Tropa de Elite (2007)

Brazilië / Nederland / Verenigde Staten / Argentinië
Actie / Misdaad

geregisseerd door José Padilha
met Wagner Moura, Caio Junqueira en André Ramiro

1997. Kapitein Nascimento van de BOPE krijgt te horen dat hij moet stoppen met werken vanwege de risico's die gepaard gaan met zijn werk en hij de aankomende geboorte van zijn eerste kind niet wil missen. Voordat hij definitief kan ophouden met het werk moet hij eerst voor een vervanger zorgen. Tegelijkertijd concentreert de film zich op twee jeugdvrienden, "Matias" en "Neto", die kadetten bij de militaire politie worden, maar wanhopig worden van de omringende corruptie. Wanneer het pad van Nascimento met die van Matias en Neto kruist hoopt hij in een van de twee een opvolger te vinden.

avatar van skip
Drukke film. Of het realistisch is kan ik niet beoordelen wat ik wel kan zeggen is dat deze film mij niet echt wist te pakken. Rommelig en druk geheel.

avatar van Insignificance
Vervelende film. Niet vanwege het woeste camerawerk, dat kan ik wel hebben. Sterker nog, het ziet er, zeker buiten het daglicht, van tijd tot tijd behoorlijk gaaf uit en het laat die swingende favela funk met alles wat daar gebeurt, bruisen van energie. Daarbij voedt het het opgewonden, geagiteerde sfeertje dat de film domineert, maar uitgerekend dat gaat vrij snel steeds meer tegenstaan.

Het spul staat maar tegen elkaar te schreeuwen, zeuren, zaniken en blaffen. Vermoeiend gedoe, terwijl er ondertussen een karig verhaaltje op poten wordt gezet rondom Nascimento en beide jeugdvrienden. Even snel wat basale scènes om de problemen te schetsen en dat is het wel zo'n beetje. Geen van de personages die daadwerkelijk iets voorstelt. Pionnetjes in een rammelend plot.

Het cement tussen de stenen zal dan wel de voice-over moeten zijn die alles aan elkaar breit, maar de film alleen maar bedenkelijker maakt. Een praatsessie die het midden houdt tussen het inspreken van een recruteringsvideo en het toespreken van een stelletje twaalf jarigen. Zoiets. Sowieso een zwakke schakel, die Moura, uitstraling van niks, al moet hij het doen met flut drama.

Zodra het trainingskamp begint, ben ik wel klaar met het doen en laten van BOPE. Dubieus gezelschap. Padilha schudt nog wel wat keihard geweld uit de mouw. Want dat moet je hem nageven, hij weet dat aspect een paar keer echt onaangenaam te maken. Zijn kleurenpalet in de kronkelige krottenwijken mag er ook zijn, maar de film als geheel kan bij mij op weinig sympathie rekenen.

avatar van arno74
Vrij harde actiefilm met een lekker tempo en een goed verhaal. Een van de beste in dit genre wat mij betreft. De sfeer en spanning wordt goed opgebouwd en weet de kijker steeds vast te houden. Het verhaal zelf is fictie gemaakt met (veel) bouwstenen uit de realiteit en dat maakt de film sterk en zuigt je zo in het verhaal mee. Het acteerwerk is eveneens overtuigend.

Ook het vervolg mag er wezen en is een must-see voor wie van dit eerste deel heeft genoten. Weliswaar heeft deel 2 een ietwat andere aanpak en een rustiger opbouw maar ook die is weer prima te doen en wat mij betreft (bijna) van hetzelfde niveau als deze.

avatar van Antonev
Ben de laatste tijd aardig in de 'mood' voor Zuid-Amerikaanse films met een Braziliaanse setting. Na even terug de avonturen/drama film 'Trash' gezien te hebben, stond deze dan eindelijk op het programma. In een notendop kun je wel stellen dat dit een keiharde misdaad film is waar corruptie, bendes en geweld centraal staan.

Vanavond komt deel 2 aan de beurt, had zo links en rechts al gelezen dat ook die niet tegen zou vallen.

avatar van John Milton
Antonev schreef:

Vond ik 'zelfs' beter. Wat vond Jij?

avatar van Antonev
John Milton schreef:

Vond ik 'zelfs' beter. Wat vond Jij?

Ik vond deel 2 ook beter dan zijn voorganger. Wat ik sterker vond is dat deel 2 naast de gewelddadige content ook gewoon een heel goed verhaal heeft (deel 1 bleef toch hoofdzakelijk in de drugsproblematiek hangen). Zeer interessant om te zien hoe de corruptie zich door het systeem weet te verspreiden en zich aan de situatie weet aan te passen. Niet alleen de politie is corrupt, zelfs hoge volksvertegenwoordigers hebben vuile handen. Dergelijke situaties kun je je in Nederland nauwelijks voorstellen.

avatar van Ruben24
Een aardig verhaal wat goed in mekaar zit. Het camera werk vond ik soms wat hinderlijk maar verder heeft de film een lekker tempo . Geef hem 3'5 ster

avatar van macrobody
Beetje rommelige film maar dat is ook niet gek als je in die sloppenwijken je werk moet doen waarbij de helft van je collega's corrupt is. Al met al een goede film die denk ik een aardig beeld geeft van wat er zich zoal afspeelt in Brazilië.

