Blow (2001)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Ted Demme
met Johnny Depp, Penélope Cruz en Franka Potente

George Jung is een zoon van een familie die maar met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen. George neemt zich voor dat hem niet hetzelfde lot zal treffen. Hij verhuist naar Californië, waar hij een handel in drugs begint. Hij heeft hiermee succes, maar hij komt wel in de bak terecht. In de gevangenis heeft hij een celgenoot die hem wegwijs maakt in de cocaïnemarkt. Als hij vrijkomt wordt hij al snel de grootste speler in de handel in cocaïne.

avatar van Antonev
Dit is voor mij nou zo'n typische film die ik één keer kijk en daarna nooit meer. Het is een prima misdaadfilm met een lekkere sfeertje en een boeiend verhaal. Ik vond het eind echter een afknapper (omdat ik echt mee kon leven met de hoofdpersoon). Wetende hoe het afloopt, hoef ik deze niet nog een keer te zien.

avatar van martijn011
Aangename film die eigenlijk niets vernieuwends brengt maar toch lekker wegkijkt. De film vertelt een typisch rise-and-fall verhaal wat we al talloze malen voorbij hebben zien komen. Enige wat misschien afwijkt is dat het waargebeurd is.
Johnny Depp doet het eigenlijk gewoon weer geweldig als hoofdrolspeler. Afgezien van z'n afzichtelijke kapsels zet hij een sterk karakter neer, eigenlijk als enige van de gehele cast.

Penelope Cruz is een grote afknapper qua acteerwerk. Wat een overacting zeg. Ray Liotta als vader van Depp is goed gekozen, z'n moeder daarentegen is een ramp.
Alhoewel de film weinig geweld met zich meebrengt is het toch een sterk misdaaddrama dat wel boven de middelmaat uitsteekt dankzij een prima Depp en een mooi verhaal.
Een klassieker als Goodfellas of Casino zal het nooit worden, daarvoor is het net iets te braaf.
Ruim voldoende.

avatar van Capablanca
De film kijkt best wel prettig weg, maar in tegenstelling tot veel berichten hierboven had ik vooral wat moeite met de rol van Depp als topcrimineel. Hij oogt me daar gewoon niet hard genoeg voor. En als je dan rekent dat zo'n verhaal al vaker verteld is, dan stijgt deze film voor mij net boven de middelmaat uit.

avatar van ILDIB
Heerlijke film tot t moment dat cruz verschijnt. Alleen maar irritante zooi en slap gedoe. Misschien realistisch wel maar deprimerend. Jammer.

avatar van eRCee
Gebeurtenissen met drugs. De rest van het verhaal laat zich raden. Helaas vergeet men om de hoofdpersoon de eerste anderhalf uur enige psychologische uitwerking te geven, behalve dat hij als kind een geldbeluste moeder had. Daarna is het te laat. Blijkbaar is Blow gebaseerd op ware gebeurtenissen en dat verbaast me niks; een beetje scriptschrijver kan toch wel met wat beters komen aanzetten. Tot overmaat van ramp valt de rol van Cruz ook al tegen.