Gandhi (1982)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Biografie

geregisseerd door Richard Attenborough
met Ben Kingsley, Edward Fox en John Gielgud

Deze film vertelt de geschiedenis van Gandhi, één der meest monumentale persoonlijkheden van de vorige eeuw. Hij begon zijn loopbaan als jurist en werd na een jarenlange strijd voor zijn idealen een moderne Messias, wiens passief verzet leidde tot het eind van de Engelse koloniale overheersing in India. Zijn naam is synoniem aan een levenshouding die de loop der geschiedenis heeft gewijzigd en nog steeds een inspiratiebron is voor miljoenen mensen.

avatar van dEUS
Deze film was volledig zoals verwacht: een prachtige biografie van een erg inspirerend figuur die ontzettend sterk vertolkt wordt door Ben Kingsley. Afgezien van het verhaal is de film zelf niet echt overweldigend te noemen en duurt hij naar mijn gevoel ook iets te lang.

CaptainTwisted
Wat valt er over deze film te zeggen. Een juweeltje! 3 uur vliegen om!

avatar van royals
Dit is zeker één van de meeslependste en mooiste autobiografische films ooit gemaakt. Ik vindt minstens vier sterren een aanvaardbare score.

Het zal zo'n 25 jaar geleden zijn denk ik dat ik deze film voor het eerst zag.
En nu, na zoveel tijd, ben ik nog steeds onder de indruk van dit verbijsterende, maar waar gebeurde, verhaal.
Zeer mooie en indrukwekkende film is dit over het leven van Mahatma Gandhi, subliem neergezet door Ben Kingsley die hiervoor, zeer terecht een Oscar mocht ontvangen.
Voor mij was het ook de eerste kennismaking met de acteur Ben Kingsley, en die kon al dadelijk tellen, dat deze acteur een grote toekomst tegemoet zou gaan stond toen al vast.
De film won trouwens ook de Oscar voor Beste Film.
De film duurt 3 uur, maar laat dat U niet tegen houden om de film alsnog te bekijken, die 3 uur is zo voorbij, zo'n boeiend verhaal is het.
Helaas, maar dat weet iedereen, heeft de prent geen happy end.

NKS
Ik vind hem iets te lang duren, af en toe iets minder stukken. Maar wat een geweldige rol van Ben Kingsley!

Driello
Tja, vloeken in de kerk, wellicht, maar ik was niet alleen niet onder de indruk, ik raakte in het geheel niet geboeid dor de film. Het verhaal mag bekend worden geacht, maar verder vind ik het een zeer niet bijzondere film, met redelijk acteerwerk, redelijke beelden maar nergens iets hoog staands. Het deed me erg aan een herhaling van zetten denken, met Lawrence of Arabis in het achterhoofd. Zelfs een intermission met een zwart scherm aan alleen film muziek......waar zagen -en hoorden vooral- we dat eerder. Het duurt lang, er speelt te weinig op de achtergrond en het is een beetje een recht toe-recht aan verhaal zonder veel bijzonders. Met excuus aan de fans: niet goed en niet slecht. 3*

Akron777
Zeer sterke film. Met een fantastisch spelende Kingsley.

avatar van stfuympos
Deze film gaf me niet echt een wauw gevoel, maar is toch wel een must see, zeker voor de film fanaten.

avatar van hkoster
wie minder stemt dan 3 is vaak iemand die niet genoeg films heeft gezien.

hkoster schreef:
wie minder stemt dan 3 is vaak iemand die niet genoeg films heeft gezien.

.........????????? en dat is gebaseerd op?

avatar van daxclusive
Niet echt mijn type film, heel verplicht een aantal jaren geleden gekeken.
Moet zeggen, het verhaal was boeiend, het was pakkend, maar zou hem nooit meer willen herzien. Toch een 3 ster.

avatar van kuk
kuk
Krachtig én eendimensionaal portret van deze grootse persoonlijkheid. Zoals hier al vaker genoemd voornamelijk historisch interessant, hoewel het acteerwerk van Kingsley ook een grote pluim verdient.

