ad

Met onder meer: Stellan Skarsgård, Benjamin Helstad en Kristoffer Joner

Oorspronkelijke taal: Noors

Releasedatum: 16 december 2010

Over Kongen av Bastøy

Een Noorse winter in het begin van de twintigste eeuw. Op Bastøy, een eiland gelegen in het Oslo-fjord, leeft een groep jonge delinquenten, in de leeftijd tussen 11 en 18 jaar. De jongens worden door de bewakers en de directeur onderworpen aan een sadistisch regime waarbij ze zowel op mentaal als fysiek vlak misbruikt worden. In plaats van te worden opgevoed en onderwezen, worden ze als goedkope werkkrachten gebruikt. De jongens proberen te overleven door zich aan te passen aan hun onmenselijke situatie. Op een dag komt een nieuwe jongen, Erling (17) op het eiland aan. Hij heeft maar één plan: ontsnappen van het eiland.

imageimageimageimageimageimage

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2057 stemmen

Grimmige film, met sterke acteerprestaties, en een ijskoude setting. Aanvankelijk nogal traag met een typisch deprimerend Scandinavisch arthousesfeertje, bij de ontknoping krijgt de film wat meer sensationele Amerikaanse trekjes. Echter stoort het gelukkig niet echt, en laat de film (ondanks het plot niet bijster origineel is) zeker enige impact na.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Zeldzaam mooie en indrukwekkende film, met een hoog "morele inslag" en een grimmig sfeertje bij tijd en wijle. Prima geacteerd tot soms op het emotionele af en dan ook nog eens waar gebeurd.

Helaas komt voor een geloofsgroepering de werkelijkheid weer hard aan. Niet te geloven dat sommigen zich Christelijk durven te noemen terwijl ze precies het tegenovergestelde praktiseren. Het slaat mij altijd weer met stomme verbazing. Maar dat schijnt de mens zich goed te kunnen toeëigenen, een geloof of een politieke overtuiging en met dat als een soort van backup, precies te kunnen doen wat hem of haar het beste uitkomt.

avatar van Ben de Hoog

Ben de Hoog

Sterkere film dan ik verwachtte, veel emotionele spanning die goed is vastgelegd.

avatar van Hyaenidae

Hyaenidae

Wauw, ik ben echt zwaar onder de indruk van deze film. Eigenlijk is het verhaal niet bijster origineel en vandaar waren mijn verwachtingen zeg maar "gemiddeld". Ik wilde vrijdag graag een film op de tv kijken en besloot na het opzoeken van de trailer 's avonds af te stemmen op Canvas. Het is nu een paar dagen later en ik ben nooit eerder zó ontzettend onder de indruk geweest van een film. Wat meehelpt is dat mijn verwachtingen niet extreem hoog waren en dat het geen bekende Hollywood film is, dus zijn de kansen op verrassingen een stuk groter.

Er zit geen grote bombarie in de film (behalve het einde dan). Het is simpel, prachtig gefilmd, prachtige kleuren, prachtige muziek, prachtige natuur. De acteurs zijn ijzersterk en er is veel chemie (vooral Trond Nilssen/C1 vind ik erg sterk. later las ik dat hij na de film zijn vader verloor, psychiatrische problemen kreeg, beroofd werd in zijn huis en de dader uiteindelijk thuis opzocht en volledig tot moes sloeg... hij kwam eind 2014 vrij na een jaar in de gevangenis vertoefd te hebben voor deze mishandeling. ik hoop erg dat hij zijn acteercarrière weer oppakt, hij won niet voor niks de award voor Best Supporting Role). Het verhaal is goed uitgewerkt en dit in combinatie met de acteurs en de algehele vormgeving van de film maakt het een kijkervaring die niemand snel zal vergeten. Ik blijf zeggen dat het verhaal niet bijster origineel is, maar dit doet er uiteindelijk niet toe. Ik vond het einde ook een stuk verrassender dan ik had gedacht.

avatar van Tom-Hanks

Tom-Hanks

Vooral het einde verraste mij!

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2065 stemmen

Dikke 3.5. Bijzondere sfeer en indringende toon. hier en daar toch wat scènes die niet boeiden maar wel aanrader. .

avatar van Boneka

Boneka

Ooit gezien in de bios, nu lekker thuis op blu ray. Helaas zonder de ned. subtitles, maar was verder goed te volgen. Mijn stem van 3.5 blijft overeind. Het is een zware film, met donkere muziek. Plot is goed, niet super spannend wel onderhoudend. Het laatste uur is het beste van de film. Ook de dialogen zijn goed. De wraakactie is goed gekozen en begrijpelijk. Film mist wel een beetje dat tempo wat je graag zou zien. Zeker in het eerste uur. De jongens spelen goed en ja over Stellan Skarsgård hoeven we niks meer te zeggen. Ik denk de beste Zweedse acteur van de laatste jaren. Zowel in het Engels als in Scandinavie. Opvallend dat hij hier dus ook Noors spreekt.

KIng of Devil's Island is grauw koud (veel blauw), heeft een goed plot en is naar het einde toe spannend en onderhoudend. Dikke voldoende!

avatar van John Milton

John Milton

Zeker niet verkeerd, al is het inmiddels niet zo origineel meer. Toch is de uitvoering allesbehalve slecht. Holst is trouwens nu pas weer net een nieuwe film aan het maken, zag ik: Mordene i Kongo (2018) - IMDb

avatar van Jo1990

Jo1990

Een geweldige film. De muziek in deze film is van grote klasse. Mooie omgeving en sfeer. Iets minder dan Der Kommer en Dag (2016) die over hetzelfde onderwerp gaat.

BBarbie

Keihard tuchtschooldrama, dat je vooral door de continu grimmige sfeer niet onberoerd laat. Resocialisering als excuus voor kinder- en machtsmisbruik .

