Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Volgens mij is Full Metal Jacket in 4:3 geschoten

(dat is idd het beeldformaat, 4:3 is de verhouding van een normale tv, 16:9 is de verhouding van een breedbeeld tv)

Wat ik jammer vind is dat de 'Best Buy' dvd van Warner Brothers van Full Metal Jacket in 4:3 is, terwijl een heleboel andere films uit de Best Buy-serie 16:9 zijn...

Wilde Kubrick zelf. Maar niet getreurd. Hij draaide open gate en wat je ziet is het hele negatief. Dus als je zelf met je breedbeeld TV de boel beeldvullend opblaast is alles weer OK.

avatar van LZA
LZA
Brute film. Vooral meneer de driller is me nog lang bij gebleven. En idd, het eerste deel is gewoon top, maar vond het 2e deel niet veel minder goed. Simpelweg omdat het precies laat zien hoe de VS die oorlog verloren hebben:
Het kat en muis spelletje wordt goed in beeld gebracht.

4 sterren

Simpelweg omdat het precies laat zien hoe de VS die oorlog verloren hebben:gedrilde vechtmachines overladen met m-16s, m-60s enz. lopend door een onoverzichtelijk gebied, die worden afgeslacht door 1 vietnamese heidi met een ak-47. Het kat en muis spelletje wordt goed in beeld gebracht.
Je hebt groot gelijk, daarom toch maar een half sterretje erbij.

Beste LZA... ik ben het met je oordeel eens en vraag me serieus af hoe je aan die kennis van wapentuig komt. In dienst geweest ? Boeken gelezen ? Tell me.

avatar van LZA
LZA
Eerlijk gezegd ben ik totaal geen kenner van wapens. Maar ja, als vietnamfilm liefhebber en af en toe een ghost recon leveltje spelen wordt het meer en meer gesneden koek,toch?

...de jeugd van tegenwoordig..

avatar van BoordAppel
SOF wil ook wel ns helpen.

Linda
en van al die andere schietspelletjes krijg je ook een aardige kennis.

1e deel geweldig, 2e deel minder

avatar van De Knip
Goeie film van Kubrick, beetje parodie op Vietnam-oorlog. De supergetrainde Amerikanen laten het afweten tegen 1 Vietnameesje.
Een aantal stereotype Amerikaanse soldaten passeren de revue, met veelvuldig humor-a-la-Kubrick-gevulde film.

****

avatar van Macmanus
Het 1e stukje is echt super zoals de meeste wel vinden, maar ik vond het 2e deel ook nog erg goed.
Een hele goeie oorlogs film verhoogt met een halve ster naar 4.5 sterren.

De supergetrainde Amerikanen laten het afweten tegen 1 Vietnameesje

Das nie zo heel raar. Een sniper heeft nogal t grote voordeel dat men niet weet waar je zit.

avatar van NERD
Wanneer ze op zoek zijn naar die sniper in dat gebouw dat nummer is wel mega creepy trouwens!

Dat "krakende staal" enzo.

gimli f
Deze heb ik heel vroeger gezien, maar mijn herinneringen gingen niet verder dan het einde van het eerste stuk (de tragische zelfmoord).

Op zich een goede film, objectief vooral, maar persoonlijk vond ik het nog wel meevallen. Een meesterwerk zou ik het niet durven noemen; daar is te film wat te expliciet en te weinig subtiel voor.
Dat was dan ook de bedoeling, denk ik, maar toch.

Toch een goede film, hoewel ik vooral het eerste deel van de film goed vond. Toch:
Platoon is alvast beter, hoewel FMJ meer de waanzin van oorlog op het persoonlijke vlak weergeeft. Platoon is meer een soort groepsstudie, denk ik.

Verder heb ik wel wat geleerd tijdens deze film.
Zo weet ik bij dezen dat:
*uit Texas alleen maar steers and queers komen (wat zou er dan wel niet uit Spanje komen?)

en dat:

*de manheer van een Neger ook wel een motherfuckin' Alabama black snake mag worden genoemd...

Toch handig om te weten, als ik ooit naar de States ga. Ik zal ze er eens mee confronteren in Texas en Alabama!

Een meestwerk mag niet expliciet zijn? Overigens is de film op vele vlakken wel subtiel, hoor.

gimli f
Een meestwerk mag niet expliciet zijn?

