Missing (1982)

Drama / Mystery

geregisseerd door Costa-Gavras
met Jack Lemmon, Sissy Spacek en Melanie Mayron

Ed Horman, republikein in hart en nieren, reist naar een Zuid Amerikaans land op zoek naar zijn vermiste zoon, een politiek activist. Samen met zijn schoondochter probeert hij zich een weg te banen door de bureaucratie en politieke intriges. Langzamerhand komt Ed erachter dat de Amerikaanse regering zaken voor hem verdonkermaant.

FisherKing
Is dit de eerste hier van Costa-Gavras ?
In ieder geval een van zijn beste. Jack Lemon in een van zijn beste rollen in een indrukwekkend verhaal.

avatar van petey
Zeer indrukwekkend politiek drama. Ik was er helemaal van ondersteboven. Volgens mij bedoelen ze gewoon Chilie als het land waar alles zich afspeelt.

FisherKing
Ja het is in Santiago de Chili !!

De regisseur heet Constantin Costa-Gavras en niet Gravas), zoals IJsvogel ook al schreef. Daardoor geen aansluiting bij zijn laatste film Amen.
Costa-Gavras' grootste succes was 'Z', met Yves Montand en Trintignant. Oscar buitenlandse film. Gebaseerd op een politieke moord, en spannend als een thriller. Maar Missing is ook erg de moeite waard. Om Lemmon die een moeilijke rol heel sterk neerzet, maar ook om de vele vaak terloopse details waaruit blijkt hoe het is om in (een land als) Chili te leven. Let bijv. op het witte paard !

dank je hugohei

avatar van predator
aangrijpende, mooie film over een vader-schoondochterrelatie en het ingrijpen van de VS in Chili. Prachtige rollen van Spacek en Lemmon.

avatar van beaster1256
in de tijd zeer sterke film, heb hem laatst op dvd teruggezien , wel hij is behoorlijk gedateerd, goeie acteerprestaties van spacek en lemmon, maar veel te traag en oubollige muziekscore van vangelis, spijtig , pertangs goede film

avatar van Regan_Robbie24
hele mooie film, weer een meesterwerk van Sissy Spacek ze is echt heel erg goed! overal beter, in Carrie zie je al dat ze een natuurtalent is en in the ring two is ze gewoon super, in 'IN The Bedroom' is ze ook geweldig!
verder was het verhaal wel zwaar, maar heel mooi.

avatar van Floris22
Mooie en sterk film. Ook in deze film is Jack Lemmon weer erg goed. Mooie opnames! Helaas duurt de film net een paar minuten te lang. Maar toch zeker 3.5* waard!

avatar van donnie darko
ik heb een deel gezien maar toen viel de dvd uit, dus ik ga hem nog eens moeten gaan halen ergens om het einde eens te kunnen zien. Vond het begin alleszins zeer geslaagd.

Een van mijn favoriete films. Twee sterke acteurs in een misschien wel wat zwaar verhaal, maar de reden is er ook naar.

avatar van mikey
Jammer van dat senitimentele verhaaltje dat tussendoor wordt verteld Vader op zoek naar verloren zoon maar ondanks het feit dat hij vermist blijft, vind hij hem toch in zijn hart en met respect.. bla bla Dat ten koste van mijn concentratie. Verder een goede film. 3

Uitstekende politieke thriller gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Charles Horman, een journalist die verdween tijdens de coup van Chili begin jaren '70. Jack Lemmon gebruikt zijn spel hier perfect in een voor hem wat ongewone rol, en Sissy Spacek kan maar weinig fout doen bij mij. Er zijn een aantal bijzonder sterke momenten die je wel even bijblijven, en het openingsshot is om je vingers bij af te likken. De sfeer van de eerste 20/25 minuten is sowieso bijzonder sterk, je voelt je als kijker niet bepaald veilig. Aanrader!

avatar van lykathea
Sterke thriller van Costa-Gavras, die vooral door Jack Lemmon gedragen wordt, magnifieke performance, maar ook de interactie tussen Melanie Mayron en John Shea in de beginscènes is erg goed. Qua verhaal is alles eigenlijk al zo duidelijk als wat. Maar de onderliggende gedachtes, de (ook innerlijke) zoektocht náár, en het hele sfeerportret van een land dat uit elkaar valt, hielden mij bijzonder geinteresseerd.

avatar van predator
zeer goed, met een aantal zeer indrukwekkende scenes en sterk acteerwerk met ook nog eens veel aandacht voor de sfeer in Chili.

