• 8.612.733 stemmen

Song for a Raggy Boy (2003)

Drama | 100 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Ierland / Verenigd Koninkrijk / Denemarken / Spanje

Geregisseerd door: Aisling Walsh

Met onder meer: Aidan Quinn, Iain Glen en John Travers

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Song for a Raggy Boy

"Four walls. One faith. No identity."

Ierland, 1939. William Franklin (Aidan Quinn) wordt als leraar aangesteld in de tuchtschool St-Judes, na in de Spaanse burgeroorlog aan communistische zijde te hebben gevochten. Zijn klas wordt hem als een bende nietsnutten afgeschilderd, gedoemd om de rest van hun leven het slechte pad te bewandelen. Het medeleven en geduld dat William voor zijn leerlingen opbrengt, staat in schril contrast tot de hardhandige methodes die gehanteerd worden door andere opvoeders met voorop priester John (Iain Glen), een meedogenloze man.

image

Liam Mercier 636

Gerard Peters 458

Downey 913

BBarbie

Schokkende, mannelijke pendant van The Magdalene Sisters (2002), die zich opnieuw afspeelt in Ierland. Gezien de onthullingen van de laatste jaren over misstanden in kloosters en op internaten overal ter wereld kan men zo langzamerhand wel een hele filmotheek vullen met films over dit onderwerp.

Stuitend, waar gebeurd verhaal met sterk acteerwerk van Aidan Quinn, Iain Glen en vooral de jongens uit Franklin’s klas. De flash backs naar de Spaanse Burgeroorlog hadden wat mij betreft best wat langer mogen zijn. Die leveren volgens mij voldoende basismateriaal op voor een mooie film over die zwarte bladzijde in de geschiedenis.

avatar van b00ts

b00ts

Redelijk voorspelbaar (waargebeurd) drama. Maakt het overigens niet minder mooi.

gauke

De film over machtsmisbruik binnen de katholieke film lijkt een schreeuw uit de wildernis en is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Je maag draait zich binnenstebuiten bij zoveel expliciet geweld bij kinderen.

Nog altijd bijzonder actueel dit geïnstitutionaliseerde seksuele, geestelijke en lichamelijke misbruik op katholieke (hervoedings)internaten, meestal gerund door priesters of nonnen, Zij konden ongecontroleerd hun werk doen. De overheid en de gemeenschap keken (niet) toe onder het mom: uit het oog uit het hart. En nog altijd bedekt de katholieke kerk deze misdaden met de mantel der liefde.

avatar van nadrin

nadrin

Tiranisatie die tot in de jaren 70e realiteit was

avatar van ankiepankie1

ankiepankie1

savi_7 schreef:

is geen waard omdat Aidan Quinn echt vervelend was met zijn accent, zijn Ameikans kwam er steeds doorheen. het verhaal was redelijk goed, vindt het wel ziek dat die gasten niet gestraft zijn voor hun daden. ze hadden een kogel moeten krijgen!!!

Uhm, je weet dat Aidan Quinn zelf Iers is en een groot deel van zijn leven in Ierland gewoond heeft? Zijn accent is zo Iers als je in Ierland zelf hoort spreken!

avatar van lezertje

lezertje

ankiepankie1 schreef:

Geboten in Chicago en van Ierse afkomst.

avatar van lezertje

lezertje

Zeer indrukwekkende en beklemmende film over de waargebeurde onmenselijke praktijken van paters aan het Ierse St. Judes heropvoedingsgesticht, waar de jongens stelselmatig worden mishandeld en verkracht door paters die elkaar de hand boven het hoofd houden. De altijd sympathiek ogende Aidan Quinn is geknipt voor zijn rol als leraar die het beste met de jongens voor heeft. Het is bijna niet voor te stellen dat dit ‘regime’ tot aan 1984 in stand werd gehouden.‘Song for a raggy boy’ is het zoveelste bewijs dat er tijdens de inquisitie een bom onder de katholieke kerk gelegd had moeten worden.

avatar van Tiany

Tiany

Aangrijpende waargebeurde film. Verschrikkelijk dat dit allemaal kon (kan) gebeuren.

avatar van Rasmus

Rasmus

Mooie en ingrijpende film, helaas waar gebeurd.

