Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 135 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Clint Eastwood
Met onder meer: Clint Eastwood, Meryl Streep en Annie Corley
IMDb beoordeling: 7,6 (90.580)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 28 september 1995
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Bridges of Madison County
"The path of Francesca Johnson's future seems destined due to an unexpected fork in the road..."
De fotograaf Robert Kincaid vraagt de weg bij de boerderij van huisvrouw Francesca Johnson, wiens echtgenoot en kinderen niet aanwezig zijn. De details van de vier-dagen durende romance houdt Francesca bij in een dagboek, welke na haar dood door haar kinderen wordt gevonden.
Externe links
Acteurs en actrices
Robert Kincaid
Francesca Johnson
Caroline Johnson
Michael Johnson
Richard Johnson
Caroline as a young girl
Michael as a young boy
Betty
Madge
Lawyer Peterson
Reviews & comments
cinemanukerke
-
- 1281 berichten
- 805 stemmen
Schitterende film. Wat Eastwood hier met La Streep in de keuken uitspookt, is om vingers van af te likken. Nee, beste generatie 2000 ik heb het niet over expliciete seks of beukend geweld of snuivend drugs maar gewoon tedervol, liefdevol, oprechte liefde.
Wat Eastwood zo treffend laat zien zijn die stille momenten, menselijke details, de signalen. Streep is het hoofdpersonage (haar standpunt wordt verteld) en zij neemt telkens initiatief voor een stap verder in de romance. Het begin waar de kleine irritaties van haar gezin zichtbaar zijn bv deur hard dichtslaan, radiozender veranderen) om dan over te schakelen naar een soort vrijheid (alleen thuis, dromerig, grappig), de eerste ontmoeting (in de wagen de eerste keer naar de brug waar de dialoog de tegenstelling tussen Streep (zekerheid, routine, streekgebonden) en Eastwoood (zorgeloos bestaan, wereldburger) reeds naar voren komt en op de brug mooi die stille momenten waarop Streep heimelijk naar Eastwoood kijkt, mijmert, peinst. Nee, dit is geen oppervlakkig boy meets girl verhaal maar een diepgaande verkenning van emoties die botsen met ratio. Romantiek komt tot leven, de sleur van het leven wordt doorbroken, Streep kiest voor passie.
Een tweede belangrijk element is dat regisseur Eastwood geen haast maakt in het vertellen want bv de eerste avond is er niks gebeurd. De romance groeit. Streep komt tot leven, cf herontdekken van lichaam, koopt jurk, kijkt heimelijk naar Eastwood die zich buiten wast. Het zijn die kleine dingen die Eastwood laat zien en zorgt voor het waarom dat Streep uiteindelijk zo handelt. Maar ook in dialoog worden de personages en hun leven sterk geschetst. 1ste gesprek 1ste avond is het duidelijk dat er geen passie in Streep's leven is, ze heeft zich opgeofferd voor het gezin.
Meryl Streep heeft grote waardering gekregen voor haar acteer carrière maar ik heb nooit echt Streep groots gevonden. Maar hier is ze werkelijk fantastisch. Hoe ze haar personage vorm geeft, steeds aarzelend in expressie, in de war gebracht door die opborrelende emoties, haar onhandige grapjes. Hoe ze 's avonds alleen in de schommelstoel zit of hoe ze zich verkoelt aan de ventilator. Streep is gewoon Francesca, een moeder die uit Italië naar Amerika is gekomen maar ontdekt dat in haar veilig bestaan op een idealistisch platteland dromen en passie ontbreken. Eastwood als acteur is goed, degelijk maar komt wel tekort als er drama moet worden gespeeld. Tijdens de ruzie aan de keukentafel de laatste avond wordt Eastwood gewoon overklast door Streep.
Ik sta er nog steeds versteld van dat ik deze film zo goed vind. Het plot, de set up, de poster ... alles wees naar een zoetsappige voorspelbare romantiek maar Eastwood weet dit zo subliem te omzeilen door te focussen op de innerlijke tegenstellingen van de personages. Wanneer Eastwood de eerste avond weggaat bv, wil Streep toch hem tegenhouden maar de telefoon rinkelt (haar man) en dit maakt het onmogelijk. En de scene in de regen is sterk, zeer sterk. Na afloop was ik oprecht ontroerd. The Bridges of Madison County groeit beetje bij beetje uit naar een ongekende intensiteit waarin mensen moeten kiezen voor hart of verstand. Eastwood lijkt te willen zeggen : Is er wel een juiste keuze ?
TMP
-
- 1814 berichten
- 1647 stemmen
Ondanks de aanwezigheid van twee topacteurs - Streep en Eastwood - deed deze film mij lange tijd weinig. Mooie landschappen, een degelijk plot en aardige dialogen, maar pas tegen het einde wist de film mij te raken. Lange tijd vond ik de chemie tussen Streep en Eastwood niet erg aanwezig, maar het slot is zeker sterk. (Het 'afscheid' in de regen, de scène voor het stoplicht en het overlijden van Francesca's echtgenoot zijn stuk voor stuk erg sterke scènes.) Daardoor kon ik de film toch wat meer waarderen dan ik aanvankelijk deed. Streep speelt een prima rol, Eastwood doet het ook naar behoren en zet hier een ander type rol neer dan ik van hem gewend ben.