Een ijzersterke film met een afschuwwekkend verhaal en uitstekend acteerwerk van de voornamelijk jonge cast. Zware kost.

Vergelijkbare films:

Sleepers (USA, 1996)

Song for a Raggy Boy (Ierland, 2003)

Der Kommer en Dag (Denemarken, 2016)

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2090 berichten

Geen origineel gegeven voor een film. Toch een topper door de geweldige vertolkingen over heel de lijn. En natuurlijk de prachtige natuurshots. Dat grauwe licht in dat bos…

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Niet slecht, wellicht gewoon niet echt mijn type film. Zeer grauwe, donkere en grimmige film wat typisch is voor Scandinavië, maar ik had moeite om in te leven met de hoofdpersonages, en ik vond het harde beleid niet eens zo erg, wetende dat het om jeugdgevangenen gaat. Mooie beelden, muziek is wat flauwtjes met voortdurend die strijkers. Tja, een 3.0* kan ik er wel aan kwijt..

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Het gelijkaardige Deense Der Kommer en Dag (2016) zag ik twee jaar terug reeds, maar doordat hij afgelopen weekend op TV verscheen, kwam ook het topic terug naar boven. Daar werd de vergelijking gemaakt met het bekende Sleepers (1996), maar dus ook met deze Noorse versie, waardoor ik deze absoluut wou zien.

Niet qua plot - helemaal niet zelfs - maar wel qua sfeer en mystiek wel een aantal keer gedacht aan Scorsese's Shutter island. Het eiland is grauw en ruw. De neerhangende mist, koude, sneeuw en donkergrijze wolken geven iets onheilspellends weer. In deze setting werd een jeugdinstelling gebouwd. Qua échte mishandeling viel het wel mee eerlijk gezegd, toch als je binnen de lijntjes kleurt. Uiteraard zijn lijfstraffen uit den boze, maar ik had me iets voorgesteld genre de topfilm The Magdalene Sisters (2002) al speelt ook hier resocialisering en zuivering van het lichaam en geest. Frappant was wel de onmiddelijke depersonalisering met de aanspreking van de jongens als nummer.

De film kent enkele twists en wanneer kindermisbruik wordt vastgesteld, nemen de jongeren het zelf in handen. Deze film biedt een ijzersterk verhaal met een mooie cast, sfeersetting en decor. Skarsgård speelt een voortreffelijke rol als directeur van deze tuchtinstelling. Knap!

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Heeft alle minpunten die Scand. films soms hebben: gruwelijk verhaal, sadisme in het kwadraat en dit alles tot grote diepte en raffinement "verfijnd".

Wat een groot pluspunt is, is het Noors, taal die ik zelf ook spreek en schrijf en geschiedenis van lange tochten door Noorwegen. Deze film is geen aanrader en beslist geen stimulans voor je eigen innerlijk leven en ev. optimisme.

Het staat eenieder vrij dit te vinden, een review zoals ieder kan schrijven en dus slechts een mening, zoals al het overige hier. Nul sterren dus voor deze film, depressief vehicle.

avatar van frans123

frans123

• 2061 berichten

[email protected] schreef:

Ik denk dat je eigen emotie de overhand hebben bij het beoordelen van een film. Als de film je depri maakt wil nog niet zeggen dat het geen goede film is ( vehicle). Een groot deel van de composities van Mozart is depri, echter geweldige muziek, en geweldige componist Je moet leren het 1 van het ander te scheiden. ik vind aan d e schilderijen van Rembrandt niks aan....maar absolute TOP...begrijp je?

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Een van de zwarte bladzijdes uit de Noorse geschiedenis. Blijkt dat Lutheranen soms net zo gewelddadig kunnen zijn als alle andere groepen uit de samenleving. Kerkbezoek en bijbel zijn geen enkele garantie op een beter leven en betere behandeling van de medemens. Geen enkele meerwaarde deze film vanwege het barbaarse concept, aannames omtrent onze emoties en mening gaan gewoon altijd terzijde. Deze website is n.l. voor meningen en het staat ieder vrij, zonder bekeringsneigingen van anderen. Er zijn snertfilms en dit is er een van.

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2090 berichten

Dit is gebaseerd op ware feiten en daarom gaat het duidelijk niet om sadistische crime-porn (waar ik bij 'Scandinavische crimi' en alle politieseries met seriemoordenaars onderhand ook wel mijn buik van vol heb)

Bovendien tillen alleen al de vertolkingen en de fotografie deze film boven de middelmaat. Het onderwerp mag je niet liggen, je mag het een snertfilm vinden, maar dat IS hij niet.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Alhoewel de film platgetreden paden bewandelt van zowat elk gevangenis drama (nieuwe komt binnen, buigt niet en neemt als leider een opstand) is Kongen av Bastoy het bekijken waard. Verzorgde fotografie, knappe locatie. Het einde is zeer mooi waarin de link met het walvisverhaal aansluit. Film bouwt mooi op tot aan de aangekondigde tragiek maar verliest dan de greep on het onderwerp. Het kan zijn dat ik iets heb gemist toen ik me liet meevoeren met de prachtige score van Sigor Ross maar ik zie geen motivatie dat ook de andere jongens in opstand komen. Er is niet echt verteld dat de anderen a) het regime beu zijn b) zo kwaad dat ze risico nemen door een opstand mee te stichten. Ook is het moment dat C1 beslist om terug te keren en wraak te nemen (ipv het eiland te verlaten) niet gemotiveerd. Het komt een beetje uit de lucht gevallen en bij zo’n catharsis moet het onwrikbaar juist zitten om te werken. Doorzakken bij de laatste helling, heet dat dan. Wout Van Aert weet er alles van sinds vorige week.