Nog altijd een van de grootste en meest informatieve "heldendichten" in de filmgeschiedenis. Ben Kingsley schittert in zijn debuut: nauwgezet, gevoelig, boeiend en tegelijkertijd bescheiden, met een doordringende blik en een verbazingwekkende stemintonatie. Zonder twijfel vormt hij de sleutel van het succes van deze film. De scènes van de mensenmenigten en bloedige slachtingen zijn indrukwekkend. Later pas heb ik gelezen dat Richard Attenborough 20 jaar nodig gehad heeft aan voorbereiding om deze productie te realiseren.

avatar van missl
Prachtig levensverhaal, blijft interessant en met een fenomenale Kingsley.

Nieksnut
Moeilijk te beoordelen. Fascinerende film, maar dat komt voor natuurlijk voornamelijk doordat het over Gandhi gaat. Filmtechnisch was het op een aantal geweldige shots niet zo bijzonder. Toch ben ik erg blij dat ik hem gezien heb. Wat een man!

avatar van Malli
Misschien net iets te lang, maar voor het de rest was het smullen geblazen: uitstekend geacteerd, een prachtige historische setting en een levensverhaal boeiend as hell.

Driello
2,5 jaar was ik klaar blijkelijk veel milder in mijn beoordeling van deze film dan nu. Ik heb Gandhi herzien en dat doet mijn beoordeling kelderen. Allereerst het acteer werk. Dat is toch wel erg beneden maats. Daarmee doel ik op nagenoeg de gehele cast. Dit is dus inclusief Ben Kingsley. Het is voor mij namelijk totaal niet bijzonder wat hij hier presteerd en eigenlijk geeft hij mij nooit echt het gevoel naar een groot man te kijken. Dan het verhaal: eigenlijk vind ik de manier waarop dit is verteld een misser van jewelste. Allereerst is het een onvergeeflijk saaie film. Daarnaast is naar mijn mening Gandhi neergezet als een man die, als zaken niet lopen zoals hij dat wil, hij maar weer gaat hongerstaken. Hij kwam mij over op iemand die zijn eigen reputatie en zijn gezondheid als inzet gebruikte als een chantage middel. Dit was volgens mij niet zoals de echte Gandhi dat deed en derhalve vind ik dat de regisseur gefaalt heeft een boeiend portret van een van de grootste persoonlijk heden van de 20e eeuw te schetsen. Dat komt wellicht ook door de saaie, rechtlijnige manier van vertellen van de gebeurtenissen, alsof het letterlijk uit een zeer droog geschreven geschiedenisboekje is overgenomen. Ook vind ik de ongetwijfeld vertwijfelde gevoelens van de Britten matig uitgewerkt. Wat resteerd is een film met zeer beperkte impact (includief de geweld scenes, die me gewoon weg niet raakten, deels door het knullige acteren van de figuranten), wat voor een film als deze als een mislukking mag worden beschouwd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Gandhi is een geschiedkundige biopic geworden die vooral de figuur Gandhi op een geloofwaardige manier wil weergeven. En daar ligt ook de sterkte van de film. Verwacht dus geen visuele hoogstandjes of interpretaties, maar eerder een groots opgezette documentaire, weliswaar gespeeld. Ben Kingsley is de geknipte man voor deze rol en zal nooit een betere rol spelen dan hier. Kingsley is de zoon van een Indiase dokter uit Kenia, en was dus daarom zeker een geloofwaardige Gandhi. Hij lijkt er ook sterk op en kan de man enorm goed naspelen.

Het visuele is dan misschien iets minder, toch is dat niet helemaal zo. De regisseur geeft een mooi beeld van India met verschillende indrukwekkende massa scènes. Doordat de film werd opgenomen in India zelf, was één van de voorwaarden het respect voor Gandhi. Je merkt aan de film wel dat dit geen afstandelijke biografische film is, maar dat zowel cast als crew hier met volle inzet achterstaan.