TurkseTroel
-
- 27 berichten
- 42 stemmen
Wow, wow, wow ....wat een adembenemend mooie film. Met momenten gejankt als een klein kind...wat kan die Meryl Streep toch overtuigend spelen. Ik werd er vanaf de eerste minuut helemaal ingezogen en elke minuut daarna was een cadeautje...echt een pareltje deze film. Heel knap van Clint Eastwood als regisseur, chapeau! Zo subtiel alles, mooie geleidelijk opbouw van het verhaal en vooral de spanning tussen beiden...en dan de slotscene ..ik kijk films zelden nogmaals en ik weet nu al dat deze film daarin een uitzondering gaat worden.
brief encounter
-
- 48 berichten
- 50 stemmen
...this kind of certainty comes but just once in a lifetime.
Wat een ontzettend bekende titel uit de tijd dat er nog goede filmprogramma's op tv kwamen met Rene Mioch of Jac Goderie. Tevens nam ik altijd een magazine bij de videotheek mee om die keer op keer tot verslijten toe door te bladeren. The Bridges Of Madison County kon je destijds niet ontgaan want deze film werd toch behoorlijk bejubeld. Trekken deed een dergelijke film mij totaal niet vanwege het genre liefdesdrama en met een dergelijke stoffig ogend karakter als de oude Eastwood. Maar tijden veranderen, zo ook inzichten en smaak. Dus het moest er toch maar eens van komen.
Zoeken is het echter wel met de kids struinend door moeders spullen die nogal verbaasd zijn rond de ontdekking en wat een irritant karakter is zoonlief. Oh...jakkes moeder heeft het over verliefd zijn en sex, boehoe! Zijn we een beetje volwassenen? Wat een kleuter die vent te zuchten en te piepen dat hij het niet wil horen. Maar gelukkig wordt er snel overgeschakeld naar Franseca en het beeld betreffende haar rol binnen het gezin die vooral functioneel lijkt en dit vanzelfsprekend is zonder een woord teveel aan tafel of dank je wel. En zo sluipt Robert toch voorzichtig het leven van Franseca binnen zonder dat er, bij wijze van spreken, een bom valt. De impuls of vibe die zoveel te weeg zal brengen laat zich niet meteen als wereldschokkend identificeren maar is eerder subtiel te noemen.
En zo ontwikkelt de chemie zich tussen de ingedutte Fran en de bereisde, wereldwijze maar vooral charmante Robert op subtiele wijze. En waar ik tot het humoristische moment met het bosje bloemen nog wel iets had zo van wat gaat dit nu eigenlijk worden, grijpt de chemie tussen het stel, dat toch in eerste instantie onschuldig is en zich natuurlijk en vanzelf ontwikkeld, me toch best wel. Het is een interessante ontmoetingen tussen twee verschillende levensstijlen waarover ook pittig gediscussieerd wordt en waar toch altijd interessant is hoe de kijk op het leven van een ander is. Want waar Fran meent een simpele vrouw te zijn met een rol en leven in de marge duidt Robert haar toch als de stabiele cornerstone waar alles omdraait en die niet alleen functioneel is maar ook belangrijk. En wat kan een stukje waardering op dat vlak met een mens doen.
De film ontwikkelt zich daarna zoals verwacht met de opbloeiende romance en daaraan gekoppelde, en vooral moeilijke, keuzes in het verschiet. Verliefdheid, verlangen, realiteit, keuzes, wrijving, het wordt allemaal subtiel en langzaam gebracht zoals bij de film past met het laatste etentje toch wel als tragisch en emotioneel hoogtepunt net als het moment in de regen die mij persoonlijk plotseling toch wel heel erg bij de keel grijpt. Want even zag ik mezelf staan aangezien ik een paar jaar geleden Robert was en zij niet kon of durfde, iets dat voor mijn gevoel ook een once in a lifetime was. En zo blijkt het langzaam en zorgvuldig opgebouwde The Bridges Of Madison County toch een film die richting het einde beladen is met tragiek en een bepaald noodlot rond dingen die niet kunnen en daarna wel haast mythische proporties a la the one that got away krijgen. Want zoals Fran zelf zegt, het was bijzonder omdat het niet kon, maar bijzonder was het niet gebleven als ze mee gegaan was. Wellicht had ik me ook na enkele weken al bedacht met mijn Fran, helaas zullen we nooit weten. Fraai is daarna nog wel het stukje spiegelwerking dat ontstaat bij de twee kinderen waarbij vooral zoonlief eindelijk uit zijn kinderlijke en onvolwassen rol valt en het er toch op neer komt dat ieder huisje zijn kruisje heeft.
En zo blijkt The Bridges Of Madison County toch een erg sterk drama die even momentum moet opbouwen en daarna nog lang naklinkt . Sterk, erg sterk!
Mooi en kernachtig verwoord. Mijns inziens precies waar het om draait. Wordt ook uitgesproken in de film. Als ik met je meega, zal ik je te zijner tijd verliezen door alles wat ik achterlaat. Als ik nu hier blijf, zal ik voor altijd deze momenten koesteren en voor altijd van je blijven houden. Op wat vlekjes na (de zoon en de structuur) en heel erg goede film. De cyclische structuur had inderdaad beter tot zijn recht kunnen komen, als het heden alleen aan het begin en aan het einde was. Zoals in Summer of ‘42.
Het laatste nieuws
'Tank Girl' krijgt gelimiteerde Blu-ray uitgave: 'Vrouwelijke versie van Mad Max'
'Bastarden' toont zich populair op streaming: 'IJzersterk grimmig drama'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Deze tien series worden deze week ontzettend veel gestreamd op Netflix
Bekijk ook
Welcome
Drama, 2009
77 reacties
Road to Perdition
Drama / Misdaad, 2002
601 reacties
Sophie's Choice
Drama / Romantiek, 1982
134 reacties
Carne
Drama, 1991
6 reacties
Letters from Iwo Jima
Drama / Oorlog, 2006
267 reacties
Hachikô Monogatari
Familie / Drama, 1987
27 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.