Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

avatar van LZA
LZA
Brute film. Vooral meneer de driller is me nog lang bij gebleven. En idd, het eerste deel is gewoon top, maar vond het 2e deel niet veel minder goed. Simpelweg omdat het precies laat zien hoe de VS die oorlog verloren hebben:
gedrilde vechtmachines overladen met m-16s, m-60s enz. lopend door een onoverzichtelijk gebied, die worden afgeslacht door 1 vietnamese heidi met een ak-47.
Het kat en muis spelletje wordt goed in beeld gebracht.

4 sterren

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een prachtige eerste scene (jongens wiens haren worden afgeschoren) belooft heel veel. Maar dat wordt mijns inziens niet helemaal waargemaakt.
Het eerste deel was zeer interessant maar had wat mij iets subtieler gemogen. Niet de uitspraken van de drill instructor, maar het effect ervan op de soldaten. Het was allemaal wat schetsmatig.
Het middendeel was sterk in het laten zien van de verveling van veel soldaten in Vietnam. Maar om dat echt indruk te laten maken had dat deel wel wat langer mogen zijn.
Het laatste deel was spannend, maar niet veel overtuigender dan andere oorlogsfilms die ik zag.
Goede film, maar een mindere Kubrick. Veel ideeen zijn erg goed, maar het is te onevenwichtig om mij echt te raken.

avatar van speedy23
Deze verfilming van een kortverhaal van Gustav Hasford, The Short Timers, valt in twee delen uiteen: een schokkend kijkje in een trainingskamp voor mariniers in Parris Island, en gevechtshandelingen in Vietnam ten tijde van het Tet-offensief. De eerste helft is verbluffend, de tweede een ietsje minder. Maar toch fascinerend, goed gespeeld en buitengewoon goed in elkaar gestoken. Full Metal Jacket werd opgenomen in Engeland, op het terrein van een oude gasfabriek aan de Theems, waar een stuk van de stad Hué werd nagebouwd. Werd door verschillende vakbladen uitgeroepen tot meest realistische Vietnamfilm ooit. Een must voor elke cinefiel...

avatar van Phoenix
Vreemd. Ik vond het eerste deel juist niet zo speciaal. Ik werd na een tijdje een beetje simpel van telkens dezelfde scènes te zien. Het trimmen is misschien wel 5x langs gekomen, alsmede de stormbaan. Allemaal leuk en aardig hoor, maar na 1x weet ik het wel. Gelukkig treken de geweldige wc-scène en de coole quotes van de drill-sergeant het boven standaard niveau uit.

Het 2e deel, en vooral de scène met de sniper, vond ik juist goed. Vooral de muziek was erg angstaanjagend.

Bij elkaar kom ik wel op 4*.

Drop your cocks, grab your socks

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Goed ga dan nog maar een keer op de barricade staan voor deze film. Omdat hij het waard is! De enige reden dat hij niet in mijn persoonlijke top 10 staat is omdat die andere vietnamfilm al jaren rostvast op nummer 1 staat.

Dat FMJ mosterd na de maaltijd is na Apocalypse Now en Platoon is niet terecht. Alle drie de films benaderen oorlog en de Vietnamoorlog in het bijzonder van een verschillend standpunt. Apocalypse Now geeft de oorlog en de fascinatie daarvoor weer in een surrealistische nachtmerrie waaruit geen ontsnapping mogelijk is. Bizarre oorlogsbeelden worden gecombineerd met psychedelische of klassieke muziek en de film wordt bevolkt door totaal geschifte karakters. Platoon daarentegen is meer een registratie van Oliver Stones eigen ervaringen in de oorlog en door de bijzonder rauwe beelden probeert hij een indruk te geven over de situatie in Vietnam.
Nu Full Metal Jacket, hier wordt de vietnamoorlog benaderd vanuit het standpunt van de gewone soldaat. De jongen uit het platteland van de VS die zo de oorlog wordt ingesmeten. De aanpak hiervan is erg Kubrickaans zou ik zeggen. In het eerste gedeelte zien we hoe de jongens worden gedrild tot emotieloze moordmachines en met succes want op het eind van de training staan de jongens te springen om in actie te komen. Het drillen gaat uiteraard gepaard met herhaaldelijke scheldkanonnades. Dat niet iedereen hiertegen bestand is, en dat de eerste slachtoffers dus feitelijk al vallen voor de eerste gevechten, illustreert prvt Pyle.