Ik kende weinig van Gandhi, buiten het kort geschetste beeld van geweldloze verzetsstrijder. De film heeft op dat vlak veel bijgeleerd. Er zijn misschien wel betere films, maar het blijft een kwalitatieve biopic die ondanks zijn lange lengte bleef boeien tot het einde.

avatar van soom
Ik moest me hier wel door heen slepen. Droge kost, hoe interessant Gandhi als persoon ook is. In feite hang ik aan dezelfde gedachte. Waartoe vechten met kogels, als je het ook met alleen wat je bent, kunt? In dat opzicht vond ik wel wat ik zocht.

Petje af voor Ben Kingsley, de omgeving waar hij in bewoog werd goed aangestipt. Dat is het dus. Als film zijnde net wat te saai en iets teveel droogheid, maar wat is die Mohandas interessant. Zeer mooi. 5 *. Omdat dit me aanspreekt, ik me hier meer dan wat dan ook in kan vinden, en hoewel ik de film maar met moeite kon uitzitten, de hele gedachtelijn van Gandhi verder reikt dan de film. Hij reikt wat mij betreft tot de sterren en verder, en beland pardoes in het hart.

avatar van John Barry
Naar aanleiding van het overlijden van Richard Attenboroug heb ik deze film uit de kast gehaald. Als je een mooie film wilt zien van Richard Attenboroug, dan is deze film een aanrader.

Deze film is eigenlijk een geschiedenis les van drie uur. In drie uur tijd kom je veel te weten over het leven over de bijzonderde man Gandhi. Hij is de man die met geweldloos verzet de Britten erg moeilijk wist te maken in de vorige eeuw. Gandhi is een bijzondere persoonlijkheid en het is dan ook niet verwonderlijk dat er over zo soort persoon een film word gemaakt.

Belangrijkste vereiste als je een film maakt over zo bijzonder persoon als Gandhi is dat die persoon vertolkt word door een acteur die zijn vak verstaat. Anders kan je niet met het personage inleven en kan je de film als mislukt beschouwen. Ben Kingsley is de ideale man gebleken om Gandhi te spelen. Zijn prestatie in deze film is verbluffend en je hebt het idee dat je naar de echte Gandhi aan het kijken bent. Ben Kingsley is de sleutel tot het succes van deze film. Hij zorgt ervoor dat je ook echt het idee hebt dat je aan het kijken bent naar een film over Gandhi. Ook de rest van het acteerwerk in deze film is erg goed.

Deze film laat dus in drie uur tijd het leven van Gandhi zien, maar je ziet tegelijkertijd ook veel van de geschiedenis van India. Je ziet hoe India onafhankelijk werd. Maar de onafhankelijkheid ging niet zomaar. Dit ging gepaard met veel protesten en helaas ook met bloedbaden. Deze dingen zijn indrukwekkend weergeven in de film.

De muzikale begeleiding bij deze film is erg goed. Het camera werk is ook goed. We krijgen een paar mooie plaatjes te zien van India.

Het is wel zo dat deze film te lang duurt. De film is wel wat langdradig. Dit valt de eerste 2 uur wel mee, maar vooral het laatste uur had er echt wel wat meer vaart in mogen zitten.

Maar ondanks dat deze film toch wel wat langdradig is te noemen vind ik dit een hele mooie film over het leven van een bijzondere man.

4 sterren voor deze film.

avatar van Filmkriebel
Mooi, mooi!!! Gandhi is een mens die sowieso sterk tot ieders verbeelding spreekt maar als biografische film is dit heel erg geslaagd. Gefilmd in India, grotendeels met Indische acteurs... het ziet er heel authentiek uit en Attenborough wist hier de magie en de mystiek van het oude subcontinent heel goed in beeld te brengen : prachtige adembenemende fotografie. Niet alleen die zonsondergangen en de indrukwekkende massa-scènes, maar bijvoorbeeld ook die trein die op een brug stopt om de mensen even in een rivier te laten baden. Ik vind dit een magisch moment.

