Tropa de Elite 2 - O Inimigo Agora É Outro (2010)

Alternatieve titels: Elite Squad 2 | Elite Squad: The Enemy Within

Brazilië
Misdaad / Drama

geregisseerd door José Padilha
met Wagner Moura, Irandhir Santos en André Ramiro

Het verhaal speelt zich 13 jaar na het eerste deel af. Kapitein Nascimento wordt geconfronteerd met nieuwe vijanden: de milities, corrupte politieagenten die zich opdringen bij de bevolking van de sloppenwijken. Wanneer hij in aanraking komt met het 'systeem' dat Rio de Janeiro controleert komt hij er achter dat het probleem veel groter is dan hij dacht. Maar dat is niet alles. Hij moet omgaan met de uitdaging van een stad die gedomineerd wordt door criminaliteit in combinatie met de constante bezorgdheid over een puberende zoon. Wanneer zijn persoonlijke en professionele wereld botsen is het resultaat explosief.

avatar van Decec
Zo ben ik benieuwd pas 19 mei kijken

orbit
Weer eenzelfde soort film als Tropa, maar dan vanuit het perspectief van de corruptie en politiek. En daar staan de vaandels er nog beroerder bij als bij de gangs. Wel goede actie en prima acteerwerk maar soms ook iets te wijdlopig over de wantoestanden die eigenlijk meer dan voor zichzelf spreken.

avatar van Decec
Een redelijk actie/misdaadfilm...
Wel prima vervolg...
Prima verhaal, maar niet echt spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Soms te snel beweging camerawerk...
Perfect HD kwaliteit...
Prima achtergrond muziek/geluid (Dolby Digital)...
Geen topperfilm...

Reinbo
Stuk beter dan deel 1, maar hoewel dit op zich echt wel mijn smaak is, kom ik toch niet hoger uit dan een 3,5. Ik vind het gewoon allemaal net iets te rommelig, zowel als vertelling als qua cinematografie. Vond het verhaal hier wel een stuk boeiender en stoorde me minder aan de voice-overs, hoewel dat ook hier nog een tandje minder had gemogen. José Padilha is geen Scorsese.

Kan nog een scorsese worden.Vertrek in november naar Rio ga hem enkele tips geven.

avatar van SnakeDoc
Zeker niet beter dan het eerste deel. Vond het eerste gedeelte realistischer met minder van die stereotypetjes. Toch verder wel een lekkere 'schiet' film.

avatar van Jawaddedadde
Erg goed.

Beter zelfs dan deel 1 (dat ook niet slecht was trouwens). Focus ligt meer op de politiek en de corrupte flikken van Rio, en ik moet zeggen dat dat verdomd interessant was. Maar ook de keiharde actie is hier weer lekker aanwezig. Ik vind die Wagner Moura (Col. Nascimento) trouwens een erg goede acteur, weet veel gevoel in zijn perfomance te leggen.

Aanrader.

avatar van prutnek
vond deel 1echt stukken beter

avatar van Pazmaster
Toch anders dan deel 1. In deel 1 zit meer goede actie en in deel 2 is het verhaal iets beter. Beide films zijn prima. Ik heb me er wel mee kunnen vermaken. Net als deel 1 geef ik 3,5 ster voor deze film.

avatar van Dennissssss
En weerderom ben ik misleid door het genre wat hier op moviemeter staat! Dit is geen actiefilm, maar een misdaad / drama zoals ook op imdb staat.

avatar van david bohm
Rauwe misdaadfilm over de dunne scheidslijn tussen criminaliteit en politie te Rio de Janeiro die de corruptie van politici en wetsdienaren aan de kaak stelt. Geen vrolijk verhaal dat onderhoudend gebracht wordt mede door het sterke acteerwerk en de goed gekozen locaties.

avatar van Norman Mailer
Dennissssss schreef:

Het drama stond de actie een beetje in de weg?

avatar van oemoemenoe
intresant verhaal hoe het in Brazilie gaat.....

Na het eerste deel gezien te hebben vol enthousiasme,heb ik dit deel met nog meer ontzag bekeken..er zitten veel momenten van frustraties vd mensheid in verwerkt en dat maakt het juist een geweldige docu-film...sterke personages en zogenaamd invloedrijke mensen..een in mijn ogen een zeer goed neergezet verhaal over een helaas akelige kant vd mensheid...(de goede niet uit te sluiten)

avatar van Fryce
Prima film en een mooi vervolg.

avatar van frolunda
Sterke film over een van de grootste problemen in het hedendaagse Brazilie (en eigenlijk over de hele wereld);corruptie.Indrukwekkend met prima acteer prestaties.

avatar van popcorn en cola
Deel 2 is weer net zo goed als 1. Ik hoop alleen niet dat de politiek en de politie van Rio er werkelijk zo slecht voor staat.

