Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

avatar van DVD-T
Boneka schreef:

Ik heb de Metal case version van Zavvi. Dat is waarschijnlijk ook de laatste versie.

Dat is inderdaad de nieuwe versie. Vreemd, ik vond de transfer echt niet slecht.

avatar van Boneka
Dvd forum besteedde er ook aandacht van en komt niet verder dan 7 van 10.

Een van m'n favoriete films al talloze keren gezien, blijft boeiend.
Film heeft wat komische aspecten maar laat toch een heel donder geheel achter zich, ondersteund door fantastische muziek. 5.0

avatar van IH88
[quote]Boneka schreef:

Ik ook. Zowel het eerste als het tweede deel vond ik geweldig. Alleen het begin van het tweede deel was ietsje minder.

avatar van DonJefferson
Zojuist Full Metal Jacket en heeft me de hele tijd geboeid. Ben sowieso een oorlogsfilm-fan, maar deze hield me toch iets meer aandachtig dan de andere. De muziek speelt een goede, ondersteunende rol bij deze klassieker.

Uiteraard krijgt ie een voldoende. Er zijn enkele fantastische scenes, maar ik vind het zo jammer dat er niet gekozen is voor een goed verhaal. Het eerste half uur is super, maar daarna is het een standaard Vietnamfilm. Geef maar mij Platoon!

avatar van Alathir
5* sterren voor het deel van de opleiding, de overgang naar het tweede deel is minder goed en ook erg jammer dat er geen goed verhaal is (2*). Het laatste halfuur is dan terug weer interessanter (3.5*-4*).
Gemiddeld gezien kom ik dus uit op een 3.0* (middenstuk duurt namelijk ongeveer 1uur), de muziek en regie is wel goed dus ik ben geneigd om toch een 3.5* te geven voor een ijzersterk begin. Ik heb ook het gevoel dat het 2e deel minder dramatisch overkwam op mij omdat het begin van de film zich niet erg serieus nam.

avatar van Elchapo
Na platoon mijn favoriet over de vietnamoorlog...

avatar van Black Math
Herzien. Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waarom deze film zo goed scoort hier, maar omgekeerd zal er vast ook de nodige onbegrip over mijn waardering zijn.

Eerste punt wat me niet overtuigd is de structuur waarbij de film in twee flink verschillende delen valt. Het eerste deel vond ik de eerste kijkbeurt jaren geleden wel leuk. Ik kan er nu niet zoveel meer mee. De drill instructor heeft een rijk vocabulaire om rekruten af te zeiken, maar op een gegeven moment heb je z'n shtick wel door en wordt het vervelend. Maar van dit deel snap ik tenminste nog een beetje de aantrekkingskracht.

Het tweede deel in Vietnam daarentegen vond ik de eerste keer al niet veel aan. Standaard oorlogsscènes, maar in tegenstelling tot andere films zoals Platoon, die ik overigens ook niet geweldig vind, voelt het allemaal vrij afstandelijk aan, waardoor heb ik totaal geen binding met de karakters. Gevolg: het voelt leeg aan en komt saai over. Ik krijg niet echt vat op wat er in het hoofd van het hoofdpersonage, Joker, omgaat en tot overmaat van ramp vind hem ook nog eens behoorlijk irritant met z'n cynische grapjes.

De keuze van nummers in de soundtrack voelt ook vreemd aan, soms wordt er vanuit het niets een nummer opgezet, wat ook nog eens behoorlijk random aanvoelt. Visueel is het enige dat me opviel dat het stijlmiddel van de slow motion vaak ingezet wordt om nadruk te geven op een gebeurtenis en dat werkt op een gegeven moment ook niet meer. Jammer, want de scène waarin de sluipschutter, die ineens een meisje blijkt te zijn, geëlimineerd wordt had op zichzelf zeker iets.

