Song for a Raggy Boy (2003)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Denemarken / Spanje

geregisseerd door Aisling Walsh
met Aidan Quinn, Iain Glen en John Travers

Ierland, 1939. William Franklin (Aidan Quinn) wordt als leraar aangesteld in de tuchtschool St-Judes, na in de Spaanse burgeroorlog aan communistische zijde te hebben gevochten. Zijn klas wordt hem als een bende nietsnutten afgeschilderd, gedoemd om de rest van hun leven het slechte pad te bewandelen. Het medeleven en geduld dat William voor zijn leerlingen opbrengt, staat in schril contrast tot de hardhandige methodes die gehanteerd worden door andere opvoeders met voorop priester John (Iain Glen), een meedogenloze man.

Schokkende, mannelijke pendant van The Magdalene Sisters (2002), die zich opnieuw afspeelt in Ierland. Gezien de onthullingen van de laatste jaren over misstanden in kloosters en op internaten overal ter wereld kan men zo langzamerhand wel een hele filmotheek vullen met films over dit onderwerp.

Stuitend, waar gebeurd verhaal met sterk acteerwerk van Aidan Quinn, Iain Glen en vooral de jongens uit Franklin’s klas. De flash backs naar de Spaanse Burgeroorlog hadden wat mij betreft best wat langer mogen zijn. Die leveren volgens mij voldoende basismateriaal op voor een mooie film over die zwarte bladzijde in de geschiedenis.

avatar van b00ts
Redelijk voorspelbaar (waargebeurd) drama. Maakt het overigens niet minder mooi.

De film over machtsmisbruik binnen de katholieke film lijkt een schreeuw uit de wildernis en is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Je maag draait zich binnenstebuiten bij zoveel expliciet geweld bij kinderen.

Nog altijd bijzonder actueel dit geïnstitutionaliseerde seksuele, geestelijke en lichamelijke misbruik op katholieke (hervoedings)internaten, meestal gerund door priesters of nonnen, Zij konden ongecontroleerd hun werk doen. De overheid en de gemeenschap keken (niet) toe onder het mom: uit het oog uit het hart. En nog altijd bedekt de katholieke kerk deze misdaden met de mantel der liefde.

avatar van nadrin
Tiranisatie die tot in de jaren 70e realiteit was

avatar van ankiepankie1
savi_7 schreef:
is geen waard omdat Aidan Quinn echt vervelend was met zijn accent, zijn Ameikans kwam er steeds doorheen. het verhaal was redelijk goed, vindt het wel ziek dat die gasten niet gestraft zijn voor hun daden. ze hadden een kogel moeten krijgen!!!

Uhm, je weet dat Aidan Quinn zelf Iers is en een groot deel van zijn leven in Ierland gewoond heeft? Zijn accent is zo Iers als je in Ierland zelf hoort spreken!

lezertje
ankiepankie1 schreef:

Geboten in Chicago en van Ierse afkomst.

lezertje
Zeer indrukwekkende en beklemmende film over de waargebeurde onmenselijke praktijken van paters aan het Ierse St. Judes heropvoedingsgesticht, waar de jongens stelselmatig worden mishandeld en verkracht door paters die elkaar de hand boven het hoofd houden. De altijd sympathiek ogende Aidan Quinn is geknipt voor zijn rol als leraar die het beste met de jongens voor heeft. Het is bijna niet voor te stellen dat dit ‘regime’ tot aan 1984 in stand werd gehouden.‘Song for a raggy boy’ is het zoveelste bewijs dat er tijdens de inquisitie een bom onder de katholieke kerk gelegd had moeten worden.

avatar van Tiany
Aangrijpende waargebeurde film. Verschrikkelijk dat dit allemaal kon (kan) gebeuren.

Mooie en ingrijpende film, helaas waar gebeurd.
Helaas ook toen de priesters en nonnen stopten met dit soort internaten namen de linksen het over. Dan hebben we het over de jaren 70 tot nu, zij waren niet minder wreed en sloegen en seksten er ook op los los, ook zij duwden kinderen in het eten terwijl terwijl zij ze sloegen en lieten de kinderen kots als ze het waagden uit te spuwen.
Ook daar was geen onderwijs, en daar deed ook niemand wat aan de mishandelingen en vwrkrachtingen, politie bracht weglopers lachend terug. Waar zware straffen op stonden.
Of de overheid zelf haalde de kinderen zelf op als ze door ouders daar weggehaald waren.
Dus dat dit iets van vroeger is is onzin, dat het iets katholieks is ook. Het is iets kwaadaardigs, en zal niet snel stoppen. Misschien kom er iets naar buiten met de commissie De Winter, de commissie Samson was verraad aan al die kinderen die daar zaten.

Ik hoop dat er een keer een film komt die afspeelt in de jaren 80 of 90