Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

mister blonde schreef:

???? serieus, je gaat me toch niet vertellen dat duval (een toen al erkende acteur) zoiets deed?? of was het iemand anders

Dezelfde als in FMJ.

avatar van Banjo
Tijdje geleden weer even gezien wat een film!!.prachtige beelden geweldig humor.
alleen het einde vond ik niet zo geweldig
te open het gaf mij een beetje het lord of the ring gevoel (leegte).
3 1/2 ster

avatar van herman78
Huh? Wat was dan ook alweer het einde? Ik kan me niet herinneren dat ik er een dergelijk gevoel aan overhield. Maar ik moet zeggen dat ik dat bij LOTRFOTR ook niet had.

Banjo schreef:

het einde vond ik niet zo geweldig
te open

Wat was er open aan? Ik kon er namelijk niet echt iets 'opens' aan ontdekken.

avatar van Da Jando
Geweldige film! Het lijkt na afloop of ik naar twee films heb zitten kijken, hoewel ik het "eerste deel" wel leuker vond heeft het "tweede deel" toch ook een aantal meesterlijke scenes (de sniper bijv.) 4,5*!!

Samen met Apocalypse Now de beste oorlogfilms allertijden

avatar van Saving Pvt. Pyle
job2001 schreef:

Eerste deel is onovertroffen. Een oorlog win je met gehersenspoelde vechtmachines, niet met mensen die nadenken. Erg cynisch.

Dat is dan erg goed gelukt bij private Pyle. Ironisch.

Het drilling-gedeelte is gewoon legendarisch. Het gedeelte in Vietnam vond ik wat tegenvallen. Eerste gedeelte 5 * en het tweede 2 *. Samen dus 3,5 sterren.

tovenaar
Ik vond de allereerste keer dat ik de film keek, het tweede deel ook wat 'tegenvallen' (groot woord al hoor), maar na een aantal viewings is het 2e deel net zo legendarisch als het eerste deel. Heerlijke film!

En het derde deel dan?

avatar van U-96
Ik heb deze film héééél vroeger eens gezien. Dit is toch die film met die soldaat die dan gepest word door zijn medesoldaten en tevens zijn drill-instructeur en zichzelf vermoord?
Ik kan helaas nog geen stem uitbrengen, omdat het wel een hele tijd geleden is dat ik deze film gezien heb.

een van mijn favorieten

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een prachtige eerste scene (jongens wiens haren worden afgeschoren) belooft heel veel. Maar dat wordt mijns inziens niet helemaal waargemaakt.
Het eerste deel was zeer interessant maar had wat mij iets subtieler gemogen. Niet de uitspraken van de drill instructor, maar het effect ervan op de soldaten. Het was allemaal wat schetsmatig.
Het middendeel was sterk in het laten zien van de verveling van veel soldaten in Vietnam. Maar om dat echt indruk te laten maken had dat deel wel wat langer mogen zijn.
Het laatste deel was spannend, maar niet veel overtuigender dan andere oorlogsfilms die ik zag.
Goede film, maar een mindere Kubrick. Veel ideeen zijn erg goed, maar het is te onevenwichtig om mij echt te raken.

avatar van Mischa
starbright boy schreef:

Niet helemaal mee eens. Je zou juist kunnen betogen dat de rekruten maar op één manier MOGEN reageren; er is geen ruimte voor nuancering, kritiek of reflectie. van ochtend tot avond staan zij immers non-stop in contact/onder bevel van Hartman.

Misschien is de nogal starre (jij noemt het schetsmatig) manier waarop zij op hun ongroening (als je mij dit woord vergeeft) reageren juist een compliment aan het adres van Kubrick c.s.

P.S. als ik me niet vergis, speelt Ermey in The Boys from Company C min of meer dezelfde rol. Is lang gelden, kan me vergissen.

avatar van BoordAppel
Mischa schreef:

Hij speelt zelfs in The Frighteners dezelfde rol.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mischa schreef:

Dat is toch niet helemaal wat ik bedoel. Ik vond namelijk zelfs niet dat ze star genoeg reageerden. Ze reageerden vaak te neutraal. Hier lagen nog flink wat kansen om de film door middel van eenvoudige scenes wat meer uit te diepen.

avatar van WB
WB
This is my rifle, this is my gun!
This is for shooting, this is for fun!

Errug goeie film!!! En om een echte drillinstructor te nemen voor deze film is ook echt geniaal! Van zero tot hero opgeleid, om zo deel te nemen aan de strijd Zeer goed uitgewerkt!
4,5 sterren!

tovenaar
Wát een heerlijke film blijft dit toch. Elke keer als ik hem zie wordt ie nog een stuk beter. Vorige week had de eerste helft nog maar weer eens gekeken en deze week hebben we de hele film maar weer eens opgezet. Het eerste deel is natuurlijk briljant, maar het tweede deel is dat ook! Het is zo lekker cynisch anti-vietnam-war, er zitten briljante dialogen in, de structuur is origineel, vele composities in het beeld zijn mooi, goede humor, hier kan ik echt niet lager dan een 5 voor geven. Een belangrijke test bij mij of een film 5 sterren mag hebben is de herzieningswaarde. Bij deze film merk ik gewoon dat ik vrijwel altijd zin heb om hem te kijken en het wordt ook nooit minder interessant.