Verder wordt het thema van de dualiteit in de mens hier uitgewerkt, de strijd tussen goed en slecht. Kijk alleen maar naar de filmposter een soldatenhelm met daarop Born to Kill en daarnaast een vredesteken. Het karakter waarin deze strijd wordt gevolgd is Joker. Tijdens de training lijkt hij in eerste instantie Pyle te helpen maar als die 's nachts flink wordt afgeranseld door zijn mede soldaten doet Joker net zo makkelijk mee.
Dit thema wordt voortgezet in het tweede gedeelte waarin Joker in Vietnam is gestationeerd. Met als dieptepunt natuurlijk het doodschieten van de Vietnamese sluipschutter (een jong meisje). De soldaten staan besluiteloos om haar heen, niemand durft de trekker over te halen. Behalve Joker degene die de hele film de strijd tussen goed en slecht verbeeld. Het slechte zegeviert over het goede.

Dat de film doorspekt is met zeer goede oneliners en popmuziek uit de jaren 60 is ook niet iets waarmee Kubrick het er zich makkelijk mee afmaakt. Dit is juist erg essentieel voor de film. De jongens die in Vietnam vochten waren vooral afkomstig uit de sociaal lagere klassen van de samenleving. Niet echt het type wat naar klassieke muziek zou luisteren of op een poëtische manier hun gevoelens zou kunnen uiten.

Kijk bij deze film dus eens wat verder dan de Tour of Duty muziek en de oneliners en er zit een erg sterke film onder met zeker een aantal typische Kubrick elementen. De negatieve kijk op de mensheid, de strijd tussen goed en slecht en zijn fascinatie voor technologie (hier dus soldaten als machines). En ik weet het ik val in herhalingen maar deze film is toch echt wel degelijk een meesterwerk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Oorlog is en blijft één van mijn minst favoriete genres, maar zo nu en dan duikt er nog wel eens een film in het genre op die ik wél kan waarderen. Full Metal Jacket is daar één van. Vooral de eerste drie kwartier zijn geweldig, met name door een briljante R. Lee Ermey die als meedogeloze Hartman de show steelt. Het tweede gedeelte (in Hue) vond ik persoonlijk ietsjes minder, maar wist me ook nog prima te boeien. Sterke film.

4 sterren.

Kubrick ... oorlogsfilms ... Kubrick en oorlogsfilms.

Geen ander regisseur die het voor elkaar krijgt een simpele sketch 45 minuten lang te rekken en dat verkocht krijgt als geniaal. Het eerste deel is een eindeloos lange herhaling van iets dat matig grappig is en al snel erg vervelend wordt.

Niet in het minst zal mijn afkeer van het leger in zijn geheel daar wel wat mee te maken hebben. Drill instructeurs zijn debielen, en zij die zich er door laten afbekken zijn zulke losers dat ze het waarschijnlijk nog verdienen ook. Kan er in ieder geval geen respect voor opbrengen. Daarnaast is het "we pesten den dikke" verhaaltje te simplistisch en doorzichtig om mij ook maar enigszins te overtuigen.

De sterke afscheiding is tekenend voor de rest van het verloop, wat eigenlijk nergens naartoe gaat. Een actie/thriller scene met een sniper (redelijk geslaagd, toegegeven) en de aanloop ernaartoe. Het enige wat rest is de 'humor' en 'kritiek op de oorlog'. Maar wat mij al eerder aan Kubrick is opgevallen is dat hij veel harder moet slaan, of gevatter uit de hoek moet komen op mij te amuseren/mijn interesse te wekken. Te braaf en beschaafd allemaal.

