What's Eating Gilbert Grape (1993)

Alternatieve titel: What's Eating Gilbert Grape?

geregisseerd door Lasse Hallström
met Johnny Depp, Leonardo DiCaprio en Juliette Lewis

Gilbert Grape leeft in Endora, een klein plaatsje waar niets te beleven valt. Zijn voornaamste taak is het zorgen voor zijn geestelijk gehandicapte broertje Arnie. Op een dag passeren Becky en haar grootmoeder door Endora. Gilbert wordt verliefd op Becky, maar hij raakt in de problemen als hij tijd probeert vrij te maken voor zijn privé-leven.

avatar van Black Math
Aardig drama. Ik ben pas in aanraking gekomen met Leonardo DiCaprio door Titanic, maar ik heb begrepen dat sommige mensen die hem in deze film voor het eerst zagen dachten dat hij echt een geestelijke handicap heeft. Ik kan me er veel bij voorstellen, het kwam voor mijn gevoel echt heel erg overtuigend over. Ook een prima rol voor Depp, als oudere zorgzame broer, die ook zichzelf wilt ontdekken. Er gebeurt behoorlijk veel in de film, haast teveel om te kunnen overtuigen, maar de film komt ermee weg, en dat ligt denk ik met name aan de acteurs.

Visueel wat minder mooi, een paar mooie luchten tijdens zonsondergang, en dat is het. Omdat ik toch ook op dat vlak het een en ander verwacht blijft de film steken op 3*.

avatar van Filmkriebel
Sentimenteel gehalte viel nog mee. Niet dat deze film helemaal niet sentimenteel is, maar het vloeit wel ergens voort uit een niet onmogelijke dramatische situatie en kent overigens evenveel grappige momenten. Hier worden vooral mooie oprechte mensen getoond, personen die zeggen wat ze denken en die zijn wie ze zijn. Ik vond deze oversympathieke personages bijna onrealistisch eigenlijk. De familie Grape is er één van zelfopoffering en niet van zelfbeklag, met kinderen die hun eigen leven "on hold" zetten om plichtsbewust hun zwaarlijvige moeder te verzorgen.

Gilbert Grape worstelt ook met schaamte over zijn moeder wanneer hij het niet ziet zitten om zijn vriendinnetje voor te stellen aan zijn ma en zijn moeder vergelijkt met een aangespoelde walvis. De zusters blijven wat oppervlakkig uitgewerkte brave dochters en de aandacht gaat vooral naar de innige band tussen Gilbert en zijn achterlijke broertje Arnie. DiCaprio steekt er wat acteerwerk betreft natuurlijk bovenuit en kwam indrukwekkend over... een menselijke tedere film met het hart op de juiste plaats en die zin geeft om intenser te leven.

avatar van Pazmaster
Op één of andere manier had ik deze film nooit gezien maar na er veel over gehoord te hebben besloot ik m toch maar eens te gaan kijken. En ik moet zeggen dat het me enigszins is tegengevallen, maar misschien had ik te hoge verwachtingen ervan. Het verhaal is best redelijk maar ik vond het er nergens echt uitspringen, echte hoogte en/of dieptepunten zitten er voor mijn gevoel niet in. Verder wordt er geweldig gespeeld door DiCaprio en de rest van de cast doet het ook prima. Alleen Depp vond ik niet echt overtuigend, meer een slappe hap eigenlijk. Geen slechte film hoor maar ik had er meer van verwacht.

(verwijderd)
Wat een ongelooflijk prachtige, pure film vind ik dit toch. Net zo goed als bij mijn 1e kijkbeurt. Er gebeurd eigenlijk helemaal niets, en toch is het één van de, zo niet dé mooiste dramafilm ooit. De band tussen Gilbert en Arnie is zo bijzonder en de relatie tussen Gilbert en zijn gezin is persoonlijk heel herkenbaar, al is het in een andere context.

avatar van IH88
“What do you want for you? Just for you?”
“I want to be a good person.”

