Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

avatar van Basto
Na meerdere herzieningen vind ik het tweede deel juist veel sterker. Geeft ene mooi overzicht van de verschillende (sporten) gebeurtenissen in Vietnam. Een mooi caleidoscopisch beeld. Dat drillen blijft toch een beetje en one trick pony. En die harde overgang naar de zonnige straten en het vertier in Vietnam is briljant. Doet denken aan de scène met het bot uit 2001.

avatar van jono
Full Metal Jacket is een oorlogsfilm, gebaseerd op de roman The Short Timers van Gustav Hasford uit 1979.

De film gaat over de oorlog in Vietnam, en wordt verteld vanuit het standpunt van soldaat Joker, een oorlogscorrespondent die propaganda moet schrijven over zijn ervaringen in de oorlog. De film bestaat uit twee delen. In het eerste deel maken we kennis met een aantal Amerikaanse jongeren, die op het beruchte Parris Island worden getraind tot marinier. De drillsergeant is een vreselijke vent, die zijn rekruten regelmatig geestelijk en lichamelijk mishandelt.
Het tweede deel volgt de getrainde groep op hun lijdensweg tijdens de oorlog in Vietnam. Veel soldaten zijn inmiddels compleet de weg kwijt door alle ellende en ze maken zich schuldig aan talloze oorlogsmisdaden. Het laatste half uur van de film worden de mariniers belaagd dor een sluipschutter, die de groep flink weet uit te dunnen.

Het eerste half uur van de film is erg vermakelijk, maar toch had ik op een gegeven moment wel genoeg van die afschuwelijke sergeant met zijn constante geschreeuw. Het tweede deel valt eigenlijk een beetje tegen. De film is overduidelijk niet in Vietnam opgenomen, maar op een tot kapotgeschoten fabrieksterrein omgetoverde set in Engeland. Soms is er een enkel palmboompje te zien, maar dat is het eigenlijk. En dat vind ik jammer, want bij Vietnamfilms horen eigenlijk regenachtige jungles en waterrijke oerwouddorpjes. Daarnaast vind het jammer dat er helemaal geen grote acteurs in de film meespelen. Een regisseur als Stanley Kubrick had toch een aantal topacteurs in zo'n grote film moeten hebben.

Maar goed, voor de rest is Full Metal Jacket best een aardig oorlogsdrama, die mooi laat zien wat voor impact oorlog kan hebben op jonge mensen. Geen meesterwerk als de eerdere Kubrick-films Barry Lyndon (1975) of The Shining (1980), maar toch een redelijke oorlogsfilm die de moeite van het kijken waard is. 3,5*

avatar van knusse stoel
Prima en aangrijpende oorlogsfilm. Van dicht bij kan je redelijk goed de oorlogshandelingen volgen en deze komen vrij realistisch over. Ik ben de laatste tijd veel oorlogsfilms aan het kijken en deze stak met nog een paar anderen met 'kop en schouders' boven de anderen uit. Het gaat er hard aan toe, ook in het trainingscentrum voor mariniers wordt de hardheid en het hersenspoelen goed in beeld gebracht.
Gelukkig zitten er ook leuke en komische stukjes bij en dat zal ook wel moeten, anders zou je toch niet kiezen om marinier te worden. Zelf heb ik vroeger bij een vrij streng onderdeel gezeten in mijn dienstplicht maar om eerlijk te zijn, deze Amerikanen zijn wel een stukje harder in de training.
De film krijgt van mij een kleine 9!

avatar van John Milton
knusse stoel schreef:
Prima en aangrijpende oorlogsfilm
nooit eerder gezien, deze klassieker?

avatar van de grunt
knusse stoel schreef:

?

avatar van knusse stoel
John Milton schreef:
nooit eerder gezien, deze klassieker?

Waarschijnlijk heb ik hem ergens eind '80 gezien maar herinner me niet veel meer, het laatste in de stad met de sluipschutter kwam wel bekend voor. In die tijd zaten we nog niet op MM. , dus wat ik nog niet heb staan in de lijst van MM, dus nog niet beoordeeld, kijk ik vrijwel allemaal nog een keer of de film moet goed in het geheugen zitten, ook films zoals "Oneflewoverthecuckoosnest" hebben we tig maal gezien en dat weet je nog wel.

avatar van arno74
Helaas was dit niks voor mij, veel te hoog pubergehalte. De overdreven en aanhoudende domme drills van de eerste helft begonnen me snel te vervelen, en het tweede deel van de film (in de oorlog) was ook behoorlijk slecht. Verder bevat het best veel naar leedvermaak die bij mij onder de term wansmaak valt. 1*.

avatar van Traiannnn
Eerste half uur is moeilijk door te komen en best vervelend met de voortdurend schreeuwende sergeant-majoor (natuurlijk opzettelijk) en geeft op een harde manier toch wel een duidelijke boodschap mee over de drills in het leger en wat dat met een mens doet.

Het tweede gedeelte van de film in Vietnam is zeer sterk. Niet alleen de leger drills zijn in de vorm van "mind-control", ook de hele guerilla oorlog in Vietnam is pure "mind-control", elke stap kon je laatste zijn vanwege de verstopte boobytraps.

Het einde met de sniper is briljant. Een mooi detail: terwijl private Joker nadenkt over de keuze om toch het Vietnamese kind te vermoorden verdwijnt langzaam het vredesembleem op zijn jasje in de schaduw.