Toch telt de film twee hoogtepunten, en niet toevallig scenes die gepaard gaan met goeie muziek. Kubrick wendt zich tot ambient (:p) om de moord op de drill instructeur - heerlijk!- en de sterfscene van het meisje -knap- te ondersteunen. De enige scenes die mij wat deden, en ook meteen de enige scenes die echt het aanzien waard waren. De rest is random oorlogfilmgezeur.

1.5*, voor elke scene een halfje extra.

avatar van Flipman
Ik hou het voorlopig op een vier. Ik had er namelijk meer van verwacht, maar dat is ook het gevaar van het bekijken van een Film met te hoge verwachtingen. Je zit op een vreemde, maar ook slimme manier ín deze Film. Je bent iets beter bij de personages betrokken dan bijvoorbeeld "Platoon." Het feit dat de training van de mannen hier wordt gevolgd draagt alleen maar bij aan de kracht van de Film.

Verder niet echt iets wat ik niet in "Platoon" heb gezien, maar daarom niet minder mooi! En inderdaad Pieter, hoe kun je een Film nou beter afsluiten dan met "Paint It Black" van The Rolling Stones ?

De film begint erg sterk met het trainingskamp. Tot en met het einde van dit gedeelte ging de film richting een erg hoge waardering. Hierna gaat de film echter over naar vietnam zelf. Probleem voor mij is dat dit gedeelte helemaal niet aansluit op het eerdere gedeelte. Buiten dat enkele karakters terugkomen vind ik er bijzonder weinig samenhang tussen deze twee delen. Voor mij voelde het alsof ik twee verschillende vietnamfilms had gekeken. Ook het opleiden tot dodelijke machines wat in het eerste gedeelte centraal staat zie ik in het tweede gedeelte nauwelijks terug. Bijkomend probleem is echter dta ik me wel geen moment heb verveeld tijdens deze film en er zelfs (al zijn het dan op zichzelf staande) sterke scenes inzitten. Vandaar een 3,5 maar weet eigenlijk niet goed hoe ik deze film moet waarderen.

avatar van maxcomthrilla
Geweldige film, ik ken geen film waarbij het drillkamp zo goed neergezet wordt als bij deze film. De guerilla in de steden vond ik wat minder. Qua het klaarstomen van militairen, de beste oorlogsfilm die er is. 4*

avatar van 606
aangrijpend en spannend zo kun je het noemen met ook zeker vleugje humor vooral dat stuk in hun onderbroek vergeet je niet.

5 sterren

avatar van argus
Tegenvallende film met slechts hier en daar een klein lichtpuntje. Het gedril in het eerste gedeelte van de film gaat echt snel de keel uithangen! Zeker als je hem voor de tweede keer bekijkt, de eerste keer vond ik hem iets grappiger. 2e gedeelte van de film was bijzonder saai, slap, onzinnig en emotieloos. De regisseur mag er dan een boodschap mee willen geven, ik vond het een enorme droogkloterij bij elkaar. Misschien dat de acteurs daar ook debet aan waren. Dit was dus echt stukken minder dan A Clockwork Orange. 1*

avatar van sinterklaas
Het begin is wel grappig met die training en die generaal die wel in 1 minuut 80 scheldwoorden gebruikt.

Daarna zit je gewoon te denken: waneer gaan ze nou eens de oorlog in. Ik vond deze niet echt top. Ik vond dat er ietsje meer erin had gekund. Die oorlogsscenes zijn wel ok maar de decors aan het eind zien er erg goedkoop uit, logisch, want het is opgenomen bij een gasfabriek in Engeland en daar probeerde ze Hue van te maken.

Niet echt een superfilm voor mij. Maar toch omdat dit een klassieker is geef ik hem een 3,0*

Goeie relastische Vietnam film die alle facetten van die oorlog goed belicht. Vooral het begin met de grof gebekte dril-sergeant vond ik zeer sterk. Het verhaal is ook prima en met de actie/geweld zit het ook goed.
Vond het een van de betere Vietnam films alhoewel Platoon en Apocalypse now toch nog een stuk beter zijn.