Prachtige film. Hallstrom kan zich nog wel eens verliezen in te veel sentiment en zoetsappigheid, maar What’s Eating Gilbert Grape is perfect in balans. Het uitzichtloze bestaan van Gilbert in een klein stadje in Amerika wordt goed weergegeven en Depp is uitstekend op dreef. Leonardo DiCaprio levert natuurlijk ook een waanzinnige prestatie als verstandelijk gehandicapt broertje van Gilbert.

Ook de andere familieleden en inwoners van het kleine stadje Endora worden goed neergezet. Hoe Gilbert langzaam uit zijn schulp kruipt door zijn ontmoeting met Becky (Lewis) is prachtig en wordt met een combinatie van humor, sentiment en het nodige drama weergegeven. Het is ook allemaal goed in balans waardoor het des te realistischer overkomt. Op het einde gaan alle emotionele en sentimentele remmen los, maar op dat moment ben je zo om de personages gaan geven dat je helemaal meegaat in de achtbaan van emoties. Een schitterende film.

avatar van Leftover Crack
(verwijderd) schreef:

dit ja.

nu ik hem terugkijk, jaren later, valt me pas op hoe dubbelzinnig en absurd deze film ook is, terwijl het dat nooit echt overduidelijk laat zien; het is zo absurdistisch als het echte leven soms kan zijn.
daarom voelt de film ook zo natuurlijk.

en hoe waanzinnig goed is Arnie ( Dicaprio)

De film zelf kon me eerlijk gezegd niet echt boeien, Leonardo speelde wel een sterke overtuigende rol.

Wonderschone film. Over jezelf verstoppen en jezelf laten zien, over vastzitten en weggaan. En hoe leuk om met name DiCaprio in z'n jonge jaren te zien waarbij hij zeker ook voor deze prachtige rol al een Oscar verdiende.

wat een juweeltje,prachtig!

avatar van sinterklaas
Kort na het zien van Stand by Me, deze dvd maar eens vanonder het stof vandaan gehaald.

We volgen een familie, woonachtend in een een of ander oord genaamd Edora. Een kruideniertje lijkt de enige plek te zijn waar nog leven is, en vandaan te halen valt. Aan de rand van het dorpje maken we kennis met een eigenaardige familie, bestaand uit een gehaaide jongeman Gilbert, twee betweterige zussen, de moeder van 250 kilo... en dan voornamelijk Arnie, de opmerkelijkste van het stel. Niet alleen omdat we hier de piepjonge Leonardo diCaprio mogen bewonderen, maar meer zijn aandoening. De jongen is bijna achttien jaar maar heeft een geestelijk vermogen van een kind van vier. Aangezien Gilbert niet bepaald wijzer word van de rest van de familie besluit hij zoveel mogelijk het heft in handen te nemen om Arnie te sturen. Echter merkt hij ook dat zijn eigen leven hierdoor geen voorrang meer krijgt en dat hij iets teveel hooi op zijn vork neemt, zeker wanneer hij de zekere Becky ontmoet.

En zo word de film een heerlijke, luchtige vertelsel dat op de slow burn voort gaat. Arnie steelt hier vaak de rol en is de Oscar ook zeker waard. Echter krijg je na het zien van de film zelf ook ineens zin om je als een debiel te gaan gedragen. Triest is het ook vaak dat dit soort figuranten in films meer door het publiek begrepen worden dan in het echt. De sfeer is verder ook helemaal in orde; Zomers, zuiders, levendig in een toch wel vrij dood dorp. Heerlijke droge humor en ook de scene's tussen Gilbert en Becky waren erg mooi en zacht... en ook de zonsondergang die erbij wordt toegevoegd is een typisch plaatje. Het einde is misschien aan de ene kant niet zo heel mooi... maar na een tijdje bekijk je de aftiteling met een glimlach op je gezicht.