Helaas niet aan mij besteed. 1*.

avatar van Trefwoord
Ik zou deze situatie wel eens willen zien vanuit het Noord-Vietnamese standpunt.

avatar van TornadoEF5
Zeker geen topfilm, daarvoor is hij veel te wisselvallig. Het is ook typisch een film die het goed doet omdat er al een hoge rating staat en het een bekende regisseur heeft, heb ik het idee. Toch zie ik bij vlagen wel delen die uit een topfilm kunnen komen, vergelijkbaar met een tennismatch waarbij de éne set ook niet evenveel kwaliteit biedt als de andere. Het laatste halfuur is kwalitatief zo erg sterk, knap geschoten, goede muziek en verhalend het meest boeiend. Ook het begin - wellicht meer Kubrickiaans - is best oké, hoewel toch iets te suggestief. En drill sergeants is nu ook niet echt zo een uniek gegeven meer. Het middenstuk was gewoon ronduit slecht, daar moet je geen doekjes om winden, en werd veel beter uitgewerkt in Jarhead. Het bood ook muzikaal te weinig aan, of anders gezegd: ik ben beter gewend van Kubrick. Enkel het laatste deel was bevredigend.

avatar van Ajax&Filmfreak
Welk gedeelte bedoel je precies met het middenstuk?
Ik deel de film altijd in 2en.

avatar van Jordidj
Het eerste deel is fenomenaal, zeer boeiend en bij vlagen ontzettend komisch. Helaas weet het tweede mij een stuk minder te overtuigen. Desalniettemin, door de vele boeiende personages (de scènes met de Sergeant en Pyle, om te smullen!!) houden mijn volledige interesse door de gehele film. ****

avatar van Shadowed
Ok.

Heb eigenlijk erg weinig van Kubrick gezien. The Shining, maar dat is het dan ook wel weer. Ben wel van plan meer te zien, zoals Dr Strangelove. Natuurlijk ga ik ook A Clockwork Orange eens een keertje kijken. Maar eerst Full Metal Jacket.

4,0* voor de eerste helft. Een zeer boeiende film. Kon ik nog de hele film naar kijken. Geweldige prestatie van de schreeuwende Ermey. Heb buiten deze film niet veel meer van hem gehoord, ook Onofrio viel me op. Veel verder dan een rol in Man In Black heb ik hem ook niet meer gezien. Maar dus, een hele vermakelijke en goede eerste helft.

2,5* voor de tweede. Voelde als een standaard Vietnam film aan voor me. Ontbrak aan origineel gebied, aan spektakel is er wel wat te beleven, maar dat redde deze film niet.

Uiteindelijk naar beneden afgerond, 3,0*

avatar van Basto
Inzoomen op de kill!

Briljante oorlogsvertelling van grootmeester Kubrick, waarbij hij ons in twee uur langzaam naar de kill voert. Het begint enigzins ‘lacherig’ met de mariniers opleiding waar het toch vooral om stoere taal gaat. Het ‘Warface’ is slechts een uiting van machogedrag en de echte kill is nig ver weg.

Vervolgens belanden we met een geniale montage in de hoofdstad va. Vietnam waar de oorlog ook nog ver weg is. De hoofdpersoon is journalist en bevindt zich op veilige afstand van alle schermutselingen. Daar wordt ook over geklaagd, want bliedvergieten is wat men wil. Vervolgens wordt hij langzaam verder het oorlogsgebied in gestuurd. Zijn het eerst nog de resultaten (lijken), de oorlog komt steeds dichterbij. Bij het TED offensief wordt er voor het eerst geschoten (door de hoofdpersoon), maar het blijft op afstand. Zo brengt Kubrick ons langzaam naar de fenominale eindscene, waar de dood persoonlijk wordt, en gezicht krijgt. Om te eindigen met een onmenselijke ‘mercy kill’, van elke romantiek ontdaan.

Welkom in de hel, waar het zingen van kinderliedjes (Mickey Mouse) voor verlichting zorgt.

Meesterwerk!