avatar van Demoniac
Het eerste deel, met een geweldig acterende drill-instructor, is absolute top. Het Vietnamdeel vond ik minder boeiend. Niet dat dit stuk er niet had ingemoeten, maar wel anders in ieder geval. De binding met de personages was in het eerste deel aardig opgebouwd, maar werd in het tweede deel steeds minder. Toch een goede film.

avatar van Spetie
Prima film, maar niet die topper die het na de eerste helft van de film had kunnen zijn. Het eerste gedeelte is toch het sterkste gedeelte van de film, omdat je daar echt binding met de personages hebt. In het Vietnam gedeelte brokkelt die binding toch beetje bij beetje af, waardoor de film je aan het einde toch minder raakt. Ondanks dit is het camerawerk bij vlagen prachtig, het acteren degelijk en is het verder gewoon een prima film, zeker door het zeer sterke eerste gedeelte. De rol van Lee Ermey als drillsergeant is trouwens onvergetelijk!

4,0 * is echter meer dan verdiend.

avatar van wwelover
Mooie film. Heb met name van het begin genoten. Heel mooi gedaan. En aangrijpend hoe die jongen zich moet voorttrekken terwijl iedereen hem begint te haten.

Ook het oorlogsgedeelte is goed in beeld gebracht. De gevechtsscene's waren erg mooi.

Net als in 2001: A space Oddesy weer geweldig gedaan qua muziek door Kubrick.

Heftig einide met dat jonge meisje

avatar van Goldenskull
LaDistancia schreef:

Indeed.

indeed indeed . De eerste 10 minuten moest ik janken van het lachen . Ik vond verder de muziek erg goed gekozen. Wat het meeste 'indruk' op mij maakte, was de scène (met erg goede muziek) waarin Pyle Hartman en zichzelf neerschiet. 2e deel van de film was een beetje standaard, minder leuk dan het 1e deel.
deel 1 4.5*
deel 2 3.5*
Dus 4* (en een slag leuker dan Platoon)

Memorabele film. Hoe Kubrick de ook wrede psychologische gevechten afschildert die de militairen moeten ondergaan en hoe door de oorlog de kijk van de militairen op de Vietnemese man heel negatief en racistisch wordt. En natuurlijk de corruptie.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze Kubrick bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel is zeer goed, het tweede helaas gewoon goed. De soundtrack is meesterlijk. Met de schitterende Ermey. Goed.

Film die heel erg sterk opent, maar na de eerste driekwartier toch iets meer afzakt naar het niveau van andere oorlogsfilms.

De eerste driekwartier zijn ijzersterk, met een zeer overtuigende Sgt. Hartman die werkelijk waar moordmachines van de soldaten maakt. Lekkere dialogen met mooie scheldkanonnades van bovengenoemde Hartman. Erg mooi in beeld gebracht vond ik ook de transformatie van Gomer Pyle. Uitmondend in de erg sterke toilet-scène. Je voelt de spanning gewoon hangen en ziet zijn verval heel duidelijk aankomen en dan uiteindelijk die onbeschrijfbare blik in de ogen van Pyle.

Na deze eerste driekwartier blijft de film wel boven de middelmaat, maar weet het nooit meer het niveau te halen van de eerste driekwartier. Behalve even bij de sluipschutter-gedeelte wellicht, dat vond ik dan wel weer sterk.
Ook verdient het sterk uitgewerkte thema 'dualiteit' een vermelding. Je merkt ondanks de redelijk standaard tweede helft van de film dat er toch een element aanwezig is dat erop duidt dat deze scènes zeer goed overdacht zijn door een briljant regisseur. Toch helaas niet het allersterkste werk van Kubrick, maar dat ligt er misschien ook aan dat ik niet echt een voorliefde heb voor dit genre.

avatar van Sideshow Bob
Die cliché drill instructor speelde zijn rol bijzonder goed.
Een film zonder een echt verhaal kan toch ook nog redelijk goed zijn, dacht ik tijdens het eerste deel, maar waar wat kan een film wegzakken zeg. Dat sluipschuttersgevecht aan het einde zorgde gelukkig weer voor wat meer spanning.

avatar van B_B
B_B
Aardige oorlogsfilm van Kubrick, maar geniaal? Nee.

