Death in Gaza (2004)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door James Miller (I)
met James Miller en Saira Shah

James Miller schetst een beeld van het Palestijns-Israëlische conflict, met name van de kinderen die meegesleurd worden in de spiraal van geweld. De regisseur zelf heeft de film niet overleefd, maar werd tijdens het filmen in Rafa door Israëlische militairen doodgeschoten.

FisherKing
Nogal controversiele documentaire als ik IMDB erop nasla.

Enig idee iemand waar ik deze kan vinden?

avatar van Dstruct
Deze documentaire was laatst op tv te zien. Als het goed is op Netwerk maar ik weet het niet helemaal zeker kon ook Zembla of iets anders zijn. Was een erg indrukwekkende documentaire. Je kon niet zien hoe James Miller werd doodgeschoten omdat het donker was, maar het maakte wel een indruk op me en je kreeg meteen een beeld hoe het moet zijn als je daar dus woont. Erg goede documentaire.

Een van de meest indrukwekkende momenten vond ik was de dood van James Miller en het deel dat de gemaskerde Palestijn met het kind speelt en hem langzaam het martelaarschap leert...
*****

avatar van narva77
"Death in Gaza" is bij mijn weten nog niet op TV geweest.
Netwerk heeft een paar weken geleden inderdaad beelden uitgezonden, maar dat was een reportage, en dat was NIET de gehele documentaire. De hele documentaire duurt ca. 80 minuten; een uitzending van Netwerk duurt 30 minuten. Die bewuste uitzending duurde wel iets langer, maar ze hebben dus NIET de gehele documentaire uitgezonden, wel delen ervan.

Zoals o.a. het moment dat de regisseur James Miller wordt doodgeschoten door Israëlische soldaten, terwijl ze een witte vlag bij zich hadden en hoezen op hun jas hadden met "TV" erop. Angstaanjagend moment.

Een van de meest indrukwekkendste documantaire die ik ooit heb gezien tot het ijzingwekkende aantoe, de dood van de regisseur zelf. Erg aangrijpend om te zien hoe de kinderen opgroeien in de gazastrook, helaas alleen maar gefilmt uit de kant van de Palestijnen en niet de israelische.

hij is zeker wel indrukwekkend, maar aan de andere kant is het natuurlijk niet zo moeilijk om van deze situatie een indrukwekkende docu te maken. Aangezien de docu makers alles op een presenteerblaadje krijgen de oorlog, het verdriet etc. Maar daarom niet minder mooi.
4 sterren.

Wat ik wel even wil toevoegen is dat ik het erg jammer vind dat ze alleen de kant van de palestijenen laten zien, alhowel ik denk dat er niet echt een groot verschil is met de israelen.

het plan was om eerst een documentaire te maken over de palestijnse kinderen en daarna over de israelische kinderen, maar doordat de filmmaker door de israeli's is doodgeschoten kan dat niet meer. Maar volgens mij is er nog wel een plan om toch nog een docu te maken daarover.

Dstruct schreef:

Nou, je zag natuurlijk wel die zaklantaarn vallen die hij vast had om op de witte vlag te schijnen...

avatar van YuLaw16
Deze film geeft een goed beeld van de kinderen in de Gaza strook. Ze kampen met hevige stress, omdat dagelijks leeftijdsgenoten worden doodgeschoten, huizen worden vernield en ze gebrainwashed worden door de volwassenen in het gebied. Maar om het te relativeren: ik denk dat ieder van ons de Israelis zou haten, als we opgroeiden in dat gebied. Ik kan de haat van deze kinderen dan ook begrijpen (die op hun beurt later kinderen zullen brainwashen). Het is tijd dat het zogenaamde 'beschaafde' Israel eens een menselijk beleid zal handhaven. Maak van dat gebied geen gevangenis en behandel deze mensen niet alsof het parasieten zijn. Zo kwam deze film op me over. Het feit dat een journalist is neergeschoten, terwijl hij de witte vlag bij zich had en Israel vervolgens geen van de verantwoordelijke soldaten vervolgd, is voor mij een reden te geloven dat in principe het Israelische leger vrijspel heeft in dat gebied. Op imdb.com vragen mensen zich af: waar blijft de Palestijnse Martin Luther King? Zolang deze steeds neergeschoten wordt, zal die er nooit komen.

*4.5

avatar van Mug
Mug
De dood van James Miller was even een media-hype, maar zoals dat gaat met nieuws (zeker omtrent het Midden-Oosten), het waait ontzettend snel over.

Zijn dood is zowel goed voor de documentaire (bekendheid en ook al weet je wat er gaat gebeuren, het is een indrukwekkende scene), als de doodsteek. De eerste vier minuten lijkt wel een reportage die uitgezonden wordt bij Oprah Winfrey. Er wordt te vaak stilgestaan bij Miller, waardoor hij eerder het onderwerp is van de documentaire dan wat hij voor ogen had, de belevenis van het conflict in de Gaza-strook door de ogen van Palestijnse kinderen. Helaas weet zijn collega, Saira Shah [script], te vaak de westerse ipv Palestijnse toon te vinden. Uitermate jammer, maar toch een indrukwekkend en schokkende documentaire.

De documentaire Arna's Children is een grotere aanrader indien je op zoek bent naar een documentaire over de invloed van de oorlog op Palestijnse kinderen. Death in Gaza is te gemaakt voor de westerse wereld.

avatar van hel1
Indringende documentaire. Ik vind dat het de makers goed gelukt is een objectief beeld neer te zetten hoewel dat erg moeilijk is bij een patstelling als deze. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand een documentaire over het israelisch-palestijnse conflict gaat kijken zonder een kant te hebben gekozen.

Normaal hou ik niet zo van het kinderleed tijdens oorlogen in documentaires omdat ik dan meteen het gevoel krijg dat men de kinderen gebruikt om het verhaal nog zieliger te maken. Maar in dit geval vond ik het toch zeer nuttig omdat je gaat begrijpen waarom de volwassenen zijn geworden wie ze nu zijn. de meest aangrijpende stukken vond ik de poster op het eind met de 'martelaar' Miller' (ik vond dat eigenlijk wel een mooi gebaar van de Palestijnen) en de totale machteloosheid die uit de ogen van het pubermeisje straalde

*4,5 (heart of Jenin deed mij toch meer)

avatar van Uzza_Sparta
deze film kan ik me nog herinneren. James Miller maakte rond dezelfde periode ook andere documentaires voor de BBC, en dan tijdens deze was Miller vermoord door de Israëlische leger - gewoon koudbloedig doodgeschoten.
Voor jaren lang kwamen de Israeli's aan met een reeks smoesjes maar uiteindelijk met dreiging van een rechtzaak gaven ze toe wat een van hun soldaten, een 1ste Lieutenant Haib van hun Bedouin Desert Reconnaissance Battalion had gedaan. Het zijn uiteindelijk gewoon scum!