Aardige film die ik toch wel beter vind dan deel 1. Ook hier komt de corruptie weer om de hoek kijken. Toch mis ik iets waardoor ik de film ook wel weer snel vergeten ben. Een 3*

avatar van jipt
Pakken beter dan deel 1. Heb me minder geïrriteerd aan het rommelige camerawerk en vond het verhaal ook een stuk boeiender. dikke 3,5*

avatar van John Milton
jipt schreef:
Pakken beter dan deel 1. dikke 3,5*

Eens. Vond deze ook sterker dan eerste deel en zou ook liever 7,5 geven.

avatar van missl
Nascimento komt terecht in het corrupte deel van Brazilie, hij weet niet meer wie hij kan vertrouwen en wie niet. Dit neemt ons mee in een vermakelijk politieverhaal waarin ook de naasten van Nascimento niet veilig zijn. Het Portugees klinkt heerlijk en is een spannende film van begin tot eind.

avatar van LPereboom
Deel 2 is beter dan het eerste film. We gaan verder in op het leven en het verhaal van Nascimento die ook deze keer blijft boeien. het verhaal is hier iets beter en sterker, de acteer prestaties zijn heel goed.

Je moet goed bij de les blijven in deze rommelige film waarbij de scenes en dialogen elkaar in snel tempo opvolgen. Door de korte scenes, het snelle verhaalverloop en de voortdurende voice-overs had ik soms het idee dat ik naar een soort samenvatting of een introductie zat te kijken. Het verhaal lijkt maar niet op gang te komen. Het einde bevredigt ook niet echt. Er zijn nogal wat losse eindjes.. Maar misschien komt er nog een deel 3? Acteerprestaties goed.

masterton
Leuk filmpje, maar met veel fouten erin, die corrupte agenten, vertellen hun hele verhaal, gewoon in een soort café, en op een feest, met honderden mensen, en niemand lekt uit, hoe grappig, en gewoon door de telefoon overvallen plannen om die wapens te bemachtigen.Het is wel hilarisch, vandaar ook een onvoldoende, 2,5 ster, en wel jammer dat de gemiddelde moviemeter stemmer, deze film 3,63 sterren geeft, wat natuurlijk nooit zou mogen kunnen, een voldoende geven bij een zeer zwakke en onrealistische samenvatting van het gebeuren. We zullen maar denken, dat er ook veel niet volwassen mensen hebben gestemd, zodat bij de echte volwassen moviemeter stemmer, zijn echte blik op de waarheid nog niet vertroebeld is!!

frolunda schreef:

Jammer dat jij geen goede weergave hebt van de werkelijkheid, of ben jij nog heel jong, en niet volwassen misschien?

John Milton schreef:

Eens. Vond deze ook sterker dan eerste deel en zou ook liever 7,5 geven.

De sterren gaan maar tot de 5 hoor, raar dat jij dat niet snapte, anders moet je op filmtotaal stemmen, die gaan wel tot de 10, ik dacht ,ach ik geef hem maar even een zeer nuttig advies!!

avatar van frolunda
masterton schreef:

Alleen dat laatste.Al moet ik erbij zeggen dat ik er nu ook wel wat anders tegenaan kijk.

avatar van arno74
masterton schreef:

Vreemde opmerking. De film raakt juist een snaar dat heel actueel is tegenwoordig, ook Europa ontkomt niet aan corruptie. Niet in de extreme mate als in Latijns-Amerika, en een stuk minder zichtbaar, maar echter niet minder zorgwekkend.

avatar van arno74
Fijn vervolg dat ik veel te lang heb laten liggen. Ik dacht eerst dat deze film het topniveau van deel 1 niet kon bereiken, maar het komt wel erg in de buurt. Ook dit deel levert een critische blik op de maatschappij, iets wat je in het actiegenre zelden ziet, overigens heeft dit deel wel wat minder actie dan het eerste en komt de film langzaam op gang. Het verhaal krijgt hier een politiek invalshoek en dat maakt het plot ook een stuk complexer.

Wederom zien wel een vrij hard fictief verhaal dat de bouwstenen uit de realiteit plukt en daarmee op geslaagde wijze aan de slag gaat. Een ruime 3,5*

avatar van El ralpho
Misdaad of terrorisme?

Tropa de Elite 2 had net zo goed één hele lange film met zijn voorganger kunnen zijn want de twee films vloeien naadloos in elkaar over. Het grote verschil met zijn voorganger is dat de nadruk hier meer ligt bij de corrupte agenten en hooggeplaatste politici die op stemmen uit zijn, dan op de dealers in de sloppenwijken van Rio. In dit vervolg volgen we nog steeds Nascimento die inmiddels een hooggeplaatste beveiligingsofficier binnen BOPE geworden is. Het is daarom ook logisch om de problematiek nu vanuit een politieke invalshoek te benaderen, maar vooral in de eerste helft van de speelduur kan dit soms iets te veel van het goede zijn. Interessant is het allemaal zeker wel maar ik vond het allemaal toch weer een stuk interessanter worden toen de nadruk weer wat meer kwam te liggen op de acties van één van de corrupte agenten, Sandro Rocha, en vooral hoe ver hij ging in zijn corruptie. Vooral als het op een bepaald moment persoonlijk wordt tussen hem en Nascimento is de film wat mij betreft echt op volle kracht.

Jammer genoeg sprongen sommige scene's iets te veel van de hak op de tak en ik had hier dan ook liever gezien dat de regisseur hier meer de tijd voor had genomen zoals de gevangenschap van André Matias en de dood van Sandro Rocha. in zijn algemeen gezien kan dit vervolg zich echter perfect meten met zijn voorganger en eindigen ze ook met eenzelfde beoordeling. Een derde deel zou wat mij betreft best welkom zijn!