Daar vind ik het allemaal weer net te makkelijk voor. Het eerste deel is een simpel 'pest de dikke' verhaaltje met erbij natuurlijk weer dat inkijkje in methoden van het leger en diens gebruiken op het trainingskamp. Het weet opzich prima te vermaken maar eigenlijk wist alleen de laatste scène (met die moord op de instructeur en zelfmoord) mij echt te boeien. Het tweede deel moet het vooral hebben van de scène met de sniper, de hele aanloop er naartoe is vooral erg rommelig.

Had eigenlijk ook wat meer kritiek op de oorlog verwacht. Het zit er wel in maar het is vooral erg braaf en Kubrick blijft helaas wat teveel binnen de lijntjes. Filmtechnisch is het dan wel weer erg sterk waarbij vooral het camerawerk er echt bovenuit springt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Briljante en erg indrukwekkende oorlogsfilm!

Ik wilde altijd de 3 grote films over Vietnam zien. Apocalypse Now, Platoon en deze. De 1e 2 heb ik lange tijd terug al gezien en vanavond was het eindelijk de beurt aan Full Metal Jacket.

Waar ik Apocalypse Now maar een hele lange, trage zit vond, daar was Platoon weer erg sterk maar FMJ gaat daar nog even overheen.
Deze film geeft het best van allemaal de waanzin van de Vietnam oorlog weer. Niet zozeer door keiharde actie te tonen, wel door het tonen van de kant van de soldaten die dit allemaal meemaakten.

De film vond ik de 1e drie kwartier het sterkst toen ze in het leger kwamen en gedrilt werden tot marinier. De manier waarom men werd gedrild was hard, vernederend en soms wreed. Een briljante rol van die drill instructeur! Bij soldaat Pyle zag je goed dat niet iedereen tegen het harde leven in het leger bestand was. Zeker zijn laatste scene was erg indrukwekkend. Echt ook een sublieme rol! Daarnaast ook een uitstekende rol van soldaat Joker die twijfelt tussen wat goed en slecht is en daar later steeds meer last van krijgt. Vooral in zijn rol werd de zinloosheid van de oorlog goed weergegeven.

In het 2e deel van de film zitten ze dus in Vietnam en toen vond ik de film ietsjes minder. Niet heel erg, maar wel iets. Dat komt omdat de strijdmomenten al in veel meer films zijn getoond en daardoor iets minder indrukwekkend waren. Gelukkig zie je dat niet alleen en wordt ook het peleton in Vietnam goed gevolgd. Eigenlijk bevat de film niet eens zoveel actie, buiten het laatste deel van de film. Ook daar kom je morele dilemma's tegen. Vooral dat wordt goed getoond. Niet dat deze film een hele zware kritische film richting de oorlog is geworden, maar de hints zijn wel duidelijk.

Verder is de aankleding van de film erg goed. De decors zijn soms indrukwekkend met alle brandende gebouwen. Ditmaal niet een oorlog in de tunnels zoals in veel andere Vietnam films. De camera zit dicht op de actie en dat ziet er goed uit, Dit aangekleed met een erg goede soundtrack met bijpassende muziek concludeert voor mij dat Kubrick gewoon een uitstekend regisseur is. De film is echt grote klasse geworden.

avatar van rep_robert
Damn, dit is gewoon een fantastische film.
Over de 1e 45 minuten is iedereen het wel eens.
Heerlijke dialogen met de drill instructor die vooral de pik heeft op private Pyle, heerlijk om te zien.
Nog zo iets, de songs die ze tijdens het rennen zingen. Doorspekt met humor en echt heerlijk om naar te luisteren. Kan het wel de hele dag door beluisteren.
Ongeevenaard!!

Het 2e gedeelte is opeens een compleet andere film voor mij, we worden midden in Vietnam gedropt en het verhaal wordt over een andere boeg gegooid, je hebt zo wel het gevoel dat je naar 2 films zit te kijken. Is dit slecht? Nee.