Ook historisch goed onderbouwd : zijn periode in Zuid-Afrika, het bloedbad van Amritsar, de zoutmars, de rellen tussen hindoes en moslims met de vorming van Pakistan... de grote mijlpalen uit de geschiedenis van India passeren de revue en worden met oog voor detail in beeld gebracht. En is een lesje geschiedenis nu zo'n negatief aspect in een film, precies zoals geschiedenis = per definitie saai? Dacht ik niet.

Kingsley dan, sowieso een tour de force hoe hij Gandhi nog eens tot leven brengt. De gelijkenis is treffend. Een wijze profetische man die op zoek was naar harmonie tussen alle volkeren. Het is nu en dan wel eens de grote Gandhi show, waarbij alles convergeert naar ophemeling van het individu, hoe iedereen schaapachtig naar hem gaapt. De realiteit was wellicht complexer... Attenboroughs Gandhi blijft een prachtig eerbetoon aan een mens, zoals we er meer zouden willen hebben op deze aarde.

PS : De BluRay is prachtig

Zielloze biopic.

Hoewel ik de naam Gandhi uiteraard wel kende, moet ik ook bekennen dat ik buiten zijn algemene imago niet al te veel van de man afwist. In die zin is zo'n biopic dan wel nuttig, op een drietal uurtjes ben je bij, zolang je je maar bij de feitjes houdt. De rest lijkt dik aangezet, maar daarvoor is het dan ook een biopic.

Weet achteraf niet echt wat ik nu van de man moet denken. Met zijn gedachtengoed niks mis en hij heeft ook best wat verwezenlijkt, als catalysator achter de onafhankelijkheid van Indië, maar zoals hij blijkbaar zelf ook wel besefte heeft hij nooit de kentering in mensen losgemaakt waarnaar hij op zoek was. Hij had volgelingen, maar niet veel meer dan dat. Mensen die hem volgden, veelal omdat ze eenzelfde doel voor ogen hadden, maar écht begrijpen deden ze hem niet. Hij moest ook elke keer weer in hongerstaking wanneer alles weer eens in het honderd liet, wat eigenlijk gewoon onderstreept dat hij "zijn volk" niet veel bijgeleerd heeft, hij heeft hen enkel even geleid.

Ach ja, allemaal fijn enzo, maar de film die errond hangt is amper het kijken waard. Ik begrijp sowieso al niet waarom in een film vol Indiërs net weer een blanke man gekozen wordt om Gandhi te spelen. Wie verzint die dingen toch? Al doet Kingsley het verder wel goed, het blijft een domme keuze. Rest van de cast is een stuk makker, zeker de Britten komen er wel erg bekaaid vanaf.

Visueel stelt het zeer weinig voor, verbaas me er dan ook over dat deze film er een Oscar voor gekregen heeft. Misschien voor de schaal dan, maar in mooie beelden resulteert het eigenlijk niet. Muziek ook érg aanwezig en niet al te mooi of sfeervol.

Rest 3 uur aan film. Nogal droge materie, met weinig voeling in beeld gebracht. Echt veel leer je niet over de mens Gandhi, z'n rol in de geschiedenis wordt wel aardig belicht, maar daar kijk ik geen film voor. Verder weinig tot niks waard, dus gefaalde film wat mij betreft.

Kingsley is wel gedeeltelijk Indisch. Zijn echte naam is Krishna Bhanji.