Helaas ook toen de priesters en nonnen stopten met dit soort internaten namen de linksen het over. Dan hebben we het over de jaren 70 tot nu, zij waren niet minder wreed en sloegen en seksten er ook op los los, ook zij duwden kinderen in het eten terwijl terwijl zij ze sloegen en lieten de kinderen kots als ze het waagden uit te spuwen.

Ook daar was geen onderwijs, en daar deed ook niemand wat aan de mishandelingen en vwrkrachtingen, politie bracht weglopers lachend terug. Waar zware straffen op stonden.

Of de overheid zelf haalde de kinderen zelf op als ze door ouders daar weggehaald waren.

Dus dat dit iets van vroeger is is onzin, dat het iets katholieks is ook. Het is iets kwaadaardigs, en zal niet snel stoppen. Misschien kom er iets naar buiten met de commissie De Winter, de commissie Samson was verraad aan al die kinderen die daar zaten.

Ik hoop dat er een keer een film komt die afspeelt in de jaren 80 of 90

Wat een aangrijpende en pakkende film.

Er word prima geacteerd door ieder.

Een absolute aanrader

avatar van AnyaH

AnyaH

Aangrijpende en heftige dramafilm gebaseerd op waargebeurde verhalen over (kinder)misbruik binnen de katholieke kerk. Film begint met een shockerende openingsscѐne (flashback uit William Franklin's verleden), de toon wordt meteen gezet! Muziek: afwisselend dramatisch en melancholisch. Cinematografie: oud gebouw in grijze kleuren die aan lang vervlogen tijden doet denken. De jonge acteurs spelen onwijs knap en Aidan Quinn zat ook goed in zijn rol.

Vergelijkbaar met 'Les Choristes' (2004): een nieuwe docent op een tuchtschool die het strenge regime ter discussie stelt. Aandoenlijk was het kerststal bouwen, de kerstviering en kerstcadeautjes. Opvallend: de muur om oudere en jongere jongens te scheiden, voor de biecht moet je je 'geweten onderzoeken' en het is schandelijk en walgelijk wanneer 't gedrag van 'n jongen zich verlaagt tot dat van een dier. Huiveringwekkende en misselijkmakende beelden van seksueel misbruik en mishandeling doen je maag omkeren van afschuw....... Broeder John was niets minder dan een afschuwelijke sadist! De film eindigt hoopvol met gevoelige muziek..... Song for a Raggy boy is rauwer, heftiger en explicieter dan 'Les Choristes'.

Afgrijselijk wat achter gesloten deuren ongestoord kon (kan) plaatsvinden. Op geen enkele wijze kan iets, wat zo afschuwelijk fout is, goedgepraat worden. Ik ben er 'heilig' van overtuigd dat juist instellingen als deze aanleiding zijn om bewust gehoor aan de 'hemelse roeping' te geven. Evenzo heb ik mijn bedenkingen bij kinderopvang. We weten toch inmiddels uit de praktijk dat zulke beroepen een onweerstaanbare aantrekkingskracht op sommige 'medeburgers' uitoefent...... Helaas is in de rk-kerk het celibaat vaak synoniem voor de mantel der liefde waarmee alles bedekt wordt!

Ook in deze huidige tijd zijn er nog steeds 'raggy boys' (voddenjongens) die zich ernstig misdragen. Maar het blijven wel mensen en ze verdienen beter dan deze jongens in zulke instituten hebben ondervonden......

avatar van james_cameron

james_cameron

Schrijnend drama over leraar William Franklin (Aidan Quinn), die in 1939 als leraar wordt aangesteld in de ierse tuchtschool St. Judes, na in de spaanse burgeroorlog aan communistische zijde te hebben gevochten. De misstanden op de school gaan niet in de koude kleren zitten en de film is bij vlagen krachtig en aangrijpend, maar bepaalde elementen zijn minder geslaagd. Zo zit de film vol met storende, raar gemonteerde flashbacks en is de toonzetting hier en daar iets te simplistisch en sentimenteel. Afgezien daarvan de moeite waard.