Moonstruck (1987)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Norman Jewison
met Cher, Nicolas Cage en Vincent Gardenia

De Newyorkse Loretta van Italiaanse komaf is al op jonge leeftijd weduwe geworden en denkt nu weer een nieuwe liefde gevonden te hebben in de stijve humorloze Johnny die niet kan kiezen tussen Loretta en zijn moeder. Als Johnny's moeder in Italië op sterven ligt, moet Johnny wel naar haar toe en vraagt Loretta om contact op te nemen met zijn jongere broer Ronny waar hij al jaren niet meer mee spreekt. Wanneer Loretta Ronny leert kennen ziet ze dat ze dezelfde passies hebben, en ze valt voor hem.

avatar van Flavio
Redelijke film die net wat anders is dan de meeste in zijn genre, maar voor een komedie valt er te weinig te lachen, voor een drama gebeurt er te weinig dramatisch, en het is te grotesk om te spreken van romantiek. Dat maakt het geen slechte film maar veel kon ik er niet mee. Wel leuke rollen van Cher, Dukakis en Gardenia.

avatar van 93.9
Fijne film, die ook weer niet te hoog de hemel in geprezen hoeft te worden.
Leuke Cher te zien hier, dat wel.

Mooie film met een goede Cher en Nicolas Cage.
Af en toe ook grappig, maar een topfilm, zoals hij destijds werd geprezen, vind ik het nu ook weer niet.

Italianen in de VS zijn luidruchtig, extravert en gepassioneerd, zo luidt het cliché, en wie de film "Moonstruck" bekijkt, ziet deze vooroordelen bevestigd.

De alleenstaande Loretta Castorini (Cher) is op zoek naar zekerheid en gaat in op het huwelijksvoorstel van de oudere Mr. Johnny Cammareri (Danny Aiello), voor wie ze niets voelt. Ze is verliefd op diens jongere broer, de wat eigenaardige Ronny Cammareri (Nicolas Cage). Haar avonturen op relatiegebied zijn voor haar familie een dankbaar onderwerp voor ruzies en discussies. Haar moeder Rose (Olympia Dukakis) tobt daarbij met een overspelige echtgenoot (Vincent Gardenia) maar heeft zelf ook sjans. Het komt allemaal door de maan !

De vertolkingen zijn fantastisch, zij het wel wat karikaturaal, en zowel Cher als Olympia Dukakis ontvingen een "Oscar". De film is een uitstekende combinatie van romantisch drama en komedie.