Frances (1982)

Alternatieve titel: Het Ware Verhaal

geregisseerd door Graeme Clifford
met Jessica Lange, Sam Shepard en Kim Stanley

Het verhaal over Frances Farmer. Ze is vastberaden om actrice te worden, maar niet volgens de regels van Hollywood. Een schrijver van toneelstukken overtuigt haar om naar New York te komen. Daar merkt ze dat de theatergroep haar bekendheid gebruikt om bezoekers aan te trekken. Haar pogingen om haar filmcarriere weer op te nemen leiden to een zenuwinzikking. De inzinking wordt mede veroorzaakt door haar alcoholverslaving en haar monster van een moeder.

avatar van Purmerend
Jessica Lange kreeg voor haar rol in deze film een Oscarnominatie.

avatar van Woolf
Deze film heeft destijds veel indruk op me gemaakt. Als je van Jessica Lange houdt, raad ik "A streetcar named Desire" aan.

avatar van GrobbekuikenXL
Al heel lang niet gezien maar een prima film met een uitstekende Jessica Lange. Over rebellie en misstanden in de psychiatrie. De moeder in de film is eigenlijk veel gestoorder dan Frances zelf en het is ten onrechte dat Frances in het gekkenhuis terechtkomt en uiteindelijk door pillen en shocks en zelfs lobotomie genormaliseerd wordt en een zombie is geworden. Wil hem toch nog wel weer eens zien.

Filmcritici uit de jaren ’30 vonden dat actrice Frances Farmer bulkte van het talent. Ik kan daar niet over oordelen, want ik heb voor zover ik mij kan herinneren maar één film van haar gezien (Come and Get It). Deze biopic belicht vooral de turbulente relaties van Farmer met haar moeder en de studiobazen en haar gedwongen verblijven in psychiatrische inrichtingen.
Jessica Lange vult haar rol op zeer geloofwaardige wijze in en ook Kim Stanley als haar moeder laat zich niet onbetuigd. Dat maakt het tot een boeiend film, zij het dat er naar mijn mening helaas te weinig aandacht is voor de film- en toneelcarrière van Farmer.

lezertje
Prachtig drama met een sterke rol van Jessica Lange waarvoor ze een Oscarnominatie in de wacht sleepte. Uiteindelijk won Meryl Streep het beeldje voor haar rol in ‘Sophie’s choise’ (1982). Lange wordt gesteund door en prima cast, waaronder Kim Stanley als haar tirannieke moeder Lillian Farmer. Naast het tragische leven van Farmer geeft de film een goede kijk op de Amerikaanse psychiatrie uit die jaren, hoewel de film op een belangrijk punt afwijkt van de realiteit. In werkelijkheid heeft Frances Farmer geen lobotomie operatie ondergaan. Jammer dat Regisseur Graeme Clifford te veel nadruk legt op de dramatische kant van Farmers leven. Of er geen greintje lucht in haar leven te bespeuren viel. De toonzetting wordt die van een vrijdagavond tv-film. En dat zorgt er voor dat drie sterren net niet haalbaar is.