Goede en indrukwekkende film.
Een prachtprestatie van Jack Lemmon en ook van Sissy Spacek.
Op een gegeven moment worden de militairen en coupnemers vergeleken et nazi's, en wat later in de film wordt duidelijk dat dit niet eens zo ver van de waarheid is.
En ik ben niet echt verbaasd dat de Amerikanen hier ook de hand in hadden... ze hebben Pinochet jaren beschermd, tot aan zijn dood...

avatar van AGoos
toch ook wel schokkend wat ik IMDb trivia las:
Years after the film's release, with the advent of advanced DNA testing, it was determined that the body shipped back to the United States (as seen in the film's final image) was NOT that of Charles Horman. Joyce Horman actively continues to search for the truth behind her husband's capture and murder.

avatar van Poisonthewell
Als cynisch en steevast linksdenker ben ik vaak erg huiverig voor links-georienteerde films. Dit is vooral omdat ik een gegronde vrees koester dat ideologische propaganda waar ik dan rationeel wel achtersta bij het merendeel van het publiek een tegengestelde reactie zal uitlokken. Omdat we in een 'rechtse' wereld leven wordt linkse kritiek vaak afgedaan als paranoia, sensationalisme of als vergezochte complottheorieen. Daarbij komt het feit dat een film het fictieve element automatisch versterkt; 'het is maar een film.' Costa-Gavras is echter een van de weinige filmmakers die ermee lijkt weg te komen. Net als Z is ook Missing weer een weinig subtiel anti-fascistisch statement dat desondanks toch in het canon is opgenomen (hij staat tenminste in de TSPDT top 1000). Schokkend is het allemaal niet; dat Amerika zijn economische fascisme tijdens de Koude Oorlog voornamelijk in Latijns-Amerika beoefende (met alle vele duizenden doden van dien) is een welgedocumenteerd feit. Alsook het feit dat prominente Nazis door de OSS en later CIA gerecruteerd werden om de linkse elementen in bedwang te houden. Maar das weer een ander verhaal.

enniewee voordat ik me weer helemaal laat gaan met deze 'rant' rond ik t maar even gauw af door te zeggen dat Missing een eerlijke, effectieve politieke film is.

avatar van Pixel-blue
Vind ik Lemmons beste film hij was echt gegroeit als acteur blijkt uit het onderwerp chilli politieke vijanden iemand die in de knoop raakt met zich zelf. Gebaseerd op waargebeurt verhaal.

avatar van badfans69
Gelateerde film Link

kappeuter (moderator)
Maandag 9 april te zien in het Louis Hartlooper Complex (Utrecht).
Inleiding + nagesprek Harm Ede Botje

avatar van SnakeDoc
Aardig, onbekend politiek drama dat helaas wat weinig ingaat op de oorzaak van de staatsgreep maar zich vooral richt op de verdwijning.

Vond naast Jack Lemmon de vrouwelijke actrices overigens niet heel erg geweldig,

avatar van madmax1
Na zo’n 30 jaar weer eens herzien,en niks aan kracht ingeboet.
klasse rol van Sissy Spacek, en ook Jack Lemmon fantastische acteur.
Boeiend van het begin tot het einde.

Uitstekende film waarin een vader en zijn schoondochter zijn verdwenen zoon proberen te vinden in Zuid-Amerika ten tijde van een machtswisseling. Een politieke thriller gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Realistisch in beeld gebracht met weinig franje en goed gebruik van flashbacks. Vooral tegen het einde een aantal sterke scenes.

avatar van arno74
De film is gebaseerd op het waargebeurd verhaal rondom de verdwijning van een Amerikaanse journalist tijdens de coup in Chili (1973), waarbij de in 1970 democratisch gekozen socialist Allende plaats moest maken voor dictator Pinochet. Een en ander met de steun van de VS, die midden in de koude oorlog zich geen socialistische staat in haar buurt kon veroorloven, en ook geen succes had geboekt met het beschermen van de economische belangen van Amerikaanse bedrijven in het Chili van Allende. De verdwijning van de journalist is een uit duizenden.

Aanvankelijk begreep ik de hoge waardering (o.a. op IMDb) voor deze film niet, dat waarschijnlijk vooral komt door het waargebeurde verhaal. Het begint met behoorlijk slechte en clichématige dialogen, waarbij Chili ook als een bananenrepubliek wordt afgeschilderd. De vader van de journalist zit ook vol met clichés richting zoon en schoondochter. En ook zijn de reacties van de personages soms absurd. Het speelt zich af in een land waar zojuist een militaire coup heeft plaatsgevonden, en toch gaat men naar buiten om te kijken wanneer een militaire helikopter recht voor het raam van je appartement vliegt, om dan op enkele meters afstand te blijven staren en zelfs achter de helicopter aan te lopen terwijl een zwaarbewapend militair klaar staat om te schieten. Of even later als de gasten van een restaurant nieuwsgierig naar buiten rennen alsof er niets aan de hand is om te kijken wat er gebeurt omdat ze een kogelregen horen en wederom een schietende helikopter op enkele meters afstand rondvliegt. Weer blijven ze staren naar de op mensen schietende helikopter alsof het om een vuurwerkshow gaat i.p.v. dekking te zoeken. Absurd.

Daartegenover staat een fraaie montage met flashbacks, het waargebeurd verhaal, over het algemeen goed acteerwerk, en ook worden gaandeweg de dialogen beter.

