Gandhi (1982)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Biografie

geregisseerd door Richard Attenborough
met Ben Kingsley, Edward Fox en John Gielgud

Deze film vertelt de geschiedenis van Gandhi, één der meest monumentale persoonlijkheden van de vorige eeuw. Hij begon zijn loopbaan als jurist en werd na een jarenlange strijd voor zijn idealen een moderne Messias, wiens passief verzet leidde tot het eind van de Engelse koloniale overheersing in India. Zijn naam is synoniem aan een levenshouding die de loop der geschiedenis heeft gewijzigd en nog steeds een inspiratiebron is voor miljoenen mensen.

avatar van mrklm
“Gandhi” is een uiterst respectvolle biografie van één van de sleutelfiguren van de 20e eeuw die niet alleen verantwoordelijk was voor het einde van het Britse kolonialisme in India, maar ook Martin Luther King inspireerde met zijn filosofie van geweldloos verzet in de vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid. Gandhi genoot zoveel respect onder zijn landgenoten omdat hij bij elke oproep steeds het goede voorbeeld gaf. Wanneer de Indiase burgers zich willen verzetten tegen de uitbuiting van hun kledingindustrie door de Britten, roept Gandhi op tot een algehele boycot van Britse kleding en vanaf dat moment kleedt hij zich alleen nog in een lendendoek die hij zelf maakt.

Wanneer er gevechten uitbreken tussen de religieuze facties in India, gaat hij over tot een hongerstaking die leidt tot blijvende vrede tussen Hindu’s en Moslims in India. Attenboroughs epos over deze man begint met Ghandi’s dood in 1948 en diens begrafenis. De begrafenisscène staat in het Guinness Book of World Records als de filmscène met de meeste figuranten ooit: er waren maar liefst 400.000 mensen aanwezig voor deze openingsscène! Volgens Attenborough zorgde Ben Kingsleys gelijkenis met Gandhi ervoor dat de figuranten geloofden dat ze hier Gandhi echt opnieuw aan het begraven waren. Veel dank moet hier ook gaan naar de 11 Second Unit- en Assistent-Regisseurs die hierbij hebben geholpen.

“Gandhi” kijkt vervolgens terug op Gandhi’s eerste ervaring van racisme wanneer hij in 1893 als gekleurde advocaat in Zuid-Afrika letterlijk uit een trein wordt gegooid omdat hij het lef had om eerste klas te reizen. Het institutionele racisme in Zuid-Afrika inspireert Gandhi tot de oprichting van de Natal Indian Congress, waardoor hij haast gelynchd wordt door blanke Afrikaners. Hij leidt in 1908 een protest tegen het verplicht dragen van een ID-card door zijn eigen ID-card en die van alle bestuursleden in het openbaar te verbranden. Hoewel de politie hem ernstig verwondt, gaat hij door met zijn vreedzame protest tot hij wordt gearresteerd.

In ruim 3 uur behandelt “Gandhi” alle hoogte- en dieptepunten uit Gandhi’s leven, waarin de relatie met en de steun van zijn trouwe echtgenote een belangrijke rol speelt. De meest indrukwekkende momenten zijn “the Salt March”, die leidt tot Ghandi’s zoveelste arrestatie, en de “Jallianwalla Bagh Massacre” waarbij de meedogenloze General Dyer [Edward Fox] zijn soldaten de opdracht geeft het vuur te openen op ongewapende Indiërs wegens illegale samenscholing. Het is een scène die nog maar eens aantoont hoe goed Attenborough de figuranten wist te regisseren, want de paniek en de pijn is zichtbaar en voelbaar in deze sleutelscène in de strijd voor onafhankelijkheid.

“Gandhi” is niet origineel in zijn structuur, maar Attenborough is erin geslaagd om de kijkers een glimp te geven van de ware Gandhi op een volstrekt integere wijze. Het resultaat is een indrukwekkend eerbetoon aan Gandhi, maar ook aan al die mensen die dankzij zijn lichtende voorbeeld bereid en in staat bleken om zijn geweldloze strijd voort te zetten, ondanks de duizenden doden en gewonden die tijdens die strijd vielen. Een inspirerende film in alle opzichten en werkelijk een geval van ‘zo maken ze ze niet meer’.

avatar van Illmaticly Ill
Gandhi heeft een simpele maar diepgaande boodschap aan de mensheid waarvoor zij nog altijd niet klaar blijkt te zijn. Een gedachtegang die veel weg heeft van bijvoorbeeld een denker als Krishnamurti. Verder kan ik bepaald niet oordelen over het al dan niet correct weergegeven verloop van de Indiase ontkoppeling van het Britse Rijk en bijgevolg de bloedige gevolgen voor bevolkingsgroepen onderling in India.
Qua boodschap tegen ongelijkheid, onverdraagzaamheid en onwetendheid dus uiterst belangrijk om een keer gezien te hebben; qua film niet al te indrukwekkend.

avatar van jono
Heel lang geleden, toen ik nog op het VWO zat, gingen we met de geschiedenisklas naar de film Gandhi. Het was de eerste 'serieuze' film die ik ooit in de bioscoop zag. En ondanks dat ik indertijd een spanningsboog moet hebben gehad van ongeveer twintig minuten, vond ik het een geweldige ervaring. De film duurde ruim drie uur, maar die vlogen om. Ik was vooral erg onder de indruk van de historische setting waarin de film geplaatst was, en de imponerende massascènes. Waarschijnlijk is door deze film mijn voorliefde voor historische en biografische epossen ontstaan.

Gisteren bekeek ik de film voor de zoveelste keer, en wederom was ik erg onder de indruk. Met name door het fantastische spel van hoofdrolspeler Ben Kingsley. Hij lijkt in de film niet alleen enorm op Gandhi, hij ís gewoon Gandhi. Ik vind het dan ook meer dan terecht dat hij in 1982 de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol in de wacht sleepte. De film is een onovertroffen meesterwerk en staat nog steeds hoog in mijn lijstje van beste films aller tijden. 5*

Indrukwekkende film. Vooral door het verhaal zelf en door Kingsley's vertolking van Gandhi. Naar het einde toe wordt de film wel iets te traag, alsof ze moeite hadden er een einde aan te breien.