Zeer sterke oorlogsfilm en het laat sterk de psychologische kant van oorlog zien. Daarom is het naar mijn mening ook beter dan een film zoals Saving Private Ryan. Verder heeft de film prachtig camerawerk en gebeurd er van alles op de achtergrond in bepaalde scenes, met misschien zelfs iets te geperfectioneerde timing.

avatar van Nascimento
Zeer vermakelijke film. Begin lijkt inderdaad wat puberaal met geschreeuw etc. tot bijna wat onrealistische. Desondanks overal gezien erg goed met name door tweede deel van film dat realistischer oogt.

avatar van Larzz
Geweldig artikel, de Grunt. Thanks.

avatar van Arnhemmer
Nascimento schreef:
Met het oog op wat jij onrealistisch noemt, moet ik je toch even terug fluiten.
Luister maar ns naar deze Amerikaanse marinier. (vanaf 13:46) US Marine Breaks Down Military Movies | GQ - YouTube

avatar van FillumGek
Na zoveel jaar maar eens herzien en blijft een erg sterke film. Full Metal Jacket bestaat als het ware uit twee delen waarbij ik het eerste deel nog steeds het sterkst vind.

Vanaf de eerste minuut word je in filmland's wreedste bootcamp geworpen. Met een geïmproviseerde live auditie kreeg hij de rol van Sgt. Hartman, de extreem vulgaire drill-instructeur waar menig private nachtmerries van krijgt. Ik weet nog dat ik in vervlogen tijden eens een keer het nummer Skullfuck van Neophyte hoorde en er tal van oneliners uit deze film werden gebruikt. Geen wonder aangezien het een feest is om te luisteren naar de scheldpartijen van Ermey. Een schitterende en huiveringwekkende performance.

Niet veel minder, maar op een minder luidruchtige manier, is het acteerwerk van D'Onofrio. Pyle is buitenbeentje en daarom het pispaaltje van de groep waardoor hij flink wat te verduren krijgt. Hoe hij met de broek op de enkels loopt, met de duim in de mond moet zitten of een donut naar binnen werkt terwijl de rest moet opdrukken, het zorgt voor stiekem gegniffel, maar wekt tegelijk medelijden op. Helemaal wanneer hij bont en blauw wordt geslagen door zijn eigen peloton.

Het tweede deel is ook sterk, maar mist een powerhouse als Ermey. Het draait hier vooral om Joker, die we in het eerste deel ook volgden en dat is simpelweg geen bijster interessant personage. Wel zijn er nog enkele geinige scenes zoals met de hoertjes, maar zo'n zogenaamd strenge sergeant valt dan weer in het niet vergeleken met Ermey. De actie ziet er goed uit, en is zelfs spannend. De slow-mo shots zijn spectaculair en de wending, dat de schutter een vrouw is, is verrassend. Eén van de betere Vietnam-films.

avatar van Alexjc
Voor mij een redelijke oorlogsdrama film. Maar om te zeggen, of deze film op plaats 63 in de Top 250 thuis hoort. Ik weet het niet. Voor mij, was deze film wat te langdradig en op sommige momenten ook vervelend saai. Het camarawerk, het acteren en zeker ook de geloofwaardigheid waren wel sterk. Deed wel realistisch overkomen. Oorlogsfilms zoals als Savior, Platoon, Schindlers List, Unsere Mütter unsere Väter krijgen van mij wel een dikke vier. Maar ik hou het bij Full Metal Jacket op een kleine drie.

avatar van soom
I am in a world of shit..

De verschrikkelijke oorlogsfilm As if I am not there spookt nog steeds wel door m'n kop, vooral omdat ik hem van tijd tot tijd nog eens bekijk. Wat wij mensen, elkaar aandoen is niet echt mals. Het komt niet in ons op dat samen eten veel zou kunnen oplossen. Helaas.
Inplaats van kogels schieten, je zogeheten vijand uitnodigen voor een (veg(a)enistarisch, uiteraard) feestmaal en samen drinken op een goed uiteinde van welke oorlog dan ook.

Miss Saigon is absoluut een favoriete musical. Ik kan het verhaal wel echt dromen. En dat sluit aan bij deze film, dus.
Ik heb genoten als dat het woord is, van de uitstraling van het personage Hartman. Zijn tragische einde, siddert nog steeds door..
Net als de seconden daarna.
Oh mijn hemel, neeee.
En dan zijn we in Vietnam en neemt de heimwee die ik voel, het steeds meer over.
Ik mis de relaxte sfeer uit Singapore en Seoul. Vietnam geeft datzelfde gevoel, zelfs zonder dat ik daar ooit geweest ben..

Stanley Kubrick, je bent absoluut een meester in wat je gedaan hebt. Wauwer dan wauw gewoon..

avatar van xgogax
Goede analyse van deze film : the duality of man - YouTube

avatar van umbra
Eerste deel vond ik nice, het deel vd oorlog zelf vond ik minder, nogal saai. Lee Ermey als Sgt. Hartman vond ik geweldig, vond die in Chainsaw Massacre (2003 en 2006) ook heerlijk.

Tarkus schreef:
Een van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt, door een meester in zijn vak, Stanley Kubrick.
Prachtig opgenomen scènes en voortreffelijke acteerprestaties.
De film toont de waanzin van de oorlog, maar ook de meedogenloze opleiding van Amerikaanse jongens tot moordmachines. En ook daar slaat de waanzin toe.
Het was al een eeuwigheid geleden dat ik de film had gezien, heb hem destijds bij het verschijnen in de bioscoop gezien, maar hij maakt nu nog meer indruk op me dan toen.
En na meer dan 20 jaar is deze prent nog steeds bijzonder actueel.
Ik kan hem bijzonder aanbevelen !!

Blijft nog steeds een prachtige film, die ook heden nog steeds actueel is.
Een aanrader van formaat !!
En ook de soundtrack is een parel !