Missing (1982)

Drama / Mystery

geregisseerd door Costa-Gavras
met Jack Lemmon, Sissy Spacek en Melanie Mayron

Ed Horman, republikein in hart en nieren, reist naar een Zuid Amerikaans land op zoek naar zijn vermiste zoon, een politiek activist. Samen met zijn schoondochter probeert hij zich een weg te banen door de bureaucratie en politieke intriges. Langzamerhand komt Ed erachter dat de Amerikaanse regering zaken voor hem verdonkermaant.

avatar van missl
Sterke film over een man waarvan zijn zoon zoekt raakt. In Santiago. Daar gaat alles anders dan hoe hij gewend is, hij komt zichzelf tegen in de zoektocht naar zijn zoon want hij merkt dat de verhoudingen anders liggen dan bij hem thuis. Mooi politiek drama.

avatar van wihu61
Prima film: beklemmende sfeer en een geweldige Jack Lemon. Ook mooi hoe die traag-vloeibare "medewerking" van het consulaat wordt weergegeven...

avatar van jono
Missing is een Amerikaanse dramafilm uit 1982 onder regie van Costa-Gavras. Het scenario is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse journalist Charles Horman, die verdween tijdens de Chileense staatsgreep van 1973. De vrouw en de vader van Horman trachten tevergeefs uit te zoeken wat er met hem is gebeurd. In de Chileense bureaucratie worden zij van het kastje naar de muur gestuurd, totdat zij de verschrikkelijke waarheid ontdekken.

Missing is een aardige film met wel veel flashbacks, die wat mij betreft de vaart behoorlijk uit de film halen. Mooie rollen zijn er voor Jack Lemmon als de vader van Charles, en Sissy Spacek als zijn vrouw. De film won de Oscar voor best adapted screenplay en kreeg nominaties voor de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol (Jack Lemmon), beste vrouwelijke hoofdrol (Sissy Spacek) en beste film. 3,5*