Blow (2001)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ted Demme
met Johnny Depp, Penélope Cruz en Franka Potente

George Jung is een zoon van een familie die maar met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen. George neemt zich voor dat hem niet hetzelfde lot zal treffen. Hij verhuist naar Californië, waar hij een handel in drugs begint. Hij heeft hiermee succes, maar hij komt wel in de bak terecht. In de gevangenis heeft hij een celgenoot die hem wegwijs maakt in de cocaïnemarkt. Als hij vrijkomt wordt hij al snel de grootste speler in de handel in cocaïne.

avatar van Antonev
Dit is voor mij nou zo'n typische film die ik één keer kijk en daarna nooit meer. Het is een prima misdaadfilm met een lekkere sfeertje en een boeiend verhaal. Ik vond het eind echter een afknapper (omdat ik echt mee kon leven met de hoofdpersoon). Wetende hoe het afloopt, hoef ik deze niet nog een keer te zien.

avatar van martijn011
Aangename film die eigenlijk niets vernieuwends brengt maar toch lekker wegkijkt. De film vertelt een typisch rise-and-fall verhaal wat we al talloze malen voorbij hebben zien komen. Enige wat misschien afwijkt is dat het waargebeurd is.
Johnny Depp doet het eigenlijk gewoon weer geweldig als hoofdrolspeler. Afgezien van z'n afzichtelijke kapsels zet hij een sterk karakter neer, eigenlijk als enige van de gehele cast.

Penelope Cruz is een grote afknapper qua acteerwerk. Wat een overacting zeg. Ray Liotta als vader van Depp is goed gekozen, z'n moeder daarentegen is een ramp.
Alhoewel de film weinig geweld met zich meebrengt is het toch een sterk misdaaddrama dat wel boven de middelmaat uitsteekt dankzij een prima Depp en een mooi verhaal.
Een klassieker als Goodfellas of Casino zal het nooit worden, daarvoor is het net iets te braaf.
Ruim voldoende.

avatar van Capablanca
De film kijkt best wel prettig weg, maar in tegenstelling tot veel berichten hierboven had ik vooral wat moeite met de rol van Depp als topcrimineel. Hij oogt me daar gewoon niet hard genoeg voor. En als je dan rekent dat zo'n verhaal al vaker verteld is, dan stijgt deze film voor mij net boven de middelmaat uit.

avatar van ILDIB
Heerlijke film tot t moment dat cruz verschijnt. Alleen maar irritante zooi en slap gedoe. Misschien realistisch wel maar deprimerend. Jammer.

avatar van eRCee
Gebeurtenissen met drugs. De rest van het verhaal laat zich raden. Helaas vergeet men om de hoofdpersoon de eerste anderhalf uur enige psychologische uitwerking te geven, behalve dat hij als kind een geldbeluste moeder had. Daarna is het te laat. Blijkbaar is Blow gebaseerd op ware gebeurtenissen en dat verbaast me niks; een beetje scriptschrijver kan toch wel met wat beters komen aanzetten. Tot overmaat van ramp valt de rol van Cruz ook al tegen.

avatar van Lovelyboy
Halverwege uitgezet. Kon me geen moment boeien, beetje flauw ook allemaal.

Misschien later nog eens proberen.

avatar van Dick51
Film kon me niet echt boeien, ik had geen band met de karakters.

Goeie film waarin een jongeman zijn ouders verlaat en een handel in drugs begint. Een biopic over een grote drugshandelaar in de jaren '70 en '80. Het verloop van dit rise-and-fall verhaaltje kent weinig verrassingen maar is wel solide uitgewerkt. Vlot gemonteerd, prima aangekleed en een fijne cast met Johnny Depp voorop.

avatar van Brandt
Je zou van Depp verwachten dat hij met de hoofpersoon, George Jung, een gehaaide snelle jongen neerzet, maar het tegendeel is waar. George is zachtmoedig en oogt zelfs wat onzeker, alsof het hem zelf ook allemaal maar is overkomen en dat is in zekere zin ook zo. Wat dat betreft is Blow een frisse film met een vlotte verhaallijn. Maar echt verrassend wordt het nergens en op het eind bloedt de film een beetje dood, net als de carrière van George.

avatar van Smugmarty
Tuurlijk was dit een trendsetter.
Vele series en films verhalen over de miami vice periode en het snelle geld van de cokehandel tussen zuid Amerika, Mexico en Noord Amerika. De chess-naatjes op onverharde landingsbaantjes, de vage tussenpersonen en de hipster-scene in de 80's
Dozen geld stapelen, direct contact met Pablo,
Toch vind ik het na terugkijken geen topper. De verhaallijn ontvouwt zich af en toe te snel en de geloofwaardigheid als het gaat om een dergelijke operatie uit het vizier van de politie houden getuigen niet van praktijkondersteuning uit het veld. De relatie met zijn ouders en verlies van zijn vriendin geven wel diepgang maar nergens voel je het wel en wee van de George.
Tuurlijk staat Depp bekend om zijn komische kwinkslag en zijn jongensachtige flair maar hier en daar vond ik het slap.
Vermakelijk, dat dan weer wel.

avatar van JeroenFR08
Waar Zomergasten zo al niet goed voor is.

Dankzij de Zomergasten van dit seizoen met John van den Heuvel werd mijn interesse voor ‘Blow’ gewekt. Hierin was de laatste scène van de film te zien. Deze twist, als je het zo mag noemen, wist me dermate te raken dat ik het grote geheel wilde bekijken. Een zo ongeveer seniele gevangene, die zich voorstelt samen te zijn met zijn dochter. Waarna de realiteit iets minder mooi blijkt.

Uiteraard leent deze twist zich dan ook voor een rise and fall verhaal. Persoonlijk heb ik op rise and fall verhalen niet zoveel tegen, daar Scarface mijn nr 1 film is. Uiteraard zijn er nogal wat films van dit genre op de markt en dus moest ‘Blow’ van goede huizen komen. Dat kwam het.

Depp speelt een prima rol, voor mijn gevoel wat minder op de automatische piloot als anders en dat doet hem goed. De fall die Depp doormaakt komt realistisch over. Naast Depp zijn de bijrollen ook prima te pruimen. Vooral Jordi Mollà krijgt de credits.

Ondanks dat we te maken hebben met een dikke crimineel deed de twist me nog altijd wat. De man wilde ondanks al zijn misdaden het beste voor zijn familie. Echter liep dit dus anders. Zoals van den Heuvel in Zomergasten al aangaf loont misdaad nooit. Zo heeft de wijlen Ted Demme dit, mede door de twist, sterk over weten te brengen.

Misschien hier en daar iets te snel, maar een prima film met mooie pluspunten. Weinig mis mee.

avatar van marantz
mooie film wat ik leuk vind is de veelzijdigheid van jonny depp ,deze keer als drugs smokkelaar en toch geen keiharde gangster,maar tijdens deze hele film bljf je sympathie en ook droevigheid voelen voor het hoofdpersonage,per slot wou hij een ander leven als zijn vader en je ziet hoe veel hij van hem houd en wat de drugswereld uiteindelijk voor destructieve werking heeft en dat het geluk niet in rijkdom in de vorm van materie of geld zit! ik moet eerlijk zeggen dat ik in de laatste scene het insprekn van de tape een flink traantje heb gelaten. een prachtige film die ik zo weer zou kijken!