Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Het eerste deel van de film, de training, is echt ongelofelijk goed. Ik vond het enorm zonde dat er halverwege ineens een omslag komt in de film, het tweede deel vond ik aanzienlijk minder boeiend. Zeker niet slecht, maar in vergelijking met het eerste deel van de film verbleekt het een beetje. 4 sterren.

WAs wel goede film maar vond het iets te amerikaans Dacht ik

De eerste helft van FMJ is wel erg goed ja, maar voor de rest valt het een beetje tegen.
Maarre beargumenteer eens even waarom je dit de beste oorlogsfilm vindt

avatar van jackie
Beste ooglogsfilm

HAHAHA heel subtiel 4,5 sterren.

avatar van jackie
Waarom viel het tweede deel tegen ?

HAHAHA heel subtiel 4,5 sterren ? wat bedoel je hiermee ?

Ik vond het gedeelte dat ze werden gedrillt heel goed gedaan, maar na de training krijg ik echt zo'n gevoel van: De film was eigenlijk al afgelopen maar hij was nog niet lang genoeg, dus hebben we er maar nog een stuk achteraan geplakt wat totaal niet bij het eerste deel past.

het HAHA was omdat ik dacht dat je stiekem abel was (ik ben kwijt hoe het nu allemaal zit) en een keer geen 5 sterren gaf, omdat je dan weer gezeik aan je hoofd zou krijgen. Maar na het zien van diverse andere stemmingen van jouw kant en de motivaties daarbij trek ik mijn ontoepasselijke gelach bij deze in.

jullie snappen het niet helemaal volgens mij. Als je alleen die drilling zou zien van de film. en dat die vette hem neer schiet. wat denk je dan hmmm?? is dit alles, niks over vietnam, het land waar deze jonge trotse kerels someteen heen gestuurd worden, en terug keren als vaak gebroken mannen die zich afvragen wat was het nut van deze oorlog. Dat proberen ze je juist duidelijk te maken in deze filmm. Dat was ook de bedoeling, om te laten dat deze oorlog geen nut had, het trainen van deze jonge kerels was nergens voor alleen voor ellende. Dus ik vind het een uitstekende film. Alleen mijn nummer 1 blijft Hamburger Hill, en het gevecht uit Apocalypse Now, wanneer ze die patrouille boot gaan verplaatsen per helicopter.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
ik vond niet dat de film na het eerste deel had moeten stoppen.. ik vond het tweede deel alleen een stuk minder goed

Gisteravond schakelde ik in op sbs en heb alleen het laatste deel gezien, dit vond ik erg goed gefilm en indrukwekkend. Ik ga hem zeker een keer helemaal kijken, tot die tijd hou ik het op 4,0 sterren

avatar van NERD
Stanley Kubrick kan dan wel een van de beste regisseurs ooit zijn, maar ik heb nog geen een film van hem gezien waarvan ik kan zeggen........"ja hij verdient die titel". Veel te triest en donker allemaal. Er zit gewoon geen enkel positief moment in zijn films. hmmm......wat zal ik geven: 2,5 ster of 3.....vooruit toch 3 (voordeel van de twijfel(volgens mij schrijf ik dit verkeerd))

avatar van Ramon K
Mooie film van Kubrick, die in het tweede gedeelte een beetje minder wordt....4 sterren

avatar van Ralfke
Zojuist gezien, leuke drilling, geweldige omgeving (beter als in SPR van Spielberg), maar een niet al te sterk verhaal. Ik vond de film een juiste lengte hebben en kon me af en toe wel inleven in bepaalde karakters, maar al met al toch zeker GEEN meesterwerk! Maar *** toch wel verdiend!

avatar van Yak
Yak
leuke drilling

de beste man was in het werkelijke leven ook drill-instructor. hij is gevraagd voor de film nadat kubrick een tape had gezien met hem aan het vuilbekkende werk

avatar van NERD
Ronald Lee Ermey was oorspronkelijk ingehuurd als militair adviseur voor de acteur die de drill-sergent speelde. Maar toen bleek dat hij het veel beter deed hebben ze hem voor de rol ongehuurd.
(bron: IMDb)

avatar van Yak
Yak
ah, in dat geval ben ik verkeerd ingelicht. ik zal mijn bronnen nog eens nazoeken - vpro-gids naar alle waarschijnlijkheid.

De minste Kubrick ??
Het eerste deel was super, het tweede had soms een iets te hoog "Tour of Duty"-gehalte ...

***' 3,5 op 5 ***'

Tony

avatar van petey
De minste Kubrick ??

***' 3,5 op 5 ***'

Tony

100% mee eens.

Het eerste deel van de film (tot aan de zelfmoord) is gewoon briljant. Die kerel is in die scene echt prachtig. Een van de beste psycho looks ooit. Het tweede deel vond ik veel minder. 4*

GerwinF
Gewoon een zeer goede oorlogsfilm met een erg gave soundtrack.

Eerste deel is onovertroffen. Een oorlog win je met gehersenspoelde vechtmachines, niet met mensen die nadenken. Erg cynisch.
Tweede deel is iets minder onovertroffen, maar het cynisme waarmee de oorlog wordt bedreven is goed.

Mik
Met bijna alle hierboven geposte berichten ben ik het eens. Ik zat te twijfelen tussen een 3,5 en een 4. Maar omdat het hier om Kubrick gaat, en omdat de film zeer veel memoriabele Quotes bevat geef ik em het voordeel van de twijfel.

tovenaar
Hi.. Joker....

I am .... in a world.... of shit.

Maar omdat het hier om Kubrick gaat, geef ik em het voordeel van de twijfel.
Wat een vreemde redenatie.

Mik
Wat een vreemde redenatie.

Dude, het was al 4 uur 's nachts, forgive me. Maar ik wilde gewoon een smoes hebben om em toch maar 4 sterren te geven. Ik weet het ook nie meer precies

Haha, oké Mik. No hard feelings.

avatar van JoeHallenbeck
Wereldse oorlogsfilm. De scenes met Vincent D'Onofrio en R. Lee Ermey zijn erg intens maar soms ook erg komisch.

avatar van Sjan
Voor MIJ een van de mooiste oorlogsfilms!

avatar van narva77
Wat ik jammer vind is dat de 'Best Buy' dvd van Warner Brothers van Full Metal Jacket in 4:3 is, terwijl een heleboel andere films uit de Best Buy-serie 16:9 zijn...

Linda
kan iemand me ff uitleggen wat dat 4:3 en
16:9 precies inhoud , heeft dat te maken met het beeld??????????