War Photographer (2001)

Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Christian Frei
met James Nachtwey, Christiane Amanpour en Hans-Hermann Klare

Oorlogsfotograaf James Nachtwey staat al twintig jaar overal bovenop. Regisseur Christian Frei volgde hem gedurende twee jaar tijdens zijn werk. Nachtwey is in Kosovo, als de huizen nog branden. In Indonesië, waar een bedelaarsgezin tussen de treinrails leeft, en in Palestina, tussen het traangas en de stenen slingerende jongeren. De filmkijker kan zo meekijken en meedenken met het moment van de klik, terwijl hij de ademhaling van Nachtwey hoort. De kijker wordt de fotocamera. Het verschil met het gezichtspunt van Frei's camera, enkele meters achter Nachtwey, is een van de manieren waarop de media film en fotografie worden vergeleken. Naast de opnamen van de werkzaamheden van Nachtwey, toont Frei uitgebreid de foto's die er het resultaat van zijn. In interviews beschrijven collega's Nachtwey's bijzondere persoonlijkheid. CNN's Christiane Amanpour noemt hem een 'single-minded loner'.

avatar van danuz
Ontroerende documentaire over de stille ingetogen oorlogsfotograaf James Nachtwey.

Ondersteunt door prachtige muziek van onder ander Arvo Pärt
, wordt een poëtisch, haast meditatief beeld geschept van een man die zoveel narigheden meemaakt. En ik ben ervan overtuigd dat hij het in de naam van vrede doet.

We zien door de wereld haast tot cliché gemaakte horrors van oorlogsgebieden, door het oog van James. Hij neemt ons mee naar o.a. Palestina, Kosovo, Indonesië en Rwanda. Plekken waar ik veel over gehoord en gezien heb. We kennen natuurlijk allemaal de beelden van verwoeste huizen en wenende vrouwen in Kosovo. Je zou er bijna moe van worden, hoe cru dit ook klinkt… Al die narigheid. Niet dat ik er niets bij voel, maar als kunstvorm is het toch een moeilijk onderwerp voor een documentaire. Ik had dan ook niet echt verwacht dat dit zo mooi zou zijn. Het gaat verder dan alleen een documentatie van de gruwelen van oorlog.

De manier waarop James leeft voor zijn fotografie, en zulke prachtige documentaties weet te maken, is haast een wonder. De rust, de openheid en de totale overgave aan zijn werk is bewonderenswaardig.

Hield het achteraf en tijdens dan ook vaak haast niet droog. Of dit nu puur door de nare situaties kwam, of door de prachtige soundtrack. Ik denk een mix van beiden.
Een uiterst intense beleving. Ook de op het begin vervelende point of view shots vanuit James’ camera, worden steeds minder vervelend en naar het einde toe een echte toevoeging.

Het blijft moeilijk, een documentaire over oorlogsverslaggeving. Het is een onderwerp wat haast niet niét indruk op de mens kan maken. Gelukkig wordt er hier door muziek en soms lange beeldstromen een extra dementie aan toegevoegd.

4 dikke *

Heb hem trouwens in de reeks van het IDFA gezien, Delicatessen. Moet ik maar meer van gaan bekijken.

Deze film voor school gezien. Erg indrukwekkend. Mooi ook om te zien hoe een man die de dergelijke zaken mee maakt er mee omgaat. Zoals danuz al zei op sommige momenten schrijnend en pijnlijk maar een erg mooie en integere documantaire.

avatar van Goodfella_90
Ben wel enthousiast geraakt. Valt dit ergens te verkrijgen?

danuz schreef:

Heb hem trouwens in de reeks van het IDFA gezien, Delicatessen.

Die reeks is in de betere zaken wel te krijgen volgens mij.

avatar van Goodfella_90
Gevonden via de site van de film, met 30 euro wel wat aan de prijzige kant.

avatar van danuz
Bij de Boudisque ligt hij op dit moment voor 16,99 Euro. Toch bijna de helft goedkoper

avatar van Goodfella_90
Ah, bedankt! Dat is al veel aantrekkelijker.

Pfoe, dat was heftig. Uitstekende combinatie tussen beelden van Nachttwey aan het werk, de beelden van de micro camera's op zijn eigen camera's, zijn foto's en zijn minimale doch erg interessante interviews.

Ook een interessante Q&A met Frei over zijn gedachten en werkwijze mbt Nachtwey.

Driello
Ben zelf fanatiek met fotograferen en dan is deze docu dubbel smullen. Het is werkelijk ongelooflijkhoe hij erin slaagt zo dicht bij mensen te komen en zijn camera bijna in het leed van die mensen duwt. Ik moet toch zeggen dat als ik dat probeer ik vaak erg hard moet rennen.

Anyway, intrigerende blik in het leven van een fotograaf van ellende. goede switch tussen een beschouwende,externe camera en de camera aan de foto camera van Nachtwey.

tis toch een fotograaf die de slogan van Cappa ('If your picture is not good,then you are not close enough') in praktijk brengt zonder eraan te sterven, zoals Cappa zelf.......

Interessant spul!