Ja, dit was het zeker waard. Nota bene is dit ook nog van de regisseur van Mijn Leven als Hond... en gelukkig heeft hij nog een hele archief op zijn naam staan die ik kan ontdekken. Als ik de bovengenoemde film en deze als voorbeeld mag hebben, nou, dan ga ik zeker meer van deze man opzoeken.

avatar van Fisico
Endura is een typisch Midwest klein Amerikaans plattelandsstadje schijnlijk afgesloten van de buitenwereld. Een plaats waar niet zo heel veel gebeurt, een plaats waar de jongadolescent Gilbert Grape een saai ondeduidend leventje leidt met weinig toekomstperspectieven. Hij heeft een luizenbaantje, neukt de plaatselijk milf en speelt voor babysit voor zijn iets jongere achterlijke broer Arnie. Oja, hij neemt ook nog samen met zijn twee zussen de zorg op van zijn zwaar obese moeder.

Zijn leven kabbelt voort tot hij de mooie Becky ontmoet. De zorg voor Arnie is net dat tikkeltje minder. Hetis een film van alledag met alledaagse beslommeringen. Niets bijzonders, maar wel uitstekend werk van Hällstrom waar humor en drama hand in hand gaan zonder sentimenteel over te komen. Een uitmuntende Leonardo DiCaprio overigens die meteen zijn naam op de kaart zette in Hollywood. Jammer dat het beeldje naar Tommy Lee Jones ging voor beste mannelijke bijrol in The fugitive (niet fout voor alle duidelijkheid), al zijn de geweldige Ralph Fiennes met Amon Goeth ook wel verbaasd geweest zijn. Leo zette Arnie verbazingwekkend goed neer met zijn oncontroleerbare lachsalvo’s, botte rake opmerkingen of zijn hobby als toren- of boomklimmer.

Ook Juliette Lewis en Johnny Depp zetten uitstekende prestaties neer. En om mama Grape kunnen we ook (letterlijk) niet heen. Haar debuut en einde in een film las ik ergens. Schaamte en liefde gaan hand in hand betreft de gevoelens van de kinderen voor hun moeder. Ze ondergaan allen hun lot. Mooi einde ook waarbij het dramagedeelte met erg veel gevoel wordt bewaakt door de regisseur. Verder viel me de erg rustige geslaagde soundtrack op. Knappe film, 4,0*!

Mooie dramatische film is dit wel.
Had hem nog nooit gezien, ondanks de cast met vele grote, jonge, namen, die ondertussen bijna allemaal een gevestigde waarde zijn in de filmwereld.
De jonge Johnny Depp, Leonardo DiCaprio en Juliette Lewis stelen de show, maar ook de andere leden van de cast, jong en oud doen het uitstekend.
Blij dat ik de prent nu gezien heb, want hij ontbrak nog in mijn lijstje van inmiddels vele duizenden films.

avatar van notsub
What's Eating Gilbert Grape vertelt een prachtig verhaal en heeft van die heerlijke verfijnde absurde randjes. Dat werkt enorm goed. Sommige scenes zijn gewoon hilarisch, maar staan midden in een serieuze setting. Dat leidt dus regelmatig tot een lachsalvo. De karakters zijn interessant en het samenspel tussen met name Johnny Depp en Leonardo DiCaprio is fantastisch. Toch is er ook te vaak sprake van een herhaling van zetten, maar desondanks is dit een sterke film.

Gisteren weer eens bekeken en het blijft een fantastische film. Allemaal mooie verhaallijntjes die knap worden uitgewerkt. Eigenlijk klopt gewoon alles aan deze film en dus terecht 5 sterren voor mij.

sinterklaas schreef:

Ik vrees dat je dan wel eens teleurgesteld kan worden. Net als ik. Dit waren ook mijn twee eerste films van deze regisseur en het zijn dan ook gelijk de allerbeste twee. Met name het latere Amerikaanse werk viel mij erg tegen. LH kan ook gewoon een gladde Hollywood regisseur zijn. Helaas. Maar dat is mijn mening. Het is wel de moeite waard om het zelf ook te ervaren. Succes !

avatar van schenkowiets
Wat een geweldig drama is deze film , dat had ik niet verwacht .
Supergoed geacteerd en zeer realistisch gemaakt .