Da's nieuws voor mij. Dan is het maar een half-rare keuze

avatar van PEN15
Had deze eens een keer gezien tijdens een gepleegde visite. Met de gigantische speelduur werd het nogal een lange zit, dat zijn maar liefst drie uren! Geef mij nou maar een film tussen de 90 en 120 minuten dat is lang zat. Toch was ik zeer onder de indruk van Ben Kingsley. Hij zet een fenomenale vertolking van Gandhi neer, in het bijzonder kwa gelijkenis in diverse gezichten van zijn leven. Daarnaast was het apart om enkele acteurs van de cast in Temple of Doom hier terug te zien. Een ding dat me bij het begin nog een beetje steekt waren de laatste woorden van Gandhi als hij oh god, oh god zegt. Dat zei hij toch zeker niet in het Engels...maar ik beschouw hem meer als fictie dan feiten. Gandhi wordt verdacht veel als brave Hendrik geportreteerd en van alle blanken werd de gemeenste kant getoond. Britten waren namelijk allemaal slecht en elke europeaan in Suidafrika een racist. Als je dat graag wilt geloven is deze film je perfecte propagandhi.

Indrukwekkend portret van Gandhi, niet in het minst door de prestatie van Ben Kingsley, die van begin tot het eind geloofwaardig blijft. Ongekende topprestatie voor een acteur. En van de regisseur, van wie we weten dat hij wel een film kan maken en hier, wat mij betreft, moeiteloos de aandacht drie uur weet vol te houden. Eveneens een aangrijpend beeld van de Indiase strijd voor onafhankelijkheid, die wel wat raakvlakken heeft met de onafhankelijkheid van 'Ons Indië', twee jaar later. Al verzetten de Britten de bakens wat grootmoediger dan de Nederlanders zo te zien. Maar ja, Gandhi en Soekarno zijn ook moeilijk te vergelijken.
Mooie kleine rolletjes van Edward Fox en John Gielgud als een schietgrage generaal en een onbuigzame onderkoning; overigens de latere Lord Halifax die zo leuk uit jagen ging met Herman Göring. Maar dat ter zijde.

Eigenlijk is deze film nog behoorlijk actueel, gezien de rol die de moslims hebben gespeeld bij de onafhankelijkheid van 'hun' Pakistan, een in alle opzichten ziek land. Goed dat Gandhi dat niet heeft hoeven meemaken. Een vreedzame samenleving van moslims en hindoes bleek een utopie, helaas. Al moet worden gezegd: Gandhi is niet door een moslim vermoord, maar door een fanatieke hindoe. Fraai stukje geschiedenis, toch.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd. Heel veel wist 'k niet over deze man, maar vond het wel eens interessant om gezien te hebben. De film duurde wel lang, zo'n 3 uren, en van mij mocht hij toch wel iets korter.
Het acteerwerk was wel dik in orde.
Het is niet direct een film die 'k nog eens zal her bekijken, maar 'k vond het toch de moeite om eens gezien te hebben.

TMP
Degelijke vertolking van Ben Kingsley als Gandhi. Helaas duurt te film wel ruimschoots te lang. Van een film van ruim drie uur had ik inhoudelijk wel wat meer verwacht. Veel meer dan dat Gandhi tegen iedere vorm van geweld is en bij herhaling in hongerstaking is gegaan op momenten dat het niet liep zoals hij wilde, kan er met betrekking tot diens persoonlijkheid nou ook niet uitgehaald worden. Buiten Gandhi zelf zitten er ook nauwelijks interessante personages of verhaallijnen in de film. Op die manier wordt het wel een redelijk saaie geschiedenisles.

avatar van Tiany
Heeeeeel lang geleden gezien op Filmnet. Ik was zeer onder de indruk van deze man èn van de film. Ben Kingsley is perfect voor de rol van Gandhi.

avatar van TornadoEF5
Ziet er interessant uit, zal ik eens bekijken zeer binnenkort.

avatar van mrklm
“Gandhi” is een uiterst respectvolle biografie van één van de sleutelfiguren van de 20e eeuw die niet alleen verantwoordelijk was voor het einde van het Britse kolonialisme in India, maar ook Martin Luther King inspireerde met zijn filosofie van geweldloos verzet in de vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid. Gandhi genoot zoveel respect onder zijn landgenoten omdat hij bij elke oproep steeds het goede voorbeeld gaf. Wanneer de Indiase burgers zich willen verzetten tegen de uitbuiting van hun kledingindustrie door de Britten, roept Gandhi op tot een algehele boycot van Britse kleding en vanaf dat moment kleedt hij zich alleen nog in een lendendoek die hij zelf maakt.

