What's Eating Gilbert Grape (1993)

Alternatieve titel: What's Eating Gilbert Grape?

geregisseerd door Lasse Hallström
met Johnny Depp, Leonardo DiCaprio en Juliette Lewis

Gilbert Grape leeft in Endora, een klein plaatsje waar niets te beleven valt. Zijn voornaamste taak is het zorgen voor zijn geestelijk gehandicapte broertje Arnie. Op een dag passeren Becky en haar grootmoeder door Endora. Gilbert wordt verliefd op Becky, maar hij raakt in de problemen als hij tijd probeert vrij te maken voor zijn privé-leven.

avatar van Black Math
Aardig drama. Ik ben pas in aanraking gekomen met Leonardo DiCaprio door Titanic, maar ik heb begrepen dat sommige mensen die hem in deze film voor het eerst zagen dachten dat hij echt een geestelijke handicap heeft. Ik kan me er veel bij voorstellen, het kwam voor mijn gevoel echt heel erg overtuigend over. Ook een prima rol voor Depp, als oudere zorgzame broer, die ook zichzelf wilt ontdekken. Er gebeurt behoorlijk veel in de film, haast teveel om te kunnen overtuigen, maar de film komt ermee weg, en dat ligt denk ik met name aan de acteurs.

Visueel wat minder mooi, een paar mooie luchten tijdens zonsondergang, en dat is het. Omdat ik toch ook op dat vlak het een en ander verwacht blijft de film steken op 3*.

avatar van Filmkriebel
Sentimenteel gehalte viel nog mee. Niet dat deze film helemaal niet sentimenteel is, maar het vloeit wel ergens voort uit een niet onmogelijke dramatische situatie en kent overigens evenveel grappige momenten. Hier worden vooral mooie oprechte mensen getoond, personen die zeggen wat ze denken en die zijn wie ze zijn. Ik vond deze oversympathieke personages bijna onrealistisch eigenlijk. De familie Grape is er één van zelfopoffering en niet van zelfbeklag, met kinderen die hun eigen leven "on hold" zetten om plichtsbewust hun zwaarlijvige moeder te verzorgen.

Gilbert Grape worstelt ook met schaamte over zijn moeder wanneer hij het niet ziet zitten om zijn vriendinnetje voor te stellen aan zijn ma en zijn moeder vergelijkt met een aangespoelde walvis. De zusters blijven wat oppervlakkig uitgewerkte brave dochters en de aandacht gaat vooral naar de innige band tussen Gilbert en zijn achterlijke broertje Arnie. DiCaprio steekt er wat acteerwerk betreft natuurlijk bovenuit en kwam indrukwekkend over... een menselijke tedere film met het hart op de juiste plaats en die zin geeft om intenser te leven.

avatar van Pazmaster
Op één of andere manier had ik deze film nooit gezien maar na er veel over gehoord te hebben besloot ik m toch maar eens te gaan kijken. En ik moet zeggen dat het me enigszins is tegengevallen, maar misschien had ik te hoge verwachtingen ervan. Het verhaal is best redelijk maar ik vond het er nergens echt uitspringen, echte hoogte en/of dieptepunten zitten er voor mijn gevoel niet in. Verder wordt er geweldig gespeeld door DiCaprio en de rest van de cast doet het ook prima. Alleen Depp vond ik niet echt overtuigend, meer een slappe hap eigenlijk. Geen slechte film hoor maar ik had er meer van verwacht.

avatar van Teejey
Wat een ongelooflijk prachtige, pure film vind ik dit toch. Net zo goed als bij mijn 1e kijkbeurt. Er gebeurd eigenlijk helemaal niets, en toch is het één van de, zo niet dé mooiste dramafilm ooit. De band tussen Gilbert en Arnie is zo bijzonder en de relatie tussen Gilbert en zijn gezin is persoonlijk heel herkenbaar, al is het in een andere context.

avatar van IH88
“What do you want for you? Just for you?”
“I want to be a good person.”

Prachtige film. Hallstrom kan zich nog wel eens verliezen in te veel sentiment en zoetsappigheid, maar What’s Eating Gilbert Grape is perfect in balans. Het uitzichtloze bestaan van Gilbert in een klein stadje in Amerika wordt goed weergegeven en Depp is uitstekend op dreef. Leonardo DiCaprio levert natuurlijk ook een waanzinnige prestatie als verstandelijk gehandicapt broertje van Gilbert.

Ook de andere familieleden en inwoners van het kleine stadje Endora worden goed neergezet. Hoe Gilbert langzaam uit zijn schulp kruipt door zijn ontmoeting met Becky (Lewis) is prachtig en wordt met een combinatie van humor, sentiment en het nodige drama weergegeven. Het is ook allemaal goed in balans waardoor het des te realistischer overkomt. Op het einde gaan alle emotionele en sentimentele remmen los, maar op dat moment ben je zo om de personages gaan geven dat je helemaal meegaat in de achtbaan van emoties. Een schitterende film.

avatar van Leftover Crack
Teejey schreef:

dit ja.

nu ik hem terugkijk, jaren later, valt me pas op hoe dubbelzinnig en absurd deze film ook is, terwijl het dat nooit echt overduidelijk laat zien; het is zo absurdistisch als het echte leven soms kan zijn.
daarom voelt de film ook zo natuurlijk.

en hoe waanzinnig goed is Arnie ( Dicaprio)