Het tweede gedeelte van de film begint naar mijn mening rustig aan en die kan je ook weer onderverdelen in 2 gedeeltes. Het gedeelte met de dialogen en het oorlog gedeelte.
Het 1e stuk heeft van die geniale dialogen:

*How Could you shoot women and children?
-Easy....they don't run as hard as men(in die trend, hij zegt het nogal vaag namelijk, maar wel begrijpelijk )

- What is that button on your body armor?
* A piece symbol, sir!
- Where did you get it?
* I don't remember, sir!
- What is that you got written on you helmet?
* Born to kill, sir!
- You write born to kill on your helmet and you wair a piece button.
What is that supposed to be, some kind of sick joke?
* No, sir!
- What is it supposed to be?
* I don't know, sir!
- You don't know very much, do you?

Heerlijk om zulke dialogen te zien.
Het 2e gedeelte voel je duidelijk wat meer spanning en het einde met de sniper is ook een zeer sterk.
De setting is heerlijk om te zien, al die kapotgeschoten gebouwen waar overal vuur wakkert en een mistige sfeer.
Ook het camerawerk is van buitengewoon hoog niveau.
Mooi voorbeeld is wanneer ze het stadje Hue binnengaan, het camerawerk volgt de soldaten en ze lopen allemaal vlak voor de camera langs. Prachtig!
Het einde is mooi, ontroerend en ontzettend hard en eindigt met een heerlijk Mickey Mouse liedje, wat een aparte regisseur is het ook, die Kubrick(in de positieve zin ervan).

Voor mij gaat de reden ook niet op dat de oorlog variant van deze film minder is omdat je het al vaker hebt gezien, juist niet...het is weer zo anders dan de rest en zeker niet minder om naar te kijken.

Ik wilde deze film 4,5 sterren geven maar naarmate ik mijn review schrijf stijgt mijn liefde voor deze film en kan ik gewoon geen minpunten opnoemen.
Oftewel...

5 sterren

avatar van AmazingShikoku
Full Metal Jacket is naar mijn smaak de beste film Vietnamoorlog film die ik heb gezien. Kubrick's interpretatie van de Vietnamoorlog is naar mijn smaak vele malen entertainbaarder dan bijvoorbeeld Platoon of Apocalypse now waar de familie Sheen om bekend is geraakt.

De film maakte vooral indruk op mij door de sterke dialoog en enkele memorabele scenes die we alleen in Full Metal Jacket zien. Het is één van de weinige Vietnamoorlog films die veel tijd van de film besteedde aan de oorlog buiten de gevechten om. Hoe soldaten met elkaar omgingen en vooral met de omgeving waarin zij in verkeerden.

Full Metal Jacket is inmiddels een kleine twintig jaar oud maar is als oorlogsfilm goed grijs geworden en is nog steeds een hele sterke film. Er gaat geen Vietnamoorlogsfilm voorbij die ik zie zonder te denken aan de outtro van Full Metal Jacked, en dat vat het allemaal wel een beetje samen.

5/5

avatar van MNV2
Are you quitting on me? Well, are you? Then quit, you slimy fucking walrus-looking piece of shit! Get the fuck off of my obstacle! Get the fuck down off of my obstacle! NOW! MOVE IT! Or I'm going to rip your balls off, so you cannot contaminate the rest of the world! I will motivate you, Private Pyle, IF IT SHORT-DICKS EVERY CANNIBAL ON THE CONGO!

Deze Kubrick zonet nog maar eens herzien en het blijft toch wel een ijzersterke Vietnamfilm. Deze film is niet alleen een typische film van Stanley Kubrick, het bevat ook nog eens de meest leuke dialogen en soundtrack die er in een oorlogsfilm te vinden is.