Wanneer er gevechten uitbreken tussen de religieuze facties in India, gaat hij over tot een hongerstaking die leidt tot blijvende vrede tussen Hindu’s en Moslims in India. Attenboroughs epos over deze man begint met Ghandi’s dood in 1948 en diens begrafenis. De begrafenisscène staat in het Guinness Book of World Records als de filmscène met de meeste figuranten ooit: er waren maar liefst 400.000 mensen aanwezig voor deze openingsscène! Volgens Attenborough zorgde Ben Kingsleys gelijkenis met Gandhi ervoor dat de figuranten geloofden dat ze hier Gandhi echt opnieuw aan het begraven waren. Veel dank moet hier ook gaan naar de 11 Second Unit- en Assistent-Regisseurs die hierbij hebben geholpen.

“Gandhi” kijkt vervolgens terug op Gandhi’s eerste ervaring van racisme wanneer hij in 1893 als gekleurde advocaat in Zuid-Afrika letterlijk uit een trein wordt gegooid omdat hij het lef had om eerste klas te reizen. Het institutionele racisme in Zuid-Afrika inspireert Gandhi tot de oprichting van de Natal Indian Congress, waardoor hij haast gelynchd wordt door blanke Afrikaners. Hij leidt in 1908 een protest tegen het verplicht dragen van een ID-card door zijn eigen ID-card en die van alle bestuursleden in het openbaar te verbranden. Hoewel de politie hem ernstig verwondt, gaat hij door met zijn vreedzame protest tot hij wordt gearresteerd.

In ruim 3 uur behandelt “Gandhi” alle hoogte- en dieptepunten uit Gandhi’s leven, waarin de relatie met en de steun van zijn trouwe echtgenote een belangrijke rol speelt. De meest indrukwekkende momenten zijn “the Salt March”, die leidt tot Ghandi’s zoveelste arrestatie, en de “Jallianwalla Bagh Massacre” waarbij de meedogenloze General Dyer [Edward Fox] zijn soldaten de opdracht geeft het vuur te openen op ongewapende Indiërs wegens illegale samenscholing. Het is een scène die nog maar eens aantoont hoe goed Attenborough de figuranten wist te regisseren, want de paniek en de pijn is zichtbaar en voelbaar in deze sleutelscène in de strijd voor onafhankelijkheid.

“Gandhi” is niet origineel in zijn structuur, maar Attenborough is erin geslaagd om de kijkers een glimp te geven van de ware Gandhi op een volstrekt integere wijze. Het resultaat is een indrukwekkend eerbetoon aan Gandhi, maar ook aan al die mensen die dankzij zijn lichtende voorbeeld bereid en in staat bleken om zijn geweldloze strijd voort te zetten, ondanks de duizenden doden en gewonden die tijdens die strijd vielen. Een inspirerende film in alle opzichten en werkelijk een geval van ‘zo maken ze ze niet meer’.

avatar van Illmaticly Ill
Gandhi heeft een simpele maar diepgaande boodschap aan de mensheid waarvoor zij nog altijd niet klaar blijkt te zijn. Een gedachtegang die veel weg heeft van bijvoorbeeld een denker als Krishnamurti. Verder kan ik bepaald niet oordelen over het al dan niet correct weergegeven verloop van de Indiase ontkoppeling van het Britse Rijk en bijgevolg de bloedige gevolgen voor bevolkingsgroepen onderling in India.
Qua boodschap tegen ongelijkheid, onverdraagzaamheid en onwetendheid dus uiterst belangrijk om een keer gezien te hebben; qua film niet al te indrukwekkend.