avatar van Laurensv
Een brute film met een duidelijk maatschappijkritische inslag, wat een beetje alle kanten opschiet. De aanhoudende corruptie en drugproblematiek zijn natuurlijk niet oké, maar de BOPE komen er ook niet geheel clean vanaf daar ze duidelijk niet schromen om voor eigen rechter te spelen. Zo te zien geschreven door een socioloog, dat verklaart een en ander. Maar goed, het schokkerige camerawerk geeft de film veel energie mee en schotelt je als kijker een vlot geheel voor, waarbij gelukkig geen irrelevante subplotjes worden aangeleverd om de film wat meer ‘body’ te geven (behalve misschien die kleine, slechtziende jongen). Zeker een aanrader!

avatar van El ralpho
No Rio de Janeiro, quem quer ser policial tem que escolher: ou se corrompe, ou se omite, ou vai pra guerra.

Wie in Rio de Janeiro politieagent wil worden moet kiezen: of je corrumpeert of je gaat tot oorlog over. Deze bovenstaande uitspraak, vrij vertaald vanuit het Braziliaans-Portugees kan gezien worden als de kern van deze film. De praktijk laat zien dat het in de praktijk moeilijk blijkt om een brave diender te zijn, waardoor de lijn tussen die van een good cop en een bad cop voortdurend onder spanning staat.

Tijdens zijn zoektocht naar een vervanger, komen Kapitein Nascimento van de BOPE en zijn team voortdurend voor deze keuze te staan. Dit levert een rauwe kijkervaring op waarvan ik vorig jaar tijdens een minor in Brazilië van de Brazilianen ook hoorde dat deze bovendien vrij dicht bij de realiteit zou liggen. Mede hierdoor draagt de film al gelijk een bepaalde status met zich mee die in mijn ogen ook niet geheel onterecht is. Waar Tropa de Elite echter tekort schiet is in een duidelijk verhaal vertellen. Het verhaal is namelijk soms een beetje rommelig en erg van de hak op de tak, en hoewel de meeste zaken wel duidelijk zijn kwam het een enkele keer ook bij mij voor dat ik bepaalde zaken niet volledig kon bevatten. Hiermee doel ik hoofdzakelijk op de man en vrouw die afgemaakt worden, (in deze scené wordt de man vastgezet in autobanden en met benzine in brand gestoken) omdat ik de link van deze twee personen binnen de drugswereld niet helemaal helder voor ogen kreeg.

Het soms wat rommelig ogende geheel zal hierdoor niet iedereen weten te bekoren, maar iedereen die graag een kijkje wil met betrekking tot de drugscriminaliteit in de sloppenwijken van Rio en een natuurgetrouwe film wil zien in zijn oorspronkelijke taal, met Braziliaanse acteurs en een realistische sfeer, kan deze film eigenlijk niet overslaan.

avatar van Thomas83
Raar dat deze film van fascistische sympathieën werd beschuldigd. Ik zie het niet. Volgens mij heeft de film een gitzwarte kijk op de complexiteit van macht en corruptie, maar partij getrokken wordt er nergens. Je kan moeilijk zeggen dat de film dat trainingskamp van BOPE en de transformatie van Matias in de film op een mooie manier brengt. Volgens mij is de film juist behoorlijk ambitieus in zijn streven om te laten zien hoe ingewikkeld alles in elkaar steekt, hoe er geen duidelijke goeden en kwaden aan zijn te wijzen.

Het moet wel gezegd dat pogingen hiertoe zich vaak ook wel uiten in wat domme en simplistische scènes, vooral wat betreft Matias' discussies met zijn medestudenten, die ineens bij werkelijk iedereen behalve zijn vriendinnetje impopulair is nadat hij het voor de politie heeft opgenomen. En het is wel wat gemaakt dat zulke tegenpolen als Matias en Neto vrienden zijn. We zien amper wat van hun vriendschap terug in de film, waardoor de dramatische ontknoping met de persoonsverwisseling des te gemaakter overkomt. En als Matias op het einde op een vredesmars dat studentendealertje in elkaar slaat is dat wel heel weinig subtiele symboliek.