Net als het boek van Gustav Hasford (aanrader!) is de film opgedeeld in twee stukken. De eerste drie kwartier geeft de film de bikkelharde opleiding weer van soldaten die na hun opleiding naar Vietnam gezonden worden. De dialogen zijn gewoon geniaal, Kubrick moet dan ook met plezier aan het script gewerkt hebben. Je ziet in dat eerste stuk hoe een drill-sergeant, gespeeld door Lee Ermy, van gewone mensen keiharde 'killers' maakt door hen te vernederen of aan zware drill-oefeningen te onderwerpen. Hij maakt het leven van de soldaten zuur door hen te wijzen op hun gebreken en dan vooral op private Pyle (Were you born a fat, slimy, scumbag puke piece o' shit, Private Pyle, or did you have to work on it? ). Daarna maakt de film een kleine tijdsprong en kom je in een heel ander verhaal terecht, de film switched namelijk over naar Vietnam en laat een groepje Marines zien met memorabele personages en hun grappige nicknames, Private Joker, Cowboy, 8-ball, Animal Mother, Crazy Earl, ... aan originaliteit geen gebrek. Vooral Animal Mother met zijn veel te groot geweer sprong er bovenuit.

Verder was dit gewoon een typische film van Kubrick zoals al zijn andere films. Vakkundig camerawerk (soms weer erg mooie symetrische shots, vooral in de eerste helft), goed acteerwerk en de film leek echt in Vietnam opgenomen te zijn terwijl de hele film in het Verenigd Koninkrijk gemaakt is. En de soundtrack maakt het natuurlijk af met een schitterende Paint it Black van The Rolling Stones. Dik 4 sterren..

4.0 sterren

avatar van misterwhite
Wat een film

Vandaag gekocht en terjuist gekeken, ik had al ooit eens het begin van dat kamp gezien wat ik toen al erg leuk vond. Maar als je in het geheel alles bekijkt is deze film een meesterwerk. Erg spannend, indrukwekkende scénes, goed acteerwerk, sterk verhaal en kei harde dialogen.

Ik had mij het Vietnam stuk goed verwacht maar het was beter dan alleen maar goed, het was geweldig.
De beste scéne vond ik die met sluipschutter die veel mensen vermoorden op het einde echt zeer indrukwekkend.

Ook de humor zat er in, maar wel erg harde humor. Hoe ze elkaar uitschelden was echt hilarisch. De driller van het begin vond ik er soms over.

Dit was voor mij mijn 6de Kubrick die ik gezien heb. Tot nu toe vind ik A clockwork orange het beste. Maar ik ben benieuwd of het zo gaat blijven.

Ik ga hem nu 4,5 geven maar het kan veranderen naar een 5 in toekomst.

avatar van Roel Bogers
Deze film is geweldig! Humor, drama, shockering, spanning, actie. Alles zit erin, en het doet alles goed. Zowat elke emotie is getriggered bij mij tijdens de film, dat is speciaal.
Niks mis met de acteerprestaties, stuk voor stuk uitstekende acteurs. (als Lost-fan leuk om een jonge 'Christian Shepard' te zien - John Terry)

Smullen is het, die Kubrick saus waar de film in is gedoopt. Geweldige shots, deze man is een waar genie. Zo leuk ook om er daadwerkelijk op te letten. Zoveel dingen die experimenteel bijdragen aan de film. Zoals die typische (vaak nét niet) symmetrische shots die o-zo vaak langskomen.

Visueel is het cinematografisch gezien helemaal top, maar ook het decor vond ik verbazingwekkend mooi. De kapotgeschoten dorpen, gestyleerde actiescenes, erg knap, vooral voor die tijd! Had geen moment het gevoel na een film uit 1987 te kijken.

Een van Kubricks beste, en een film die iedere filmliefhebber gezien moet hebben. (shame on me dat ik 'm niet eerder had gezien)

avatar van Vinokourov
Sterke oorlogsfilm die in twee delen opgesplitst is. Het eerste gedeelte met de drillinstructor maakte op mij de meeste indruk. Geniaal hoe R. Lee Ermey tekeer gaat. Een kijkje op zijn imdb-pagina leert ons dat hij hierna veel meer legerfiguren gespeeld heeft. Is me nooit opgevallen in die andere films, maar goed...

Na de drillfase blijft het hoge niveau gelukkig aanwezig. Kubrick heeft er wel weet hoe je mooie oorlogsscenes kunt schieten. Emoties als spanning en walging weet hij in een handomdraai bij de kijker over te brengen. Kortom, een topfilm over de Vietnamoorlog .