Sophie's Choice (1982)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alan J. Pakula
met Meryl Streep, Kevin Kline en Peter MacNicol

Sophie is een overlevende van de concentratiekampen van de Nazi's. Ze heeft haar zin in het leven terug weten te krijgen met dank aan Nathan, een sprankelende maar labiele Amerikaanse Jood die geobsedeerd is door de Holocaust. Ze raken bevriend met Stingo, een jonge Amerikaanse schrijver die nieuw is in New York. Maar het geluk van Sophie en Nathan wordt bedreigd door hun verleden.

Voor mij persoonlijk was de scène, waarbij Stingo het huis binnenkomt en achter Nathans broer aan de trap oploopt en de slaapkamer inloopt waar Sophie en Nathan liggen, het meest aangrijpend.
Echt zo'n lood in de schoenen gevoel. Zo'n eenzaam moment waarbij je volledig op jezelf bent aangewezen. Eén met je gevoelens. Je wilt niet maar moet toch door.
Eigen ervaring en dus herkenning speelt hierbij een grote rol. Daarom ook vond ik de keuze die Sophie moest maken net even wat minder indringend.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Goed en langdradige verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende actrice Meryl Streep speelt wel goed...
Geen HD aanwezig, overal geruis en af en toe
schokkende camerabeweging...
Goed achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Geen top...

avatar van Ajax&Filmfreak
Zeker wel top!
Beste wat ik in tijden gezien heb.
Er zit zo veel in deze film.
Ik geef films zelden of nooit na 1x kijken hoger dan 4*
Maar deze film is geen goede film.
Dit is uitstekend!

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, in een netjes opgepoetste versie. De visuele aanpak is aan de theatrale kant, met een overdaad aan interieurshots, maar het akteerwerk is ontegenzeggelijk van zeer hoog niveau. Zowel Meryl Streep als Kevin Kline heb ik nooit beter gezien. De plot ontvouwt zich erg langzaam, iets dat veel vlotter had gekund, maar de film heeft eigenlijk best een prettig tempo en de plot is doorgaans boeiend genoeg. Eén en ander werkt toe naar een emotioneel verwoestende finale, die nog steeds indruk weet te maken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een Hollywoodblik op de holocaust. Anno 1982 was bovendien het nog niet zo evident om zo'n film te maken. Dit zal zeker toen nog meer impact gehad hebben. De focus van de film ligt echter bij de driehoeksrelatie en gaandeweg komt de link en de gevolgen van de oorlog naar boven. Het drietal lijkt met momenten wel een groep hipsters en ik moest snel denken aan de film Dreamers. De wat naïeve schrijver heeft te maken met 2 mensen die zich onttrekken van de realiteit. Hij blijkt gek te zijn en zij draagt de gevolgen van de holocaust waar ze weliswaar van ontsnapt is maar het psychologische litteken nooit meer zal genezen. Vluchten in een fantasiewereld is dan ook haar enige oplossing. Stilaan opent ze zich toch voor de schrijver en vertelt over haar verleden.

Het duurt wat om in de film te komen en is ook weinig boeiend in het begin. Er zijn ondertussen ook al meer films gemaakt over de gruwel van de oorlog die verder gaan bij het in beeld brengen. Voor generaties die de oorlog niet hebben meegemaakt, is dat een grotere indruk dan in deze Sophie's Choice. Ook al zijn de gebeurtenissen uiteraard sowieso indrukwekkend en gruwelijk. Het gaat over de manier hoe je dat in een film wil en kan geven. De scènes over het verleden zijn dan ook de meest interessante. Meryl Streep is een echte Hollywood-actrice die mooi past in het profiel dat ze er hebben van actrices, maar hier is ze echt wel sterk. De keuze van haar personage Sophie is dan ook een klassieke scène.

avatar van Grindhouse62
De film komt langzaam op gang, Het was ongeveer na 45 minuten dat het verhaal zich begon te ontplooien. Een mooi en warm romantisch drama. Goed acteer werk van allen. Goede regie. Voor mij geslaagd en ik heb er van genoten.