Een controversiële productie over de onbeschaamde betrokkenheid door de USA bij de militaire coup in 1973 in Chili ( altijd ontkend door de regering Nixon en later volgens mij ook nog altijd). Het invloedrijke, politieke drama was sterk, intens en spannend en gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het liet de gruwelijke gevolgen van de militaire coup zien: de gewelddadige straatscènes bijvoorbeeld waren huiveringwekkend. In de kantlijn speelde het generatieconflict tussen vader en schoondochter.

avatar van Marvinleeaday
Ik heb een Italiaans gesproken versie gezien, dit heeft de film denk ik niet echt goed gedaan, anders misschien nog een half puntje meer.

avatar van baspls
"I've never seen so many cables from Washington. What kind of pull do you have up there anyway?"
- "I'm an American citizen."

De eerste Amerikaanse/Hollywood productie van Grieks-Franse filmmaker Costa-Gavras. De film gaat over de coup in Chili in de jaren '70 en is gebaseerd op ware feiten. De film was in de VS ongelooflijk controversieel ten tijde van zijn release. Desalniettemin viel de film in Cannes erg in de prijzen.

Een republikein reist af naar Zuid-Amerika omdat zijn zoon vermist is. Samen met zijn schoondochter begint hij een moeizame zoektocht. De Amerikaanse ambassade is alles behalve behulpzaam en de situatie verergerd met de dag. De doden liggen op straat en nergens is het veilig voor het regime. Vader leert zijn schoondochter beter kennen en komt ook meer over zijn zoon te weten...

Jack Lemmon zet een erg sterke rol neer als de vader van de vermiste man (hij heeft hier ook de prijs voor beste Acteur op gewonnen bij het Cannes filmfestival). Vooral de chemie met Sissy Spacek vond ik erg sterk. De idealen van vader en schoondochter willen nog wel eens botsen, maar uiteindelijk willen ze allebei het zelfde. Jerry Hardin (Deep Troat uit The X-Files) heeft ook een kleine rol als een Amerikaanse kolonel.

De film is gebaseerd op het boek van Thomas Hause, dat is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Joyce Horman (Beth in de film). Zoals aan het einde van de film al wordt verteld zijn de aanklachten tegen de ambassade nooit geslaagd en ontkend de Amerikaanse regering tegenwoordig nog steeds elke betrokkenheid in de hele affaire. Een paar jaar na de film is men er zelfs achtergekomen dat het lichaam dat naar de VS gestuurd helemaal niet van Horman is.

Ik ben de film eigenlijk op het spoor gekomen door de soundtrack van de Griekse Elektronische componist Vangelis. De Theme Song stond namelijk op zijn Greatest Hits album. Een erg mooie soundtrack die de film nog wat meer emotie meegeeft. Verder is de film ook mooi opgenomen. De cinematografie is sterk en je waant je echt in Zuid-Amerika (terwijl het in Mexico is gefilmd).

Missing is een sterke Drama / Mystery. De film is spannend en meeslepend en alles wordt op een sterke manier gebracht. Met name de flash-backs vond ik erg leuk gedaan. Het einde had echter wat meer toegelicht kunnen worden, we hadden ook best meer mogen zien dan enkel wat horen. Desalniettemin een goed plot. Ik denk dat als de film geregisseerd was geweest door een Amerikaanse regisseur dat hij bij lange na niet zo goed was geweest en het een doorsnee 'amerikaan in het buitenland' film zou zijn.

avatar van Walter White
Heb deze film gisteren avond gezien vond het een goede film de echte realiteit achter de verdwijning.
En dat de Amerikanen kunnen liegen als de beste die er bestaat op deze aarde.

En de film lijkt veel op Colonia of ben ik de enige die daar over denkt.
Colonia vond ik ook heel goed maar Missing vind ik vele malen beter ook door dat het een ouwe film is. En eigenlijk is Colonia een remake of is dat ook waargebeurd verhaal over Paul Schäfer.

Een sterk duo, Lemmon-Spacek, domineert deze zeer knappe film die eens te meer aantoont hoe het menselijke moet zwichten voor economische en poltieke belangen. Schitterende regie en enkele aangrijpende beelden. In mijn ogen de beste prestatie van Jack Lemmon ooit.
Zag de film destijds bij het verschijnen en toen is hij lang blijven nazinderen.

avatar van missl
Sterke film over een man waarvan zijn zoon zoekt raakt. In Santiago. Daar gaat alles anders dan hoe hij gewend is, hij komt zichzelf tegen in de zoektocht naar zijn zoon want hij merkt dat de verhoudingen anders liggen dan bij hem thuis. Mooi politiek drama.

avatar van wihu61
Prima film: beklemmende sfeer en een geweldige Jack Lemon. Ook mooi hoe die traag-vloeibare "medewerking" van het consulaat wordt weergegeven...