Leaving Las Vegas (1995)

1985 stemmen

Drama / Romantiek

geregisseerd door Mike Figgis
met Nicolas Cage, Elisabeth Shue en Julian Sands

Ben (Nicolas Cage), een gefaalde screenwriter uit Hollywood, is een onverbeterlijke alcoholist. Wanneer hij zijn gezin, zijn baan en ieder toekomstperspectief verliest, besluit hij z'n schepen achter zich te verbranden. Hij vertrekt naar Las Vegas waar hij in een lange uitbarsting van drank en zelfdestructie zijn einde tegemoet wil gaan. Dan ontmoet hij de prostituee, Sera (Elisabeth Shue), die wanhopig op zoek is naar liefde en op de vlucht is voor haar pooier. Ben en Sera raken verwikkeld in een relatie en vinden hierin enig respijt in hun tot dan toe uitzichtloze leven.

avatar van Zwolle84
Stom genoeg had ik deze klassieker nog nooit gezien; knal hem gelijk naar een 9. Schitterend, eenvoudig verhaal over een alcoholist en een prostituee die zich tegen beter weten in aan elkaar optrekken. Zeer sterk geacteerd, prachtige beelden van Las Vegas (bij nacht) en een relaxte, Shame-achtige soundtrack: prachtfilm!

Gisteren weer eens gezien, zonder twijfel Cage zijn beste rol daarna is het eigenlijk alleen nog maar bergafwaarts gegaan met hem op Lord of War na misschien die ook nog wel ok was.

Maar geweldige film, de sfeer van Vegas, het overmatige drankverbruik en de muziek van Sting. Perfect, veel te ondergewaardeerd hier deze film.

(verwijderd)
Leuke film!

Vond Cage en Sue erg goed, ook omdat hun karakters lekker kleurrijk zijn. Het plot is niet bijzonder maar verder wel prima uitgevoerd icm leuke beelden en muziek. Geen uitblinker maar er is zeker niks mis mee.

avatar van FunkStarr
Zodra het genre Romantiek voorbij komt haak ik meestal meteen af, maar deze ga ik maar een kans geven al denk ik dat het niets voor me is.

avatar van des1
Er zijn van die films die op zich 'prachtig' zijn, maar waar je in je leven eigenlijk maar één keer naar kunt kijken. Hier gaat het om zelfdestructief gedrag, iemand die zich dood drinkt. Vind ik persoonlijk erg moeilijk om naar te (willen) kijken. Indertijd in de bios was al erg genoeg. Je zou zeggen dat Shue op basis hiervan in betere films zou gaan spelen... Laatste keer dat ik er zag was in een film over killer piranha's.

Slechte film, erg depresief. Dit soort films ga je niet voor je plezier kijken. Het is erg droevig

avatar van TornadoEF5
Deprimerende film met een gepaste sfeer. Wellicht draagt die jazz-muziek daar inderdaad toe aan bij. Iemand zei het hier al: een slaperige film. Maar dan wel positief. Goede acteerprestaties, soms ook wel wat droge en zwarte humor in de film. Aantrekkelijke actrice, en een altijd wel interessante acteur die helaas aan te veel prutfilms meedoet tegenwoordig. Het lijkt wel alsof deze film zelf een reflectie is van het persoonlijke leven van Nicolas Cage. Regisseur ken ik niet, lijkt wel een one-hit wonder te zijn afgegaan op de ratings. Een triestige film die een triestig lot inleidde voor de cast en crew.

Je zou weldra zelf beginnen drinken om het gevoel van deze film weg te spoelen. Maar het is wel een goede film. Een van de beste van Cage die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van Graaf Machine
Zelden een acteur zo slecht een dronkelap zien spelen als Cage in het begin in deze film (in die winkel).

avatar van SmackItUp
Ik dacht dat het er nooit van zou komen, maar dit is de eerste film met Cage waarin ik hem echt kan waarderen. Erg knap hoe hij met zijn dronkemans geleuter sympathie weet op te wekken bij de kijker. Schitterend drama met een bevredigend einde.

Ruime 4*, waarbij verhoging niet uitgesloten wordt.

avatar van SmackItUp
rikker schreef:

Depressieve films kunnen ook goed zijn.

Wat een ongelofelijke goede film. Fantastisch acteerwerk en een heel depressief verhaal.

avatar van Ajax&Litmanen1
De jaren 90; toen Nicolage Cage nog serieus werd genomen als acteur en goede films plus intens acteerwerk af kon leveren. Die tijden liggen jammer genoeg heel ver achter ons, getuige de vele goedkope flutfilms die hij tegenwoordig uit weet te spuwen. Spijtig, want de capaciteiten heeft hij zeker van een prima acteur. Dit is niet zijn eerste uitstekende titel van lang geleden.

Leaving Las Vegas is vooral erg sfeervol. De klassieke/jazz achtige muziek werkt echt sfeerverhogend ter ondersteuning van een verhaal over een aan lager wal geraakte alcoholist die een prostituee ontmoet waar hij het goed mee kan vinden en gevoelens voor krijgt. We volgen hen in een vreemd soort love story waarbij je als kijker ook wat levenslessen leert. Allemaal niet bijster origineel, maar wel boeiend. Maar vooral knap vind ik dat het personage van Cage sympathiek over weet te komen, ondanks zijn beroerde toestand. Overtuigend geacteerd. Ook Elisabeth Shue doet het prima als tegenspeler. Mooie vrouw ook. Daarbij is de setting van de stad van de nepheid, Las Vegas, een hele goede. Zo'n intiem verhaal met op de achtergrond de grootste gok en entertainmentstad van de wereld, dat werkt goed. Het levert ook mooie beelden 's avonds met de vele lichtjes en neonreclames.

avatar van Mark de Jong
Pracht film met geweldige Shue.

avatar van mikey
Ajax&Litmanen1 schreef:
Het levert ook mooie beelden 's avonds met de vele lichtjes en neonreclames.

en nonnen.

avatar van Woland
Hmmm. Leaving Las Vegas krijgt toch lovende kritieken alom, maar het was toch niet mijn film. Het is natuurlijk een zware dramatische film, waarin ook nog eens vrij goed geacteerd wordt, en die combinatie verklaart wel een hoop. Maar toch, ik vond het verhaal niet heel geloofwaardig uitgewerkt worden; Cage was zeker in het begin nou niet echt een overtuigende alcoholist, en de romance tussen de vervelende droplul Cage en de prachtige Elizabeth Shue (in een soort van cliché-rol als hoertje met een hart van goud) kon me eigenlijk zelden overtuigen. Ik kreeg überhaupt weinig binding met de hoofdpersonages, en in het bijzonder met Nicolas Cage. Wat overblijft is een weinig bijzonder, erg dik aangezet drama wat nog enigszins gered wordt door de acteerprestaties.

avatar van sierrra
Een film mooi in zijn triestheid. Uiterlijke schijn naast de leegheid van het bestaan waarin twee lotgenoten een uitzichtloze relatie aangaan en daarin nog een beetje troost en geluk weten te vinden.
Prachtfilm.