Verder heeft de film in visueel opzicht regelmatig best stijl, maar die schuddende camera's zijn echt van het ergste soort en totaal overbodig. Zelfs in rustige scènes zie je het. Mede daardoor is de film in het eerste deel wat onrustig en lastig te volgen. En ik denk dat de film onnodig lang is omdat in het middenstuk onnodig veel scènes worden gewijd aan het tonen van corruptie binnen in het politiekorps in de praktijk. Dat had je allemaal ook wel redelijk kunnen laten zien in bijvoorbeeld een montage met voice-over. Apart genoeg voelt het de keren dat er wél voice-over wordt gebruikt weer wat onnodig. 3.0*.

avatar van Lovelyboy
Een wat mij betreft heerlijk rauw en direct beeld van de favela, de politie en de immens corruptie in dat soort landen. Het geheel oogt allemaal wat chaotisch maar ja dat past dan wel weer bij het land en de levensstijl lijkt me. Verder geweld in het kader; eerst schieten en dan pas vragen stelen, en de druk en stress die het weer heeft in alle lagen zo ook bij de hoofdpersoon/agent in kwestie. Bijna hilarische scene waarin allerlei belangen spelen, de ene probeert onderdelen te regelen, de garagehouder staat de schelden op iemand die bekeuringen staat uit te delen, een derde begint de schelden en te bellen voor een verklaring, oh amai, wat een teringzooi

Duidelijke prent die er geen doekjes om wint, het is zoals het is.

avatar van Left4Dead
Was hier ooit eens eerder aan begonnen, wist er niet veel meer van. Corruptie binnen de korps en drugs..... tja met zulke verhalen heb ik meestal wel iets. Toch benieuwd waarom het mij de vorige keer niet gelukt was om de prent te gaan uitzitten.

Het gewone leven geëtaleerd vanuit een elite korps oogpunt. Drukke beelden en een beeld van de hardheid waar het korps mee moet omgaan. Familiemensen die hun leven wagen om de corruptie en de drugsbendes aan te pakken. Bijna een onbegonnen werk, met minimale middelen tegen een overmacht met betere middelen. Naratief met een voice over worden we het verhaal binnengeloodst.

Dat het meteen allemaal erg boeiend voor mij was kan ik niet zeggen, misschien wel nodig als uitleg waarom men voor BOPE heeft gekozen, bijna een deathwish voor men zelf en vrienden en familie in het land. De teamleden zijn zich bewust van de gevaren en toch willen ze de corruptie en drugshandel aanpakken. Een zeer nobele instelling waar respect voor op zijn plaats is. Het team durft de oorlog aan te gaan.

Een veel te gele lens voor de camera werkt mij wat tegen, had zeker iets matiger gemogen. Bijna pisgeel durf ik het te noemen en sierlijk is waarlijk ver van redelijk te noemen. Een onwennige cameraman, onkunde of gestuurd door de regisseur, in beide gevallen nogal een chaotische beeldenkliek dat druk overkomt. Het verhaal is niet meteen mijn ding, ik had gehoopt op directe actie van het team in bestrijden van de kartels.

De prent wil het moraal van de politie aankaarten, een samenhang van afpersen van de winkeliers, betaalde bescherming voor kartels. Een verrot systeem dat op de schop moet maar werkelijk te diep geworteld is zodat aan de boom schudden bij lange na niet genoeg blijkt. Een harde hand is nodig voor het stoppen van de wanpraktijken. Sodom en Gomorra in Rio. Politie-units die elkaar "beconcurreren", commandanten die alles verdoezelen.

De opleiding is hard, we volgen een aantal op de voet. Helaas zijn de vele ontwikkelingen die de film in beeld brengen niet erg boeiend voor mij geweest. Ik non me gewoon niet inleven met de personen terwijl het verhaal dat zeker in zich had. Ja de film brengt soms keihard in beeld hoe zwaar het leven is binnen de grenzen waar het zich afspeelt. Toch zijn er betere prenten over de drugoorlogen gemaakt, deze valt in de schaduw van voorgangers en navolgers. Matig is daarom mijn eindoordeel. Drie sterren omdat de film toch de corruptie aan de tand voelt, daar waar een leven weinig waarde heeft.

avatar van Fisico
Erg intense film over wie het voor het zeggen heeft in de favela's van Rio de Janeiro. Setting ligt in dezelfde lijn van grote broer Cidade de Deus. Daar waar echter Cidade de Deus vertrekt vanuit het uitgangspunt van de enkele bewoners, richt deze Tropa de elite zich meer vanuit het standpunt van de politie. Een burgeroorlog, beter kan je het niet omschrijven van wat er dagdagelijks gebeurt in deze sloppenwijken. Het is een kat en muisspelletje tussen drug-, misdaadbendes en de politie. Het is vaak dweilen met de kranen open.

De film is rauw en geeft de harde realiteit weer. Niets is zwartwit en iedereen heeft zo wel zijn motieven om zus of zo te handelen. Corruptie tiert welig binnen het politiekorps en burn-outs zijn tering en inslag. Zelfbehoud voor zichzelf of voor hun gezin staat centraal. Een mens zou voor minder een oogje dichtknijpen of corrupt worden. Zo lang je de dag maar overleeft en je het morgen nog kan navertellen. Een mens vraagt zich af wat één van de hoofdpersonages André ziet in dergelijke job ...

De film bevat een aantal uitstekende scènes. De schietmomenten zijn weliswaar wat druk en onoverzichtelijk (al zal dat in realiteit ook wel zo zijn). Geweld wordt niet geschuwd en de camera brengt enkele expliciete beelden zoals martelingen om bekentenissen af te dwingen of het in brand steken van mensen.
Ook de opleiding werd sterk in beeld gebracht. Alsof men in opleiding was in het leger in afwachting van de loopgraven of Vietnam...