. Vooral als je dat durft te doen door een college en een gevangenisopstand te cross-cutten. Desondanks komt de eerste helft tamelijk rommelig over en is het pas in de tweede helft dat de film echt op gang komt. Gelukkig blijft het te allen tijde meer dan een actiefilm, blijft de geëngageerdheid een belangrijk onderdeel vormen van Tropa de Elite 2. Ik snap wel dat dit in Brazilië heel goed valt.

avatar van Brabants

Brabants

• 1923 berichten

Tropa de Elite 2 is in tegenstelling tot zijn voorganger een film die ondanks drukke en intense beelden ook momenten van bezinning in zich heeft. Dit is qua commentaar hetgeen ik had bij het eerste deel. In die zin was het voor mij een prima film.

avatar van Robi

Robi

Ik heb dus eigenlijk per ongeluk naar de verkeerde film zitten kijken. Dit was niet de film die ik uitgekozen had. Maar goed, ik heb hem dus wel gezien. Een actiefilm over de corruptie bij de politie in Rio de Janeiro. Een film die in het genre ongetwijfeld hoge ogen gooit. (Hij krijgt hier dus ook een erg hoge waardering). Toegegeven, na een wat rommelig en chaotisch begin waarbij je je afvraagt waar de film nou eigenlijk naar toe wil, komt hij verderop prima op stoom en wordt wel degelijk duidelijk waar de film over gaat. Het is ook best een boeiend verhaal. Maar toch houd ik gewoon niet van dit soort films. Laten we zeggen dat het een beter dan gemiddelde pief paf poef film is.