Kubrick, thanks dude!

avatar van Melkor
Anyone who runs is a Vietcong. Anyone who stands still is a well-disciplined Vietcong.
:d

avatar van speedy23
Deze verfilming van een kortverhaal van Gustav Hasford, The Short Timers, valt in twee delen uiteen: een schokkend kijkje in een trainingskamp voor mariniers in Parris Island, en gevechtshandelingen in Vietnam ten tijde van het Tet-offensief. De eerste helft is verbluffend, de tweede een ietsje minder. Maar toch fascinerend, goed gespeeld en buitengewoon goed in elkaar gestoken. Full Metal Jacket werd opgenomen in Engeland, op het terrein van een oude gasfabriek aan de Theems, waar een stuk van de stad Hué werd nagebouwd. Werd door verschillende vakbladen uitgeroepen tot meest realistische Vietnamfilm ooit. Een must voor elke cinefiel...

Zeer memorabele film, een van de betere aanklachten tegen de [Vietnam]oorlog. Harde scènes gecombineerd met gave zwarte humor, erg goed gedaan.

En de drill instructor is natuurlijk een van de meest "coole" characters in een film ooit!

Dionysos schreef:

Wij hadden als 12-jarige gastjes een turnleraar, en die zijn manier van werken leek een 'beetje' op die van de sergeant. Geloof me vrij, maar ik heb vele kinderen zien wenen en beven van schrik als die gast zijn preken begon te houden. Ik vond die vent niet 'cool' hoor. Einde de jaren '60 was dit op school nog mogelijk. Moet je het nu doen...

speedy23 schreef:

En heeftiemand van jullie hem toen doodgeknald in de kleedkamer?

Dionysos schreef:
En heeft iemand van jullie hem toen doodgeknald in de kleedkamer ?

Neen, spijtig genoeg niet...

avatar van Purmerend
Een hele goeie en zeer realistische film.

Is de sample 'me so horny, me love you long time' van 2 live crew niet uit deze film?

avatar van Jordy
Jordy (admin)
yup. en de intro

"what do we get for 10 dollars?"
"Everything you want"
"Everything?"
"Everything!"

En dan dus ook: "GI fucky fucky?"

avatar van U-96
Dit is één van de eerste films die ik ooit heb gezien. Dit is de meest harde scene die ik ooit in een film heb gezien; dat komt m.n. doordat ik Full Metal Jacket op jonge leeftijd zag. Het is me altijd wel lang bijgebleven.
'Joker' die private Pyle helpt met zijn vaardigheden, maar hem later wel op gemene manier ervan langs geeft met die zeer flauwe, laffe aktie om met een groepje van boven de 5 iemand vasthouden met een handdoek, doek in zijn mond, en er met stukken zeep in een handdoek erop los te rammen. Zo gemeen, zoveel tegen één; en dan daarna het geschreeuw van Pyle...
Die muziek die erbij zat, vond ik zo goed erbij passen. Het zag er ook zeer gemeen uit hoe die soldaten uit hun bed stapten, om zich te verzamelen voor het plan.
Leonard Pyle veranderde daarna echt. In die scene waarin hij op de wc zit; daar had hij zo'n zelfde blik op zijn gezicht als wat Nickelson in 'The Shining' had. Hoe hij daarna zijn drill-intructor doodschoot, en daarna zijn geweer in zijn mond stak en schoot, dat was heel indrukwekkend... Toch hoopte ik dat Leonard ook de Joker zou doodschieten; Leonard was werkelijk erg doorgedraaid na die gemene aktie.

De tweede helft van de film (in Vietnam) vond ik tevens ook heel goed. Alhoewel ik de film ook prima zou hebben gevonden als de hele film ala deel 1 was. Het gedeelte dat de soldaten door die sniper belaagd worden, vond ik sterk. Het deed me gewoon niets toen 'The Cowboy' werd doodgeschoten; door zijn gemene aktie met het martelen van Leonard.

Ik weet nog niet hoeveel sterren ik zal geven. Hij is iig Top100 waardig.

Het feit dat ik deze film lang geleden had gezien maar niet meer wist dat het deze was, en ik nog bijna precies wist hoe de film ging, wil alleen maar zeggen dat hij me erg goed is bijgebleven en dus 4,5* waard is. (hiernaast natuurlijk nog meer argumenten om hem positief te beoordelen, maar dat verwoord u96 wel aardig )

avatar van Phoenix
Vreemd. Ik vond het eerste deel juist niet zo speciaal. Ik werd na een tijdje een beetje simpel van telkens dezelfde scènes te zien. Het trimmen is misschien wel 5x langs gekomen, alsmede de stormbaan. Allemaal leuk en aardig hoor, maar na 1x weet ik het wel. Gelukkig treken de geweldige wc-scène en de coole quotes van de drill-sergeant het boven standaard niveau uit.

Het 2e deel, en vooral de scène met de sniper, vond ik juist goed. Vooral de muziek was erg angstaanjagend.

Bij elkaar kom ik wel op 4*.

Drop your cocks, grab your socks