Ja, is ook weer zo: een meesterwerk kan ook expliciet zijn soms...

Ikzelf heb echter liever wat meer suggestie en verbeelding in een film... ik moet die twee zaken niet door elkaar halen!

Het is mij een compleet raadsel waarom iedereen het hier over een goede eerste helft heeft. Ten eerste zie ik geen duidelijke onderverdeling in helften, maar in drie delen, zoals bij IMDb Trivia ook al ergens wordt vermeld, en daarvan vind ik bovendien het laatste gedeelte het beste van de film (het stuk met die sniper); dat is effectief opgezet (doch niet echt origineel), maar de eerste twee stukken vond ik niet zo bar interessant, al bereikt het eerste stuk (de training) wel z'n doel, maar dat had in heel wat minder tijd gekund. Voor de film als geheel 3 *

Dit is echt de allermooiste filmpposter, ideetje voor een nieuw topic?

Is geloof ik al een topic voor. Iets met de mooiste affiche..

mr.Frielink schreef:

Dit is echt de allermooiste filmpposter, ideetje voor een nieuw topic?

Alhoewel ik die tekst over die wind echt stupide vind.

avatar van BoordAppel
Former US Marines Drill Instructor R. Lee Ermey was hired as a consultant on how to drill USMC style. He performed a demonstration on videotape in which he yelled obscene insults and abuse for fifteen minutes without stopping, repeating himself, or even flinching - despite being continuously pelted with tennis balls and oranges. Director Stanley Kubrick was so impressed that he cast Ermey as Gunnery Sergeant Hartmann.

The scenes of the ruined city of Hue were shot at a dockyard on the Isle of Dogs, London that was scheduled for demolition. In some shots there is a rock in the background that looks very much like the monolith from Kubrick's 2001: A Space Odyssey (1968). Kubrick says it wasn't intentional, but was noticed while watching the rushes.

Toward the end of the movie, when "Cowboy" uses the radio to request tank support, the voice of Murphy, to whom he is speaking, is probably none other than Stanley Kubrick.

Altijd leuk die nutteloze weetjes.

avatar van herman78
BoordAppel schreef:

Cool. Dat wist ik niet.

Dit dan weer wel. Alleen dat van die rots niet. Enig idee welke scenes dat precies moeten zijn?

Altijd leuk die nutteloze weetjes.

Zeker. Wat was je bron, trouwens?

herman78 schreef:

Cool. Dat wist ik niet.
?

Maar Ermey was allang geen sergeant meer en werkte al een tijdje in de filmindustrie. Hij werd ontdekt voor Apocalypse Now (hij woonde toen in de Fillipijnen) waarvan hij adviseur werd en een klein rolletje speelde. Ook speelde hij reeds voor FMJ in The Boys From Company C. Als drill instructor...

herman78 schreef:
Zeker. Wat was je bron, trouwens?

Ik heb geen idee welke scenes dat zijn, maar al die nutteloze weetjes haal ik altijd van IMDb. De trivia bij films. Is altijd wel lache en soms zet ik ze op MM als ik dr zin in heb.

Als Cowboy neergeschoten wordt, door het gat in het gebouw, wordt ie vervolgens naar de zijkant gebracht, waar hij sterft en tijdens die scene zie je op de achtergrond een betonnen 'monoliet', met vlammen aan de zijkant.

eerste deel met drill instructor is fantastisch, 2e deel minder hoewel wel eindelijk een vietnam film laat zien dat de oorlog zich niet alleen in de bush-bush afspeelt en ook duidelijk een belangrijke reden illustreerd van waarom de amerikanen de oorlog verliezen, de meeste soldaten wisten niet waar ze mee bezig waren.

Oh ja, jos2 wist je dat voordat de drill-instructor werd aangenomen hij een video naar kubrick stuurde met een 15 min durende scheldpartij, zonder stoppen, zonder in herhaling te vallen of uit zijn rollen te vallen.

Dat is het verhaal. Zou best waar kunnen zijn, hoor. Maar vergeet niet dat er bij elke film van alles verzonnen wordt...

Ja. Bij Apocalpypse now gebeurde iets dergelijks dus al eerder.

???? serieus, je gaat me toch niet vertellen dat duval (een toen al erkende acteur) zoiets deed?? of was het iemand anders